Dodge Magnum 2005 5.7 Hemi AWD.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Fuselage, 18.12.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Paljoa ei ole tapahtunut. Ajossa ollut joka päivä. Jarrut rupes kevään myötä vähän laahaamaan ja karmea meteli, koska Police mallin palat.
    Jarrut osiksi, alatapit vähän jumissa, puhdistus ja rasvaus.
    Autto hetkeksi, mutta silti vonku. Suljetulle alueelle ja reilu vauhti ja jarrut pohjaan. Loppu vinkumiset ja vonkumiset :D:D
    Konepelti sai myös nyt värin niskaan, jonka johdosta muu auto sit näyttää kulahtaneelle. Noh viimekesänä ostin jo varusteet koneelliseen kiillotukseen..... Saa nähdä mitä tulee, ei siitä huonompi ainakaan voi tulla.
    Ja pitäs fixata tota etupuskuria, kitata noi vanhat parkkiledi reiät umpeen yms.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    SK-, SauliK, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olikos sulla Diablosport kapula?

    Sitähän vois mielenkiinnosta säätää etänä. Otat lokia, laitat sen sähköpostilla tulemaan ja kokeillaan pikkumuutoksi ihan vaan ajankuluksi.

    Tämä tietysti edellyttäen että sun kapula on sellainen jota voi muokata Diablon omalla PC-softalla.

    Jokin mielikuva on, että joskus vuosia sitten olisin sellaista kokeillut GM:n autossa, mutta en nyt enää muista 10 vuoden takaisia juttuja.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On Diablon kapula ja ottanut myös logeja talteen ja katsellut niitä tolla lukuohjelmalla. Mutta ymmärtänyt mitään siitä :D
    Mutta jos haluat kokeilla ja auttaa, niin kysäse nimimerkki marko84, hän voi tarvita säätöä enemmän kuin minä. Kun vaihto nokan yms.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Dodgessa ollut aina pieni tärinä paikaltaan lähdettäessä. Vaihtelin kardaanin tukikumilaakerin ja kumilimput, ei ollut vaikutusta.
    Kuvasin Goprolla myös liikkuuko perä tai taka-apurunko epäilyttävän paljon. Yleinen ongelma takavetosissa. Nope.
    Madalluksen jälkeen homma paheni potenssiin 20, tuntuu kesällä että joku yrittää tulla kardaanitunnelin läpi hyttiin :eek:
    Eli pakko uskoa, että koneen ja laatikon tukikumit on todennäköisesti ihan riekaleina.
    Joten Gopro taas alustaan, että näkyykö mitään. Kyllähän toi paketti liikkuu, varsinkin kun epätasaisuuksiin ajaa, niin näkee kun koko kone, laatikko, jakolaatikko ja etuperä liikkuu jonkun verran.
    Mutta eihän toi ikivanha Gopro 3 osaa tuota valotusta, kun ulkona kirkkaampaa kuin alla. Myöskään konehuoneessa ei näe mitään.
    Joten nettiselain kohti Kiinaa ja sieltä löyty magneettijalusta. Ainakin äkkiseltään magneetti on vahvempi kuin Puuilon 76mm pyöreämagneetti. Myöskin tuota saa säädettyä. Valoksi joskus ostanut jonkin 10€ led valon, missä 1/8 kamerakierre. Niin pitäs nähdä. Kunhan saa kumit saapuu ja saa vaihdettua, niin kuvailla lisää mitä siellä tapahtuu :D
    Tuossa pätkä miltä nyt näyttää.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Eihän madallus vaikuta voimalinjaan. Ettei vetarit täristäs
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uudet vetarit ja kardaaneissa ei ole välyksiä.
    Ainut mikä on mielessä, että madalluksen myötä vetareiden kulmat muuttunut jyrkimmiksi ja ne painaa ja vääntää koko pakettia enemmän. Ja ajossa tai rullatessa ei ole enää minkäänlaisia tärinöitä, tärinä on vain aina liikkeelle lähdettäessä ja kestää 25-30km/h vauhtiin saakka. Ja kaasunasento, ulkolämpötila ja pito vaikuttaa tärinän voimakkuuteen.
    Ja luulis jos vika ois jakolaatikossa, perissä yms.. niin jotain olisi tullut jo ulos, kun kummiskin 3 vuotta jo tolla ajellut :eek::cool:
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Eikös tuo itsekantavassa korissa vaikuta, kun moottori/vaihteisto tulee alemmaksi, mutta tasauspyörästön korkeus pysyy samana.
    Eli pinionkulma muuttuu... ts. kardaanikulma.
     
