Chevy/GMC Subbe/Pickup jutustelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kane, 12.8.2007.

  1. konty

    konty 3rd gear

    No miksei kaasupoljinta saa painaa pohjaan?
     
  2. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Paikallaan kuormittamatta moottoria? Hölmöläisten hommaa ja kuten vikakoodikin kertoo, moottori on mennyt ylikierroksille...
     
  3. konty

    konty 3rd gear

    Poljinta liipaisemalla ei tuon kierrokset noussut kun varmaan 1500.
    Täältä ei taida apuja löytyä tuon vian hakuun.
     
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tämä 6.5 TD tuskin on mikään rakettimoottori. Taisi se ottaa kierroksia mutta laiskasti.
    Vika on varmaan tähän liittyvää mutta näin herkästi?
     
  5. Gerball

    Gerball Gearhead

    Aikoinaan kun 6,5 oli käyttiksenä niin kyllä niissä poljin pohjaan painettiin joka katsastuksessa ja siellä hetken pidettiin, joskus useampaankin kertaan. Sama 6,2 kanssa.
     
  6. konty

    konty 3rd gear

    Kun tietäisi viittaako tuo over speed koodi vaihteistossa olevaan nopeustunnistimeen vai johonkin muuhun. Kuulema se fuel solenoid koodi tulee aina tuon toisen kanssa yhdessä.
    Polttoainelinjat on paineilmalla puhallettu ja siirtopumppu releytetty ja toimii, puskee suodattimen ilmaruuvista hyvin ainetta. Uudehkon näköinen pdm boksi auton keulassa, en tiedä sitten voisiko se vikaantuessaan aiheuttaa kaasupolkimen toimimattomuuden ja humppaavan käynnin.
    Niin, kyllä ne katsastuksessa viimeksi polkaisi kaasua reippaasti, pitäisi sen kestää tuommonenkin liipaisu.
     
  7. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Pmd saa käyntinopeustiedon kaiketi kampiakselin asentotunnistimilta ja vaihteistosta. Jos pmd on lahoamassa eikä saa em. tietoa , tulee tuo p0219, vaikka kone ei ryntäisikään. Näin äkkiseltään kuuklailemalla. P1216 on ainakin monelta jenkkifoorumilta luettuna johtanut pumpun vaihtoon. Onks autossa pitkät metrit?
    Jos kuulut fecebookkiin niin siellä "GM 6.5 ja 6.5 TD Vans/Trucks"-ryhmä. Just joku myi uutta syöttöpumppua tonnilla.
     
    Muokattu: 29.1.2023
  8. konty

    konty 3rd gear

    Vajaa 130tkm vasta ajettu.
    Rockautosta katoin pumppu+pmd 650e.
    Tekisi mieli kokeilla ehjällä boksilla mutta ei ole kellään tutulla tuommosia autoja enää.
     
  9. konty

    konty 3rd gear

    Boksilla korjaantui, kiitos avusta.
     
  10. ponu89

    ponu89 Gearhead

    Onko heittää ehdotuksia. Autona 6.5td -95 pick up, ajettu 256k mailia.
    Käytin autoa syksyllä katsastuksessa josta kotiin ajaessani alkoi seuraava vika:
    Alkoi puutumaan loppumatkasta hallille ja käymään aavistuksen huonosti, ajattelin ettei kai siinä mitään.
    Seuraavana päivänä kun käynnistin niin alkoi savuttamaan tyhjäkäynnillä aivan törkeästi.
    Savu haisee palamattomalta dieseliltä ja kone hieman ravistaa niin ettei halua antaa sille edes kierroksia.
    -Suuttimet testattu vaikka uusin ne vuosi sitten, ne ovat aivan 100%
    -Siirtopumpun vaihdoin kun piti ihan ihme ääntä eikä jaksanut nostaa kunnolla painetta.
    -Venakopat aukaisin ja tarkistin ettei keinut/tikut ollut solmussa.
    -Puristuspaineet vihjaavat ongelmaan. Kaikki muut syltyt 22kg, mutta 4 ja 6 sylinteri 12-14kg.
    -Ohivuototestiä en tehnyt.
    Kone ei huohota mitenkään erityisen paljoa, eikä paisuntasäiliöön kerry painetta mitenkään ihmeellisesti.
    Vikakoodi 96 - Cylinder balance fault, cylinder 3. Eli vastakkaisella puolella kuin nuo huonot puristuspaineet.

    Meinasin jo purkaa koneen pillereiksi paikallapäin, mutta tarvitsen hallitilaa muuhunkin hommaan joten niputin koneen ja auto on nyt siis taas siirrettävissä.
    Olisikohan fiksua hommata heti suosiolla toinen kone vai onko jotain mitä kannattaa kokeilla ennen kuin loputkin hermon rippeen tämän kanssa menee?
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Halvin mahdollinen vika olis ilma-tai dieselvuoto. Ilmavuodon selvittelyä auttaa paluulinjaan kun laitat läpinäkyvää letkua. Jos kuplaa, niin jostakin horasee.
     
