440 viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Palladium, 6.11.2018.

  1. Palladium

    Palladium 1st gear

    Morjens

    Uusi V8 harrastelija kyseessä ja ois tarkotus ottaa tuosta moparin 440stä vaparina tehoa irti nii palijo ku mahollista/järkevää että se kestäis yli 50km. Ilmeisesti kuitenki 700hp nurkille mahdollista päästä.

    Moottori ois riisuttu ja nyt sitte pitäs ruveta tilailee palikkaa. Mistä kannattaa tilata ja millä osilla kannattas rakennella.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä oon tehny noita kohtuu monta. Onnistuu kyllä pumppubensalla, mut on melkolailla asioita joihin pitää kiinnittää huomiota, ja tietty myös käytettyjen osien täytyy olla hyviä sekä paketti kohdallaan. Jos huolena on kesto, niin kannattaa tehdä niin iso kuin sielu sietää. "Normi koko" on 4.25" iskunen mut jos on valmis siirtymään ulkoiseen pikuppiin niin voi mennä myös 4.5" asti suht taloudellisesti ja saada tilavuutta sinne 540 huitteille. Kannet syytä olla Max Wedge kanavaikkunalla ja luonnollisesti muut romut sen mukaan. Nokkana raikasta rullaa ja single plane imusarjaa. Sillee saa oikeilla osavalinnoilla sen 700 ja ylikin. Sit kestävyys, ensinnäkin kakaspulttinen lohko olee aika hilkulla. n. 600 heppaa on raja mis runkopukit tuppaa alkaa kävelemään. Vähän betonia vestiloihin ja alumiinipukit studeilla parantaa tilannetta huomattavasti ja lisää käyttöikää. Siin noin perusreseptii mil homma hoituu ja ehkä ylikin.

    Mitä sit maksaa? Kattelin äkkii sellasen listan kamoista millä tollaseen pitäis päästä, 440 4.5" iskulla. Sit tietty kansissa, vipoissa jne on valinnanvaraa, kaasari vai ruisku? Mut perusromut + koneistukset katottuna taaloissa noin suunnilleen 13000€.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse lähtisin toisesta näkökulmasta kuin Shining... Ahdin kylkeen, joko turbot tai sit Procharger yms moderniahdin, ei mitään rootsia. Tosin suosittelen lisäksi ruiskua.
    Motti vakio ja pikkusen ahtoja sinne.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Nää ei paljoo maksa valmiiks kitiks kyllä http://www.torqstorm.com/kits_single_big-block-mopar.html

    Mutta onhan rootsi aina rootsi, eihän tommosta huomaa tai kuule edes sieltä ni ihan tylsä.
    Ite tommosta kattelin kans tohon 408 kylkeen joskus tulevaisuudessa mutta ei se anna tekosyytä edes tehä isompaa reikää peltiin ni...
     
  6. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Minäkin suosittelisin ahtimia, kaksi gt30 turboa ja ohjelmoitava ruisku, e85:ta tankkiin ja siinä on 800 heppanen moottori, jossa ahdot tulee 2500rpm:n kohdalla kunnolla mukaan ja sitten mennään. muutenkin kun pystyy pitään puristuksia niin turboviiveestä ei oo semmosta haittaa kuin bensalla.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Turbo viiveestä puhuminen on niin -80lukua, nykyset turbot pystyy lykkäämään ahdot jo 2000rpm kohdilla. Dieseleissä jopa joudutaan rajoittamaan ahtoja tyhjäkäynnillä.
    Joku Mitsu 14-19 ahdin riittää 250-350 tehoihin x 2 ja noissa on vielä hukkaportit ja by.pass itsessään ja käytettynä löytyy edullisesti. Ja ovat kehuttuja että heräävät nopeasti.
    Mutta tollanen turbonpuolikas ei ole hullumpi vaihtoehto. Roots, ne taas ei mahdu konepellin alle, liikaa lämpöä yms...
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Sehän se rootsin idea onkin kun se ei mahdu sinne pellin alle! Ulkonäön takiahan moinen ostetaan, ne ahdot on sit vaan plussaa mitä siitä saa.
     
    kapa73 ja Bukero tykkäävät tästä.
  9. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Mä haluan nähä kun kaks gt30:stä lykkää 2000rpm kohalla täydet ahdot, kyllä se vaan taitaa sinne 2500 vetää.

    Mä oon sen verta suuruudenhullu että laittasin kaks holsetin hx40:stä ja ajasin viinalla. kun on hyvät kannet ja sopiva ruttu ja ennenkaikkea kunnollinen nokka, joka antaa tehoa vielä 6500rpm kohalla niin kone toimii ihan normisti kunnes ahdot 3000rpm kohdalla nousee ja sitten mentiiiiiiiiin!

