Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    On ollut vielä alkuperäinen väri tuolloin ja ilmeisen hyvässä kunnossa muutenkin. Kilometrejä on tullut paljon nuina vuosina.

    Vihreä/musta on maalattu Kemijärvellä kunnostuksen yhteydessä 1973-1974.

    Syy ja kuvio romikselle joutumisessa alkaa selkiytyä, tästä lisää tuonnempana...

    Tää on mulle 50/60 auto/muistoesine. Saan tätä rakastamaani salapoliisityötä ja kulttuurihistorian taltiointia toteuttaa rakentelun ohessa.
     
    vanilla, LPV, TwistOla ja 19 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kyllähän nämä salapoliisihommat on yksi iso osa-alue tässä meidän harrastuksessa :cool:
     
    Jerkkilä, malvasto ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  3. A.J.

    A.J. Gearhead

    Salapoliisityöstä kiinnostuneelle, hyvällä tuurilla tästä kirjasta voisi löytyä kuviakin, joissa ehkä Impalakin näkyisi?
    Matti Lackman, 75 vuotta Pohjanmaan kautta: Pohjanmaan kauppiaiden osakeyhtiö - Pohjanmaa Oy 1917-1992.
    Kirjaa näkyy olevan ainakin Oulun yliopiston kirjastossa.
     
    eeko ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. eeko

    eeko Gearhead

    A.J. ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Löytyy myös minun kirjahyllystä. Ei ollut kuvaa Impalasta, mutta öljymaalaukset firman isännistä kyllä.
     
    A.J., Seevu, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    [​IMG]
    Siinä ois Impala vuonna 1969. (Kuva: Markku Jokimäki)

    Kuva on otettu varsin pian keväällä 1969 sen jälkeen, kun Impala on saapunut pihaan. Oli vaihtanut Austin Maileriin lähes naapurissa asuneen eläkeikäisen miehen kanssa, joten se on nyt varmaa, että tätä vanhempaa omistajaa minun on turha enää etsiä muualta, kuin korkeintaan Viirinkankaan hautausmaalta.

    Arveli reissutyöläisenä ajelleensa Impalalla jopa 100 tuhatta kilsaa siinä parin vuoden aikana, ja tästä ymmärtääkseni iso osa Ruotsissa sekä Pohjois-Suomessa. Omisti siis auton 1969-1971. Syy luopumiselle oli muutto Ruotsiin Katrineholmiin, ja Impalan rekisteröinnin hankaluus tai suoranainen mahdottomuus länsinaapuriin. Oli suomikilpisenä erikoisempana autona tarttunut ensin naapureiden hampaisiin, josta sai sitten tullimiehet ja poliisit seuraavaksi kimppuun. Katsastuskonttorilla oli finnjävlarille sanottu, että "halvempi ostaa Volkkari" ku saada Impalaa Ruotsin kilpiin. Oli tilannut itselle ja autolle laivalipun Suomeen. Lähtöpäivänä perjantaina olikin sitten työpaikan pihalla odottanut poliisi, olisivat halunneet kai viedä joko auton tai miehen, mutta laivalippu samalle illalle sekä lupaus, ettei Impala enää koskaan palaa Ruotsiin, oli pelastanut tilanteen. Jätti auton isälleen Rovaniemelle myytäväksi "pidä rahat" -hengessä vuodenvaiheessa 1970-1971. Seuraavan kerran kotona vieraillessa oli pihassa Ford Escort. Vaihtoiko isä Impalan Escorttiin, vai möikö jollekin, vaiko suoraan purkaamolle, ei varmaan selviä. Seuraavan kerran auto kuitenkin katsastettiin vasta Kemijärvellä 1974 jonne siis ostettu purkaamolta 1973.

