Mopariin tehokkaampi laturi ja mad-mod?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 360fourbarrel, 11.3.2023.

  1. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Tilasin 1970 Challengeriin 95A onewire laturin ja tarkoitus vetää johto suoraan akulle laturilta ihan http://www.madelectrical.com/electricaltech/amp-gauges2.shtml ohjeen mukaan. Maatalouskoulun sähköopin (?) perusteella mietin tuota kytkentää missä amppeerimittarin piuhat otetaan irti ja kytketään suoraan toisiinsa. Kun kaikki muut muutokset tehdään konehuoneen puolella, niin mikä merkitys on enää tuolla amppeerimittarin ohittamisella? Eihän sitä kautta kulje enää mitään? Mittariston irtikäyttäminen tuntuu aika isolta hommalta yhden johtoliitoksen kannalta, jolla ei näytä olevan mitään merkitystä, kun sen amppeerimittarin kautta ei kuitenkaan mene yhtään virtaa enää läpi, ja kuumenemisriski on näin poistettu?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Käytännössä vanha johto jää tuplasyötöksi. Muuten se pitäs irroittaa/katkaista kojelaudan alta siitä "welded splices" mötikästä ja irroittaa myös startti releen päästä.
    [​IMG]
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun laturin tuotto menee muutetulle reitille, ampeerimittari näyttää outoja. Lähinnä on purkupuolella koko ajan ja se voi häiritä tietämätöntä. Ohitettaessa jää kylmäksi.

    Ampeerimittarille voisi tehdä ohittaisohituksen jollakin pienen pienellä resistanssilla. Mitoitus vaatii kokeilua. Lopputuloksena mittari epäherkistyy, koska osa virrasta suuntaan tai toiseen menee mittarin sivu.

    Pluspuolena on se, että mittari edelleen toimii ja indikoi lataako vai purkaako.

    Mä oon joskus tehnyt tommosen sen jälkeen kun orkkismittari aiheutti reissussa ongelmia. Mut se viritys on jo purettu, joten ei ole malliksi. Oli tod näk lyhyt kieppi ohuehkoa autojohtoa mittarin navoissa.
     
  4. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Periaatteessa kuitenkin sitä palamisriskiä ei enää ole vaikka ne piuhat siihen mittariin kiinni jääkin? Amppeerimittarin mielipiteellä lataamisesta ei kuitenkaan ole enää merkitystä, jännitemittari näyttää kuitenkin mitä latauspuolella tapahtuu.
    Mittaristo on tarkoitus ottaa ensi talvena irti, niin nyt ei olisi siihen hirveästi intoa.. o_O
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun mittariongelmat tuli semmosissa tilanteissa, joissa akku oli syystä tai toisesta tyhjähkö ja sitten se isompi laturi, ihan vaan isompi moparin telamiina (26A vs 50A) teki vartin töitä täysillä. Mittari suli.

    Pikkuhiljaa sähkölaitteisto rapistuu. Ainakin 66 mallissa ne johdot oli ruuviterminaaleissa. Vikaantuminen tapahtui ketjureaktiona. 1) mittari lämpenee 2) mittarin muovirunko alkaa pehmetä 3) ruuvatut liittimet löystyvät muovin antaessa periksi 4) mittari kuumenee…

    Vähentäähän se riskiä kun laturi on omassa linjassaan. Mut voihan se sulaa kuormankin takia. Toki yhtälailla se oikuttelu alkaakin tulipellin liittimestä.
     
