Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Akku menee takuuseen ja tuskin nikottelevat tuon moottorin uusimisestakaan yhtään kun siinäkin on vähintään varaosatakuu voimassa joten ei kustannuksia kuluttajalle. Mikäli Esson baarin hevosmiesten tietotoimiston juttu olisi totta mutta ei taida olla. Ei ole aivan loppuun asti tekninen ymmärrys riittänyt tuota juttua keksittäessä eikä ilmeisesti ole tietoa siitäkään kuinka nämä ns. premium merkit hoitavat takuuasiat.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Trollaatitrollaa. Noita EQx mersuja ei ole kovin kauaa ollut. Kyllä niissä vielä takuut on. Ja sitten on se virhevastuukin. Tietty jos ostaa takapihan verkkoaitahäkistä jobbarin tuoman tuntemattomalla historialla, niin voi jäädä luu käteen. Mutta niin kuin merkkiliikkeestä takuulla kyllä ihan niin kuin muutkin tavarat.
     
    isalmela ja jknR tykkäävät tästä.
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tästäkin oli kova puru loppuvuodesta mutta miten kävi todellisuudessa.
    Ei vielä yhtään hylkäystä akkuvaurioista.

    ”Sen jälkeen kun katsastuksen arvosteluperusteet uudistettiin 1. marraskuuta 2022, yhtään sähköautoa ei ole hylätty akustokotelovaurioiden takia.”

    https://www.is.fi/autot/art-2000009449435.html
     
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Muistan kun volkkarin tdi-koneet tuli markkinoille niin autolehdissä kehuttiin niiden hyvää hyötysuhdetta :cool:
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sähköautot tulee, sille ei voi mitään. Mutta missä niitä ladataan kaupungissa. Lähelle rakennetaan uusia taloja ja tulevat asukkaat on kysellyt naamakirjan ryhmistä olisko kellään vuokrata autopaikkaa kun talon muutama paikka meni heti kättelyssä.

    Tuttu ei ottanut vuokrakämppää vastaan kun ei ollut autopaikkoja... edes niitä mihin saa kahdeksi tunniksi virtaa.

    Meidät persaukiset sähköistetään sitten toisessa aallossa. :rolleyes:
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  6. jknR

    jknR Gearhead

    Autolla takuu 2 vuotta/40000km ja akulla 8 vuotta/160000km. Auto on rekisteröity joulukuussa 2020 ja ajettu yli 160tkm.
     
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla on Camino Leppävaarassa parkkihallissa talvisäilössä ja syksyllä sinne laitettiin järeät kaapeloinnit ja valmiudet sähköauton lataukselle.
    Otin tuolle omalle hallipaikalle sähköauton latausvalmiuden kaapeloinneilla, mutta tässä vaiheessa ilman sitä varsinaista laturia, niin joskus osaketta myydessä saa tuolla alle tonnin lisäinvestoinnilla paremman hinnan, eikä riskinä ole juoksevia kuluja latauslaitteesta ja lataussähköstä. Varsinkin nyt kun koko Leppävaaran alue on pikku hiljaa lopettamassa ilmaisen kadunvarsipysäköinnin ja siksi parkkihallipaikkojen kysyntä on kasvamaan päin.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On sitten se tuotevastuu, jos joutuu maksamaan mielestään liikaa siihen nähden, mitä oli oletettavissa. Toki ne ei ole sitovia, mutta ei merkkiliikkeet ole kovin usein jättäneet itseään mustillle listoille.
     
    jknR tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Varmaan siinä on ollut polttoainetalouden kannalta merkittävä myyntiargumentti vanhempaan tekniikkaan verrattuna.
     
  10. Oli se muistaakseni sen verran hyvä, että ei niiden lämppärit tuottanut lämpöä. Sitten taisi tulla vastus avuksi.
     
  11. Isamu

    Isamu 3rd gear

    https://yle.fi/a/74-20021452

    Aiemmin olen itsekin tänne kommentoinut etten oikein ymmärrä tuota valtavaa sähkön pakottamista, varsinkin kun nyt ollaan vielä todella alkutaipaleella. Saksan poikittain asettuminen IMO on hyvä asia jotta hieman hillitsisi tuota kiirettä jota varmasti ideologiset kannat ruokkii isosti jota tuossakin jutussa mielestäni tulee esille.

    Itse näen sähköauton vaihtoehtona muiden joukossa ja varmasti monille se on loistava valinta, jopa itse olen kiinnostunut, mutta nykyiseen kohtaan elämässä tuo mun vanha subaru on oikein kätevä ja kustannustehokas.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ymmärrän kyllä pointin, molemmilta puolilta. Sähköön on turha patistaa tuollaisella lainsäädännöllä, se tapahtuu joka tapauksessa itsestään ja nopeammin kuin vielä pari vuotta sitten asiantuntijat uskalsivat ennustaa.
    Mutta uskon myös tuon artikkelin viimeisen kappaleen pitävän paikkaansa. Ne valmistajat jotka ei nyt panosta täysillä sähköautoihin, tulee häviämään ja katoamaan. Euroopassa tämä vaara on olemassa, vaikkakin vähän pienmpi kuin Japanissa jossa (Nissania lukuunottamatta) ollaan aika huonossa jamassa.
    Jenkeissä tilanne on kaksijakoinen. Siellä on joitakin firmoja jotka on asiassa pitkällä, yksi joka syö jo merkittävästi markkinoita suurilta valmistajilta ja sitten nämä vanhat isot joista Ford on parmaimmassa asemassa. GM ja se spaghettiwestern on melko heikossa jamassa kokonaisuutena. GM ehtinee vielä mukaan, tuosta toisesta en tiedä.
     
