korkeahkot puristukset ja 98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cleve, 19.1.2023.

  1. Cleve

    Cleve Gearhead

    Moro,

    Tässä nyt arponut, että tohtiiko jättää staattisen puristuksen noinkin ylös kuin alla tuli tulokseksi. Mainos asteiltaan keppi olis 282/286 ja LSA112 ja mekaaninen ennakko 0. Alsakannet.

    Static Compression Ratio: 10.56
    Dynamic Compression Ratio:7.89

    Sillä vähän arvon kun olis hyvät mukit tuossa tarjolla mutta ruttu jäisi niillä vähän korkeahkoksi. Mutta onko naputuksen riskiä 98:lla jos oikein antaa runtua kuumalla koneella.
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Numeroiden perusteella toi on just alueella. En tekis mitään.
    Jakoketju venytessään vielä lussuttaa sitä vähän.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riippuu ihan millanen palotila, mäntä ja quench. Jos noi on jollain lailla kunnossa, voi mennä molemmissa arvoissa selkeesti isompaankin.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja sit vaikuttaa myös polttoaineen lämpötila, jäähdytysjärjestelmän tehokkuus, imuilmanlämpö yms.
     
  5. Cleve

    Cleve Gearhead

    Paljealue olis noin 1mm niiltä osin mitä männässä pintaa (d-dish) ja kannen palotilan (joku koneistettu heart shape tms.).

    Tuollaiset hyperteuctic valumukit löytyy kaupasta missä olis kuppia sen verran enempi, että staattinen ruttu tipuu 9.55 Tosin nuo toiset olis vaan laadukkaat takomukit

    Ajatus kuitenkin olisi, että bensaa tankkiin ja baanalle. Satoi tai paistoi, ilman erikoisia säätöä. Jäähdytys toki kunnossa.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jäi vielä epäselväksi mikä kone kyseessä, mutta yleisesti tuon tyyppisillä specseillä alukantisissa voi dynaamiset olla 8.5 luokkaakin ihan huoletta.
     
  7. Cleve

    Cleve Gearhead

    Tosiaan olisihan sen voinut het alkuunkin laittaa, että Pontiac 455 olisi kysessä. Eli suht pitkällä iskulla on kone (4.21).

    Rautapipoilla en lähtis heti urheileen, mutta kuten sanoit, tuo alsa nyt parempi sen suhteen ja nuo koneistetut palotilat ei varmaan haittaakaan. Eikös tuo d mallinen kuppi auta aavistuksen myös

    Linkin takana tuo paremman männän speksit
    https://www.ebay.com/itm/353023183827?hash=item5231d24bd3:g:VU8AAOSwoLpfKymf&amdata=enc:AQAHAAAA4OnY7ryoqkRfy+9d+PPqauopIEQGPVEjiVm/FMPtFc9vwidsxTR+AZlxqG8o1xrfs1/JGUXABl0rkvyh7FBcmy/F7BMmK3l9DVHZg+wvcnFoAOEbADxF5T175xJt5vrqF15UObb8SCmDsT0mQMJRjPiOK03clbq27geGUE7x9EgRZ07fdRe2c5N28xWbzncQ+d7pQSsUJF/GDzirdLICDLMqPtnA1ZUG3wmuphEgb5++XKVJk/c8l1ehIxRyOG5s60SUjQssbX4atchzeIBG0iBMCagWI3bzZRo4k1Sfo5gT|tkp:BFBMiNHcrblh

    Kuitenkin tuo houkuttelisi enempi kuin valettu hyperi. Ei vaan huvita ajatellakkaan sitä mahdollista kilinää kesäkuumalla. Sillä vähän arvon.

    Vaan saahan nuistakin koneistettua vaikka millin pois tarpeen mukaan
     
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Kasaan vaan ja vetoja.
    Itsellä pontiac 455 edelin alumiini hatuilla 10.5 purkat,nokkana xe284.

    En tuossa ole nakuja havainnu.