    Ainoat remontit tuon about 100tkm matkalla oli yksi takapyöränlaakeri sekä saman pyörän pinnapultit; ne kun katkesi 130km/h vauhdissa isoon merkkaamattomaan monttuun ajaessa jolloin takarengas lähti irti ja ohitti auton. Hänen aikanaan Impala oli kuvassa näkyvää eriparipölykapselia lukuunottamatta täysin orkkis verhoilua ja soitinta myöten. Lisänä takapenkillä kulki LP-soitin. Näyttäisi, että lokasuojan päällä on ollut mahdollisesti Tex-peili ja edessä on vielä tallella alkuperäinen hiekkapelti parkkivaloineen. Kuvan edesmennyt naishenkilö tykkäsi aivan erityisesti ajella Impalalla.

    Kerran Impala oli tavallaan pelastanut omistajansa putkasta. Hänet oli pidätetty Rovaniemellä syyttä autovarkaudesta, ja väitetyllä tekohetkellä hän oli oikeasti ollut Ruotsissa Pajalassa jossain baarissa kahvilla ja auto baarin pihassa. Oli täytynyt tutun nimismiehen kautta saada Rovaniemen poliisit vakuutettua soittamaan Pajalan poliisille, jotka olivat kuulemma hyvin muistaneet tutun Impalan todellakin olleen omistajineen siellä eikä edes samassa maassa, jossa rikos oli tapahtunut. Aika paljon muutakin mielenkiintoista juttua kuulin pikkupoikien löytämistä asekätköistä ja vuoden 1918 tapahtumista alkaen, mutta jätetään ne pois kun ne menevät ohi varsinaisen aiheen.

    Herralla oli vielä kolme muuta kuvaa autosta, jotka saan myöhemmin. Sattui nyt olemaan albumi eri paikassa. Oli vuosikymmenten saatossa joskus miettinyt, missä Impala menee vai liekkö sitä enää olemassakaan, joten kyllähän tämä puolin ja toisin aika "eeppinen" tapaaminen oli. Sovittiin, että lähdetään Impalalla kartsalle, kun saan sen leimaan.
     
    Moparboy440, rekkamies, vanilla ja 34 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Peiliäänestyksen voittaja..(?):)

    Mut joo..Hyvää tarinaa.
     
    isalmela ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Sen verran pussihousun vikaa itsessäkin, että hienoa kun autolle löytyy historiaa.
     
    vanilla ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Hienoa historiaa kyllä! Itse kävin taas päivän istumassa kansallisarkistossa. Muutama sukulaisilla ja tutuilla ollut Plymouth sai uudempia rekisteritunnuksia ja vinkoodeja, taas etsintä jatkuu uudella innolla :D
     
    juko7, LPV, TwistOla ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    En kovin usein käy Oulussa, mutta aina kun käyn, otan kamerapöntöstä sakot.

    Kansallisarkistossa vietin päivän selvitellen salapoliisikaverin johtolankoja ja jo jollain tasolla tiedossani olleiden kuuskymppisten Suomi-Impaloiden omistuspolkuja. Kirjoitan tässä vähän auki tilannetta:
    • Impaloita tullut maahantuojan kautta vuonna 1960 17 kappaletta (lähde: Autotuojien tilasto mobilia.fi)
    • On mahdollista, että joulukuussa on rekisteröity Uudenmaan lääniin yksi 1961 malli, eli todellinen luku kuuskymppisiä olis 16
    • Toisaalta on löytynyt yksilö, joka on '60 ja on rekisteröity Vaasaan joulukuussa 1960, ja tätä ei maahantuojan tilastoissa taas ole. Kyseessä V8 koneinen 4d sedan taksi.
    • Eli oikea luku on 16 tai 17 riippuen siitä, miten asiaa haluaa katsoa
    • Näistä 17:sta (sovitaan että 17) 16 auton korityyppi on minulla tiedossa, hukassa on identiteetin puolesta tällä hetkellä enää yksi Oulun auto. Flattoppeja näistä on viisi, eli suomi-flattoppien alkuperäinen määrä on ollut 5-6 yksilöä ja merimiesautot x kappaletta päälle.
    • Viidestä flattopista tunnettuja on kolme: minun auto, XH-183 (tuttu mm. Mobilistista) ja se Kemijärvellä sahan pihalla ollut, nykyään pääkaupunkiseudulla, orkkis kilpi YÄ-560
    • Viidestä varmasta flattopista hukassa on kaksi: RV-230 joka oli alkujaan taksina Kuusankoskella, sekä OZ-809, joka oli yksityishenkilön Oulussa uutena omistama (muuttanut Helsinkiin jo 1961, tunnus AC-841). Molemmat 1739 eli 6syl 4d HT. Näistä RV-230 on kantakortin mukaan poistunut kilvistä jo 1967, OZ-809/AC-841 jäljet myös päättyy johonkin 60/70-lukujen taitteeseen.
    Laittelin Oulun kantakortistonhoitajalle sähköpostia, että jos heillä on kortit excelöitynä, niin tuo kolmas puuttuva Oulun Impalahan pitäis löytyä sieltä 30 sekunnissa, sisältäen tietokoneen käynnistymisen.