  13. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tämä on lausunto johon itse en oikein usko. Syynä on ettei monissa osissa maailmaa olla millään tavalla siirtymässä sähköiseen liikenteeseen ja perinteisellä teknolgialla on vielä paaaaljon kannatusta ja ihan legittiä käyttöä.
    Aivan varmasti markkina-asemat ja isojen valmistajien keskinäiset suhteet tulevat muuttumaan, ehkä jopa isosti, mutta täydellinen häviäminen ja katoaminen? Tuo on rohkea väite.

    Tämä on juuri mitä itse peräänkuulutan, kyllä ihmisten omat halut ja mielipiteet ohjaa valmistajat tekemään juuri niitä tuotteita jotka menevät kaupaksi ilman poliittisten päättäjien mikromanagerointia ja tässä mielestäni juuri nähdään paljon sitä ideologia edellä menemistä.
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eu: n 500 miljoonaa ihmistä siirtyy sähköautoiluun ja loput 7,5mrd ihmistä liikkuu muuten. Eli tuskin sähköinen liikenne saa kannatusta muualla.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kiinassa taidetaan nyt jo tehdä aika paljon sähköautoja, ainakin semmoisen kuvan saa.
     
  16. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kyllä sähköautokauppa jenkeissäkin näyttää kasvavan aika hyvää vauhtia.

    Total new vehicle sales fell 8% in 2022. But electric vehicle (EV) sales grew by a shocking 65%, according to Kelley Blue Book parent company Cox Automotive. Fully 5.8% of the new cars Americans bought were electric, up from 3.2% in 2021. Total EV sales topped 800,000 for the first time.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se ei ole siellä enää edes rahasta kiinni. Model 3 on perusversiona jotakin 35 tuhatta ja on kuitenkin jo niitä autoja, joissa on kantamaa ihan riittävästi normaaliin ajoon.
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tottakai tehdään, siellä on ilmansaasteongelmat ihan eri luokkaa kun meillä. Jollain lailla ne pitää ratkaista.
     
  19. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Emppiiriset tutkimukseni täältä Kaakkois-Aasian suunnasta vahvistavat samaa. Maat, joissa olen nyt kierrellyt, asuu noin puoli miljardia ihmistä ja isompien kaupunkien kadut on ihan tukossa autoista. Olen nähnyt tällä reissulla varmaan kymmeniä tuhansia autoja. Mutta moniko niistä on ollut sähköautoja? Alle 10 kpl olen huomannut, joista 1 oli Tesla. Ja jos joku luulee, että tämä selittyy sillä, että näissä kurjissa kehitysmaissa ajetaan Suomesta tuoduilla ruosteisilla Toyota Carinoilla, niin ei voisi pahemmin olla väärässä. Esim. Manilan liikenteessä ei juurikaan näkynyt yli 5 vuotiaita autoja. Yli 10 vuotiaita tuskin yhtäkään. Ja liikenteessä olevat autot ei tosiaankaan ollut mitään Nissan Micra tasoa, vaan alla pitää olla mahdollisimman näyttäviä maastureita. Esim. uutta Toyota Land Cruiseria saattoi Manilassa nähdä yhden katuvälin mitalla enemmän, kuin mitä koko Suomen vuosimyynti(??) on. Menkää näille selittämään sähköautoilun ekologisuuden ilosanomaa. Eikä ole halpa uusi Land Cruiser ZX Manilassakaan: hinnat alkaen tasan 100 000 euroa. Ja niitä näki liikenteessä todella paljon. On tämä kyllä kehitysmaameininkiä kun liikennettä katsoi. Kehitysapua Suomesta tarvitaan vielä kyllä paljon lisää, kun en nähnyt kuin muutaman Bentley Bentaygan. Joutuvat nyt sitten ajamaan uusilla Land Cruisereilla tai Ford F150 tms.
    Eli yhteenvetona, ei ainakaan näissä kehitysmaissa ole rahasta kiinni, etteikö ajettaisi sähköautoilla. Se vaan on niin paljon hienompaa ajaa isoilla neliveto bensa maastureilla. Ja tämä ei tule muuttumaan saasteongelmien takia, koska hengitysilma esim. Manilassa on jo kolme vuosikymmentä ollut aivan paskaa ja pahenee vaan. Ai niin. Miten vaikkapa Filippiineillä tuotetaan sähköä teollisuuteen ja kotitalouksiin? Merkittävässä määrin siten, että voimalaitoksella on pitkät rivit vanhoja kuorma-auto / laivadieseleitä, ja näillä pyöritetään generaattoreita. Paljonkohan palaa dieseliä taivaalle joka ikinen päivä, kun Filppareilla asuu 120 miljoonaa ihmistä? Kotitaloussähkön hinta taisi olla 0,3 euroa/kwh. Aurinko tietysti paistaa noin 300 päivää vuodessa, mutta aurinkopaneelit on aika tuntematon käsite. Olen kuitenkin jonkun omakotitalon katolla sellaisia nähnyt. Ei tule sähköautot yleistymään ainakaan näissä maissa, joissa ei jollain valtion toimilla painosteta ihmisiä ajamaan sähköautoilla.
     
    Stang_81 ja C4vettester tykkäävät tästä.
  20. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    (Ihan hyviä emppiiristisiä havaintoja Aasiasta...)

    Tieliikenteen sähköistäminen lienee erityisesti "kunnianhimoinen eurooppalainen projekti". Ja myös Pohjois-Amerikkalainen. Eli ihan itse itsellemme olemme sellaisen keksineet.

    Tulkitaan vaikka näin: Olemme tulevaisuuden tieliikenteen pioneereja. Suunnannäyttäjiä. Kansakuntien valo ja majakka korkealla pimeyden laakson yläpuolella, vihreydestä vitaaleja, jne. Jatkakaa te viisaammat sitä mitä kaikkea me olemmekaan.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!