Holley Sniper EFI-system?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2017.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla on pelkkä Efi-systemsin johto. USBlla kiinni läppäriin ja ajoa! Holleyn softa näyttää reaaliaikaisesti eri juttuja.

    Sniperin muistikortilta olen viimeisimmän softan ja parit ajot lähettänyt s-postilla säätäjälle jenkkeihin ja paluupostissa tulleen softan ladannut handheldiin.

    -J-
     
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Mulla slantissa ei saanut kiihdytys rikastusta toimimaan oikeen huonostikkaan kun imusarja heitti kanteen korjautui kohdistelulla. Mulla moni pisteruisku mutta pätenee noihinkin
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tää ongelma itseasiassa parani merkittävästi kun vaihto jakajan alipaineen ported vacuum sourcesta imusarjan alipaineeseen. Ei se vieläkään täydellisesti käy ku runttaa paikaltaan kaasun pohjaan, mut ei myöskään sammu. Voiha n toi pykiminen olla yksinkertaisesti voimankin puutetta. Mut hiukka hämmästyttää kun on ollut käsitys et nimenomaan kaasari olis tarkka siitä ettei ole "liian iso" vaan saa hyvin signaalia, ja ruisku ei olis riippuvainen moisesta lainkaan.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sniper ei siis ohjaa kuin kaasarin töitä.

    Kartta, semmonen ruudukko näissä melkein kaikissa ruiskuissa on. Jos kartassa on huonosti sopivat arvot joissakin ruuduissa, niin semmoselle alueelle päädyttyään voi röpeltää tai muuten oikutella, kunnes (jos on) antureillaan korjaa tilanteen paremmaksi.

    Arvaus. Kun moottori käy isoilla ennakoilla tyhjää imusarjan alipaineen kiskoessa vakuumiennakoita, moottori ei lähde samasta kartan kohdasta liikkeelle vs silloin kun on ported vacuum.

    Mulla on vastaavista pari kokemusta. Omatekemän ruiskun kanssa käytössä oli perinnejakaja ja nämä kaksi ajoivat ”toisiaan” säätämällä milloin mitäkin. Se loppui kun kuristin alipaineennakot hitaaksi.

    Nyt on motskarissa tyhjäkäynnin hienosäätö ecun ohjauksessa sytkää myöhästelemällä. Se saa toisinaan aikaan outoja, koska kahvaa auki kääntäessä ennakot voivat olla liki nollilla, vaikka parempi olisi 15-20 astetta.

    Jos ne kartat saisi näkymään ajossa, niin olisi ketterä paikallistaa, missä on ongelma.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Juu, varmasti ton kans saa loputtomasti hakattuu päätään seinään. Itseoppiva. Kissan vitut. Kaasari kii, tunti säätöö ja valmis. Noit ollu useempia yksilöitä ja erimerkkisäkin, ni ei kyl voi sanoo et oisin järin onnellinen noiden kanssa.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laittelin ilmajäähdytetyssä moottorissa aika runsaat lämpötilasta johdetut rikastukset alkumatkaan päästäkseni nykimisistä ja kakomisista. Se on käsityönä tai yhdessä ajopelissä itseopiskellen pitkä rupeama, ennen kuin kaikki olosuhteet on kartoille saatu.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tuntuu olevan. Onhan toi nyt jo ollut joulusta lähtien. Ehkä syytä puhuu ennemmin vuosikalenterilla ku normikellolla. Ja kuten sanottu, ei oo ainoo. Täs vehkees ainakin tuntuu et hyödyt ovat kovin olemattomat. Dynossa tuotti kyllä kohtuullisesti ja toimi ok, mut vähän vähemmän ku vastaavat kaasareilla. Ja kulutus; ei sen osalta mitään hurraahuutoja, et wau, meneepä pienellä!
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. 3964

    3964 3rd gear

    Hyvä kun tulee ongelma kohteita julki.

    Itsellä ollut vakavasti harkinnassa joku ns.itseoppiva ruisku systeemi.