    Kuudestatoista vain viidestä autosta on minulla jokin tieto, että ne on olemassa. Yhden identiteettihän vielä puuttuu. Loput eivät löydy Trafilta tiedossa olevalla kilvellä eikä valmistusnumerolla, tosin valmistusnumeron kirjoitusasuissa on ollut vaihtelua, että voi niistä joku aivan hyvin olla olemassakin. Lisäksi tuo viisi sisältää omani lisäksi yhden, joka on olemassa mutta ei ole ollut noin 40 vuoteen liikenteessä, eli näitähän voi olla ladoissa muitakin ja sehän tässä mielenkiintoista onkin. Sekin on tietysti hyvin mahdollista, että etenkin taksina paljon kilometrejä taittanut '60 auto on tuhoutunut jo 60-luvulla jossain onnettomuudessa.

    Tietoja selatessa on tullut bonuksena vastaan muutama Bel Air ja Biscayne, täytyy jatkaa tutkimustyötä niillä sitten kun tämä tutkintalinja julistetaan päättyneeksi. Eikä saa unohtaa varsinaista auton rakenteluakaan... :D
     
    rekkamies, vanilla, SK- ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Ootko lukenu vanhaa amerikkalaista Chevy lehteä jossa oli se Suomi numero? Siinä oli paljon impaloita esiteltynä. Ilmestymisvuosi joskus 90-luvun alussa
     
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Nyt on Petri R autoharrastuksen syvässä päädyssä. Täytyy hattua nostaa kun näet vaivaa ja kiinnostusta autosi historiasta.
     
    SK-, TwistOla, Kustom STW ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. julmajari

    julmajari Gearhead

    Kaivoin ton lehden, siinä on 10 suomalaista -60 Impalaa, mutta ei yhtään suomi-autoa.
     
  14. T.N

    T.N Gearhead

    Saisiko jotenkin kuvan näytille ko. lehdestä ?
     
  15. Polara

    Polara Gearhead

    Ootko @Petri R. facebookissa? Siellä vastikään perustetussa suomi-autot ryhmässä on jonkunverran ollut juttua 59 ja 60 impaloista.
    Se ryhmä on kyllä parasta mitä siellä somessa on ollut pitkään aikaan. Varsinkin kun vanhempia harrastajia on liittynyt muisteloihin
     
    Kustom STW, hantta, Esaa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kyllä ja olen siihen ryhmään Impalastakin jo vähän kirjoitellut. Paljon on kerääntynyt matskua!

    Vein tänään lohkon porattavaksi. On se sen verran kulunut, ja kun homma on jo lähtenyt laukalle niin mennään päätyyn saakka. Voi riittää jo .020" ylikoko. Hyvä aihio kun on stanukoossa eikä ole naarmuja.

    Nokka-akseli nostajineen lähti myös hiottavaksi. Löysin netistä Stovebolt-miesten kehuman "Bulldog" -nokan kortin, niin sillä mennään. Ei ole mikään rallinokka, mutta vääntöä pitäs tulla lisää ja tehoakin järkeville kierroksille. Linkitän nokkakortin tänne kun tulee jossain taas vastaan.

