Clevelandin alakerta ja voitelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja J.k.a.K., 1.3.2023.

  1. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Morojes. 351 C on työn alla ja vähän arveluttaa muutama juttu. Kysymys kampiakselista joka on vakio 4MA: Kaikki kaulat (RK ja KK) on hiottu -020" alikokoon. Kuvitelmana ja tavoitteena on/oli rakentaa 7000rpm/500hp moottori, mutta onko kaulat nyt liian ohkaset tuossa alikoossa?

    Runkolaakereita tuntuu löytyvän hiukan huonosti -020 alikoolle ja pitäisikö ne olla 3/4 vai full groovet?

    Sitten välykset; RK-kaulat on muistaakseni koneistettu välykseen 0.0025-0.0030" ja KK-kaulat jopa 0.0030-0.0035". Helvetin isolta tuntuu..mutta täytyy tarkistuttaa tämä vielä.

    Nämä välykset katsottu jostain cleve-aapisesta 13 vuotta sitten ja koko tämän ajan on projekti ollut täysin seis, eli koko moottori vieläkin levällään.

    Joutuukohan heittämään koko kampuran mäkeen..?

    Sitten vähän voitelu puolta; öljynpaineethan tuossa on helevetin huonot. Nostajareikien holkitus olisi varmasti paikallaan. Joku on varmaan joskus tehnyt tai teetännyt holkituksen? Lohkoon on asennettu moroson oil restrictor kit, ö-pumppuna melling M84AHV hi-volume ja öljypohjana moroson 20558 7qt .

    Viimeksi kun tämä moottori on käynyt, muistaakseni 2008, niin 20W-50 öljyllä, moroson restrictor kitillä ja hi-volume pumppulla ö-paineet lämpinä tyhjäkäynnillä 0,7-1bar...Tyhjäkäynti piti nostaa 1000rpm ja sitten saatiin pysymään 1bar. Kampiakselin välykset oli silloin koneistettu alle 6000rpm käyttöä ajatellen.
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Eikös nuo kampura välykset oo aikalailla kohillaan varsinkin kun rallinmpi mosa.
    Onkos niitä nostajan reikiä mitattu?
    En kyllä ihan ensimmäisenä lähtis holkittamaan ennekuin todettu että sieltä paineet karkaa.(Tulee lohko hintoihinsa jos holkitus tehdään)(ja että tehdäänkö oikeaan linjaan)
     
    J.k.a.K. tykkää tästä.
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jotenkin tuntuu että jos hi-volume pumpulla ja 20/50 öljyllä on paineet heikot niin jossakin on sisäinen vuoto tai mittari valehtelee..

    Kampiakselia ei .020" alikoko tee heikommaksi, on väitetty että jos hionnan yhteydessä tehdään reilummat pyöristykset kaulan sivuille, niin on jopa alkuperäistä kestävämpi!

    Runkolaakereiksi mitkä tahansa, mutta ei full grooveja. Ja noi sun välyksethän on reilusti kierrätettävään ihan ok.
     
    J.k.a.K. ja Vermilion tykkäävät tästä.
  4. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Eikö tuollekkin koneelle riitä ~0.5bar tyhjäkäynnillä.
    Kierroksilla sitten esim 3000rpm/3bar.

    Eli itse kiinnittäisin ennemminkin huomion mitä ne paineet on ajossa.
     
    J.k.a.K. tykkää tästä.
  5. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Niin, holkitusta jotkut suosittelee, kun ongelma clevessä on se että öljyä menee yläkertaan vähän turhan reippaasti ja kk-kaulat taas ei saa riittävästi voitelua. Mut mut, onko se holkitus sit tarpeeton vai tarpeellinen omaan mottiin..

    Jos joku joskus rakennellu rallimpia clevejä, niin olisi hienoa kuulla miten voitelupuolen kanssa edetty ja mitä mutoksia tehty ;)
     
  6. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Kylmänä käynnistäessä ö-paineet tais olla muistaakseni 5-6 kiloa. Mittarina oli silloin joku halpa paska. Full grooveja jotkut usa foorumeilla suositteli juurikin noiden kk-kaulojen voitelun parantamiseksi ja toiset taas eivät.
     
  7. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Näinhän se menee. Mutta noin matala lukema tuntuu pelottavan pieneltä.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun olet tekemässä noinkin reipasta mottia, niin kenties käytät nokkana mekaanista rolleria, ja monet nostajat jo itsessään rajoittaa yläkertaan menevää öljyä verrattuna perus laahurinostajiin.

    Jos veivinkaulojen voitelu on runsaasti kiertävässä koneessa ongelma, niin full groove laakereita parempi idea on muotoilla runkokaulojen öljykanavien suut pitkäksi pisaranmuotoiseksi öljyä "haukkaavaksi" uraksi, joka tulee osoittaa pyörimissuuntaa vastaan.
    Korkeilla kierroksilla öljy ei enää mielellään käänny virtaamaan laakerin urasta vinhasti pyörivän akselin takaviistoon öljykanavaan. Kanavan suun porttauksella ongelma poistuu.
     
    J.k.a.K. ja SauliK tykkäävät tästä.
  9. fenix

    fenix 3rd gear

    Mitä on 5 kiloa... baria, psi vai kpa?
    Linkissä selostusta öljyurista.

     
    kerkko ja J.k.a.K. tykkäävät tästä.
  10. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Baria
     
  11. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

Kerro tästä muillekin!