    Kaasari toimii ok. kun kone on lämmin,mutta ajan paljon lyhyitä matkoja ja kylmäkäynnit ärsyttävät joten ajot jää vähille tuosta syystä johtuen.

    Vanhemmiten vissiin tullut mukavuuden haluiseksi.
     
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Omat kokemukset muutaman kesän ajalta ei kyllä tue Sniperin hommaamista:

    -kustannukset (master kit, erillinen tankinsisäinen pumppu, virranjakaja+boksi, bensalinjat uusiksi, sähköt pitkälti uusiksi konehuoneessa, jne.)
    -työmäärä (ei ole bolt-on ainakaan, jos koittaa saada mahdollisimman luotettavan ja kuka nyt ei haluaisi)
    -alkuun jatkuva säätö
    -rikkoutuvat osat (suuttimien liittimet, bensapumput, anturit)
    -polttoainetalouteen ei ainakaan mitään hurjaa parannusta (tosin en tiedä kuluttaisiko 454 kaasarilla paljonkin enemmän, ku 20l./100km.)
    -jatkuva tietojen seuranta (AFR välillä mystisesti pomppii, hand held vaihtaa säätöjään, latausarvo eri, kuin mittarissa jne.)
    -työläs lisäinformaation haku netin keskustelupalstoilta

    +käy hyvin, kun käy hyvin
    +vastaa kaasuun tasaisesti
    +lisääntyneet kontaktit harrastajiin.

    Ja kun Sniperin tunnit tulee täyteen, niin joko hankittavaksi tulee uusi yksikkö (vajaa k€) tai muutostyöt kaasarille..

    -J-

    ps. tällä hetkellä pitäisi taas irrottaa Sniperi ja tsekata vihdoin toisioläppien keskitys, kun taitavat jäädä välillä hitusen auki ja tyhjäkäyntikierrokset ei laske kunnolla tai saattavat yhtäkkiä pompsahtaa esim. parkkipaikalla (jänniä tilanteita, kun on vaikka ajamassa hissukseen ruutuun). AFR käy välillä tasaisessa kaupunkiajossa jopa 20ssä. Muuten toimii hyvin :rolleyes:
     
  10. Tai sitten sellanen vaihtoehto, jota jossain ketjussa pohdiskelin. Siinä oli kärvähtänyt ecu, että jos Sniperista hyödyntäisi sen läppärungon ja ohjaisi sitä jollain muulla moottorinohjauksella. Samalla voisi saada enemmän vaihtoehtoja sytkän ohjaamiseenkin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Juu aina vaihtoehtoja on, jos on rahaa ja viitseliäisyyttä taas uuden järjestelmän opetteluun.

    -J-
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tollanenkin vaihtoehto tuli testattua FASTilla, siihen Microsquirtti ohjaamaan. Ei se sen helpommaks elämää tehny. Mut nyt toimii, EFIn tilalla on kaasarit.
     
    dart69 ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon saanut semmoisenkin toimintahärön aikaiseksi, jotta ihan jo ajokelpoinen ruisku käy oikuttelemaan siinä vaiheessa, kun vaihdan ruiskutussuuttimet toiseen malliin. Alkoi olla jo olevissa maksimiaukioloajat tapissa, joten lähikaupasta kaksi noin 25% isompaa tilalle. Niiden arvot ruiskulle ja ajoon. Oli vaivoja ihan pintakaasulla ja myös yläkierroksilla kaasukahva selällään.
    Kun mulla oli jonkinmoinen ”penkki” ajella noita suuttimia, niin ei kun suorittamaan. Havainto yksi oli se, että mulla oli käsissä suutinpari, joissa minimiaukioloajan alittamisen jälkeen (noin 1 ms) pulssinpituus piti venyttää paljon pidemmäksi (noin 1,5 ms) ennen kuin ne alkoivat työnsä. Havainto kaksi oli se, että ne suuttimet suihkuttivat sivulle päin. Keila oli tosi paljon sivussa keskilinjalta. Noilla mä selitin itselleni suht helposti molemmat oireet. Vanhat takaisin ja paineet 3 bar => 4 bar ja eiku kovaa ajoa.

