[Autohistoriaa] Miksi ihmeessä liittoutuneet ostivat saksalaisia autoja sodan jälkeen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.3.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    [Autohistoriaa] Miksi ihmeessä liittoutuneet ostivat saksalaisia autoja sodan jälkeen?

    Niin, mietihän itse nykypäivää. Tästä viiden vuoden päästä eteenpäin lomailisitko mielelläsi Sotschissa ja kävisit kulttuurivierailulla Pietarissa?

    Ehkä, ehkä et. Vaikka Suomi ei nyt ole sodassa Venäjää vastaan.

    Toisessa maailmansodassa Saksa valloitti aika monta Euroopan valtiota ja soti monia vastaan. Hävittyään sodan saksalaiset tuskin lomailivat Pariisissa tai Lontoossa ja toki rahaakaan ei sellaiseen olisi ollut kuin harvoilla. Ja voisi kuvitella, että saksankielinen puhe Pariisissa jossain kahvilassa vaikkapa vuonna 1950 ei olisi ollut kovin turvallista.

    Kymmenen vuotta sodasta Mercedekset osallistuivat Ison-Britannin GP:hen ja ottivat neloisvoiton, ykköskuskinaan britti Sir Strling Moss. Ja jo tätä ennen, vuonna 1954, Mercedekset kilpailivat Ranskan GP:ssä. Yhdeksän vuotta sodan jälkeen.

    Jotenkin käsittämätöntä, että näin lyhyessä ajassa saksalaisan autoja alettiin myydä muuallakin kuin vain Saksassa ja Itävallassa.

    Silti samaan aikaan miljoonia ja miljoonia sodan uhrien omaisia oli edelleen elossa. Luulisi että se viha oli edelleen siellä.

    Kuka olisi halunnut ostaa Mersun, Kuplan tai minkään muunkaan saksalaisen auton tuohon aikaan?

    Sanoppa se.
     
    Muokattu: 11.3.2023
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mercedeksen taustat ovat yllättävän juutalaiset (mm. Siegfried Marcus) ja yksi merkittävä tekijä ylipäätää automerkin menestykseen on juutalaistaustainen Emil Jellinek. Jenkkeihin merkin leviämistä auttoi muuan Rothschild...autoja ja sotakalustoa koottiin kyllä keskitysleirien vankien avulla (ei varmaan ollut vaihtoehtoja) mutta mersu ei ehkä ole niin natsien automerkki kuin voisi äkkiseltään ajatella.
     
  3. spinout

    spinout Gearhead

    Koska natsivalta oli kukistettu ja sen jäljellä olevat johtajat tuomittu Nürnberg'in oikeudenkäynnissä, niin siitä koitti uusi huomen läntiselle Saksalle.

    Autokin oli vaan auto. Kehojen siirtoväline paikasta toiseen. Ei poliittisen kannan osoitus, mutta joskus ulkopuolisen arvailun varassa. Länsi-Saksan valmistuslaatua arvostettiin.
     
    Muokattu: 11.3.2023
    teippi-mikko, Ford67, LPV ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos ne saksalaiset autot olivat silloinkin parhaiten tarkoitukseensa sopivia? Oli useita kääpiöautoja valittavaksi ensiautoiksi. Ja melko pian MB oli taas "keulakuva", mitä tekniseen edistyksellisyyteen tulee.
     
    karra tykkää tästä.
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Juuri näin, natsien hirmuhallinto oli lyhyaikainen välivaihe ja jälkipyykki pestiin heti tuoreeltaan. Kun taas Venäjällä on vuosisataiset perinteet öykkäröinnissä eikä sieltä ole koskaan tullut yhtään kunnollista tuotettakaan.
     
    teippi-mikko, Volvo_5.7, Ford67 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, syy löytynee siitä että autot sun muut tekniset vimpaimet olivat hyviä. Insinöörit ja fyysikot ainakin kelvolliset vietiin venäjälle, usaan tai muualle liittoutuneiden hyväksi työskentelemään soran jälkeen. Netistä löytyy lista ”german technical invents” jossa on valtava määrä saksalaista alkuperää olevia keksintöjä. Saksalainen insinööritaito on ollut aina huippuluokkaa.
     
    kerkko tykkää tästä.
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olen vahvasti samaa mieltä jälkipyykin pikaohjelmasta.
    Vertaus Venäjään on tänään vielä liian aikainen. Voi jopa käydä niin, että oikeutettua vertailua ei voida edes tehdä tulevaisuudessa, kun ajat ja taustat on niin eri. = Pesuohjelma ei lähde käyntiin.

    Ukrainasta mielipiteeni on kuitenkin se, että maasta tulee maailman modernein valtio, kunhan:
    -Venäjä vetäytyy
    -Saadaan rauha
    -Länsi rahoittaa uudelleen rakennusta ja ohjaa Ukrainan demokratiaan
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    50-luvulla oli jo uusi vihollinen jonka levittäytyminen piti estää... Ja kas kummaa, vihollinen on tänä päivänäkin sama.
     