    Muokattu: 3.6.2023
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei LX/LC korisissa, kun perä/t on kiinteästi korissa kiinni. Tietysti puslat välissä. Eli ei ole jäykkiä akseleita vaan irs.
     
    fenix tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tämmösten videoiden kuvaus on vähän sama kun tekisi diagnoosia kolotuksista internetissä, kuolema tulossa vähintään. :D
    Mutta Mikkeliläiset tietää, Maaherrankadulta kääntyminen Savilahdenkadulle kohti Tuskua.
     
  10. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Käyttäytyy kyllä just niinku väljät vetarin maljat. Jos ne vetarit painattas madalluksen myötä noin paljon niin luulis että isoon heittoon ajaessa ne rajottas jo joustoa tai jotain hajois. Toki se voi olla mitä vaan mutta lähinnä ihmettelen tota yhteyttä madallukseen
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    LX/LC AWD koriset on tunnettuja että madalluksen jälkeen alkaa etuvetarit hajoamaan. Itsellä on pessimistinen veikkaus, että kun vaihtaa uudet jämäkät koneen ja laatikon kumit, niin alkaa etuvetarit paukkumaan, kun kone/laatikko/etuperä paketti ei liiku.
    Liian lujaa jos ajaa korokkeelta/hidaste töyssyltä alas, kuuluu aika pamaus etupäästä. Ei sellanen et apurunko ottas maahan kiinni, vaan että jokin auton osa lyö johonkin. Mitään jälkeä en ole löytänyt että ylä tai alatukivarret ottais runkoon tai koriin kiinni, tai vetari löisi koriin (kokemusta Syncro golffista). Vetari pohjaa???
    Mutta seuraavaksi pitää asennella kameraa kuvaamaan eturipustusta, että mitä ihmeellistä siellä näkyy :D:D
    EDIT joku amerikan hörhö oli sitä mieltä, että näissä 3/4" liian lyhyet vetarit, että ne on jo äärirajoilla ihan normaalikorkeudella. Itsellä on kuskinpuolella pidempi aftermarket vetari.
    [​IMG]
     
  12. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Mielenkiintoista,täytyy seurata mikä paljastuu syyksi
     
    Fuselage tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Laatikontuki kumi vaihdettu. Hävisi paljon tärinöitä. Tiukka kurvi ja kiihdytys tärinä katos, myös sellasia pikkutärinöitä katos. Käsipelissä en huomannut jäykkyyksissä mitään eroa, mutta uusi oli n.2-3cm korkeampi.
    Mutta liikkeelle lähtö kolina/tärinä, eli joku yrittää tulla lattiasta läpi on edelleen. Mutta taidan tietää sen syyn.
    "Uusi" kardaanitukilaakeri on riekaleina, eli se on varmaan hajonnut samantien koska laatikko yms liikkunut niin paljon.
    Uusi tilaukseen Rockautosta.
    Myöskin sellanen pieni heiluminen on edelleen, eli ihan heikosti tuntuu, kuin koko etuakselisto olisi irti autosta ja kori liikkuisi sivusuunnassa. Se on todella huomaamaton, mutta kun enemmän ajanut niin sen huomaa hiljaisessa 30-50kmh vauhdissa. Sen uskon johtuvan moottorin tukikumeista. Samaa puhunut myös moni jenkkilän AWD omistaja.
    DHL toi myös BR9 satulat, joten taakse pääsee päivittämään vihdoinkin jarrut 320mm->350mm.
    [​IMG]
     
    Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuli käytyä Panssarimuseossa.
    Tuli myös seurattua Diablon kapulalla imuilmalämpöjä. Kun kaikki sanoo, että vapaasuodattimella yms se imee vain kuumaa ilmaa ja vähentää tehoja.
    Kärkkäisen parkkipaikalta lähdettäessä imuilma kuumalla koneella ja autolla 45c. Mutta heti kun pääsi ajoon, niin tippu reilusti. Vauhtia yli +40kmh, niin lämmöt oli +2-4c ulkoilma. Pitää testata, alkuperäinen boksi scooppi kiinni, alkuperänen boksi mutta scooppi auki. K&N scooppi kiinni ja auki. Että onko noissa netin väitteissä perää. Niin maantiellä kuin kaupungissa.
     
