Liikennekäytöstä poistetun auton nimiin ottaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja toyota..., 21.1.2023.

  1. toyota...

    toyota... Gearhead

    Kuinkahan menisi, kun auto poistettu liikennekäytöstä 2016. Ostin sen purettuna hylsynä 2020, luullen että ei ole enää rekisterissä, luovari päivätty 2018 rekisteriin merkityltä omistajalta. Nyt selvisi että auto onkin rekisterissä ja liikenne käytöstä poistettuna. mietin että jos kunnostan auton katsastus kuntoon ja vien konttorille, niin kuinkahan nimiin ottaminen onnistuu? Onko liikennekäytöstä poistetussa 7vrk aika?
     
    Muokattu: 22.1.2023
  2. dean66

    dean66 Gearhead

    On. Ei kyllä aavistustakaan, miten tuossa kävisi, jos oikeasti yrittäisi liikenteeseen.
     
  3. always bb

    always bb Gearhead

    Itse ostin vastaavan syksyllä vakuutus ja rekisteröinti myöhästy 1 vrk. Tuli liikennevakuutuskeskukselta 60€ lasku

    Jos kilvet viety niin ei kiirettä rekisteröidä kun ei ole rekisterissä
     
  4. teddy99

    teddy99 Gearhead

    7 vrk aikana omistajan vaihdos. Tapauksessasi ei välttämättä mitään ongelmaa. Mahdollisesti olisi luokkaa 10 000 e ongelma, jos auto EI olisi ollut poistettuna liikennekäytöstä. Syynä liikennevakuuttamattomuus. Liikennevakuutusta ei (edes seisontavakuutusta) tarvii olla, jos auto on poistettu liikennekäytöstä. Viime talvena oli minulla hetken pala kurkussa, kun näin tämän MOT:n ohjelman:
    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2022/02/10/mot-kymppitonnin-vakuutusmoka

    Koska itselläni on yksi projektiauto, joka ei ole ollut minulla koskaan liikennekäytössä, mutta on rekisterissä. Olin laittanut sen omiin nimiini omistajanvaihdoksesta 7 vrk. sisällä, MUTTA mitään liikennevakuutusta en ollut ottanut, kun ei se ole ajokelpoinen, eikä ole ollut liikennekäytössä.
    MOT ohjelman nähtyäni, menin vakuutusyhtiöön kertomaan, että on auto, jossa ei ole ollut lakisääteistä liikennevakuutusta... Virkailija näppäili rekkarin ja totesi, ettei tässä tapauksessa tarvii olla hankittuna mitään vakuutusta, kun se näköjään on poistettu liikennekäytöstä. Tein kuitenkin varotoimenpiteenä liikennevakuutuksen, ja kun auto on poistettu liikennekäytöstä, niin se taitaa nyt kustantaa 14 euroa vuosi. Eipähän tarvii pelätä jättilaskua liikennevakuutuskeskukselta kun auto valmistuu.


    Jos auto on ollut poistettuna liikennekäytöstä, niin miten voi tulla liikennevakuutuskeskukselta lasku, koska lakisääteistä vakuutusvelvoitetta ei ole? Vai riippuuko laki asianomistajan naamasta? Eipä olisi ennenkuulematonta.


    Pysyy edelleen rekisterissä, vaikka kilvet viety. Kuten kymmenet tuhannet Suomesta Afrikkaan myydyt Toyotat. Minulla on 1 auto edelleen rekisterissä vaikka kilvet viety ja auto on purettu osiksi. Kun hyötykäytin kaikki osat, niin en voinut saada romutustodistusta. Kävin romutuspisteessä, jossa mukanani oli leikattu pellinpala, jossa valmistenumero ja auton konehuoneessa ollut tyyppikilpi, jossa myös vamistenumero. Ei kelvannut, kun itse autoa ei ollut mukanani. No, sittenpähän auto on ikuisesti rekisterissä. Toinen auto on minulla rekisterissä ikuisesti, jonka myin ja omistaja ei tehnyt omistajanvaihdosta. Minulla oli onneksi autosta kauppakirja, jonka toimitin Traficomiin, jolla laskujen tulo loppui. Auto ei kuitenkaan koskaan siirry uuden omistajan nimiin, vaan sekin on minun nimissä ikuisesti.
    Eli ei ihme jos Suomen autokanta väitetään olevan vähän vanhaa kun viranomaisilta hukassa 500 000 autoa, jotka on romutettu jo vuosia sitten.

