Auton kääntösäde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja KristianNy, 13.1.2023.

  1. KristianNy

    KristianNy 1st gear

    Onko autoille määritelty maksimi kääntösädettä? On projekti jossa etupyörien kääntyminen rajallista"
     
  2. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Helpommalla pääset kun soitat kats.konttorille ja kysäset sieltä. Herää kyl kysymys että miksi kääntyminen on rajallista(heikkoa?)? Onko liia isot renkaat/vanteet vai miksi näin
     
  3. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Heikkoahan se on muutenkin, ainakin Rivierassa :D
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vuosia sitten olin Corvettea katsastamassa. Hallista ulostulo oli tiukka käännös vasempaan ja kaksi katsastusukkoa keskustelivat: " Aika vähän kääntyy nuo renkaat ". Toinen: " Jospa se on tarkotettu käännettäväksi kaasulla ". Kerrankin voi olla samaa mieltä katsurin kanssa. :)
     
    Laszlo, Kimpsu57, fmila ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Pikkasen niinkuin Volvotkin! Mulla oli Volvo S60 aikoinaan ja yritin kaupungissa uukkaria tehdä! Ei kääntynyt ja jouduin vekslaamaan! Porukka varmaan katteli ihmeissään, kyllä toi varmaan kännissä ajelee!:D
     
  6. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Nuorena miehenä rupesin tekemään uukkaria Kuusamontiellä, ratti vasempaan, kytkin pohjaan, ykkönen pesään, kaasupedaali lattiaan ja kytkimen lipsautus ylös. Auto ei hievahtanutkaan mutta kone parkaisi ja hetken aikaa takapäästä kuului helvetillistä kolinaa. Kartaanihan se siellä paukutti lattiaan. Huomasin että kyytiläisellä oli vaikeuksia pidätellä paskasta nauruaan.
     
    viikinki75 ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Twin I-beam akselistolla tai mikä nyt onkaan, varustettu F-150 kääntyy varsin ketterästi kokoisekseen.
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. julmajari

    julmajari Gearhead

    Subarut, ainakin Forester ja xv kääntyy nelivetoseks aivan älyttömän hyvin.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    ...ja vanhempi 900/9000 Saabit ei käänny mihinkään, ne vaan kaartaa ;);)

    t.AM
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Golf 3 ja Passat 3BG kääntyy ihan näppärästi etuvetoisina mutta nelikkoina saa parkkipaikalla aloittaa kääntymisen jo ruutua aikaisemmin :D
    Siihen verrattuna toi 300C... errrr siis Mersu, eiku Magnum AWD kääntyy yllättävän näppärästi, jopa paremmin kuin Paskatti.
     
  11. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Syncro golf:confused:
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vr6 syncro :)
     
    kad_boost tykkää tästä.
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tää nyt ei välttämättä kerro mitään, mutta UNECE ohjausvoiman testissä pitää olla 12m kääntösäde. M3 ja N3-luokilla sallitaan ”full lock if 12m not attainable”, mutta M1 ja N1 ei moista vapautusta ole.
    En ole katsuri, joten tämä vain löytyi netistä. Joku jenkkilähde väitti 13.1m, mutta siinä ei ollut mitään viittauksia eikä perusteluja. Toki siellä voi olla eri DOT-hommat muutenkin…

    Alkupään S60 on itsellä tällä hetkellä talvipommina, ja aina yllättää kun se ei v***u taivu prkkiruutuun kuten muut mihin on tottunut. Saa aina aasin maineen kun pitää ottaa uusiksi. Näissä huonosti kääntyvissä taitaa yleensä olla kääntöympyrät luokkaa 11 tai 11.jotain metriä…
     
    Muokattu: 16.1.2023
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kääntyy lähes paikallaan kuten muutkin etuvedot, nimittäin pakilla. Näin takavedon kannattajana se onkin ainoa etuvedon hauska ominaisuus.
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei tota C4 Corvettea ainakaan hyväksi kääntyjäksi voi kutsua. Lähinnä kaartaa.
    Helvetin paljon isompi Cadillac Coupe De Ville tuntui taittuvan parkkihallissa paremmin.

    Jos mun pitäisi normi tiellä tehdä uukkari Corvetella, niin kyllä sen joutuu kaasulla kääntämään, ellei halua vekslailla.
     
    Muokattu: 14.1.2023
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Juu ja käkkärikäännös vanhemmalla 99 /900 Saabilla on aina kokemus…
     
    Aslak, 930BiT, maverick999 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. 3964

    3964 3rd gear

    _91 gt musse oli kans semmoinen parkkipaikalla oho tilanteiden aiheuttaja.
     
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    :D
    Veikkaan että moni (muukin) oppi kantapään kautta
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kannattaa yrittää saada ainakin sisäkaaren puolen pyörä kääntymään enemmän, ackerman kulmaa mukaillen.

    [​IMG]
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermannin_ohjausjärjestelmä
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onneksi mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta vaikka 99 Saabilla ajoinkin vuosia. Tuttavapiiristä sitten löytyykin kokemusasiantuntijoita….
     

Kerro tästä muillekin!