Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    AN liittimissä hinta yleensä korreloi laadun kanssa.
    Halvemmat on pehmeämpiä ja niistä menee kierteet paljon helpommin.
     
  2. dustez

    dustez Gearhead

    Saako 2003 Cumminsiin öljypohjan tiivistettä jostain farmi liikkeestä vai onko se vaan SWTradesta haettava?
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jos odotat ensiviikolle niin tarvikkeena 71.00/kpl, ei oo nimittäin mulla hyllyssä, mutta tilaamalla saan, tukkurilla on... Mutta tarviin tiedon sähköpostiin aika pian, että saan tilattua...
     
  4. dustez

    dustez Gearhead

    No pentele, kerkesin jo kuittaan sen SWTeen, kiitos tarjouksesta kuiten
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ei se haittaa, pääasia että sait tiivisteen....
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, sain sen actuatorin kotelon kaikkine hilavitkuttimineen paikoilleen eilisehtoolla. Nelikko menee nyt päälle mutta sammunut on silmä auringon eli 4wd valo ei syty. Senhän minä testasin jo ennen kotelon irroitusta yleismittarilla. Kupeitteni hedelmä katteli silmä kovana mittaristoa ja minä poika se könysin auton alla törkkimässä hyppyjohtoa napojen väliin liittimessä. Uskottava se on että meni näköjään rikki irti ollessaan. Seoli kierretty vanhaan ilman tiivistettä joten painui syvemmällä kuin nyt uudessa kotelossa tiivisteprikan kanssa. Irti ollessa kokeilin vielä vaikka kuinka painais ni ei sähö kule läpi. Se olikin kyllä ihan syöpynyt ulkoapäin että liekö orkkis. No taas se huussi seisoo sit vähän aikaa ku en viiti lisäillä öljyä etuperään ennenkuin anturi on uusi paikoillaan. Semmoinen löyty JAMANTilta het vällein ja otin samoilla lämpösillä vielä moparin rust penetraatio irroitusöljyä par putelia. Yhen meinasin ekaks mutta aattelin että ostan yksintein siltä koko varaston tyhjäksi. Onpahan jokskin aikaa ja parempaa kamaa en purkissa tiedä. Nopea palvelu ja neuvojakin tarjottiin. Jouvuin soittamaan uudestaan kun huomasin seurannassa että oli menossa väärään paikkaan. Tai ainakin 35km meiltä kotoa naapurikaupunkiin päin minne ei juuri tule mentyä. Tälläkin kertaa asia oikaistui ja hoitui helposti ja miellyttävästi toisen henkilön kanssa. Että semmosta.
     
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, matkis tarjoaa sitä heidän mielestään lähintä, ei me tiedetä, mikä on kellekkin paras paikka/suunta... Mutta onneks nää selviää...
     
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Nyt mulla menee sormi suuhun.. kuuluuko 2gen olla hytin takaosassa jotain muovia ja verhoilua? On jonkun aikaa kun oon omassa sen takapenkin pois ottanut, ja en kyllä millään muista mitä siellä on, pelkkä takapenkkikö vain? Hytin takapelliin on näemmä laitettava jotain resonointia vaimentavaa ainaskin.

    Mutta muistelisin että mulla on muovi siihen yläosaan tosin voin muistaa väärinki
     
  9. smgt

    smgt 3rd gear

    paljas se takaseinä on ikkunan alta.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, eilen sain sitte sen 4wd valon kytkimen käsiini. Näppäsin töitten jälestä eilis ehtoolla sen paikoilleen. Tänään site ennen iltalöysiä lisäsin öljyä etuperään ja läksin ramilla töihin. Nyt näyttää valo syttyvän ilman sen ihmeempiä viiveitä kun nelikko kytkeytyy. Entisellä kytkimellä saatto männä aikaa että valo sytty vaikka nelikko olikin jo päällä.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  11. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Siis RAM 2500 cummins vm 2005 turbon ja seuraavan putken välinen v-clamp.

    Tuo onkin sitten astetta hankalampi juttu. Oikealla varaosanumerolla tulee vääränlainen, eli väärä poikkiprofiili ja väärä koko. Ilmeisesti se riippuu mikä turbo kyseessä, mulla on Holset.

    Jamant, sulla on ilmeisesti joku muu osanummero tuolle?