    Kruunusaari, teippi-mikko, Ford67 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Estäminen ei ole vielä onnistunut miltään taholta, sitä vastoin tuhoaminen on koko ajan käynnissä ja etenee koko ajan ( loppuun asti?) Aseita, väkeä ja aikaa on vihollisella. Huonolta tuo näyttää.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tosiaan jo 50-luvulla Saksan pääministeri (tai mikä se titteli lieneekään) kävi jo valtiovierailulla Ranskassa.

    Tästähän se meidänkin tuntema EU aikanaan alkoi idea oli fransmannin toimesta:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Monnet

    Mut jatketaanpa taas autoilla eli tässä(kin) valtiovierailussa taitaa olla enemmän mersuja kuin sitkoita...



    Ihan en tunnista malleja kyllä tuosta.
     
  11. Mun mielestä tossa on W186 "Adenauer":

    [​IMG]
    Ja Ponttooni:

    [​IMG]
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Iso-Britannian kansalaiset vähän protestoivat näköjään vuonna 1951 kun sakemanni tapasi pääministerin. Eikä ihme, sentään vaan se kuusi vuotta sodasta.

    Mut Mersuhan se siellä brittirekisterissä... Mallia en tunnista.



    [​IMG]
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei käynnisty, ei. Kansalla ei koskaan ole ollut mahdollista vaikuttaa hallintoon ja se on alistettuna kasvanut flegmaattiseksi. Valtaa pitäviä ei ole juuri pyykkääminen kiinnostanut. Pienen pieni mahdollisuus olisi ollut Gorbtsovin ja Jeltsinin aikana, mutta nyt on pyykkikoneen töpseli taas vedetty seinästä pitkäksi aikaa.
     
    Hai tykkää tästä.
  14. Olisko W136 tai W191?

    [​IMG]
     
  15. aircool

    aircool 3rd gear

    Sodan loputtua britit käynnisti nopeasti Wolfsburgin tehtaan ja kuplan maailmanvalloitus alkoi. Eli tämä tuote kelpasi vaikka olikin natsien alullepanema. Tosin Suomessa oli joku tuontikielto - 60luvulle saakka. Suomeen tuli - 50 luvulla "merimieskuplia".
     
  16. Ei ollut mitään kieltoa:

    Ensimmäiset Kuplat tuotiin Suomeen 1940-luvun loppupuolella ilman virallista maahantuontia. Merimies-Unioni oli neuvotellut jäsenilleen tuontilisenssit, joiden turvin autoja tuotiin maahan.

    Autola Oy:n virallisesti maahantuomat 12 Kuplaa luovutettiin omistajilleen juhlallisessa tilaisuudessa Helsingin Suurtorilla (Senaatintori) 9.6.1950. Auton virallinen hinta oli 335 000 markkaa lämmityslaitteen kanssa.


    [​IMG]
    Tosin tuontisäännöstely oli tuolloin:

    Toisen maailmansodan jälkeen uusien autojen myynti lähti liikkeelle vuonna 1946. Vaikeasta taloudellisesta tilanteesta ja valuuttapulasta johtuen uusien autojen kauppa siirtyi kuitenkin välittömästi pitkälti lain ulkopuolelle eli niin sanottuun mustaan pörssiin.

    Niinpä valtio ottikin pikavauhtia käyttöön niin sanotun tuontisäännöstelyn. Käytännössä se tarkoitti sitä, että ainoat automerkit joita oli helposti saatavilla, olivat ns. itäautoja eli esimerkiksi Moskvitsheja ja Ifoja.
    Länsiautoa kuten Volkswagenia joutui tuolloin odottamaan vuosia, ja hinnat olivat huimia.
    Vihattu tuontisäännöstely purettiin autojen osalta vuonna 1962.
     
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Joo aina on ollut huippuluokkaa. Osasihan ne Mersun inssit suunnitella sellaisenkin mallin joka meni katolleen tasaisella alustalla ihan vaan rattia heilauttamalla. Ja tuossa vaiheessa toimivia vehkeitä oli valmistettu jo kymmeniä vuosia.
     
  18. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Muutama muukin on kipannut hirvenväistötestissä. Erikoista on, että näiden muiden kaatuiluilla ei lehdistö ole mässäillyt. Ainoastaan niissä lehdissä kaadoista kerrottiin, joiden testissä autot olivat. Muistelen, että ainakin Suzuki Liana, Pösö 309, Skoda 120 (yllätys:odbiggrin:) on mennyt nurin pohjoismaisten autolehtien testeissä. Muutama muukin olisi kaatunut, jollei testikuljettajat olisi keskeyttäneet hirvenväistökoetta, kun auto alkoi kaatumaan.

    Tästä saadaankin aasinsilta aiheeseen. Miksi Mersun tötterömallin kaatuminen oli niin valtaisia asia, että se muistetaan vielä 25 vuoden päästä, kun noiden muiden kaatuiluja ei juuri kukaan muista?
     
    karra tykkää tästä.
  19. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Siksi muistetaan koska Mersu maksaa 2-3 kertaa enemmän kuin se toinen hinta-laatu suhteeltaan parempi ja halvempi malli. Kuitenkin sika-kallis Mersu ei takaa sitä että saat toimivan vehkeen.
     
  20. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Höpöhöpö hommia
     
    Volvo_5.7 ja karra tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!