Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Swinger

    Swinger Gearhead

    Niin.. mä edelleen epäilen että onko suomessa yhtään ihmistä kuka on mennyt ostamaan autoa, uutta tai käytettyä ja kysynyt myyjältä mikä tän auton hyötysuhde on. Varmaan auton kulutuksista on paljonkin voinut olla puhetta, mutta epäilen hyötysuhdetta.

    Hyötysuhde sana löytyy varmaan sähköuskovaisuus raamatun ensimmäisistä jakeista jota käsketään levittämään ilosanomana polttomoottori autoilioille.

    tärkeä asia varmaan nykypäivänä, minkähänlainen hyötysuhde mun autoissa on pitäs varmaan joskus laskea ja verrata niitä huipputeknologian sähköautoihin. Luulen että mun laskenta tavalla saan paremman hyötysuhteen aikaiseksi kun Tesloissa on
     
    Peeaa tykkää tästä.
  2. -late-

    -late- Gearhead

    Kaikki sähköautopalot ei ole akkupaloja, joka on se viheliäinen. Muuten palo tottelee sammutteita kuten polttomoottoriautollakin. Palokuormanakaan ei joidenkin pelastusalan lähteiden mukaan merkittävästi poikkea.

    Muutama vko sitten ajettiin ns. tonnin kauppakassilla napadynossa NEDC-sykli, mittailtiin kulutus ja laskeskeltiin hyötysuhdetta. Muistaakseni nipin napin yli 20%.

    Päästöistä vielä, oon käsittäny että rakettimoottorista ei tule päästöjä kun käyttää vetyä ja happea. Ja kun tällanen ituhippiuskovainen olen ja ostin taannoin Oldsmobile Rocket moottorinkin niin kysyisin olisko siihen voikukka- vai auringonkukkaöljy parempaa? Ja jos vielä vois tötsyihinki uuttaa.
     
    Muokattu: 8.3.2023
    Concarne tykkää tästä.
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kylläpä taas ahistaa kun pitää alkaa uskonnoilla kikkailemaan.

    Viime kesänä kyllä uteliailla aika lailla ekoja kysymyksiä oli että paljonko toi lohmu vie bensaa (se on aika suora johdannainen kokonaishyötysuhteesta), mutta eihän rahamiehet sellaista mieti, ne kun tankkaa silkalla massilla tai firman kortilla.

    Toista se on meillä sosiaalieläteillä, eli eläkeläisillä.
    Vastasin noille yleensä että kaiken mitä tankkaa, eli liikaa.

    Vahva epäilys että syssymmällä kysellään taas noista kulutuslukemista hieman useammin, mut ei meikäläiseltä, kun sattuu olemaan vaihtoehtoja.
     
    isalmela ja Concarne tykkäävät tästä.
  4. Swinger

    Swinger Gearhead

    Uskonto on kyllä ahdistava asia. Aina alkaa vituttaa ku joku alkaa pakko syöttämään jeesusta tai Allahia. Molempia on väkivalloin pakotettu uskomaan iän ja ajan.

    Nykyään on toisenlaista uskoa mitä pakko syötetään ihan suoraan valtioiden taholta ja pakotetaan ihmisiä tekemään taloudellisesti huonoja päätöksiä.

    hienoa, tykkään lauseesta suora johdannainen kokonaishyötysuhteesta, täytyy fiilistellä tota asiaa ja kysyä seuraavalta kulutuksen kysyjältä että tarkoitatko kysymykselläsi kokonaishyötysuhdetta ?

    Ehkä noissa mun autoissa ei ole sitten kuitenkaan kauhean hyvä kokonaishyötysuhde. Toisaalta vaikka en olekkaan köyhää näyttelevä eläkeläinen vaan persaukinen työtä tekevä heteromies niin kiinnostaako se kokonaishyötysuhde mua vai ei onkin eriasia.
     
    ak72 tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mee melskaan uskonnoista tuonne arkadianmäelle se on tolle sun itkulle parempi osoite kun remuta täällä harrastajafoorumilla.

