Kovimmat oktaanit Suomessa vuosien varrella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C5_Z06, 18.5.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin,

    Nykyään ne on bensalle mitä on, mutta toista oli ennenwanhaan.

    Vaan kun en muista. 99-oktaanista taisi olla ainakin saatavilla, mutta mitäs muuta ns. lyijylisäaineen aikakautena?

    Joissain wanhemmissa Corveteissa, taisi olla L88 tms. jossa oli lätkä vaihdekepin vieressä että tarvitaan yli 100-oktaanista polttoainetta, mut se oli se jenkkien oktaaniluku erilainen kuin täällä kotosuomessa.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    92 ja 100 oktaanisia ne oli silloin kun mua alkoi asia kiinnostamaan. Ja asemilla oli sekoittavia mittareita, mistä sai väliarvon. 100 tipahti jossakin vaiheessa 99:ään ja sitten se väliarvo oli ilmoitettu 95/96.

    Mä edelläkävijänä ajelin Valiantilla lyijyttömällä jo 80-luvulla. Pitäjänmäen Essolla oli takapihalla erillään yksi mittari, missä sitä oli. Palvelua niille, jotka oli erehtyneet tuomaan katalysaattori ja/tai lambda-anturillisen auton tänne ennen aikojaan.
     
  3. Vanhasta ketjusta:

    Kaverin vuosia vanhaa e-mailia aiheesta:

    "Shellin asiakaspalvelun selvitys Suomen ja USAn bensojen eroista. Ero on lähinnä laskentatavassa. RON (research octane) ei ilmoiteta Suomessa vaan MON (motor octane). USA:ssa ilmoitettavat oktaanit ovat RON+MON/2=USA octane. Jenkit siis pelaa keskiarvolla.

    Suomi 95= (RON 85 + MON 95/2)= 90 U.S.A.

    Suomi 98= (RON 88+ MON 98//2)= 93 U.S.A.

    Käytännössä juttu ei ole kuitenkaan ihan näin yksinkertainen. Jenkit aloittaa lantraamisen alempioktaanisesta bensasta. Lisäaineilla nostatetaan oktaaniluka keinotekoisesti ja se taas johtaa huonompaan energia-arvoon. Kun on huonommalla energia-arvolla olevaa bensaa, niin seoksen pitää olla rikkaampi. Monesti suositellaankin Euroopassa ajettavilla varsinkin kaasarillisille USA-autoille pienempiä suuttimia paremman seoksen saavuttamiseksi."

    Go figure?
     
  4. Joku tossa vanhassa ketjussa huomauttikin, että Suomessa ilmoitetaan RON -luku. Mutta toi laskuesimerkki sinällään on minusta oikein, eli jenkkien esittämä luku on pienempi kuin Härmässä.

    Aikoinaan Nesteellä oli rallibensaa, jossa RON -luku oli sama kuin pumpulla, mutta MON -luku paljon suurempi.
     
    Muokattu: 19.5.2023
  5. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Minkälaista tavaraa on sitten Avgas 100 LL? Toimiiko autossa?
     
  6. Muistaakseni siinä oli pirusti lyijyä. Eli uudemmissa autoissa varmaan tuhoaa lamda-anturin. En näe mitään syytä, etteikö se muuten toimisi.
     
  7. Forester

    Forester 1st gear

    Eikös tuossa Miguelin jenkkibensajutussa
    ole ronit ja monit väärinpäin?

    Lentobensassa lyijyä edelleen reilusti.

    Pienkonebensassa taisi olla ron noin 95, mutta mon parempi kuin 98E5:ssä.
    Nesteen pienkonebensaa muuten tankattiin A Mersuihin ensitäyttönä Uudessakaupungissa.
     