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos puristeet tippuu eipä taida ilmavuodosta johtua.ota kannet pois ,voi syy selvitä sillä ,miten jatkaa
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Olisko kannentiivisteestä lähteny pala pyttyjen välistä, ohivuoto testi kertoo.
     
    Jussi289 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. ponu89

    ponu89 Gearhead

    Tätä samaa hieman itsekin olen aavistellut. Nyt kun vielä käytin autoa ja mittasin 4 ja 6 syltyn pakosarjan lämpöjä niin oli ainakin paljon alhaisemmat.
    Taidan riipaista kannen irti ja kurkata mitä löytyy :eek:
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Venajouset vois tiirailla läpi. Mut kovinhan toi viittaa välihan pettämiseen 4-6 välissä.
     
  16. ponu89

    ponu89 Gearhead

    Arvoisat harrastajat tässä teille lisää ihmeteltävää.
    Saa antaa huomioita sekä neuvoja amatöörille :rolleyes:

    Apukuskin puoli
    Apparin puoli
    Apparin kansi
    6 sylinteri
    4 sylinteri
    Siinä muutama kuva.
    -Apparin kannen kannen 4 sylinteri sekä 6 on ne ongelmakohdat.
    -Kansi on kansipahvista päätellen ollut joskus jollain ainakin auki. Fel-pron tiiviste näyttää ehjältä.
    -4 sylinterin kohdalla kannessa ihmeelliset hakkaamisjäljet, näyttäisi vanhoilta.
    -Venajouset kävin kaikki läpi, eikä ainakaan palasia ole irronnut.
    -Imuvenat kaikki todella karstaiset ja pakovenat suhtkot puhtaat.
    -4 sylinterin pakoventtiiliä testasin kaatamalla polttoainetta palokanavaan ja se ainakin vuotaa.
    -4 Sylinterin männän liikkeessä havaittavissa ihan selkeä "klonksuminen" kun pyöritän moottoria edestakaisin.
    -4 ja 6 sylinterin männässä pieni vekki esikammion puoleisella reunalla, lisäksi pientä jälkeä sylinterissä.
    -Öljyssä havaittavissa polttoainetta, mutta en huomannut metallista juovaa tms.

    Taitaa olla edessä moottorin irroitus ja kurkata alakertaan mitä siellä on tapahtunut.
    Kannet koneistajalle ja uudet hilppeet kiinni.
    Kansista johtuva vika kuitenkin taitaa olla tuo savutus, mutta tuo männän klonksuminen onkin sitten jotain muuta mikä nyt extrana tässä tuli esille. Paineet ei kuitenkaan ole ollut hälyttävän alhaiset ainakaan auton omalla mittarilla.
     
  17. ponu89

    ponu89 Gearhead

    No löytyihän se vika.
    Ainakin nyt 4 syltyn kiertokangen laakerit tattis moro.
    https://aijaa.com/2Ex8O5
    Taisi tulla vähän isompi projekti tästä :(
     
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Tutun näköistä.

    [​IMG]



    Kattele ne keskimmäiset runkopukitkin ettei ole lohko halki.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Mr Banner ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos et oo putsannu mäntää, niin nelonen näyttäs saaneen vettä. Voi olla myös alkusyy kk laakerin tuholle.
     
  20. Soikhei

    Soikhei 3rd gear

    Chevy van g20 6.2 d vm 1990 teki alkutalvesta "temput" ja poltti talvisäilöön mennessään pääsulakkeen (30amp) ja sen verran raju oli sulakkeen palaminen et sulatti muovikotelon sisustan, jossa se sijaitsi. Uusittiin vuodenvaihteessa sulakekotelo ja samalla vaihdettiin liitokselle menneet josdot, olivat liitoksistaan aika hapettuneen näköiset. Tämän jälkeen ei väni ole suostunut käynnistymään, hehkun valo pimeänä, ajovalot ja sisävalot samoin. Kone antaa "sahauttaa" itseään, muttei starttaa. Mistähän lähtisi vikaa etsimään, jalkatilassa olevassa sulakerasiassa sulakkeet ok, näin silmämääräisesti. Mistä kannattaisi alkaa virtaa mittaamaan? Itseäni viisaampi tulee huomenna jeesaamaan, mutta apu olisi tarpeen, jos jollain näkemystä miten alkaa poissulkemaan eri vaihtoehtoja. Ongelman ratkaisu ollut hidasta, kun auto talvisäilössä kaukana kotipaikaltani.
     
    Muokattu: 20.2.2023

Kerro tästä muillekin!