Chevyn TBI + pumpullinen letkulämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja gunslinger, 20.3.2023.

  1. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Tuli tarjolle tuollainen Arctic Auto 1500w pumpullinen letkulämmitin, ja mietin että miten tuo toimis -92 Capricen TBI-koneessa? Nopealla vilkaisulla sisäkierto lähtee jostain koneen takaa (vänkärin kannesta? imusarjasta?) ja palaa syylärin yläosaan.

    Luonnollisin paikka äkkiä ajatellen olis tuo sisäkierron paluuletku, mutta tuollaisella kierrolla se joutuu lämmittämään osan syylärissäkin olevasta nesteestä, ja arveluttaa että riittääkö pumpussa teho kierrättämään vettä? Kokemuksia? Huomautuksena, että sisätiloja ei ole tarvetta saada tuolla lämpöiseksi, riittää jos kone lämpenee hyvin.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vesipumpussa on normaalisti paikka lämppärin paluuletkulle...letkun voi haluttaessa siirtää syylärinpäädystä siihen ja tulpata syylärin päädyn.
    Katso ylhäältä päin vesipumppua, siellä pitäisi näkyä tulppa vähän takaviistoon ylös.

    Tulpan kierre on muistaakseni 1/2" NPT, tarvitset siihen vain sopivan liittimen.
    Joku tollanen liitin 1/2" NPT - 3/4" (n.16mm)

    https://www.usparts.fi/varaosahaku/dor56237
     
    Kustom STW ja gunslinger tykkäävät tästä.
  3. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Kiitos! Tämä oli juuri sellaista infoa mitä kaipasin! Pitää käydä tiiraileen tuota vesipumppua, että löytyykö sieltä tulpattu paluuletkun paikka.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tottapa turiset ja ompa se kuitenkin tarkistettava minkä kokoinen letku siellä autossa on.
     
  6. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Tuossa Arctic Autossa näyttää olevan 16mm yhteet, ja ohjeen mukaan siihen voi kiristellä 16-19mm letkun, joten tuota ajatellen sinne vesipumpullekin ois sama laittaa tuo 5/8" eli 16mm liitin.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Toi lämppärin paluuletkun vienti syylärin "kylmään" päätyyn on vähän jännä ratkaisu, googlailin vähän miksi niin on tehty niin kuulemma sillä nopeutetaan automaatin öljyjen lämpenemistä, se automaatin öljyjen lämmönvaihdinhan sijaitsee tuossa syylärin päädyssä. Jos oikein arktisissa oloissa puuhailee, niin ehkäpä huomionarvoinen seikka. Ei autotehtaat kuitenkaan huvikseen noita rakenteita muuttele.
     
    LPV ja gunslinger tykkäävät tästä.
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mites sitten lämppärille ihan oma sivukierto? Esim lohkon alareiästä kanteen tai imusarjaan.
    Tai vastakierto lämppärikennon kautta takaiskuventiilillä. Olis kabiiniinkin heti startista lämmintä tarjolla. Noheva tekis pienen lisäkytkennän ja pyörittelis puhallinta samalla. Defalla oli joskus muinoin sellainen rele.
     
  9. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Tai miten siinä toimis yksinkertainen T-haara siinä paluuputkessa? Eli sisäkennolta letku lämmittimeen, lämmittimen jälkeen T-haara josta toinen letku tuohon vesipumpun paluuseen ja toinen sinne syylärille?
     
  10. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Tämä siis ajatuksella, että kun se lämmitin pyörii niin se imee koneesta nestettä, jolloin siinä T-haaralta vesipumpulle menevessä letkussa olisi pienempi paine, ku syylärille menevässä, joten lämmitysvaiheessa se neste haluais mielummin kiertää koneen kautta. Sitten taas kun kone on käynnissä, se vesipumppu tekee semmoisen paineen, että sitä nestettä kyllä luulis riittävän sinne syylärin päätyykin asti nopeuttamaan lämpeämistä :)
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lämppärin paluu syylärin päätyyn saattaa olla tarkoitettu lämmittämään hieman laatikkoöljyjä talvella, mutta eihän se TPI koneessakaan sinne palaa, vaan moottoriöljyn lämmönvaihtimen kautta kuskinpuolen vesiproppuun, sinne lohkon alareunaan...
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Se lämmitin pitää sitten olla niin alhaalla että siellä on varmasti vettä koko ajan tai se vastus hajoaa.
     
    gunslinger tykkää tästä.
  13. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Johonkin siihen ilmastoinnin kuivaimen alapuolelle se vissiin pitäis laittaa. Siinä kuivaimen etupuolella oleva sopiva rako on käytetty jo CNG-muunnoksessa paineensäätimelle :D vaan tuskin se mitään haittaa, vaikka se lämmitin meni reilustikin sitä linjaa alemmaksi.
     