    En mäkään paukuttele henkseleitä tolla 27 litrasen bensakoneen hyötysuhteella (isolohkomiehille tiedoksi että se on noin 1649 kuutiotuumaa), saatikkka että tekisin sen jollakin muutaman litran miniatyyrimoottorilla.
     
    Muokattu: 8.3.2023
    Jussi289, Catiska, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Swinger

    Swinger Gearhead

    Olisko se Bannin paikka mulle hetkeksi aikaa?
    Pyrin pysymään poissa arkadianmäeltä ja ylipäätänsä kokonaan sieltä suunnalta Suomea.
    Ymmärrän ettei tälläisiä kokonaishyötysuhteita saisi arvostella vaan olla pitää olla jees jees. Välillä tulee itku erinlaisista asioista, tänään tälläisistä.

    Hienoa että sulla 27l bensa moottori mikä selkeesti tekee sinusta harrastaja puolellakin vähän paremman sedän kuin esimerkiksi minä kuka ajelee vaan minityriä moottoreilla joiden kokonaishyötysuhde on lähes olematon.
     
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei saatu, auto paloi kokonaan tyhjäksi hylsyksi. Siis tuo mihin aiemmin viittasin ja itse sen näin. Mikäli olisi ollut sähköauto niin uutisointi olisi ollut erilaista.
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Olen itse antanut joko tämän saman rehellisen vastauksen tai sitten sen toisen eli en tiedä. Tätä tullaan kyllä bensapumpulla kyselemään kun harrastevehkeitä tankkaa. Jopa täällä pääkaupunkiseudulla missä ihmiset eivät yleensä puhu toisilleen mitään.

    Toinen tapa on, että tulevat viereen pällistelemään kun Cadillacin tankkiin lorottelee rapiat 80 litraa bensaa ja päivittelevät sitten, että onpa kallista. Siihen olen vastannut, että siltä se varmaan tuntuisi jos viimeisistään maksaisi.
     
    Muokattu: 9.3.2023
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kumma kyllä, että aina pitää pakottaa. Koronaikanakin nähtiin, että kun ihmisten pitäisi omaa järkeään käyttäen edes vähän yrittää tehdä jotain omaksi ja koko yhteiskunnan parhaaksi niin ei onnistu millään. Pakottaminen on ainoa keino. Vähän kun pitäisi muuttaa tekemisiään erilaiseksi kuin mitä ennen on tehty tai peräti luopua jostain niin ei onnistu millään. Esim. vieläkin näkee ihmisiä jotka eivät kolmessa vuodessa ole oppineet yskimään kyynärtaipeeseen, onhan se tosi vaikeaa.

    En tiedä pelastaako sähköautot ilmaston, en yritäkään olla sen alan asiantuntija mutta en kyllä lähde hirveästi mesomaankaan pelkillä omilla mielikuvilla. Voihan sitä ihminen kokkeilla kun onhan se suorituskykyisenä autona ylivoimaisen edullinen vastaavaan bensa-autoon verrattuna Suomen verotuksella.
     
    Catiska ja Rihma tykkäävät tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep. Sitten kun kertoo kuinka paljon pistää vuosittain harrastukseensa euroja ja kuinka monta litraa meni polttoainetta, kysyjäkin osaa vaieta tai vaihtaa puheenaihetta.
     
    Concarne tykkää tästä.
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tulihan se sieltä, uhriutuminen.
    Se tulee yleensä aika nopeasti jos tapana on politisoida ja ideologistaa joka asia ja vastaantulija.

    Tavan eläkeläisellä voi olla tulotasosta riippumatta vaikka mitä, kun keskittyy siihen omaan suoritukseen kaiken maailman nillityksen ja katkeruuden sijaan.
    Onnistuu tavan duunariltakin, kokemusta on.
     
