Aftermarket takavakaajan asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Arkkumies, 30.3.2023.

  1. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Omasta autosta on jätetty takavakaaja tehtaalle ja alkuperäiset tuntuvat olevan todella harvassa jenkkilänkin puolella. Tässä autossa takavakaajan päät kiinnittyvät kiinteästi nelilinkin alatukivarsiin.

    Katsurilta kyselin että mitenkä menis jos haluaisin jotai aftermarkettia tilalle, niin niihin alatukivarsiin ei ilmeisesti saisi porata reikiä eikä hitsata. Patu sanoi että jos kiinnikkeet olisivat "melkein" orkkikset niin sekin passais, noh vakionahan noin on vaan pulteilla kiinni...
    Monet ford 8.8 aftermarket takavakaajat ovat sitten taas modernimpaa tyyppiä, jotka ovat puslilla akselissa kiinni ja koiranluut runkoon yms. Ja mullahan ei ole akselissa moisia kiinnikkeitä eikä rungossakaan. Taka-akselia saisi ilmeisesti hitsata jos esittää jotkut hiivatin todistukset katsastuksessa, mutta tässähän ei ole kyse oikeastaan akselille rakenteellisesta muutoksesta, ja sit pitäis lisätä jotkut koiranluukiinnikkeet runkoon.
    Onko tuossa ny mitään järkeä?

    Tai jos joltain löytyy '79-'91 fullsize Fordiin kyttäalustan takavakaaja ni minä ostan heti poies...
     
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Saman ikäluokan mustangissa on samanlainen ratkaisu, eli alatukivarsiin kiinni tulee vakaaja. Ja aika rimpula se vakaaja on. Suurempi kysymys onkin, että onko oikeastaan koko vakaajasta mitään hyötyä, kun se ei ole siellä korissa kiinni vaan pelkästään niissä tukivarsissa. Mun oma vakaaja on roikkunut tallien seinällä, kun edellinen omistaja jätti perää vaihtaessa sen pois kultaisella -90 luvulla. Hänkään ei huomannut eroa ajettavuudessa, oli vakaaja paikallaan tai ei.
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "kun se ei ole siellä korissa kiinni".... miksi sen pitäisi olla? Kun kori kallistuu niin vakaaja "tasaa" niiden tukivarsien suuntaeroja. Monessa muskeli GM tuotteessa on samantyyppinen ratkaisu.
    Eli luulisi että ratkaisua on aikoinaan pähkitty isommalla insinööriporukalla kuin kotitarveharrastaja...:p
     
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  4. Kallistuksenvakaajan kiinnikeiden hitsaaminen tuskii tarvitsee kovin ihmeellisiä selvityksiä, jos ollenkaan.

    Toisesta ketjusta, jossa keskusteltiin tukivarsista:
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Niih, eihän se olis kun vaan tehdä. Pitäis silti joku kallistuksenvakaaja ostaa jonka räpeltäis kiinni. Ja tilaahan on suuressa autossa ... vähän?
    Näissä alkupään Panther-bodyissä iskarit on taka-akselin etupuolella, joten koiranluille on aika heikosti tilaa akselin etupuolella. Akselin takana on bensatankki.
    [​IMG]
    Uudemmissa panttereissa iskari on akselin takana ja tukivarretkin ulompana, tilaa on aivan eri tavalla. Tuo mihin nuo koiranluut kiinnittyvät uudemmassa, on vanhemmassa paljon rimpulampaa rautaa muutenkin.
    [​IMG]

    Tuon uudemman mallin takavakaaja kuulemma "ehkä" mahtuu vanhempaan, mutta jostain pitäis keksiä akseliin kiinnikkeet, vahvistaa koiranluiden paikat ja löytää edes tommonen vakaaja. Ei ne taas halpoja ole rapakon takaa saada pohjolaan.

    Osaispa hitsata, oispa rahaa...
    Yhden epämääräisen lähteen mukaan foxbodyn/sn95 vakaaja saattais mennä kiinni omaan pantteriin, että jos jollain on ylimääräinen nurkissa ni voisin ainakin lainata ja mallailla alle.
    Ja kyllähän se takavakaaja toimii foxbodyssäkin, siinä saattaa vaan tuntua puute vähemmän kun "aavistuksen" suuremmassa ja vähemmän sporttisessa pantterissa. Muuten tuon oman auton ajo-ominaisuudet miellyttää, mutta mutkateillä tuppaa rystysistä hävitä väri.

    Ja lisämutuiluiksi tässä pikkubroncon vakaaja, mulla noi vakaajan päät ois varmaan just tukivarsissa kii...
    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.4.2023
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Googlaas malliksi volvo 240 rear suspension. Ei tarvi koiranluita ja aika simppeli asennustapa. Toki vakaajan joutunee taivuttelemaan itse tai teettämään..
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Samanlainenhan se on tässä 79-91 panther bodyssäkin, ja 79-04 musseissa (foxbody/sn95/new edge) niinku täällä jo mainittukin.
    Kallistuksenvakaajia eipä ihan noin vaan voi leipoa tai muokata itse kun ne on jousiterästä.
    Vallilan takomo taitaa tehä mallikappaleesta, mutta se malli pitäis olla...
     
  8. Ei se ihan rakettitiedettä silti ole:

    How to Make a Custom Sway Bar
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  9. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    "Specific alloy steel and targeted heat treatments are necessary to give the bar its needed torsional stiffness.

    The heat-treating has to be sent to a shop that knows exactly how to achieve the fairly narrow target of 44-46 RC, especially for an item this size"

    No siis joo, osaan minäkin kyllä rautaa taivuttaa.