    Jos ruiskuttajalla on ekalla yrityksellä tommonen riesa laitteessaan, niin voi näppiksestä alkaa pinnat kiiltämään ”säätäessä”.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tietenkin voi ohjata ja on noita toki tehtykin.

    Suuttimetkin voi haluttaessa siirtää imusarjaan ja käyttää kokonaan eri suuttimia...omat voi antaa olla paikallaan tai tulppaa reiät muuten...ohjaimena käyttää sitten mitä kukin haluaa.
    Läppärunkohan on vaan läppärunko, tossa nyt vaan sattuu olemaan ECU samassa sen vuoksi kun haluttu tehdä kompakti paketti.

    Myös Dual Quad Sniperissa on käsittääkseni se etummainen läppärunko "dummy", ilman koko ECU:a.

    Tuli tota mietittyä itekin kun olin laittamassa omaan Sniperia.
    Harkitsin välillä jopa risan ostamista ja sen ohjaamista mm EBL:lla kun se jo hankittu Sniper tuli myytyä.
     
  15. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Mahdollisimman lyhyellä pulssinpituudellahan ei ole mitään käytännön merkitystä, vaan pienin mahdollinen ruiskutusmäärä lineaarisella (käyttökelpoisesti) toiminta-alueella on merkittävä, jos jostain syystä sinne ihan minimiin joutuu.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen aikaisessa ruiskussani säätimellä oli ”taulukossa” millisekunteja VE:n asemasta. Se oli ruiskua tehtaillessa jotenkin helpommin haahmotettampaa kuin täytöksen kautta laskettu seuraus. Kun sille ohjaimelle oli kerran asetettu, ettei mene jonkin arvon alle ja sitten se kohtasi tilanteen, että suuttimet eivät käyttäytyneet enää edes loogisesti, saatikka lineaarisesti, se nypytti pintakaasulla varsinkin olemattomilla kuormilla.
    Se pienin, mitä sieltä sai ennenkuin ne lakkasivat toimimasta vrt se, mitä sieltä tuli, olivat olennaisesti erit, joten säädin joutui ratkomaan jotakin, mitä sillä ei oltu ajateltu tehdä.
    Sekä suutintesteri, että koko ruiskun ohjain olivat molemmat omaa suunnitteluani ja valmistetta.
    Noita suuttimien epälineaarisuuksia tuli mittailtua ja jonkin verran oiottuakin. Sekä aukeamis, että sulkeutumisaikaa pystyy muokkaamaan ohjauksella.

    Se toinen erikoisuus, sivuun sumuttava suutin toisti ongelmansa aivan täyskaasuajossa suunnilleen samalla kierrosluvulla joka kerran. Siinä missä suorakeilaisilla suuttimilla kyseisellä imusarjalla ja kansilla keila osui ja osuu edelleen kanavan seinään, vinoilla meni kohti venttiilin lautasta. Ja kun kierroksilla ruiskutusaika tuli toisesta suunnasta ja kierrosten takia kierrosaika lyheni, niin eräässä kohdassa ruiskutus ilmeisimmin osui suoraan sytytystulppaan. Siitä sitten seurasi väliin jääneitä sytytyksiä ja komeita lieskoja putken päässä.
     
  17. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Joo, voihan taulukko olla millisekuntejakin.
    Tarkoitin, että joku suutin voi virrata esim. 10ul/2ms pulssi ja vastaavasti toinen vaikkapa 10ul/1ms. Pienin mahdollinen virtausmäärä/pulssi merkitsee. Ei se, millä PW:llä se tulee.
    Tietenkin pitää pysyä alueella, millä suutin toimii (ja riittävän lineaarisesti).
    Ei pitäisi olla mikään ongelma nykyaikaisilla suuttimilla.