    https://yle.fi/a/3-10743264
     
    Muokattu: 21.1.2023
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. toyota...

    toyota... Gearhead

    Rekisterissä se on ja kilvetkin minulla nykyään on. Liikennekäytöstä poisto, ja katsastus suorittamatta.
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Mitenkähän näille haamuautoille käy jos joskus keksitään seisonta ajallekin joku kiva maksu?

    Joskus kuunnellu kun joillakin on nimissään noita purettuja varaosa vehkeitä useampiakin.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  7. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Uusissa vakuutuksissa ainakin Lähitapiolalla on vuosimaksu ja se tulee vaikka ei olisi päivääkään ajossa.
    Toki vanhoissa vuosia vuosia olleissa autoissa ja "autoissa" on se "vanha" vakuutus.

    Olisiko että konttorilla saat pois auton trafin järjestelmästä jos vaan on joku omistuspaperi. Vaikka autoa ei olisikaan joten näillä järjestelmän muuttuessa pääsee eroon näistä haamuista.
     
  8. always bb

    always bb Gearhead

    Kyllä, vaikka kilvet viety on rekisterissä trafilla. Mutta kun kun autossa ei ole kilpiä ei tarvitse vakuutusta ottaa ja voi rekisteröidä vasta kun katsastaa. Näitä haamu autoja on ihan valtavasti itselläkin näkyy kaksi haamu autoa yksi kolaroitu ja vakuutusyhtiön lunastama. Näkyy omien tietojen alla , yks volvo jonka möin viroon ja siitä palautettu kilvetkin näkyy edelleen omien tietojen alla ihmetellyt itsekkin että wtw
     
  9. palikka

    palikka 3rd gear

    Liikennekäytöstäpoistetussa ei tarvitse minkäänlaista vakuutusta. Vakuutusta ei tarvitse ottaa silloinkaan jos normaalin omistajavaihdoksen yhteydessä poistat samalla liikennekäytöstä.

    Niin kuin edellä on mainittu, jotkut/useimmat ottaa vuosittaisen perusmaksun silloinkin jos vaan on vakuutussopimus olemassa vaikka auto olisi liikennekäytöstäpoistossa.

    Varmimman vastauksen tällaisessa venyneessä omistajanvaihdoksessa saanee konttorilta tai Trafilta kysymällä. Ei toki kannata mennä sanomaan että on jo ostanut moisen;)
     
  10. karra

    karra Double Gearhead

    Ostin syksyllä liikennekäytöstä poistetun auton kuolinpesältä. Vein paperit katsastuskonttorille ja rekisteröin sen omiin nimiin. Soitin Ifille ennen konttorille menoa ja olisin halunnut vakuutuksen. Puhelimessa kertoivat että ei kannata ottaa nyt vielä uutta vakuutusta kun sitä ei tarvi. Vasta kun ottaa liikenteeseen niin sitten, varmaankin tarttee soittaa ennen kun ottaa liikenteeseen, sitähän ei saa otettua liikenteeseen ennen kun on vakuutus.

    Osakaskoakaan en ottanut koska auto on omissa tiloissa.

    Katsastuksessa käytin ihan varaamalla ajan ennakkoon, ei mitään ongelmia siellä.
     