    Ts. auto tuntuu matalillakin kierroksilla hyvältä ja vetää kunnolla, tietty vetää kun on 9.5 ruttu ja hyvät kannet. Mutta sitten ku ahtimet heräävät sitten on kunnolla peto irti.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jaa tiedä noista Holseteistä yms... :D Mutta Mitsut on aika herkkiä, Volvo ja Saab porukat tykkää niistä. Ja hyvin tollanen Volvo T5R ahdin toimi paljon pienemmässä 1.8l VW koneessa. 2700rpm kohdilla rupes lykkäämään ahtoja ihan reilusti.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onpa kyllä harvinaisen hyvin piilotettu kaikki speksit ja käyrät tuosta keksinnöstä.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Joo, mutta kannattaa käyttää isoimmilla pakopesillä olevia malleja, muuten pakopaineet nousee nopeampaa kuin ahtopaineet korkeilla kierroksilla. Sulla on niin paljon iskutilavuutta että ne isommillakin pakopesillä lähtee ahtamaan 2000rpm kohdalla ja vetää sinne 5500 asti, et vissiin oo aikeissa enempää kierrättää, vai? Kun noista mitsuista ei mene enää pakokaasut läpi, jos vaikka 6500 kierrättää. Silloin pakopaineet ja lämpötilat nousee ja siinä polttaa ahtimen laakerit jos mahdottomilla pakopaineilla ja pakolämmöillä ajaa. Siinä jos kierrättää yli sen 5500rpm niin sitä ajaa väkisinkin ahtimen niin sanotusti ulos kartalta, jolloin ne ei ahda vaan kuumenevat vain.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaarna, kaarne, topikkien kunkkuko täällä. Ei mitään, pitäkää lystiä vaan.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Olenkohan paranoidi vai väitätkö nyt minua siksi 80-vuotiaaksi kaarneksi? Olen vajaa nelikymppinen ja nimeni ei ole kaarne, nimeni on Jussi.
     
  15. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vaikee ahtaa ja säilyttää samalla motti vapaastihengittävänä kuten kysymys kuuluu. Niin luova en ollut, et oisin sille tollasenkin näkökulman osannut keksiä. Ahtimen kanssa tulee tietty vähän pinnistelyä leiman kanssa enempi. Niitäkin on tullut rakennettua aika monta sekä turboilla että rootsilla, centrifugaali isolohkoa en oo tehny yhtään. Yks esimerkki sellasest, enempi show kuin go. Kevyesti stroukattu 440 (3.9" hitsiakseli), putsatut E Street kannet, 8.4:1 ruttu, compin 275 asteinen hydylaahuri, orkkis venttiilikoneisto, kaks 750 holleyta, BDS 8-71 ahdinsetti, peltisarjat. 694 heppaa 0.59 barilla. Enempikin ois varmaan vähän tullut hihnapyöriä vaihtamalla mut omistaja oli tyytyväinen tuohon. Autona Charger, täyspainonen kaikilla herkuilla, vakio 12" turbiini, 3.23 peräruuvi. Kerran kokeiltu vartilla M/T Sportsman renkailla (ei siis "katusliksi"), meni 11.2/200
     
    Muokattu: 8.11.2018
    Herje tykkää tästä.
  16. Palladium

    Palladium 1st gear

    Kyllähä se tuo charger kit kiinnostais mutta joutuuko katsurin kans sitte miten palijo vääntämään että saa leiman. Tässä rojektissa ei rahan menolla nii väliä kuhan tulee hyvä koska ei tuu kuitenkaa valamiiksi viikossa eikä kahessa nii siinähä kerkiää töissäki käyä nii on taas mitä tuhulata. Jegsiltä kattelin nuita eaglen stroukki sarjoja ja iski silmään tuo 4,5 stroke ja disp.4, 375 :541 nii tekeeköhän tuolla mitään
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Eihän se ahdin ongelma oo ku on vaa teholappu, niitä saa sopivia kyllä aina eli helppo leimata kummiskin, varmaan vaativat sit järeimmän vastaavan jarrut jouset yms?
     
  18. Palladium

    Palladium 1st gear

    Joo kyllähän se ois tarkotus alusta ja jarrut päivitellä myös. Nuita remmiahdin settejäkin varmaan löytyy monen näköstä? Ja kyllähän se viinakone kiinnostas enempi ku bensa. Mutta pitäs ny alkuu saada tuo alakerta kondiksee. Mikähän konepaja nykypäivänä ois hyvä ja onko kaikki etelässä vai löytyykö täältä pohojosen suunnalta seppiä.
     
    xarper tykkää tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Sotkamo, sinne kaikki rojut koneistukseen, ite vien ainaskin.
     
    jariha tykkää tästä.
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo ite suosittelen myös Sotkamoa. http://www.konekorjausjh.fi/ onnistuu kaikki koneistukset samassa paikassa. Itekin olen teettänyt kaikki tuolla.
     
    jariha, Herje, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!