    Ja toivottavasti kukaan ei ole niin nuuka;), että ostaa jotain vanhanaikaisia (EV1, vanhat DEKAt, jne.)
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika lineaarisia nuo mun mittaamat on olleet. Huomioi vaan sieltä pois sen kuolleen ajan, niin melkein menee virtaukset suoraan suhteessa aukioloaikaan. Olen mä niistä kuvaajia tehnyt taulukkolaskimeen. Jos sulkeutumista nopeuttaa laittamalla diodin kanssa sarjavastuksen, joka sallii jännitteen ponkaista muutamaan kymmeneen volttiin, niin ovat vielä oarempia (lineaarisuuden osalta) Sniperistien ei tarvitse välittää moisista, kun sen laitteen mukana tulee kaikki ja kaikki on huomioitu.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jatkan Sniperketjun tärvelemistä. Shining Whit alusti ja SS kannustaa. Näillä ruiskuilla saa käytettyä kaiken aikansa parhaimmillaan ihan turhaan. Mä laittelin mun 883/1200/turboon syksyllä pari muutosta. Toinen oli parempi nokan asentoanturi. Kakslovinen vakio vaihtui 8-2 roottoriin. Kun on noin paljon tarkempi asentotieto, niin meninpä kikkailemaan joutokäynnin nopeussäädön sytkän avulla. Toimi kuin junan vessa paitsi että nyt sammuu jossakin vaiheessa "ihan ilman syytä". Kun oon säädellyt karttoja ja alueita kuinka pitkälle sytkää saa myöhästää (toi muuten saa putkessa hienon paukkeen kun kääntää moottorijarrutuksessa sytkän BTDC alueelle - ennen kuin sen ymmärtää kieltää). No sitten tuo lopulta alkoi käydä 1000 rpm joutavaa lämpöisenä. Aiemmin oli varmaan 1100 tai vähän päälle, kunnei ollut mitään säädintä. Ja aiemmin piti pitää kahvalla käynnissä minuutti ennen kuin kävi itsekseen - tätä ei kaasarilla helposti tee.

    Se että pudotin tyhjäkäynnin 1100 -> 1000 saa tämän sammumaan jonoajossa kaupungilla. Höh. Kaikkea on kokeiltu eikä auta. Paitsi kun sammutin valot!

    Laitteesta loppuu sähkö, koska vakio kaasaripelin laturi kyykkää ruiskun, pumpun, lambdaheaterin ja mitä niitä ahtopaineventtiileitä onkaan, alla. Ja mitä kaasarivehke ei tee, on se, ettei se sekoa, kun jännite menee ihan alle 12 voltin. Ruisku osaa senkin - jossei ole osannut laittaa mm suuttimien minimiaikoja per ajoneuvon väyläjännite oikein.

    Tämmösen teholaturi maksaa melkein tonnin, joten kauppaan ostamaan yksi Ctek ja ylläpitoa yöksi.

    Mut muuten se on ihan niin kuin mun tenu-Dart. Vuotaa öljyä.
     
    teippi-mikko ja Seevu tykkäävät tästä.
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Se on totta että huono tai alitehoinen laturi on ruiskun vihollinen...pelkkä käyntiinlähtö voi olla hankalaa, jos jännite kyykkää 12V tai alle startissa.
    Jos laturi ei jaksa ladata akkua tarpeeksi, ei se ylläpitolaturikaan ratkaise ongelmaa lopullisesti, sillä jossakin vaiheessa se akku hyytyy kuitenkin.
    Mieluummin iso tehokas laturi ja vähän pienehkö akku, niin se on ainakin aina täynnä.
    Autossa en lähtisi edes yrittämään ruiskun kanssa alle 100A laturilla ja jonka latausjännite alle 14V.

    HD:n latureista en tiedä, luulisi niihin saavan edes parempia säätimiä, joilla latausjännite ainakin riittävä...virta voi sittenkin koitua ongelmaksi jos sitä ei vaan tule tarpeeksi.
     

Kerro tästä muillekin!