  14. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Paitsi että ei tässä pumpussa näytä olevan sitä tulpattua paluulinjaa :(
    [​IMG]
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pumppuja on erilaisia, mutta aikansa eläneeltähän tuo jo näyttää päälle päin..ite vaihtaisin samalla uuden pumpun jossa liitäntä, tulisi kaksi asiaa kerralla kuntoon.
    Vauhtikauppaan kyselemään sellasta reverse rotation-pumppua jossa on liitäntä...eikös tuo ole ihan normi SBC 305 pikkulohko/4.3 V6 kone sulla, jos kerran on TBI, ettei mikään LT-kone L99 tms ?

    Tollasessa Summit:n omassa pumpussa näyttäs olevan esimerkiksi...tietty Edelin 8881:ssa on myös, mutta se maksaa sitten rahaa.

    https://www.summitracing.com/parts/sum-312675/make/chevrolet/model/caprice/year/1992#overview

    Ainahan alavesiletkuun ennen pumppua voisi tehdä myös liitännän.
    Lohkon vesipropun reikiä voikäyttää myös, mutta paluu pitää jakaa molemmin puolin, muuten lohko lämpiää vaan toiselta puolen, joka on taas huono juttu V-koneessa.
    Lisäksi toisessa propun reiässä on ESC-nakutusanturi...jonka teoriassa voisi kyllä siirtää metallisella T-haaralla siinä propun reiässä, vesiletku toiseen ja anturi toiseen haaraan.
     
    gunslinger tykkää tästä.
  16. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Joo, tokihan tuon pumpun vois vaihtaa. Tarkoituksena on kuitenkin jossain vaiheessa käyttää järjestelmä tyhjänä, kun pitäs vaihtaa imusarjan tiivisteet ja termostaatti, niin samallahan tuon pumpun uusis myös. Ja joo, ihan vakio SBC 305, olikohan se L03 koodi tuon ikäisessä. Pystyykö sinne vaihtamaan reverse rotation pumpun tilalle ilman muita muutoksia? Eikös ne tullut juurikin vasta uudemmissa LT koneissa?
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kuvasta katsottuna toi on moniurahihnalla = reverse rotation.
     
    gunslinger tykkää tästä.
  18. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Joo, mulla meni nyt reverse rotation ja reverse flow sekaisin...
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos se on 305 kone, niin sillon se kaiken järjen mukaan L03 ja koska se on serpentiinihihnalla, niin se on juuri tuo reverse rotation malli...tavallinen pumppu pyörisi väärin päin.
    LT-koneissa taitaa olla vedenkiertokin eripäin ja ainakin erilainen vesipumppu.

    Joku Vortec truck-koneen 96-> vesipumppu voisi olla muuten hyvä, kun niissä on kaksikin liitäntää letkulle, mutta vanha flekti ja hihnapyörä ei käy suoraan siihen...en ainakaan usko.
     
  20. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Nopealla googletuksella nuissa reverse rotation pumpuissa ei normaalisti ole tuota tulpattua paluuliitäntää ollenkaan. Joistain lava-auton pumpuista se on ilmeisesti löytynyt. Laukkanen tarjoaisi tämmöistä pumppua:
    https://laukkanenmotorsport.fi/p103907/tuff-stuff-1675n-87-95-sbc-water-pump-rev-rotation

    Tuff Stuffin sivuilta kun kattoo sopivuuden, niin siellä on listattu ~kaikki vanit, pickupit ja SUV:t, mutta ei henkilöautoja. Liekkö nuissa mitään niin suuria eroja, että tuota ei vois Capricessa käyttää?
     

Kerro tästä muillekin!