Seosmittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja 3964, 27.3.2020.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    "Performance Electronics" näyttää myyvän bluetooth versiota. Ihan kiinnostava hintaan 325 usd.
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt hajosi oma innovate mtx laajakaista mittari. Mikä olisi sellainen järkevä mittari puhtaasti säätämiseen? Ei siis jatkuvaan mittaamiseen.

    Toki jos jollain jäänyt tollanen innovate mittari niin sekin kelpaa. Anturi ehjä mutta mittari
    hajosi kun kytkin molemmat johdot maihin vahingossa.
     
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Mulla on Innovaten boksissa säädettävä jännitekäppyrä, niin olen ohjelmoinut sen 0.8 lambda = 0.8 V ja 1.2 lambda = 1.2 V, ja käyttänyt sitten mittarina välillä kiinalaista muutaman Euron LED-jännitemittaria, tai yleismittaria tilanteesta riippuen.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla on kaksi Innovaten MTXL mittaria ja molemma reistailee välillä toimii ja välillä ei. Taitaa kaikki noi olla ihan paskoja. E8 erroria ja jää ajossa välillä paikalleen ja sitten alkaakin toimia jne.
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tuntuu olevan herkkiä hajoamaan. Laitoin vahingossa plussan puolan miinukseen ja toisen maihin niin herjasi E9 ja sen jälkeen kun starttasin pimeni mittari. Mulla pienillä hauenleuoilla noi virta johdot koska tosiaan on vaan säätelyn ajan kiinni. Ei ota yhteyttä tietokoneellakaan mittariin.

    Toimiiko sulla tietokoneella miten toi mittari? Oisko halvalla myynnissä toinen?


    Kun ei ole boksia ja mittariin ei saa edes tietokoneella yhteyttä
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ei ole ollu kumpikaan seos mittari kiinni tietokoneessa. Molemissa Boschin Lambdat mukana vielä...
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vuosia jo toiminut hyvin täällä. Kahteen autoon olen asentanut, ei mitään vikoja ole laitteissa ollut. Viimeisessä oli alussa pätkimistä ja siihenkin syy löytyi vessan peilistä eli huolimaton asennus. Väitän että näiden kuten monen muunkin asennustyön kanssa vika on usein vessan peilin jäbässä eikä laitteessa. Peilin hahmo yleensä aina kuitenkin haukkuu laitteen paskaksi, ei koskaan myönnä omia virheitään. Minä ainakin myönnän tehneeni monia virheitä ja hajottanut moottoreitakin sen vuoksi. Enpä muista että omissa haavereissa olisi koskaan vika ollut autossa vaan miehessä. En syytä tässä ketään ihmistä mutta vuosia olen ihmetellyt myös työelämässä sitä miksi on niin vaikeaa myöntää omia virheitä vaikka peli on ihan selvä. Puhumalla musta ei muutu valkoiseksi.

     
    Herje ja rotax tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on vaan yksi laajakaistamittari. Joku Innovate PLX Plus tms se on. Se on irtonaiseen boxiin asennettu jonka boxin saan ripustettua moottoripyörän tankin päälle tai autossa jonnekin, silloin kun on säätö käynnissä.

    Erroria tulee melkein aina käynnistettäessä. Mittari lähtee "buuttaamaan" ja lämmittämään lambdaa välittömästi kun virrat tulee päälle ja kun starttaan, niin mittari on vikatilassa josta sitten alkaa toipumaan ja lämmittää taas uudelleen sen lambdan. Toiminta voisi olla mieleisempi, jos se mittari saisi sähköä vasta kun moottori on jo käynnistynyt. Toki sillä kestää silloinkin aikansa boottailla, mutta jäisi se E8 näkemättä.

    Jos noita erroreita tulee kesken käytön, niin näillä kokemuksilla katselisin sen sähkönsyötön olevan kunnossa. Jos ajoneuvossa vaihtelee kovin paljon jännite käytön aikana, niin se voi olla syy ja seuraus tommosen mittarin oikkuihin. Huono mittari tietysti, jos se on ainoa, joka niistä sähköistä sekoilee.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mulla on kanssa boschin lambda vielä putkessa kiinni kun se mittari hajosi. Riittäisi melkein kun saisi edes tietokoneen kiinni ja näkisi arvot sieltä mutta omaani en tosiaan saa yhteyttä.
     
  10. Ihan vaan uteliasuudesta, että mitä moottoria mittailet? Jos ei rodin, niin oletko sitä ajatellut mittaila?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos on jännitesekoiluja ja käyttää lambdaa vaan säätämiseen, niin ite kytkisin se kokonaan erillisen virtalähteen perään...pieni akku, varavirtalähde tms.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Rodia meinasin mittailla. Hitsasin nipat molempiin putkiin just säätöjä varten. Käy rikkaalla tyhjäkäynnillä ja luulen että saisi rikastaa vedoilla.

    Tykkään säätää noi kaasarit nykyään kuntoon niin ei haise vaatteetkin ja toimii pelit kunnolla ja kiva ajella. Nyt vaan kun rikoin ton laajakaista mittarin niin ärsyttää. Olin just aikeissa rodia alkaa säätelemään kun se hajosi. Anturi on vielä putkessa kiinni että kohta katson yleismittarilla...
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kun ensin vielä kalibroin mittarin suoraan akulta mutta otin johdot sieltä pois ja se oli virhe. Olisi pitänyt jättää sinne johdot kiinni testailun ajaksi. Mulla pienet hauenleuat johtojen päässä helpottamassa kytkentää ja pois ottamista
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Oliko kaupan edullisesti vai ostanko kokonaan uuden mittarin?
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Innovate kanssa tullu taas viestiteltyä. Sieltä löytyy aina joku vika miksi ei toimi heidän mittarit.