    Jos ite lähtis taiteilemaan alusta asti niin joku tommonen universaali rihlahiivatti ois varmaan aavistuksen helpompi ja halvempi toteuttaa.

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulle teki ihan lyijykynäpiirroksesta. Tosin oli sikäli yksinkertainen tanko, että kaikki mutkat oli samassa tasossa.
     
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Löytyis -96 explorerin vakaaja, näyttää kovasti samanlaiselta kuin tuo kuvan broncon vakaaja. Löytyy myös kiinnityspannat/koiranluut, leikkasin myös 8.8 akselista korvakkeet irti kun perä meni suoraanajoprojektiin. Mikäli kiinnostaa niin laita yv.
     
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Auto on kyllä vielä talviunilla mut viittisitkö mitata sen tangon leveyden ja etäisyys tosta puslasta koiranluun kiinnitysreikään? Niillä mitoilla vois jo pohtia auton allan kunhan saisin sen ensi pihaan.
     
    Muokattu: 9.4.2023
  13. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Aikoinaan näistä vakaaja-asioista käytiin paljonkin keskustelua mustang-väen piirissä, jotka rataa lähes tosissaan silloin ajoi.Takavakaajaa suuremmat erot oli siinä, että laitettiin kunnon puslia ja kunnon putkitukivarsia, niiden tehtaan kumipuslien ja prässättyjen tukivarsien tilalle. Ja jos oikein hifistelee, niin panhard-tanko taakse. Silloin tulee niitä ihan oikeita muutoksia ajettavuuteen.
     
  14. 3964

    3964 3rd gear

    En tiedä mitä haetaan,mutta ensimmäisenä alustan parannus toimena en lähtisi takavakaajaa laittamaan.

    Puslat ja kunnon iskunvaimentimet tekevät uskomattoman eron vakio autoon.

    Itse olen joskus poistanut takavakaajan autosta.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Tossa uudemmassa Pantherissahan on panhard-tanko, jolloin ei ole ylätukivarsia. Tukivarret on profiililla I eikä U. Tolla laila laitettuan tuo kallsituksen vaimennin voisi myös ehkä vähäentää perän pomppimista. Vanhemmalla GM:llä tuossa olisi torque arm. Sen olen huomannut vanhemmassa GM tuennassa (Alatukivarret + panhard + Torque arm + kallistuksen vakain alatukivarsissa) että pito irtoaa loogisemmin ja tasaisemmin puolten välillä vakain paikallaan.
     
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Panhard-tangolla en kyllä tee mitään ku mulla kolmioitu nelilinkki...

    Vakioalustan kilkkeet on mulla ihan passelissa kunnossa, on timmi ajaa eikä tunnu väljältä, on noita puslia tullu pällisteltyä ihan auton allakin. Auto vaan tykkää kallistella. Näissä vanhemmissa tukivarret on aika rimpulat, mutta sen vakiotyyppisen vakaajan etuna ois myös se, että se vähän jäykistää niitä alatukivarsia, sillä vakaaja kiinnitetään koko tukivarren läpi pulteilla ja paksuilla holkeilla.

    ADTR taitaa olla ainoa joka valmistaa näihin jytympiä tukivarsia (ja niiden sivuille ei enää edes pääse suomalaisella IP-osoitteella :mad:). Uretaanipuslia saa, mutta kannattaako niitä ny laittaa lerppuihin vakiovarsiin. Emmä tästä halua mitään formulaa vaan vähemmän kallistelua mutkissa. Oon tuolla ameriikkalaisella pantterifoorumilla aikas aktiivisena ja siellä noi takavakaajat ovat erittäin haluttuja juurikin sen takia että se rauhoittaa reilusti mutkissa kallistelua.

    Tavoite tuolla takavakaajalla olis parantaa ajettavuutta ilman ajomukavuuden kärsimistä.

    Vanhemmissa panttereissa on kolmioitu nelilinkki ilman muita rämmäleitä ja uudemmissa on tavallinen suora nelilinkki, jonka keskittää watts link, ei panhard. On niissäkin ylätukivarret.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Nuo tehtaan asentamat vakaajat yms muut toimii ehkä parhaiten alkuperäisten osien (puslat, yms muut) kanssa. Tehtaan kompromissi. Heti kun muutetaan jotain "paremmaksi" niin paletti menee sekaisin.:oops:
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Kilpuriin teetettiin Punkalla huomattavasti alkuperäistä paksumpi takavakaaja rauhoittamaan auton käytöstä lähdössä.
    Mallikappale väänneltiin kupariputkesta ja vietiin paikanpäälle, lopputulos oli juuri halutun kaltainen ja todennäköisesti halvempi kuin vastaavan tilaaminen rapakon takaa (tai no tässä tapauksessa valmista halutun kaltaista vakaajaa ei ollut edes saatavilla)...

    Vakaajan päädyt tehtiin sitten itse, koska niistä piti saada säädettävät mahdollista preloadin säätöä varten.
     
    Gary Grand ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  19. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Vakaajan kok. leveys 87,5cm/leveys luiden kiinnityskohdista 80,5cm.
    Kiinnitystallan keskeltä luun kiinnityspintaan 6cm, vakaajan paksuus 19,5mm.

    Luiden kiinnityksen kans pystyy pelaamaan, luut hieman s muotoiset, voi käännellä molemmin päin ja pystyy laittaa kiinni myös tangon "sisäpuolelle"
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Ihmettelin että mikä hiivatin 6cm, mutta netin mukaan tuo explorerin vakaaja on vähän eri näkönen.
    Sulla taitaa olla jotain tämän näköistä:
    [​IMG]
     
    Muokattu: 11.4.2023

Kerro tästä muillekin!