350 EFI moottori RE85 litkulle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HadeRodder, 2.3.2013.

  1. HadeRodder

    HadeRodder 1st gear

    Onko kukaan muuttanut 350 EFI konetta re85 bensalle sopivaksi? onko muutostyö kallis ja säästääkö sillä mitään. Mulla on ko. moottori G30 alustaisessa asuntoautossa ja näppituntumalta se imee noin 25 litraa bensaa sadalla joten säästölle olis käyttöä. RE 85 bensaa saa kai myös ruotsista ja norjasta myös? Sinne kun lomamatkat pääasiassa suuntautuu.
    Mitä kaikkea pitää vaihtaa / muuttaa EFI ruiskussa tai muualla?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    350 EFI...tarkoittanet SBC 350 TBI ?

    Asiaa on käsitelty tuossa topicci:ssa -> viewtopic.php?f=7&t=181192&start=120

    Lastua eli PROM:a modaamalla toimii ihan sellaisenaan, kulutus nousee, kylmäkäynnistykset voivat tuottaa ongelmia ja saattaa vaatia isompia suuttimia yms.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitoin 305 TBI-Capriceen kolmen euron muutossarjan: lämpöanturin väliin 1 kilo-ohmin säätövastus jolloin seos rikastuu kun boksi luulee konetta kylmemmäksi.

    Toimii hienosti kun moottori on normaalilämpöinen mutta kylmänä hieman ontuu. Kulutus talvikelissä matka-ajossa 12,2 litraa puhtaalla E85:llä. Tehoeroa ei ole paljoakaan 95:een verrattuna eikä varsinkaan jos käyttää hieman bensaa seassa.
    Jos joutuu tankkaamaan pelkkää bensaa voi potikasta kiertää seokset laihemmalle.

    Kylmäkäynnistyksiä varten tein bensaryypyn pikkusäiliöstä, sähköpumpusta ja ilmanputsarikoteloon ruuvatusta suuttimesta.. Kyllä lähtee!
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    onko toi ollu kauankin sulla käytössä? jos sitä laittas astroon 4.3l saman... olis kyllä 305 ja 350 tbi kamat olemassa siihen 8)
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ja tuleeko e85 mitä vastuksia ajan mittaan vastaan? meinaan kestääkö tiivisteet ym.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Puoli vuotta on nyt ollut käytössä eikä vielä ongelmia.
    Kun autolla on jo ajettu 22 vuotta ja 350tkm ilman mitään peruskunnostuksia niin "ongelmia" on varmasti luvassa, mutta voiko sitä sit laittaa polttoaineen piikkiin?

    Isompien suuttimien vaihto oli itselläkin ensin mielessä mutta sit luin jostain tuosta vastushommasta ja se näyttää ainakin mulla toimivan. Jos on valmiina 350:n kamat niin helppohan sitä olis kokeilla.
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Mitä olen ihan henkilökohtaisesti testaillut kossun kanssa niin ei se etanoli kovin syövyttävää ole, koska muuten minullakin olisi jo vatsahaava. :wink:

    Juttelin yhden automaahantuojan edustajan kanssa, että mitä eroa heidän tavallisen mallin ja flexfuel mallin polttoainejärjestelmissä on.

    Erot on kuulemma siinä että flexfuel mallissa tietyt polttoaineen kanssa kosketuksessa olevat osat on korvattu rosterisilla, koska etanoli absorvoi tehokkaasti vettä, joten näin ollen mustasta raudasta tehdyt osat saattavat yksinkertaisesti alkaa ruostua.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    eli onko tasan 1 kilon vastus paras mahdollinen? jos laittais vastuksen ja kytkimen joka ohittaa vastuksen ni voi vaihtaa bensa/E85 välillä? vai onko potikka paras vaihtoehto?
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikee sanoo mikä vastus just sun systeemiin on sopiva joten potikalla on helppo kokeilla ja ehkä kannattais laittaa samalla vähän isompi niin sillä voi tarvittaessa sitä kylmäkäyntiäkin parantaa.

    Mulla on myös imuilman lämpöanturilla vastus mutta sillä ei ollut paljon vaikutusta tai siihen pitäis olla ainakin huomattavasti suurempi säätöalue.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän sitä tuollakin tavalla voi tietysti manipuloida...onko sinulla seosmittari autossa ja onko säätöpotikkaan merkitty seokset eri polttoaineille...et kai ihan arviolta sentään säätele ?

    WinALDL:lla voisi hakea myös seoksia kohdilleen BLM kartasta...128 BLM on oletus 14.7 AFR (bensa) = Lambda 1.0 = 9.7 AFR (RE85).
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kolmen Euron muutossarjaan ei sisältynyt seosmittaria eli perstuntumalla mennään.
    E85:llä potikasta hanat kaakkoon ja bensalla nollaan jne.

    Jos näitä alkaa liian tarkkaan teoreettisesti pohtimaan niin eihän tällaista voi edes tehdä enkä halua tyrkyttää tätä muille. Omassa autossa riittää kun hyvin toimii ja kulutus on kohdallaan.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    itse voisin kokeilla isommilla suuttimilla ja seosmittari/potikalla. kun löytyy aikaa.
     
  13. illu

    illu 3rd gear

    Enpä tiedä hyödyttääkö tämä tieto ketään, mutta Buick Roadmaster LT1:llä toimii ihan hyvin RE85:lla ilman mitään muutoksia ja lähtee käynttiin myös pakkasella.
    Käyttökokemuksia on vasta noin 8kk ajalta, mutta toistaiseksi ei ongelmia.

    Volvo S60R vm. 2005 toimi myös hyvin samalla polttoaineella,ilman muutoksia.
     
  14. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Volvon ohjelmassa on oikein valintakin tuolle kuulemani mukaan.
    Kun se on päällä saa jopa lisää tehoa.
     

Kerro tästä muillekin!