    Jussi289, Catiska, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Swinger

    Swinger Gearhead

    Tulihan se sieltä, uhriksi syyttämistä heti jos ei satu olemaan jees jees tiettyjen mielipiteiden kanssa. Mitä uskontoon tulee, se taitaa olla tän ketjun otsikko, sähköauto uskovaisuus.

    Nillittämistä ja katkeruuttakin vielä havaittavissa.. öö.. että ei oo 27l moottoria mun autossa, en omista sähköautoa, ei kiinnosta hyötysuhde vai että olet eläkkeellä ja mä työelämässä vielä?
     
  13. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Paljon on tiällä tuasen ilimassa niitä "konnotaativoita" vai mittee ne ny olikaa? Sähköautokokemuksista kuitenkin seuraavaa käytännön tietoa:

    Tesla-kaverini soitti. Minä kysymään kuinka on pelannut. Ei ole ollunna mittee ongelmia. Paitsi takaoven pop-up kahva vaihdettu kertaalleen. Tesla-kulkine toiminee siis ihan pätevästi myös Suomen talvessa.

    Seuraavana kysymään pitäiskö uusia Tesla. Kuulemma vähän tyyristä, jopa hänen makuun, 140.000 €.

    Suosittelin VW ID5:sta. Sellainen irtoaa n. 1/3 hinnalla uuteen Teslaan nähden.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Luin tänään Teslan hinnoista maailmalla. Amerikkalaisillakin on sähköauton hankintatuki. Se on 7,5k$ ja sen avulla Model 3 muuttuu omaksi noin 35k$ hinnalla, joka on kerrotun mukaan vähemmän kuin keskivertoamerikkalaisen uuteen henkilöautoon käyttämä rahamäärä.

    Kyllä niitä tommosilla ehdoilla myydään ja paljon. Siellä on alkeelliset sähköverkot pian rajoittimina.
     
  15. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Kuulostaa olevan VAG vehkeet sähköisenä liki yhtä vikaisia kuin polttiksena mikä nyt ei ollut yllätys, ite en suosittelis enkä ottais käyttikseksi, tosin heleppojahan noi vaginat on myyjä eteenpäin jos sitä harrastaa....
    Ei mulla muuta, jatkakaa te viisaammat.
     
    Isamu tykkää tästä.
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kovapäisimmät kritikot nyt vaan sattuu olemaan sillai hassuja että kun aikansa siinä räpättävät ja alkaa tulemaan palautetta, niin mennään tuon uhriutumisen ja köyhäilyn taakse piiloon makaamaan. Noinhan se meni taas.
    Perin tuttu kuvio ja tässä säikeessä, eikä tarvi viestejä ees kauheasti taaksepäin kelailla.

    Kova paikka se vaan tuntuu olevan monelle kriittiselle että harrastepiireissäkin kaikki ei peesaa polttisjumalaa näissä käyttöropposissa, vaan ostaa autonsa oman mieltymyksesä mukaan. Ei pääse syntymään tähänkään ketjuun ns. Rr-efektiä, vaikka kuinka koettaa ideologistaa tätä sähköautoilua.
    Tähän mennessä se pesaamattomuus on ollu näin muutaman vuoden kokemuksella oikea valinta.
     
    Muokattu: 10.3.2023
    Catiska tykkää tästä.
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Samaa kehää tuntuu keskustelu kiertävän ties kuinka monetta kertaa. Suurin ongelma sähköautoissa näyttää tosiaan olevan se, että naapurilla on sellainen ja itsellä ei.

    Harrastenäkökulmasta jos tykkää nopeista autoista ja haluaa, että käyttöautossakin se jotenkin tuntuu niin en ymmärrä mitä vikaa sähköautossa on. Tällä hetkellä Suomen verotuksella hinta/voima -hyötysuhde on sähköautossa ns. best bang for buck.
     
    Catiska ja Harri S tykkäävät tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Miten lie Hyundai Ionig 5/ KIA EV6 tuossa seurassa?
    Ei tietysti mitään premium mainetta mutta nuo korealaiset taitaa olla aika päteviä kuitenkin toiminnoiltaan.
     