  8. On joo. Se oli lainaus vuosien takaa. Mutta jenkkien laskutapa on siinä oikein.
     
  9. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Erään kotimaisella öljy yhtiöllä uran tehneen possuharrastajan kokemuksia; oli ollut usassa töissä ja toi k-jetronic vastaiskun muuttoautona. Suomessa ei saatu seoksia järkeväksi ennenkuin oli vaihdettu sakemannin kartiomittayksikkö.
    Syyksi paljastui kotimaisen bensan kevyempi ominaispaino, valmistusvaiheessa lisätään happea niin paljon.
     
  10. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tuo Avgas 100LL toimii katittomissa vehkeissä, tai toimii se katillisissakin mutta katti ja ehkä se lambdakin äkkiä entinen. Tämä 100LL on muuten sitten low lead, eli matalalyijyinen vaikka ko. kamaa siinä on vielä runsaasti.
    Hajukin on huomattavasti miellyttävämpi kuin autobensassa, talvikäytössä saattaa olla muutoksia kylmäkäynnistyksessä kun tässä on suurempi höyrynpainearvo - > haihtuu huonommin joten kylmässä sopivan seoksen muodostuminen voi olla huonoa.

    Lentomoottoreissakin on enenevissä määrin siirrytty autobensaan. Huomattavasti edullisempaa ja saatavuus parempi, joissain moottoreissa muutos ei vaadi mitään teknisiä muutoksia kun taas joissain joutuu tekemään muutoksia. Lähinnä siihen polttoainejärjestelmään.
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Huomattavasti edullisempaa ja saatavuus parempi, joissain moottoreissa muutos ei vaadi mitään teknisiä muutoksia kun taas joissain joutuu tekemään muutoksia..." Itse bensa on halvempaa, mutta taitaa vaatia sen LENTOKONEMOOTTORIN valmistajan hyväksynnän sille käytölle. Ja sillä valmistajalta vaatii ehkä ilmailuviranomainen lentokelpoisuusluvan sille suunnitteluspekseistä poikkeavalle polttoaineelle (AVGAS 100LL => 98E). Näitä on valmistajat tehneetkin ilmailijoiden iloksi.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Keskiviikon reissullamme meni semmoset 600-800 litraa 100LL:ää. Meluisaa ja pomppuista ja sinne oli kuitenkin päästävä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Oliko homma noin päin, että Suomessa olisi ollut vähemmän energiaa sisältävää? Amerikassahan on ollut pidempään lyijytöntä, jolloin bensaan lisätään happea sisältäviä yhdisteitä (MTBE ja ETBE) ja lisäksi pakolliset määräosien etanolilisät.
    Mikäli muistan oikein niin siellä on ollut e10 jo jostain 1980 asti, kun taas täällä se tuli 95:een vasta muutamia vuosia sitten.
     
  14. AVRO

    AVRO Gearhead

    Kyllä, lupa pitää olla mutta jotkut moottorit/koneet eivät tarvitse mitään muuta fyysistä muutosta kuin "tarra kojelautaan".
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Oli siis turbulenssia ja ilmakuoppia!?:)
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotakin semmosta. Hki-Pori-Hki ja koko matkan pilvinen keli. Lensivät paluumatkalla maksavien asiakkaiden viihteeksi pilvien alapuolella vähän päälle 1000 jalassa. Lentäjä oli sanonut lennon päätteeksi että "olipahan polkemista". DC3 on sivutuuliherkkä.
     
    mpower tykkää tästä.
  17. Olen odotellut, että milloin mpower alkaa tarinoimaan VP16 (tai sinne päin) kisabensasta..;)
     
    mpower tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Noh, muutaman sanan voin kertoa. Silloin kun kisaa ajoin, niin tosiaan VP C16 kisabensa oli käytössä. Semmosta suosittelivat turbokilpakoneeseen. Enemmän lyijyy kuin lyijykynässä!

    Ja pöh, lyijykynässä mitään lyijyä ole, vai onko? Grafiittia kuin Tsernobylin surullisen kuuluisassa ydinvoimalassa!:rolleyes:

    Juu, ja jostain kumman syystä sitten lyijykynäksi sanotaan!
    Epistä!

