TH200R4 TV-vaijerin liike(matka)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Väpsy, 13.1.2023.

  1. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Kuten otsikko kertoo, niin hakusessa TV-vaijerin liikematka, Jos sovittelis kyseistä laatikkoa koneen perään, missä ei ole sille valmiiksi vaijerille paikkaa, niin paljonko tuon vaijerin pitää liikkua välillä kaasuläppä kiinni -> WOT?
    Laatikko löytyy iteltä jaloista, mutta ei kaasaria mistä pääsisi vaijerin "vetomatkan" toteamaan.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kaasareihin myydään osasarjoja joihin saat vaijerin helposti kiinni (edelbrock /Holley) Mä vaihdon Rokesteriin ensiöläppien akselin uudemmasta jossa oli valmis kiinnike Tv-kaapelille. Itse vaijerissahan on säätö. Yksinkertaisesti vaijeri kireällä kun kaasu täysin auki.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  3. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tämmöisen avulla sihtailin omaa aikanaan. Joo kireelle wot ja siitä koeajolla hienosäätö jos vähän tarvii löysätä tai siirtää (kuva poistettu)
     
    Muokattu: 15.1.2023
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mun pitäisi kanssa tehdä 3x2 kurkkuiselle rochesterille tollanen. Edeliin olen ostanut uspartsista sen linkun kun pariin autoon noita askeja asentanut
     
  5. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Onko tuossa joku esijännitys kun läpät on kiinni vai onko vaijeri silloin löysä? Mulla on vertailukohtana TH 700 ja siinä on pieni veto päällä koko ajan. Kaasarit on Stromberg-kopiot 3x2. Ekasssa versiossa veto on kaasun välitangossa. Ei oikein toimi kun liike kaasuvivussa on liian pitkä.
     
  6. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Mut siis... Toi (0,109 + 0,016) x 25,4 = 3,175, eli ylöspäin pyöristäen 3,2mm. Siitä piirsin pikasesti tommosen kuvan:
    https://www.dropbox.com/s/svrthavlo37xhcl/Sieppaa.JPG?dl=0
    (pahottelut linkistä, toi kuvan lisääminen on niin...), mutta kuten tosta näkee, niin vaijerin veto näyttäis olevan 4mm noilla spekseillä.
    Mitä mä nyt en hiffaa, onko se oikeasti noin vähän?
    Mittasin vaijerista itsestään, niin se liikkuu laatikosta kokolailla 28mm, onko siinä tosiaan lähtökohtaisesti 24mm "esijännitystä" kun kaasuläppä on kiinni..?
    [​IMG]
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Joo hei siitä puuttuu 1! Eli 1.109 sori. :oops:
    Ja tuossa sliderissahan taisi olla jonkin verran säätövaraa niin, että se vetää sitten automaattisesti kireelle wot:lla kun avaa läpän. Muistaakseni se kiinnityspaikka kannattaa olla niin, että slider on suunnilleen ”kiinni” juuri kun wot vetää vaijerin loppuun asti. Sitten siitä samasta sliderista(kohan se oli) voi vähän löysätä jos halus vaihtokohtaa pienemmille rpm:ille, mutta liikaa löystyttämistä piti varoa, ettei loota tykkää huonoa. Nämä hatarat muistikuvat reilu 5v takaa, ja varmaan fiksummat korjailee…
     
    Muokattu: 14.1.2023
  8. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Näitä kaavioita löytyy paljon. Jossain vois olla vaikka tarkemmin annettuna mittoja
     
  9. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    No juu, nyt kuulostaa mittasuhteet järkevältä!
    Eli uudestaan, (1,109+0,016) x 25,4, niin se olis 28,575mm toi säde, ja siitä piirrustellen vaijerin liike maksimissaan n. 36mm. Minimissään (1.109-0,016) x 25,4 = 27,76, ja taas piirtäen kurkkaa niin minimiliike vaijerille n. 35mm.
    Tossa vielä linkit kumpaankin, jos joku muukin sattuu joskus asiaa miettiin ja selvitteleen:
    https://www.dropbox.com/s/tvrjqs44hhp2k5v/Sieppaa1.JPG?dl=0
    https://www.dropbox.com/s/uwph3if86arci3j/Sieppaa2.JPG?dl=0

    Kaivelin vielä ja tuolta löytyi myös ohje:
    https://transmissioncenter.net/shop/700r4-200-4r-throttle-valve-cable-instructions/
    siinä sanotaan että toi kaapelin kiinnityskohta pitäis olla 1 3/32" kaasuläpän akselilta, eli 1,09" ja 27,78mm, voinee pitää luotettavana kun kahdesta paikasta löytyy noin lähellä toisiaan olevat mitat, mutta ei kuitenkaan samat niin ei ole kopioitu :D
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    Josko Maveric999 vaihtais oikean kuvan tilalle?
     
    maverick999 tykkää tästä.
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tää kun on nyt tässä niin poistan oman, ettei sekota
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    no käy se noinkin.:D
    Rupesin ihmettelemään mittoja ja googlettamaan sen sun kuvan mukaan ennen kuin luin seuraavia kommentteja niin mietin että kuinkahan moni muu ajautuu myös harhaan vajaasta kuvasta.

    Pitäisi 454 läppärunkoon lisätä tuo korva kun siinä ei ole ollenkaan. On vissiin ollut th400:lla alunperin. Vai onkohan niihin jotain valmista kittiä? Yleisimmät kitit on th350:n vivun korjaamiseen. Tietysti vois holkittaa ja vaihtaa samalla läppäakselin...
    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Jaku

    Jaku Gearhead

    Mulla toi vaijerin liike on 34mm ja sillä on toiminut monta kesää.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Vaihdoin myös syksyllä 200r4 laatikon itelleni ja sama säätö on edessä keväällä. Ei kerinnyt syksyllä säätelemään vaan meni suoraan säilöön. Hyvä että on nyt vähän kättäpidempää tuon säädön kanssa. Matkakiekat ainakin tippuivat kivasti kolmesta tonnista.
     
  15. Selli

    Selli Gearhead

    Nyt kun pääsin vähän säätelemään omaa komboa. Hollikka + hollikan bracket. Vaijeri tosiaan pitää olla oikeasti tiukalla WOT asennossa. Itsekkin ajattelin ,että nyt on hyvä ja kävin vähän testaa. Varmaan 3-4 kertaa kiristin. Sitte alko vasta loota olemaan "napakka" ja OD vaihtumaan n 80kmh vauhdissa päälle. Sen oli helppo todeta, et jos vaijeri on yhtän löysä ,ei kickdown reagoi mihinkään ja vaihdot löysiä. Nyt kun on kireyttä riittävästi, laatikko vaihtaa terävästi ja vastaa kaasun liikkeisiin. Liikematka likellä Jakun infoamaa 34mm.
     
  16. Pim

    Pim 1st gear

  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla oli öljypohja irti niin säädin niin että kaikki tyhjä on pois kaasupohjassa.

    Rautalangalla vedin kaasun pohjaan ja laatikosta kokeilin milloin ei vipu enää liiku ja säädin siihen. Se oli lokarin vaijerin ohje.
     

Kerro tästä muillekin!