    Muokattu: 10.3.2023
  19. Swinger

    Swinger Gearhead

    hmm.. on puhuttu tässä hyötysuhteesta ja kaikenlisäksi vielä kokonais hyötysuhteesta myöhemmin. Ennen sähköautojen tuloa kukaan ei ole puhunut hyötysuhteesta eikä kokonais hyötysuhteesta vaan tämä termi on tullut käyttöön sähköautojen yleistymisen jälkeen.

    Sähköauto sopii suomessakin varmaan 90% kansasta niin myös meidänkin perheelle, mutta en ole sellaista ostamassa hyötysuhteen tai suorituskyvyn takia. En myöskään ole ostamassa minkäänlaista uutta autoa.

    Keskustelu pyörii joka paikassa samaa rataa niin kumpienkin käyttövoimien puolesta. Parhaat vetää samaa fraasia nyt toistavuotta putkeen. Ei sähköautolla pääse yhdellä latauksella lappiin tai sähköauto on ihan ylivertainen dinoautoihin verrattuna, yhtään vikaa niissä ei koskaan ole ollut, 200km range autot pääsee kovimmilla autoilioilla lähemmäs 400km.

    Concarne, en usko että sähköautossa on mitään vikaa, varmaan hyviä pelejä monessa suhteessa, mutta monella sähköautoilialla tuntuu olevan kova tarve saada kaikki vakuuttuneeksi kuinka ne on lahja ihmiskunnalle.

    Tarpeeksi kun ihmisille väkisin pakotetaan tulee hylkimis reaktio, yksinkertaisesti kaikki ei halua sähköautoa tai edes uutta autoa.

    mitä köyhäilyyn tulee, kaksinaismoralismi tuntuu kovasti nostavan päätään aina eikä sitä aina nähtävästi itse huomaa.

    Mielipiteenäni on kuitenkin se että vaikka sähköautoilu nyky tiedon mukaan on yksi suurimmista maapallon pelastajista vaikka en kuitenkaan usko että suurinta osaa käyttäjistä kiinnostaa se asia, mutta silti ns normi autoilla ajavien kurittaminen ja pakottaminen sähköautoiluun tai autoilusta luopumiseen on väärin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Polttomoottorikieltoa tosiaankaan ei ole tullut tai toistaiseksi tulossa, ainoastaan uusien polttomoottoriautojen myyntikielto. Sen takana lienee tämä otsikon mukainen homma, eli sähköauto-uskovaisuus. Uskovaisuuden siitä tekee se, että tiettyä tekniikkaa tarjotaan ainoaksi oikeaksi ja muut ovat harhaoppista ja kiellettyä. Uskonasiapiirteenä myös usko ihmeisiin, eli ihan nurkan takana olevaan käänteentekevään akkuteknologiaan, joka kerralla pyyhkäisee pois kaikki nykytekniikan ongelmat, kuten kriittisten materiaalien saatavuuden, jossa jo nykyisillä tuotantomäärillä alkaa olemaan ongelmia. Erikoista kiellossa on sekin, että sähköautojenhan pitäisi jo nyt olla niin ylivoimaisia, ettei muutamaa elämäntapaintiaania lukuunottamatta kukaan haluaisi muilla ajaa, joten homman luulisi ratkeavan itsestäänkin... Lienee joku vihreä uskonto myös siinä takana.

    Synteettisten polttoaineiden kokonaishyötysuhde on kehno varsinkin verrattuna akkusähköön, mutta kannattavuus perustuu ajoittaiseen sähkön tarjonnan ylijäämään, ja siihen, että merkittävä osa liikenteestä liikkuu muulla käyttövoimalla, jolloin ei tarvitse tuottaa ainetta kaikelle liikenteelle. Ennenkuin saadaan ne ihmeakut, tullaan tarvitsemaan täydentäviä energialähteitä.
     
    Jussi289 ja Swinger tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!