    Jäähdytykseen kannattaa kiinnittää huomiota,varsinkin siellä vesipumpulla pyörän ja taustapellin rakoon ja niihin holkkien tiiveyteen jakokopan läpi.
     
  9. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    ....itsellä 10.24 ruttu, dynaaminen 8.05, alukannet, 406SBC. 34deg WOT sytkäennakot, kruisaillessa 45deg, ei nakusta tietoakaan.
     
  10. Cleve

    Cleve Gearhead

    Ihan pelkästään 98 ajelet?

    Tuo jäähdytys onkin tärekeä ja se pumpun levyn naputtelu onkin tehtävä, että saa lähelle siipiä. Tulee tehtyä myös se haara tuonne taakse, että saa kannesta seiska pytyltä vähän vettä kiertämään tehokkaammin.
     
  11. fenix

    fenix 3rd gear

    Tuon oma esimerkin milloin aletaan olla nakutus rajoilla.
    Moottori 383 sbc.
    Portatut RAUTAkannet, 0.028 in quench.
    Scr 11.5 / dcr 8.2 Wallace laskin.
    Wallacen Laskurin mukaan moottori rakennettiin, missä käytetään parametrinä imuventtiilin sulkeutumista 0.006" abdc.

    Ohuet 0.015" tiivisteet päätyivät moottoriin puhtaasta vahingosta.
    Quench jäi pelottavan matalaksi, mutta kuumanakaan männät ei ottanut osumaa kansiin.

    No Uem laskuri laskee dcr:n nokan imu 0.05° kiinni +15 = näytti dcr:n sillä laskukaavalla olevan muistaakseni 8.6.
    Sisäänajon jälkeen oli nakutusta ekalla testilenkillä.
    Myöhemmin oli jälkikäyntiä kun avaimet off-asennossa 12-lämpöarvon Champion tulpilla.
    Kaasarin ja sytkän säädön jälkeen moottori on ollut hiljainen, mutta oletettavasti yhä lähellä nakutus rajaa.
    Tulpat yhä samat ja silmin nähden hyvät.
    Sikäli jäi pykälää kylmemmät kokeilematta.
    Puristuspainemittaus~ 50c° moottorista antoi 13 bar.
    Alumiinikansilla dcr halutaan olevan 8-8.5 98+ oktaanisella, eli en näkisi ongelmia.
    Mutta tässä oiva esimerkki siitä milloin eri dcr laskurit tekee suuren poikkeaman keskenään.
     
    Muokattu: 23.1.2023
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    https://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm

    Tämä laskee paineen vaikutuksenkin dynaamiseen.

    Oman romuni edellisen moottorin tulokseksi tulee

    Your chamber volume is 35.18 cc's. With this camshaft your dynamic, or effective stroke is 2.47 inches. Your dynamic compression ratio is 8.86 :1 corrected for cam timing, altitude, and rod length. Your dynamic cranking pressure, corrected for cam timing, rod length and altitude is 181.36 PSI. Your dynamic boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and 20 PSI is 20.91 :1.

    Ja ihan hyvin sai 98 oktaanisella ajeltua toki ennakkoa ei huippupaineilla ollu kuin 4 astetta ja e85 kanssa kärsi olla 7

    Nykyinen on paljon matalammalla puristussuhteella, mutta painetta enemmän joten lopullinen painekorjattu dynaaminen on 23.

    Laskuriin syöetetty imuventtiilin ajoitukset täysin myöhäistettynä, pienemmillä kieroksilla se on noin 10 astetta aikaisemmalla.
     
  14. 3964

    3964 3rd gear

    Joo 98 mennään.itse tein tuon haaran myös taakse,jos nyt tekisin ottaisin lämppärin lähdön varmaan termarin juuresta kuten monessa muussa on otettu.
    Itse laitoin kuristimet niihin haaran lähtöihin,tiedä sitten onko nuista hyötyä vai turhaa työtä.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

  16. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tuolla motortrendillä on paljon hyviä juttuja!
    Esim moottorin lämpötilaa alentamalla lisää tehoa, noin helpolla:)
     

Kerro tästä muillekin!