  6. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Sähköpäivitystä olen ajatellut ensi talvena tehdä. Nyt olen jo kuormaa siirtänyt tulipellin liittimestä vetämällä suoran syötön akulta oman releen kautta omalle sulakeboksille, mistä menee virta audiolle, sähköpenkeille ja tupakinsytytin/virtapistokkeille. ACC ohjaa relettä.
    Tuollaista American autowiren settiä oon ajatellut, se korjaa kuitenkin aika monta vanhaa virhepaikkaa. Ja ne uudet mitä on itse tehnyt.. :D
    https://www.americanautowire.com/shop/classic-update-kit-1970-74-mopar-e-body
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jännä ilmiö. Katselet yöllä kun kaikki valot päällä, lämppäri huutaa täysillä kun viileä syysilta. Että miksi toi amppeemittarin lasi muuttuu sumeaksi.... kokeilet sormella sitä, sormi palaa välittömästi ja muoviin tulee monttu. Äkkiä seis... ja valoja yms pois päältä ja odottelua palaako koko auto. :D
     
    360fourbarrel tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun mopsi ehti jopa syttyä sähkövaivan takia. Se oli hiljan saanut ruiskukamat, josta syystä laturi oli puolestaan siirtynyt sinne, minne se tehdasslanteissa alunalkaen kuului, kuskinpuolelle alas. Sama laturin ohut orkkispiuha johtosarjaa purkamalla imusarjan yli ja laturiin. Joku härö siinä tuli ajossa. Ja onhan siinä se "Valmetin laturi" josta virtaa tulee jo tyhjäkäynnillä. Pikkupoika oli mukana reissussa, pimeä talvi-ilta. "Mä en pidä tästä ... hajusta". Kilometriä myöhemmin ajoin sivuun ja avasin pellin. Johto palaa! Onneksi oli lunta saatavilla. Johdot poikki ja ajamalla kotiin.
     
  9. valtsu67

    valtsu67 Gearhead


    Mulla on alkuperäset sähköt Road runnerissa. Myös laturi vakio.
    Tiesin kyllä tuon ampeeri-mittarin vaarat ja niinhän se rupes kerran haisemaan pimeellä ajaessa. (Pitkät ja lämppärin puhallin päällä)
    Laitoin seuraavana päivänä hyppyjohdon laturilta startin releelle. Siitähän on suora yhteys akun plus-napaan.
    Helppo homma ja ei tarvinnu purkaa mitään.
    Ampeerimittari ei enään näytä mitään, mutta kaikki muu toimii ja käryily loppu.
    Se on ollu tommonen monta vuotta nyt.
    Jännite mittari olis hyvä, mutta oon muutaman kerran kesässä mitannu latauksen, niin sillä menty.
    Kai se sähkö menee sieltä mistä helpoimmalla pääsee, eli uutta piuhaa pitkin.
    Ei ole tarvinnu enää pelätä ja miettiä paloriskiä niin paljon.

    Ps. Hiilidioksidi sammutin olis fiksu autossa, jos joskus tulis tilanne että tarvis sammuttaa. Itellä vaan jauhesammutin kontissa. Huono.
     
  10. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itekin aikanaan suunnittelin tuota americanautowire sarjaa mutta sitten kaverille tuli semmonen tosin GM F-body ja hän ei ollut kovin tyytyväinen laatuun.
    Swingerissä mulla on Painlessin sarja ja laturille on tehty tuo ohitus paksulla johdolla.
    Toiseen Darttiin tein uuden itse uude johtosarjan kaavion mukaan. Ja näyttäshä nuo kaikki vähäiset sähkölaitteen toimivan kuten kuuluukin. Tietty tässäkin tein sen muutoksen että laturille menee suoraan paksumpi virtajohto.
    Molemmissa noista autoista noissa on bilteman laturi ja latausvalo niin näkee että lataako.
    Niin ja joo myös Valiantissa on samainen latauksen toteutus.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaveri aikanaan katteli aina mopareiden kojelautoja kruisingeissa joskus -90 luvulla että joko on suomi-fury-ilmiö käynyt ampeerimittarille!
     
  12. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

    Painlessilla ei näy olevan omaa sarjaa e-bodylle, AAWllä on. AAW n sarjassa on myös uusi valokatkaisija ja releet ajovaloille. (mistäkaikistapaikoistamoparsaattaakinsyttyä?) Jenkkipalstojen mukaan kumpikin on "awesome" ja "great" eli samaa paskaa molemmat? No, ennen ensi syksyä saattaa mieli (ja rahatilanne) muutua monesti :confused:
     

Kerro tästä muillekin!