    - Lambda on rikki, (testasin ecussa innovaten bosch 4.2lsu lambdaa siinä kyllä toimii...). Vetosivat että pitää heillä lähettää lambda tarkistettavaksi... (60$ omavastuu)
    - Sensori on liian lähellä turboa. => Heat Sink bungie => ei korjannu maksoi vaan 100€...
    - Sensori väärässä kulmassa.
    - Toinen lambda liian lähellä.
    -Vanha mallin tillalle suositeltiin sitä plussaa sen on kuulemma parempi, mutta jumittaa samalla tavalla.
    - Firmaware update ja uudelleen calibrointia sanovat, mutta ei auttannu.

    "Your main problem is the sensors are directly behind one another. That would be the incorrect way to install the O2 sensor. The sensors need to be installed at the 9-3 o'clock position, but still have it's own path of air flow to reach the sensor. Having the sensors in parallel will cause one sensor to not see the correct data.

    Thank you,
    Steve L. Innovate Motorsports Technical Support (M-F 8am-5pm Central)"

    En suosittele kenellekkään kyseistä firmaa tai tuotteita myyvät paskaa. Nyt käytetty sen 780€ Innovaten AFR mittari/lambda vehkeisiin. Ilmeisesti aftermarkettina ei saa mitään kunnollista mikä kestäisi kahta vuotta kauempaa.
     
  16. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    14point7 Spartania on kovin kehuttu säädettävien moottoriohjauksien kaverina, just tilailin itelle saman valmistajan tommosen "hinnat alkaen"-mallin SLC free 2 mittarin antureineen. 125 dollaria Boschin 4.9 anturilla posteineen, siihen sitten toki tullit ja alvi päälle. Toivottavasti on yhtä hyvä kuin netistä lueskellut kokemukset antaa ymmärtää. Löytyy tuolta:
    https://www.14point7.com/pages/lambda-controller-comparison
     
  17. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jotain fiksua näihin ois keksittävä, vaikka kokeilla tuota väpsyn ehdotusta. Mikään ei ketuta enempää kuin että olet juuri hieronut seokset priimaksi ja anturi tai laajakaistapurkki sekoaa ja vääntää fueltrimmit + tai - tappiin ja peli meinaa pysähtyä maantielle.

    Itsellä on innovative ja aem rikkonaisina hyllyssä, nipullinen antureita joista ei tiedä ovatko rikki vai ei kun controllerit ovat jokatapauksessa rikki.

    Jonkin verran oli haasteita myös siinä että mittari näyttää seokseksi vaikka 14.7 ja eculla tilanne on 14.3, näistä sitten arvot korvakuulolla onko seos optimaalinen vai ei. Tämä kait johtuu controllerin ja ecun jännite-eroista, mutta maadoituksia ja syöttöjäkään tuplaamalla en saanut ongelmaa kokonaan pois. Ainakin aem mittarissa anturin lämmitys kulkee mittarin kautta ja riippuen siitä oliko lämmitys päällä vai ei mittarin syötttöjännite (ja ehkä ulostulojännite) vaihtelee ja siten ecun näkemä seos.

    Pitääkö tässä siirtyä jännitetiedosta johonkin väyläinformaatioon joka olisi immuuni jännitevaihteluille?

    Asian sivusta: pitäisi laittaa laajakaista autoon jossa heti downpipessä turbon jälkeen katti, luulisi olevan lämmin paikka, kestääkö nuo 4,9 anturit noin lämpimässä?
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla oli drifting autossa lsu4.9 heti turbon jälkeen pari vuotta, anturi toimii vieläkin jos johtimet saa pidettyä toisistaan erillään (kuoret rapistunu pois). On mulla tupla turbo carinassa lsu4.2 myös noin 20cm päässä turbosta paljon kauhitellulla innovaten lc-1 purkilla, eikä siinäkään ole ollu ongelmia. Noin 15 vuotta omistanu tuon controllerin kolmas auto menossa ja myös kolmas anturi, ensimmäinen hajos kun anturi otti jääradalla lumipenkkaan, toinen hajos lähtörajoitin testauksessa, nykyinen anturi ollu nyt noin 5 vuotta käytössä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin, on kai sitten Innovaten tuotteet reilusti huonontuneet?
    Aikoinaan joskus 2008 tjsp. ostin Innovaten LM-1 mittarin. Se toimi hyvin kyllä ja silloinen LSU4.2 anturi oli, kun ei kai LSU4.9 silloin vielä ollutkaan? Sijoitus oli heti turbon jälkeen noin 15 cm.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minä ostin sen näytön sulta ja päivitin sen ja lopuksi tuli failed eikä saa enää edes yhteyttä.

    Sanoivat että ei löydy varaosia tuohon vanhaan malliin että osta uusi plus malli. Totesin että nyt pari mittaria hajonnut alle 2k miles ajettuna etten osta enää mitään heiltä.

    Tilasin AEM X-series lambdamittarin.
     
    Vermilion tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!