    Ainiin ja kilvet odottelee sitten jo katsastusasemalla. Tilasin jo alkuperäisen Oulun tunnuksen, ettei sitä kukaan vie tässä välissä. Kävin tiukkaa pohdinta siitä, mikä on "oikea" tunnus tämmöiseen autoon, ja päädyin alkuperäiseen vaikka autossa on ollu sen jälkeen kolmet kilvet ja niistä viimeisin 46 vuotta. Kilpiä säilytetään virallisesti kolme kuukautta, mutta paikallisille herrasmiehille tarvittaessa pidempäänkin.
     
    Moparboy440, rekkamies, Tunaman ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. julmajari

    julmajari Gearhead

    Ehkä, siinä on 2 aukeamaa kuvia suomalaisista letukoista.
     
  18. julmajari

    julmajari Gearhead

    Korjaus vielä, lehdessä on 1 Suomi Belair -60, on kustomoitu keula "jännäksi" niin en heti tunnistanu.
     
  19. Tästä videosta voi olla jotain iloa sulle:

     
    Petri R. tykkää tästä.
  20. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vietin eilen laatuaikaa Impalan alla. Vaihdoin jarruputken ja takajarrujen letkun, kartoitin vähän tulevia työmaita, mietin Suomen kivikkoista NATO-polkua sekä ihan vaan haistelin yleistä atmosfääriä joka Impalan alla vallitsi.

    Näistä ehkä selkein asiakysyms oli tulevat peltityöt. Runkoa on aikoinaan hitsattu taka-akselin ylityksen takaa sekä sen etupuolelta, tarkemmin alatukivarren kiinnityskohtaa ja näyttää että usampaankin kertaan. Se tukivarren kiinnityskohta vaatii uutta peltiä ja näytti tämmöselle kotitarvehitsaajallekin suhteellisen helpolta hommalta, kun vaurio on alapuolella (=vaimon Caprceen piti taannoin korjata runkoa samasta kohtaa), tukivarsi vaan täytyy käyttää pois tieltä. Yleisesti ottaen runko on yllättävän hyvä. Panhard-tanko oli vähän mutkalla, minne lie osunut.

    Lattiat on hitsattu aikoinaan siten, että satunnaisia paikkoja on siellä täällä ja takajalkatilat sekä etupenkin alus on uusittu lähes kokonaan. Näissä ei missään ole pokkauksia ja alkaa tuo kauttaaltaan pintaruostunut pelti olla paikoin jo melko ohutta, joten joskus saa lattiaa pellittää, mutta ei tarvinne vielä siihen ekaan leimaan niihin kajota. Sen sijaan helmat on osittain puhkiruostuneet ja muutoin niin pehmeät, että ajattelin vaihtaa ainakin ulkohelmat kokonaan ja mitä sieltä sisältä sitten paljastuukaan. Niissä ei ole alkuperäistä muotoa kuin tuossa näkyvällä osalla, muuten on ns. sovellettu. Peltihommaa toki jää sitten vielä takakaarien/-helmojen osalta ja....noo, katsellaan niitä sitten kun on kone saatu iskuun.

    [​IMG]

    Vaimo on puunannut autoa sisältä ja kromit ulkoa. Pahasti kesken kuulemma vielä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sellainen idea tuossa tuli yhdessä keskustelussa vastaan, että liekköhän tästä purettu siellä purkaamolla jo jotain osia ennen kun auto on sieltä myyty. Vai mikä selittää paremmin sen alkuperäisen kaasarin, syylarin sekä etuhelman + parkkivilkkujen puuttumisen ja korvaamisen kekkoslovakialaisilla ratkaisuilla? Täytyy joskus laitella puutelistasta ostoilmoituksia nettiin, mutta jos joku tätä nyt lukee ja hyllyssä on joutilaat osat, niin saa tarjota. Uutenakin nuita saa, mutta pelkät etuhelmat on Ankkalinnassa 500 dollaria pari ja siihen umpiot päälle + rahdit ja mätkyt.
     
    Muokattu: 4.2.2023
    Moparboy440, rekkamies, Gary Grand ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!