Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Meinasin viisastella että parempi käyttää valmiita kuvia jos ei itse osaa ottaa, mutta tällä liikkeellä muiden autojen kuvat ei ole mitenkään huonoimmasta päästä. Monella muulla kuvat on otettu perunalla räntäsateessa paskaisesta autosta.

    Kadetin hinta on kyllä kokolailla utopistinen, muna-Kadetteja on ollut myynnissä tosi siistejä museotarkastettuja 2-3k€ hintaan joten 7 tonnilla saa varmasti myydä kauan. Itseasiassa noita on säilynyt museokilpiin yllättävän paljon, siihen nähden miten herkkiä olivat ruostumaan.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  2. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Varmasti tuota kuntoa oleva kadett oli tässä kylillä ja tarjosin siitä 300€, toinen osti ja hinta oli varmasti 350€, ei ollut museokatsastettu mutta suoraan siihen kelpaava yksi omisteinen auto.
    Vaikka Opel lähellä sydäntä niin ei vaan nappaa nämä kasari ja ysäri autot kun ei edes häävi 70 lukuiset.

    Jos olisi 16v gsi niin ainut kiinnostusta herättävä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ja mikä noissa on nyt semmosta ettei omana aikakautenaan olisi ollut mahdollista? Eri asia jos siellä ois LSx moottori, semmosta ei saanu vuonna 1973. Museoauto ei ole sama asia kuin tehdaskuntoinen auto, pitäs olla jo suht selvä homma. Ja mustat kilvet saa kaikkiin museorekattuihin autoihin. Eli kyseisessä yksilössä ei ole mitään ihmeellistä.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä luulen ettei oo ollu moniurahihnoja tuohon aikaan ja ton malliset vanteetkin lienee uudempia. Mutta riittääkö jos ne muutokset on "museoikäisiä? eli 30v sitten olis ollu saatavilla? Sehän tarkoittais että tällä hetkellä sais museoauto olla päivitetty vuoden 93 osilla? En tiiä, kunhan spekuloin.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  5. grantorino

    grantorino Gearhead

    Kyllä museoajoneuvon pitää olla alkuperäistyyppinen eikä mikään roddattu ja uusilla osilla parannettu versio. Tämä on juuri sitä halvan vakuutusmaksun ja käyttökustannusten väärinkäyttöä, joka pilaa koko museostatuksen.
     
  6. Akit

    Akit 2nd gear

    En ny oikein ymmärrä tota kustannus perustelua. Meillä museoauton liikennevakutus maksaa lähes sama mitä toisessa, koska bonukset pienentää toisen maksun. Museo liikennevakuutuksessa meillä ei ainakaan saa bonus alea niinkun tavallisesta. Kaskossa taasen museointi ei vaikta meillä mitään. Ainut säästö on ajoneuvovero jota on huikeat 150€/6kk, jonka säästää museoinnilla. Että tälläset säästöt meilläo_O Jokainen toki päättelee itse kannattaako museointi säästösyistä vai ei:)
     
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Minusta kyse kustannuksissa on enemmän siitä että Valtio arvelee antaneensa Suuren kädenojennuksen museoautojen verottamuudessa, ja jos sitä väärinkäytetään niin kynnys on pieni lopettaa koko museoautosysteemi.

    Jokainen voi itse miettiä onko museoautojen kustannussäästöt suuria vai pieniä.
     
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ei moniurahihnoja sillon ole ollut mutta ei pari poikkeusta museointia edes estä, eli täysin pistein ei tarvi läpästä tarkastusta. Vanteet on 15" "race vanteet", monenlaisia semmosia on ollut vuonna 1973 eli ei mitään väliä. Eri asia jos olisi isommat vanteet mitkä eivät olleet aikakaudelle tyypillisiä, semmoset vois estää, mutta samalla tietän että alkuperäistyylisiä isompia vanteitakin on hyväksytty museoautoihin.

    Ei se kuitenkaan niin mene, että saisi 70-luvun autossa 90-luvulle tyypillisiä osia käyttää, eli ei toimi noin että 30 vuotta vanhoja osia voi käyttää.

    Muistelisin myös että esim jarrut ja turvalaitteet saa päivittää modernimpiin ja parempiin, tästä en ihan varma ole.

    Ja nämä perustuu ihan siihen mitä itse olen vuosien saatossa nähnyt paperien mukaan kirjattuna museolausuntoihin. Kyllä niissä on enempi pelivaraa kuin moni kuvittelee. Ja hyvä niin, keneltäkään ei ole pois yksikään museoleimattu auto Suomessa, eikä sellaisen omistajallekaan siitä suurta hyötyä ole, lähinnä puolet harvempi katsastusväli ja vuosittainen vero, siinä on ne säästöt. Ja ne jotka näitä harrastaa niin tietävät varmastikin ettei se ole mitenkään merkittävä raha tässä hommassa millään mittarilla.
     