  11. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Ostin viime vuonna huutokaupasta auton joka oli liikenteestäpoistettu 2017 , otin vakuutuksen , rekisteröin nimiini ja laitoin seisontaan.Seisontavakuutushan ei maksa mitään.
    Helppoa kun mikä , kannattaa verot tarkistaa ennen kauppoja.
     
  12. toyota...

    toyota... Gearhead

    Tämä tuli siis minulle välikäden kautta, joka ei ollut myöskään ottanut nimiinsä.
     
  13. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Jos luovareissa on nimet ja päivät ok , niin joutuu kärsiin tuon viivästysmaksun.
    Muutama luovariautokin tullut ostettua , toivottavasti rikos on jo vanhentunut , mutta yhdestä autosta jätin muutaman luovarin välistä ja tein uuden luovarin rekisteriin merkityn nimen kanssa:rolleyes:
     
  14. toyota...

    toyota... Gearhead

    Tässä kävikin helposti lopulta kun löysin Facebookista rekisteriin merkityn omistajan, ja auto näkyi vielä hänen Trafin tiedoissa, hän teki suoraan siirron minulle.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Ostin ennen vuodenvaihdetta liikennekäytöstä poistetun auton, tein iffin sivuilla vakuutuksen ja rekisteröin omiin nimiini trafin sivuilla varmenteella jatkaen liikennekäytöstä poistoa.

    Nyt tuli iffiltä vakuutuslasku reilulta kuukaudelta. Laitoin viestiä iffiin ja ihmettelin mistä johtuu, kuulemma ei automaattisesti trafilta tule tietoa liikennekäytöstä poistosta iffille vaan omistajan pitää itse ilmoittaa yhtiö trafille? Ihmettelin virkailijalle että mielestäni ennen vastaavissa tapauksisa tieto on mennyt eikä laskuja ole lähetetty.

    Käytiin vielä läpi muutama aiempi hankinta jossa olin toiminut vastaavalla tavalla. Siihen ei osannut kertoa syytä että miksi niissä vakuutus on onnistuttu laittamaan "seisontaan" automaattisesti.

    No virkailija kertoi ettei liikennekäytössä oleviin tarvita vakuutusta, tämä oli minullekin uusi tieto, hän lupasi irtisanoa vakuutuksen ja hyvittää tuon noin kuukauden maksun.

    Kertoi lisäksi että vuoden alusta on tullut muutos että kaikissa vakuutuksissa on 25 e minimimaksu, joka "hyvitetään" jos otat vuoden aikana liikenteeseen. Jäi vielä epäselväksi koskeeko tämä vain uusia vaiko myös vanhoja vakuutuksia.
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulle kävi sama juttu, kun ostin joulukuussa moottoripyörän, joka luonnollisesti oli tähän vuodenaikaan poissa liikennekäytöstä. Lasku tuli, koska tieto liikenteestä poistosta ei ollut siirtynyt vakuutusyhtiölle. LähiTapiolan minimimaksu muuten 1.1.23 alkaen 50 eur, joten IFfihän on puoli-ilmanen...
     
    Muokattu: 30.1.2023
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tuli vielä vahvistus iffistä:

    "Liikennevakuutuksen minimimaksu koskee myös vanhoja liikennevakuutuksia, joista vakuutuskauden uusituessa peritään 25 euroa, mikäli ajoneuvo on ollut liikennekäytöstä poistettuna koko tämän kuluvan vakuutuskauden."

    Tämän ilmeisesti välttää jos irtisanoo ko vakuutuksen.
     
  18. always bb

    always bb Gearhead

    25€ ja 50€ on mennyt vakuutusyhtiöillä taas rahastuksen makuun, kun autoja seisotetaan ilmeisen paljon eikä vakuutukset kerrytä kassaa. Tämäkin uusi sääntö on tehty kulmantakana että ei vaan kukaan tietäs, missä on se tiedottaminen vaikka uutisissa. Tulee ensin turhan monelle näitä yllätys maksuja ennenkun sana kiirii.
     
    viikinki75 ja Hupeli tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!