Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Tossa tulikin vähän noista Tokinoista ja Tamronista. Itsellä ei oo ku kehuja noista Tokinoista ja eikä toi Tamronin putketkaan huonoja ole, paitti parit erinomaiset mallit.

    Travelin_man, niin jos ei oo ihan pakko mennä ny ostaa tota D5100:sta niin suosittelen odottamaan hetken aikaa, sieltä on mitä suuremmalla todennäköisesti tulossa joko joulumyyntiin taikka tammi-helmikuun vaihteessa D5200, jolloin tuon hinta tippuu jonkin verran taikka sitte sijoittaa tohon uudempaan.

    Suotimet on sellainen asia et niissä ei hirveesti kannata säästää, sillä niissä menee hinta/laatu käsikädessä. Itse oon suosinu noita Hoyan HD-versioita.
     
  2. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Joo, eipä sillä kummempaa kiirettä ole. Viimeistään tammi- ja helmikuun vaihteessa olis tarkoitus joku ostaa, vaihtoehtoina nyt ainakin Nikon D5100 ja Canon EOS 600D jos budjettia saan vähän korotettua... Onko mitään muita varteenotettavia kameroita samalla budjetilla? Objektiivi pitäis saada samaan syssyyn, ja budjetti on siis jotain max 700 suunnilla. Hyvällä tuurilla voi venyttää vähän ylöspäinkin, mutta toi olis tänhetkinen visio.

    Ja mieluiten objektiivi saisi sisältää aika monipuolisen polttovälin (esimerkiksi tuon D5100:n kittiobjektiivi polttovälillä 18-105 ja 600D:n 18-135mm joka on myös kalliimpi kuten pelkkä runkokin).
     
  3. Elky70

    Elky70 Gearhead

    No eipä siinä oikee mitää ihmeellistä ole. Kannattaa tsiikailla noiden muidenkin puljujen ku vk.comin sivuja ni kyllä aina välillä löytyy tarjouksia. Varsinkin sen jälkeen kun D5200 on julkaistu.
     
  4. Elky70

    Elky70 Gearhead

  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
    Tuolla sivulla on aika hyvin havainnollistettu eri miillikokojen erot kuvaa ottaessa(16-35mm)

    Ps. Jos joku on kaupittelemassa käytettyä Canon Speedlite 580 EX II mallin salamaa, niin saattaisin olla kiinnostunut
     
  6. Elky70

    Elky70 Gearhead

    En ny muista onko tämä jo postattu tänne, mutta postataan uudestaan:

    http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

    Harvemmin tosin autokuvausta suoritetaan niin pitkän matkan päästä että tarttis mennä tonne 600mm asti... :rotfl:
     
  7. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Kahtelin muuten että ton Nikon D5100:n 18-105mm kittilinssin bajonetti on muovia. Kuinka huonosti kestää käytössä?
     
  8. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Yhtä hyvin kuin muutkin. Jossei ny hirveesti aio rämpiä pitkin ja poikin mantuja.
     
  9. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Tosta Nikonin muovisesta bajonetista on kyl ollu mainintaa siellä täällä eikä välttämättä ihan positiivista. Tietty jos opiska on kokoajan kiinni kamerassa ni mikäs siinä kuluu. Jos taas jatkuvasti vaihtelee eri kakkulaa kameran nokalle ni uskoisin muovin kulahtavan nopeammin kuin metallin. Linssistä ei ole kokemuksia, eli onko se muutenkin semmosen muovisen ja halvan oloinen. Kitilinssiksihän se on tehty ja kustannus- sekä painosyistä se on muovia.
     
  10. Elky70

    Elky70 Gearhead

    ^no siinähän sitä.
     
  11. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    ^^Mutua toi on... netistä luettua ja sitä kautta oman mielipiteen luomista :)

    Nyt sitten olen taas tota H.A.M.B.ia lueskellu ni sieltä löytyy aikas paljon hienoa autokuvausta. Esim. tässä mustien autojen ketjussa on paljon komeita kuvia ja toki komeita kiesejä.

    http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... p?t=615939
     
  12. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

  13. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Joo, piti sitten itekki käydä tungees omaa tuotosta tuonne...
     
  14. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    ASIAA!
     
  15. TNewa

    TNewa 1st gear

    Re:

    Iltaa vain kaikille. Ei ole taas tänne ehtinyt kirjoittelemaan aikoihin, mutta olen aina toisinaan yrittänyt käydä vilkaisemassa, mistä täällä puhutaan. Ajalttelin laittaa tähän keskustelua herättääkseni pari kuvasarjaa, miten tulee noita kuvia käsiteltyä. Minähän käyttelen vain tuota Lightroomia edelleen, joten kovin radikaaleja muokkauksia ei tule tehtyä, mutta ihan mukavasti silläkin saa erityyppistä kuvaa tehtyä.


    Tuossa ensim tuommonen minulle oikein tyypillinen/tavanomainen tekele, eli originaali ja lopputulos. Ei ota hirveästi aikaa, mutta tekee kuvalle aika paljon. Oli helppoa lähteä originaalista tekemään, kun tumma pää ei ollut mistään tukossa eikä toisaalta vaalea pää mistään puhki.


    [​IMG]

    [​IMG]



    Audia kuvasin elokuun iltavalossa ja siitä kai se idea tuli kuvaa käsitellessä, että nostin lopuksi raakasti väriläpötilaa, eli lähes tappiin asti. Lopputuloksena tuollainen kullanruskea kuva, joka sopii mielestäni ihan hyvin tuohon Audin värimaailmaan. Miten teillä muilla, onko valmis kuva jo mielessä, kun fotari alkaa laulamaan, vai kehittyykö ideat siinä tehdessä? Itse teen näiden autojen yms. kanssa kaikenlaisia sormiharjoituksia ja värikokeiluja, kun ei tarvitse niin välittää ihon sävyistä sun muista, toisin kuin ihmisiä kuvatessa.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  16. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Jatketaan TNewan tyyliin, tässä kuvassa on haettu vanhanaikaista lookkia. Lightroomia ekaks, ja sen jälkeen annoin hieman Gimpiä. TNewa, hieno toi vika Audi kuva.. 8)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja toinen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

  18. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Onpas täällä hiljasta.. 8)

    [​IMG]
     
  19. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Hiljasta täällä. Perjantaina UPS:n pitäis tuoda kotiovelle Nikon D90 18-105mm kittilinssillä. Onks kellään täällä siitä henkilökohtaista kokemusta, vaikuttaa ihan kelposetiltä näin hetkeksi? Myöhemmin olis tarkoitus hommata vaikkapa 50mm f/1.4 prime valovoimaisuuden ja terävyyden takia. Ehkä myöhemmin jopa jotain todella laajaa, ehkä 10-20mm Sigma?

    Päivitellään kuulumisia perjantaina...
     
  20. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Ihan vinkkinä tuosta Sigmasta, älä vaan missään nimessä osta käytettyä, tai ainakin pitää testata todella hyvin. Itse tein nimittäin sen virheen ja linssi osoittautui sudeksi, Sigman laadunvaihtelu on aika huimaa. Kai se kuitenkin on hyvä objektiivi jos hyvä sattuu kohdalle...

    Muuten en Canonistina kommentoi paitsi että mitä serkkupojan Nikonia olen testaillut niin voisi hyvinkin olla että jos nyt aloittaisin nollasta rakentamaan järjestelmää niin olisinkin Nikonisti.

    Ja itse olen viime aikoina lähinnä valovoiman takia ostanut muutaman kiinteän linssin ja kovasti tykännyt, 50mm on ihan kiva olla.
     

Kerro tästä muillekin!