3D-mallinnus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swinger71, 6.2.2019.

  1. hot1930

    hot1930 Gearhead

    AN-Cadsolutions, joka on jossain Tampereen nurkilla, mutta löytyy helpoimmin Facebookin kautta.

    Tämä kaveri kävi scannaamassa meidän firman johtoryhmän ja valmisti cnc-jyrsimellä työstetyt noin 30 cm korkeat patsaat tammipuusta (minä itse tuossa keskellä).
    Tulostaa myös skannatut kappaleet muovista yksivärisenä tai monivärisenä. Suurimmat kappaleet joita pystyy skannaamaan on noin 10x10 metriä, joten pystyy skannaamaan vaikka auton, joista pystyy tulostamaan noin 30x30 cm kappaleen. Tekee kuulemma jonkun verran prätkä- ja automiehille pikkuosia, sekä myös näköispatsaita kakunkoristeeksi ym.

    [​IMG]
     
    isalmela ja JKF tykkäävät tästä.
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

  3. valpas

    valpas Gearhead

    Tuolla olen joitakin osia teettänyt.
    Skannaaminen on monesti se edullisin tapa.
    Jos jotain uutta tekee, niin sitten mallinnus.

    Jonkun verran joutuu tekeen pinnan viimeistelyä, johtuen siittä, että kappale rakentuu kerroksittain tulostettaessa.

    Joku itsestään tasottuva maali ABS (kirj. aiemmin virh. PVC)-muoville, olis poikaa.
     
    Muokattu: 9.2.2019
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    PVC:tä ei juuri taideta printtailla, ABS:ää kylläkin. ABS:ää saa tasoittumaan asetonissa höyryttämällä. Voi saada jopa täysin kiiltävän pinnan, mutta palikkaa ei kannata unohtaa höyryyn liian pitkäksi aikaa. Ai mistäkö tiedän ettei kannata?:p
     
    sbc350, Gary Grand, Roberto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä kun korjasit ABS-muovia se oli.
    Onko tuosta Asetoonissa höyryttämisestä ohjeita missään?
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ehkä siitä jotain löytyy jostain. Minä tein niin, että tiiviiseen lasipurkkiin asetonia ja osa niin, ettei se ui siinä. Höyryhän leviää joka puolelle astiaa. Tuntikausiksi ei kannata vahtimatta jättää, jos yön yli jättää, odottaa aamulla muoviläjä. Osa pitää olla jollain alustalla, että sen saa koskematta ulos, pintahan on kuin märkää maalia.

    Homma vaatii hieman harjoitusta, että oppii missä määrin kannattaa ehkä siistiä hiomalla ennen höyrytystä.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Puskurikumet kun tulostutin kollegalla ABS:stä, niin totesin kumin näköisen pinnan tulevan paremmin, kun hiomisen jälkeen hankasi metallinkiillotustahnalla. Kumihan ei varsinaisesti kiillä.

    https://1drv.ms/u/s!AiQwQq0Hz81Sg89elhSmp5EJ7lQ3eQ
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    No pirskatti. Kiitoksia vinkistä!
    Kun skannaus on tehty, niin itse kappale ei enää oo niin arvokas, eli pitää kokeilla. Uuden voi teettää, jos suteen menee.
    Pitäävaan löytää 400mm pitkä lasipurkki!
    Metalli alusta on vissiin ok? Liimaantuuko alustaansa?
    Langat, ja isommat nypyt voi ottaa vissiin terävällä veitselläkin?
    Kyseessä on semmonen tihee ritilä, jonka väleihin ei ole helppo päästä hiomaan. Sisänurkkakohdat on varmaan tehtävä terävän veitsen kärjellä. Emme on oikeessa muodossa. Monelle menis melkein tuollaisenakin, mutta koitan, jos sen sais vielä lähemmäs orkkista.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Onko kellään tiedossa edullista mallinnusohjelmistoa?
    Mieluusti ilmanen, mutta saa se maksaakkin.
    NX:llä olen mallintanu töissä vuosia. Mutta se on harrastekäyttöön kallis paketti.
     