    Malossi tykkää tästä.
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

  10. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jos lukee vain tuon ensimmäisen sivun niin voi saada käsityksen että se pittää olla just eikä melkein tehdaskunnossa. Kun lukee koko dokumentin niin selviää että aika paljon on jos jonkulaista poikkeusta lueteltu ja huomattavasti rajumpiakin "tehdaspoikkeamia" kuin jotku vanteet jne.
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mikä ihmeen hinku on sitten museoida harrasteajoneuvo, jos kerran monessa asiassa laistetaan alkuperäisyyttä. Edelleen väitän, johtuu eduista, ei ajoneuvoveroa, halpa vakuutus, katsastus neljän vuoden välein. Miksi muutoin museoisit?
     
  12. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Kannattaa varmaan kysyä niiltä jotka niitä jaksaa museoida :D Se tarkastushan ei paljoa maksa ja jos menee läpi niin maksaa itsensä vuodessa takasin. Varmaan siksi. Osa autoista on oikeasti suoraan valmiita ku hakee hyväksynnän vain.

    Suurin etu kai se on siinä ettei tarvi konttorille kiikuttaa niin tiheään autoja, varsinki harrastajat millä monia autoja niin ihan se aikasäästö voi olla merkittävä. Toinen se, että voihan se ajatella vaikuttavan ajoneuvon arvoon jossakin määrin kun kuitenkin tietyt kriteerit täyttää, vaikka ne kriteerit ei olekaan niin tiukkoja kuin Overdriveläiset eli itse harrastajat haluaisivat.

    Mutta jos luulet että kyse RAHALLISISTA eduista niin sanoo kai se järkikin ettei ne niin suuria ole että puhtaasti sen takia ois motivaatiota. Normi auton saat seisontaan, museoautoa et, eli ne halvat vakuutukset mitkä on niin maksat sellasenaan läpi vuoden. Veroetu tulee joo, sehän on max muutama satanen vuodessa autosta riippuen mistä käytännössä puolet vain säästät ku verot lakkaa juoksemasta sillonku auto seisonnassa.

    Se on jännä homma että nuo museoautot ei häiritse viranomaisia, ei katsastajia, ei museotarkistajia, ei Suomen valtiota, ei niiden omistajia, mutta Overdriveläisiä häiritsee vuodesta toiseen :D
     
    Challenger Rtee, Kemikaaliali, three hundred ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Akit

    Akit 2nd gear

    Meillä autot on museoitu kun on täysin alkuperäis kunnossa, eikä niitä ole tarkoitus rakennella. Rahallinen säästö on minimaalinen muihin tämän harrastuksen kuluihin verrattuan. Tuunattavat autot on erikseen
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  14. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mersujakin museoitiin paljon, siinä kun ei tarvi maksaa siten Diesel veroakaan.
     
    karra ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. eeko

    eeko Gearhead

    Tuo etujouseton Saab 900 on kyllä uskomaton esitys. Uskaltaako
    tuolla edes ajaa?
    -eeko
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllähän se ”vain muutama satanen per vuosi” alkaa jossain tuntumaan, jos on useampi auto. Tietysti sitten voi alkaa veistelemään, että miksi pitää olla niin monta, kun yhdellä vain pystyy kerrallaan ajamaan jne... kyllä se niin on, että kunnon kansalaisella on maksimissaan vain yksi auto per aikuinen, ajokortillinen perheenjäsen, ja se auto on joko toijota tai sitten skoota.
     
  17. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Peeaa tykkää tästä.
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Jäykkäperäisellä motoripyörällä ainkin uskaltaa:)
    No etupumpuissa joustovaraa onkin vajaa 2 tuumaa;)
     
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Aikoinaan tuli Saabilla ajettua missä oli Bilteman rallydamparet iskareina,
    ei ollu takanakaan joustoa. Uskalsi kuitenkin ajaa:)
     
  20. karra

    karra Double Gearhead

    Olen kymmenkunta mersua museoinut. Ja juurikin nousta syistä mitä mainitsit. Miksipä ei, hölmähön ei museoisi. Eikä tarvi rumpata liikennekäyttöön ja takaisin pois kun haluaa ajaa. Eikä tarvi maksaa veroa valtiolle kun kuitenkin ne rahat menee heimopäälliköiden haaremin ylläpitoon.

    Nykymuseoinnin taso ei takaa auton hyvyyttä, eikä se sinänsä nosta auton arvoa.

    Ja kun on museoitu niin jos sen haluaa vakuuttaa osakaskossa kovemmasta arvosta mitä ns listahinta niin se osakaskokin on 200...300 euroa kuten itsellänikin on kaikissa.
     
    isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!