  15. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Kai tuo imuilmahomma pätee vaan silloin kun laitetaan noita vapaavirtaussuodattimia ja sit niitä ei oo koteloitu mitenkään niin imevät vaan konehuoneesta lämmintä ilmaa. Sulla varmaan koteloitu se putsari?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    On seinämällä.
    Joku pyöränlaakereista pitää niin vitullista ulinaa, ettei sitä kuuntele Erkkikään. Noh siihen tyssäs Big Wheels reissu.
    Noh auto ylös, ja katotaan jakolaatikon öljyt (älä ole silppua älä ole silppua), sit vaihtoon kardaanin tukilaakeri, nyt tuli vähän parempi (ehkä) tukilaakeri. Sit vaihdetaan moottoritukikumekset. Samalla myös laitan kardaanin kumilimppuihin vihdoinkin Pinkit pultit.
    Voi olla et käytän koko jakolaatikon pois ja vaihtaa sisäänmeno akselin stefa... Mitähän muuta samalla tekis, kun tuntuu että kaikka alustasta on irti. Perän puslat vois vaihtaa uretaanisiin, kun 198mm ja 215mm on samat.
    Eniten pelottaa, kun pitää taas pakoputkisto irrottaa, että malttaako olla sahaamatta resonaattoreita irti... sitä pörinän määrää matka-ajossa.
    Niin joo se auton ylös nostaminen... 34cm on tilaa, taas vaihteeksi. Siinä miettii taas, oisko pitänyt laihduttaa pari kiloa...
    Niin joo osa 2... samalla vaihtas taakse BR9 350mm takajarrut ja taidan käyttää kaikki pyöränlaakerit irti ja tarkistaa niiden rasva määrät.
    [​IMG]
     
    Arkkumies ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kuskin puolen laakeri todella jähmeä, hyvä että käsin pyörii. Sai painaa aika kovaa betonia vasten, että sai yhdellä kädellä pyörimään. Edes takas tuntuu pieni klonksaus. Roskiin...
    Apukuskin? En tiiä, se on edelleen olka-akselissa kiinni, prkle...
    Muistelisin, että itselleni uhosin, että en osta 250€ OEM laakereita, että näitä 40€ laakereita vaikka vaihtelee helposti parin vuoden välein... o_O:oops::D
    [​IMG]
     
    isalmela ja Visa tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitähän sitä tuli tehtyä. Ennen kuin nämä on paikallaan, niin naapuruston lapset voi oppia taas muutaman uuden kirosanan.
    [​IMG]
     
    isalmela ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Niin joo taustaa noiden sarjojen yms ostoon.
    Tilanne ollut tämä nyt pari viikkoa, kun Virolaiset lähetti eka väärät osat.
    Ja Saksalaiset Persereiät (Kummeli) pisti vasta tänään tilauksen tulemaan, vaikka jo maanantaina tilasin ja varasto näytti reilua + saldoa etuvetareiden suojakumeille.
    Alunperinkin oli tarkoitus vaihtaa moottorin tukikumekset, tärinöiden, vatkauksen yms takia. Niin ajattelin kun Vesivehmaalle ei pääse, niin vaihdetaan sit pakosarjat yms kanssa, kun kumit on pois tieltä. Siinä voi naapurin muksut oppia muutaman uuden kirosanan kun vaihdan noita pakosarjoja.
    LX/LC koristen konehuoneet kun on prkleen ahtaita. Osa jopa kokee helpommaksi ottaa kannet pois pakosarjan kanssa ja sit vaihtaa ne, kuin äheltää sarjojen pultit auki.
    EDIT, niin jo. Jotta elämä ei olisi liian helppoa, niin muistuksena itsellekkin, kyseessä on AWD johon SRT pakosarjojen, kattien ja mid-pipe tunkeminen voi olla mielenkiintoinen kokemus :p
    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.8.2023
    hartsa69, Arkkumies, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vaihteeksi auton kimppuun. Toi 2.25" pakoputkisto on kyllä aneemisen oloinen :D
    Ja pitihän se kokeilla auto käyntiin vain kateilla ja midpipeillä. Rouheet äänet, mutta silti paljon hiljaisemmat kuin 6.2D suorilla putkilla :D
    Kattoa mitä putkistolle tekee. SRT8 midpipet ois 2.5" ????, niin voisi vetää loputkin samasta putkesta. En prkle maksa 600-1500€ jostain viriputkistosta....
    [​IMG]
    Se kun kardaanintukilaakeri toimii koneen ja laatikon heilumisen rajoittimena, ei lupaa hyvää kestolle.
    https://www.youtube.com/shorts/IANblFgZSD0
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!