  10. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Onshape on ainaki opiskelijalisenssillä ilmanen ja yksinkertanen, kun pääsee vaan vähän jyvälle logiikasta. Se toimii siis suoraan selaimessa. Minulla on pdf:nä suomenkielisiä käyttöohjeita siihen, erään amk-opettajan tekemiä. Toinen ilmainen ohjelma on sketchup, aiemmin googlen, nykyisin trimblen omistama. Minä olen rhinolla mallinnellut jo reilut 10 vuotta, mutta se on kallis ohjelma ostaa.
     
    valpas tykkää tästä.
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    autodesk fusion 360 on aika suosittu ohjelma myös, itse en ole sitä käyttäny mutta autodesk 123d desing softalla tullu jotain tehtyä. 123d design softaa ei taida enää olla edes ladattavissa sen jälkeen kun fusion 360 muuttui ilmaiseksi kotikäytössä ja korvasi siten tuon karsitumman version.
     
  12. TransSami

    TransSami Gearhead

    Tuota asetonihöyrysrystä ajatellen, kannattaisiko siihen 3d-malliin tehdä jonnekin taustapuolelle pienet tolpat jotka voi sitten viimeisellessä katkaista. Silloin sitä lopullista osaa ei tarvitse niin viritellä niin ettei se osu alustaansa.
     
  13. username

    username Gearhead

    Fusionia olen käyttänyt muutaman vuoden, ei pahaa sanottavaa.
    Pääasiassa kylläkin mallinnukseen ja cam hommiin cnc:lle,
    muutaman mallin kyllä 3d tulostimellakin olen tehnyt,tuki löytyy sillekin puolelle.
    Lisenssi on harrastajille sekä pienimuotoisessa kaupallisessa käytössä ilmainen.
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Catiastahan (V5?) saa tallennettua yleisempiinkin tiedostomuotoihin (vai vaatikohan jonkun lisäosan/lisenssin?). En muista mitä muovin(t)ulostajat yleensä käytti. On hetki aikaa omista Catia-mallinnushommista...
     
  15. Multatultasaa

    Multatultasaa Gearhead

    Tinkercad.
    Ilmainen, ei vaadi asennusta, tomii selaimella.
    Tällä olen noin 150 palikkaa piirtänyt.
    https://www.tinkercad.com/
     
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eihän se lasia ole pakko olla, kunhan kestää asetonia, mutta tietysti on mukavampi nähdä sisään, miten homma etenee. Ja tietysti tiivis, ettei höyryt karkaa. Alustaan liimautuminen ei minun kokeiluissa ollut ongelma, kun oli vain kapeilta kohdilta kiinni. Osahan ei pehmene kokonaan, vaan ainoastaan pinnasta, eli koko matkalta ei pitäisi olla tarpeen tukea.

    Tinkercadilla tein nuo omat palikat.
     
  17. JKF

    JKF Gearhead

    Tuossa ylempänä Miguelos Poropeukalos jo mainitsikin FreeCAD:n.
    Kannattaa tutustua.
    https://www.freecadweb.org/
     
  18. cdi

    cdi Double Gearhead


    Kannattaa verrata kierteen mallintamista pultiin. Oli melko työläs homma tässä ohjelmassa.
     
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    https://www.thingiverse.com/thing:1938142

    Tuossa ois vissiin valmis malli, skaalaa vaan oikeekseen kokoon!?
    Mitä maksais??
    Täysin valmis,/ "raaka vedos" et näyttää, ulkoo päin hyvältä, piuhat ja remmit voin taiteilla ite!?
     
  20. sbc350

    sbc350 Gearhead

    https://www.onshape.com/

    Itse piirtelen tuolla kaikki 3d tulostettavat kappaleeni. Ilmainen, joskin kaikki mitä piirrät on muiden nähtävissä, et mitään pantentoitavaa ei kannata alkaa tolla tekemään ;)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!