Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei niitä enää passaa sekoitella, kun on jo käyneet noilla männillä ja renkailla omissa pytyissään. Mä kokeilen sillä muovilangalla välykset kootessani.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ok, aattelin että hoonaat ja rengastat myös tässä remontissa. Jos et niin tosiaan samoihin reikiin männät missä olleetkin.

    Sitä laakerin reijästä akselin kaulaan tarkoitin noilla mittauksilla, toki hyvä on mitata veivien pesän soikeus yms. niin kuin jo teitkin, ne vaikutti hyvältä.

    Jos vielä on mittalaitteet käytettävissä niin mittaisin sillain mieluummin reijät laakerit paikoillaan ja laskisin välyksen jo mitattuihin akselin kauloihin. Kyllä se plastigauge sen saman silti kertoo, ihan jees sekin tyyli on.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Runkolaakerivälykset olivat .002” välyksin. Se on vissiin hyvä luku?

    On tämä jotenkin ajatuksen kanssa tehty muutenkin vrt ”se toinen koneistamo”. Näkyy osissa jopa mittausjälkiä ja olihan tuonne sekaan pakattu tuloksetkin. Sillai pahvikortilla, manuaalikirjoittimella laitettuna.

    Loppuilta meneekin tallihallia siivotessa, kun on tiivisteitä kateissa. Ihan normisettiä mulle. Ja ainahan se on hyvä siivota välillä.

    Rallimallin dampperi on valikoitunut hitaaseen rahtiin, kunnei 1kk ole riittänyt kengurun vierestä tänne. Tai ehkä sieltä vaan kestää. Ei ole edes seurantanumeroa.
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuli pientä taukoa rakentamiseen. DHL lähetti mun tilaamani osan takaisin Australiaan, koska lähettäjä oli laittanut minun yhteystiedoikseni omat osoitetietonsa ja osa seisoi liian kauan tullausta odottamassa. DHL ei lähettele kirjeitä vastaanottajalle. Heidän tekstiviestinsä katosivat loman aikana suljettuna olleeseen puhelimeen ja sähköposti, joka arvaten oli kirjoitettu suomeksi, meni Australiaan, josta lähettäjä tuskin ymmärsi sanaakaan.

    Kun viimein sain lähettäjältä track id:n, niin näin, että mun 3 viikkoa Suomessa ollut osa oli lähetetty takaisin kaksikymmentäkaksi (22) minuuttia aiemmin. Lähellä kävi.

    No tulipahan vapaa-aikaa. Rallidampperia odotellessa kampura ei mene lohkoon momenttiin, koska tod näk se pitää sovituttaa koneistamossa akselin pään osalta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    No kun sulla on mittavehkeet hallussa niin ota kampuran kaulasta tarkat mitat ja sitten kun damperi saapuu menet mittojen kanssa sorvarille.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aattelin hiotuttaa sen kampiakselin (jos näin käy). Syynä se, että myös JP:n tuplarullajakopään osalta akseli huutaa sovittamista. Billetjakopää ei mene 170:n akselille, mutta menee 225:n. Joku desimaali niillä on ollut moparilla erilailla jossakin vaiheessa.

    Pelkän jakopään rattaan koneistaa dremilin santapaperirullilla, mut dampperia ei.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Että semmonen nokka-akselin öljypumpun käyttöratas. 170TI kone käytännössä tuhosi uuden öljypumpun rattaan 2000km ajon aikana. Tänään tallipäivänä tihrustelin ennen kuin lykkään nokan lohkoon ja pumpun kylkeen, että mimmonen se nokan pinta on.

    Mä olin kuvitellut tilanneeni uudesta aihiosta tehdyn nokka-akselin. Näyttää olevan hiomalla korjattu. Sitten kun on terä värissyt ja piirtänyt tommosen pykälistön, joka toki oli paksun mustan nitrauksen alla, niin tämähän näkyy nyt ajetusta nokasta hyvin.

    Hiooko joku koneistamo noita rattaita suomenmaalla? Vai otanko uuden vakionokan ja teetän sen näille asteille. Kepukka sinällään oli raikkaan pirteän moottorin sydän. Yhtään en loiventaisi.
     
  8. Kuinka syviä noi rattaan pykälät sitten on? Saisiko ne jollain dremelillä hiottua?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nitrattua ties mitä. Menee ensi viikolla Vantaan moottorikoneistamoon ainakin kammen etupään remonttiin. Dremel on, muttei semmoisia taitoja, että hammasprofiili säilyisi. Mä reunasta kokeilin santapaperilla. Ei paljon vioitu hinkkaamalla.

    Joku juttu tuossa voi olla, että on tehneet noin. Edellinen saman nokka-akselifirman nokka kului vauhdilla, mutta pumppu säästyi. Aika ajoin ihmettelen slantsixin legendaarista mainetta, kun nää ei tahdo kestää mulla mitenkään. Ajan Fordilla minimihuolloilla (lue unohtuu vuosiksi öljynvaihdot autoon, jonka konetta ei ole avattu edes venttiilikannen osalta 35 vuoteen) ja se vaan menee. Sit pitää tämmöisiä elvyttää...