    Mutta bensaan tai polttoaineeseen palatakseni, niin kyllä minäkin kaikenlaisia sekoituksia kokeilin ihan mielenkiinnosta niissä kisakauden jälkeisissä dynohommissa.

    Tolueenia sekoittelin V-Powerin sekaan. Mittään niin tarkkaa kirjanpitoa pitänyt,siinä 20-30 % hujakoilla tolueenia sekaan.

    Kyllä se toimi, ei siin mittään juu! Mitään tehonkasvua en kyllä huomannut, mutku se onkin aika vaikee todeta. Savu oli kyllä mukavan mustaa,olisko voimasavua!?:rolleyes:

    Tässä kohtaa on syytä sanoa se, moni on jumiutunut jos seosmittari käytössä (=laajakaistalambda) AFR juttuihin ja osittain ymmärrettävää onkin!

    Katsokaas, homma nyt on silleen, aikoinaan hirmuiset insinöörit virittelivät koneita testatessaan aivan kamalan kauhiat ja kalliit
    mittalaitteet mittaamaan niin polttoaineen ja ilman suhdetta!

    Oli ilmaturbiinia ja polttoaineen virtausmittaria,juu! Ja sitten kun pitäis sekin ottaa huomioon, nääs polttoaineen ominaispaino ja ilmanpaino. Siis seossuhde mitataan kiloissa ilmaa verrattuna kiloissa polttoainetta!

    Aijaijai, sentään ja! Insinööri pää punaisena laski, vittu kyllä minä tän selvitän,kyllä jämpti on niin!:)
    Ja selvittihän se insinööri asian, ei siin mittään ,juu!

    Mutkun mutku! Jos sekoittelet vaikkapa nyt Shellin V-Poweriin 30 % tolueenia ja ohoh, tuossapa vielä olis muutama litra metanoliakin joukkoon! Kokeillaan piruuttaan!:)

    Voimasatsi tehty dynoon, juu! Mutta AFR miehet aivan huuli pyöreenä, mitä heidän AFR mittari pitäisi dynossa rääkäten näyttää!?:eek:

    Mutta, unohtakaa noi AFR jutut, miksi muistella tässä tapauksessa vanhoja? Sillä asiahan on nyt niin, lambda on lambda, oli polttoaine mitä tahansa.

    Helppoo kuin heinänteko, ja sanoisinkin Boschin kehittämän lambda-anturin olevan yksi tärkeimmistä innovaatioista moottorien säätötekniikan alalla!:cool:

    Lisättäköön tähän loppuun nyt vielä se, parhaat tehot tuli VP C16 bensalla dynossa. Arvioisinkin VP:n asioita tutkineen, ja puistokemistien syytä pysyä poissa asioista!

    Ostaa kiltisti vaan tarvitessaan vaikka kallista onkin! Ja eikös nykyään vielä "äreempää" tavaraa kuin C16 saatavissa?
     
    Muokattu: 20.5.2023
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Entäs jos unohtaa siitä polttoaineen ja ilman suhteesta ominaispainot ja seossuhteet ja tyytyy mittaamaan vain lambda-arvoa? Siis pakokaasun jäännöshappea. Sehän toimii ainakin bensiinin ja etanolin kanssa ja edellä mainittujen seoksilla. Lambda yksi on stokiometrinen seossuhde kummallakin, toista ainetta vaan täytyy lasketella ilman sekaan enemmän/vähemmän kuin toista. Ja kun on päässyt selville, millä ainemäärällä ykkösen saavuttaa, niin pystyy jo aika lähelle laskemaan, paljonko pitää muuttaa, että saavuttaa 0,9 tai 0,85 tai minkä nyt haluaa ja jarrupenkki/kello parhaaksi kuittaa.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sempä takia Lambda Ratio onkin parempi seosmittarin yksikkönä, kun polttoaineet ovat erilaisia sekoituksia.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!