    Voisiko se olla... OEM MOPAR 5159965AA
     
    Muokattu: 18.2.2023
  12. Ranee

    Ranee Gearhead

    Tähän sellainen huomio että turbon valmistaja on tehtaalaisissa aina Holset, sattuu olemaan Cumminsin omistama merkki
    Niiden v-clampit tahtoo olla vähän hassun kokoisia, joten jos orkkis ei sopinut niin onko sulla varmasti orginaali ahdin paikallaan??
     
  13. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Historia on tiedossa "vain" 15 vuoden ajalta. Luultavasti alkuperäinen, sen kyljessä lukee HOLSET 1. Panta muistuttaa tuossa olevaa:

    https://www.genosgarage.com/product/dodge-ram-cummins-3535399-turbine-housing/exhaust-clamps
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niinpä, ahtimesta lähtee elbow jonka jälkeen downpipe. Elbown molemmissa päissä v-band clamp. Josson 05 ni kuten viimeeksi sanoin ni 04,5 vaihtuu malli. Sitton vielä turbine housing to compressor clamp. Että milloin tehty selviää valmistenrolla esmes JAMANTilta. Rekisteröinti pvä kunei kerro milloin tehty.

    https://www.genosgarage.com/category/exhaust-clamps
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Nyt menee maanantaille tarkistus, ulkoa en muista... Maanataina duunissa, laita vaikka e-mailia, että muistan...
     
  16. Jantikka

    Jantikka 3rd gear

    Vindecoderz.com antaa valmistumishetkeksi 12/2004
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jaahas, johan sitä ajettiinkin joku päivä ilman uusia vikoja. Nääs eilispäivänä tuotannon puristuksesta kotijo palatessa kuulu taas se sama kihnun kihnun ääni joka sitten 2020 paljastui melko tarkalleen samoja aikoja kuin nyt etukardaanin etu ristikoksi. Oli ruostetta täynnä ja neuloja sökö. Ei tunnu kauan kestävän mutta suola ja paska siihen lentää koko ajan. Sen se entinen omistaja vaihtoi ennen rahojen siirtymistä hikisestä kädestä toiseen. Semmonen uusi on jo hyllyssä ollu vuosia mutta, onko kukaan kokeillu tehtaan tekemää tai tehny ite ulosvetäjää noille ristikoille? Se nopeuttas hommaa. Tosin toi on nopia vaihtaa kyllä muutenkin ja jättää kardaani kesäksi tallin oven pieleen. Talveksi taas paikoileen sitten.

    Esmes tiger 10105 tai on niitä muitakin. Semmosia C-mallisiakin on.

    https://i.ebayimg.com/images/g/Mf8AAOSwMmBViLVC/s-l300.jpg
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mulla on tämmönen. Kaksi rhs-putkea ja iso kierretanko muttereineen (olikohan 30mm) ja raudanpaloja hitsillä kiinni. Ja pienellä vasaralla naputtaa nii nätisti kupit irtoaa ja asentuu. Etuna tuossa on prässiin nähden kun jännityksen tuntee kiristäessä, pari napautusta ja ruosteisetkin lähtee ehjänä, joskus olen jättänyt yöksi jännitykseen ja ruosteenirrotinta perään. Toisinaan on joutunut rälläkällä leikata vanha ristikko pois että saa kunnolla korvaan ja kuppiin painettua kun ovat lujassa. Ainut vika siinä on kun alkaa kiristäessä hieman harittamaan, tarttis laittaa jotkut välyksen poistajat.

    Ja on sillä tullut vaihdettua muutamat alapallonivelet ja Hiluxin kaikki kartaaninivelet (Hiluxin nivelet tuli Rockautosta, samoin etukartaanin tuplanivelen pallo)
    https://photos.app.goo.gl/up1b1v4hjbWJnuiJ9
    https://photos.app.goo.gl/bSzM6PYkfiWAbiwg9
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aattelin lähinnä semmosta kädesssä pidettävää niinku tossa edellisessä viestin linkissäni oli. Jossen ottaa kokonaan irti sen kardaanin ni ruuvipenkissä oon ne vaihtanu. Oon junnuna kyllä tehny raidepäitä varten yhden ulosvetäjän mutta jousti niinku ne halvat tehastekoisetkin. Vaan yleensä ne oon ottanu omissa ja aikoinaan verstaalla missolin töissä asentajana ihan rautakangella ja pajavasaralla raidepäät kuten alapallotkin. Tommonen on sit yks malli.

    https://i5.walmartimages.com/asr/42...peg?odnWidth=1000&odnHeight=1000&odnBg=ffffff
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Riippuu tietennii kuinka lujas ovat :D
     

Kerro tästä muillekin!