    Se olis vaan 26 keur tilisiirto ja mulla olisi VW E-Up! ja soitto niin olisi nää pa#kat paalauspisteellä...
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ...ehkä mä kaivan nämä samaan kuoppaan, missä mun varhaiset harrastimet on ...
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joissakin nokissa on ollut aika karhee työstö jälki tuossa rattaassa
     
  12. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Näyttäiskö kosketus olevan vähän toisessa laidassa? sitä kai ei pysty juuri siirtämään
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei siinä ole mitään säätöjä. Samalla tavoin se on öljypumpun rattaankin linjasta pielessä. Jälkimmäistä saa "shimmattua" jos pistää lohkon ja pumpun väliin pinon (pahvisia) tiivisteitä, mutta niin en tee. Tulee nopea loppu, kun tiivistenippu pullahtaa ulos.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eipä onnistunut koneistamokeikka mitenkään. Billetjakopään ratas ei mahdu kammelle, eikä myöskään uusi billet dampperi. Akseli tuli koneistamosta, mut ei mahdu osat edelleenkään.

    Koska tuli laitettua jo männät veiveineen lohkoon sekä kampi, niin tulee suomalaisugrilaista käsihoonausta ainakin dampperin reiälle.

    Billetrullajakopää ei mene muutenkaan paikoilleen. Ketju menee ihan viulunkieleksi. Vanha samanlainen setti ja uuden ketju yhdessä tuntuu sopivalta. Kallis ketju.

    Toi 170 alkaa olla aika pian ”omavalmiste”. On siihen sen verran tarvinnut sovitella osia.

    [​IMG]

    J
    ust nyt tuntuu siltä, että tälle saattaa tulla välivuosi. Tai romufirman kuorkki.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Taidat olla Jobin kavereita..

    Mikä puulaaki noita billetjakopäitä tekee?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on joku JP- jotakin. Down underista tuli. No jakopää on tikissä, kun otan uuden ketjun ja laitan sen vanhoille rattaille. Ja dampperi on tikissä, kun pistän €€€ Romacin laatikkoon ja käytän sitä samaa, mikä mulla jo on.

    Mä en oo ikinä käynyt Australiassa. Toi dampperi on. Sehän on se, mikä tuli DHL:llä ja meni takaisin ja tuli ...
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja siksi on tommoset teräsrattaat jakopäässä kun se mitä enää saa valuisia ei tunnu oikein kestävän kierroksia. En ehtinyt yhtenä vuonna edes kevään ekaa tankkausta kun oli kone romuna. Jakopään rattaat tuhannen palasina kopan sisällä.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dampperi on taas koneistuksessa. Ei mene akselille. Vakio menee. Ajoin puoli paketillista Bilteman virsikirjalaikkoja dampperin reikään vailla merkittävää parannusta. Esko hoitaa asiat kuntoon.

    Nokka-akselia ajoittelin. Sama akseli kuin viime talvenakin. Nyt on tarkoitus laittaa nokka valmistajan ohjeen (110 astetta) vastaisesti pikkuisen aikaiselle (+4 astetta) jotta moottori heräisi vähän alempaa. JP:n 9 lovisen rattaan kanssa homma käy kuin leikki. Rattaassa on sekä sisä-, että ulkokehällä +8 +6 +4 +2 + -2 -4 -6 -8 merkit. Ilman astelevvyä ylärattaan voi asentaa helposti yhden hampaan verran sivuun ja merkit täsmäävät. Mutta mulla on astelevy, joten ei mene leikkimiseksi.

    Rupesin etsimään 106 asteen kohtaa ja huomaan, että nokan profiili on epäsymmetrinen. Jos otan millin verran "alas" molemmilla puolilla tai otan puoli milliä" niin keskikohta, eli se 106 ei olekaan ihan sama. Tosiasiassa nokka on menossa 104 asteeseen, koska ketju on ihan uusi.

    Mutta mistä kohtaa mun on tarkoituksenmukaisinta etsiä "lobe" molemmin puolin se kohta mistä lasken keskikohdan, eli maksiminoston?
     
    Visa ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Onkos tässä projektissa tullut uusia voittoja tai tappioita?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kiitos kysymästä. Tallille pitäisi mennä useammin.

    Muutaman koneistamokäynnin jälkeen Romacin dampperi on semmoisessa mitassa, että menee akselille ja tulee ulosvetäjällä pois. Rakentelin siihen jo triggeripyörän kiinni, joten siltä osin asia on paketissa.

    Dampperin kehällä olevat astemerkit olivat johonkin muuhun vehkeeseen sopivat. Mutta en masennu siitä. Maalaan 500 euron dampperiin omat!

    Seuraavat stepit on rakentaa nokka-akselin anturille uusi paikka. Se tulee jakopään koppaan. Hitsaan jakopään ylempään teräsrattaaseen jonkun nökösen, jota anturi sitten lueskelee. Rullajakopäässä on oikea teräsratas. Ei ole valurautaa.

    Virranjakaja, jossa oli pelkästään nokka-anturi, jää pois. Sen tilalle tuli tämmöinen :

    [​IMG]

    jolla ruiskutetaan öljyä öljypumpun käyttörattaalle. Nokaksi jää se sama, mikä siellä jo oli. Ei sitä voinut hioa. Oregon Cams pesi kätensä pinnanlaatukyselyni vastauksessa. Kestää, minkä kestää ja sitten hajoaa.
     
    C4vettester tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!