caminon rungon tukevoittaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Camino'79, 15.4.2007.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    eli tuntuu olevan caminossa melko löysä runko kun esim. ristikkäistukea ei tunnu olevan juuri ollenkaan (eli yhtä nurkkaa painaa niin muut nurkat ei hievahdakkaan) joten ajateltiin iskän kanssa et jos vetäis taakse poikittais-palkin? joten nyt sitten pitäisi saada mielipiteitä että kannattaako moinen ja miten on tankin laita (tulee joka tapauksessa uusi) että miten on käytännön kannalta järkevin toteuttaa? eli esim vetääkö tankin päältä vai alta? tähän vielä sen verran kyselyä että kuka vääntäisi halvimmalla caminooni alu/rosteritankin? :D tilavuutta mielellään ainakin sen 60 litraa...
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Se runko on tosiaan aika vetelä yksinään, ilman koria.
    ja oikeastaan se runko on teline mihin kaikki muut osat kiinnitetään, eikä sen tyhjän rungon notkeus paljon haittaa. Kori on se mikä jäykistää rakenteen.

    Yleensä rungon jäykistäminen toteutetaan "boxaamalla", eli pitkittäisten runkopalkkien avonainen sivu hitsataan umpeen. Tämä on myös tehtaan käyttämä tapa jäykentää runkoa esim. avomalleissa.

    Todennäköisesti yksittäisen poikittaispalkin lisäyksellä ei juurikaan ole vaikutusta rungon vääntöjäykkyyteen.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep GM siirtyi HA-linjoissaan "perimetri-runkoihin" 1965. Ko. runko ei ole "jäykkä" vaan enemmänkin kehikko, johon tekniikka pultataan. Se on suunniteltu toimimaan vain korin kanssa yhdessä. Mm. etupää tarvitsee lokarit ja tulipellin toimiakseen kunnolla. Eli käytännössä ha:linjalaiset 1965> ovat puolikantavia. Ratkaisuun päädyttiin, koska se on meluttomampi kuin pelkkä itsekantava, johon Ford ja Mopar siirtyivät..

    Eli toi boksaaminen ehkä voisi olla hyvä keino, jos halutaan jäykkyyttä. Esim. Sedanin ja farkun ero isompikorisissa on boksaus. Ja rungon takapäässä on käytetty uudemmissa LT:koneisissa 1994-96 B-korisissa "Frame bracea" jäykkäämässä takarunkoa. Käytänössä se saman tekee vetokoukku, joka yhdistää tukevasti runkoaisat takaa. Mutta ei se ihmeitä tee..
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Mulla on camino vuosien aikana mennyt kans melko veteläksi vaikka olenkin korin korjannut jäykkyyden kannalta kriittisistä paikoista, on muuten yksi paikka aika hyvin piilossa, helpoiten löytyy kun "tavaratilasta" kääntää reunoilta maton alas.

    Olen tutkinut asiaa ja todennut että korin ja rungon väliset kumipuslat on tulleet tiensä päähän, ovat todella löysät, jotka vaikuttavat mielestäni merkittävästi juuri kiertojäykkyyteen, joten puslat vaihtoon.
    Vaikuttavat luultavasti enemmän kuin rungon boksaus, eikä mikään tietenkään estä tekemästä sitä lisäksi.

    Itse olen noita vaihtanut pian puolivuotta mutta kokoajan tunkee jotain mekaanista kriisiä kimppuun käyttiksissä (katkenneita öljyputkia ja pakoputkia, palaneita rättejä ja jarruja jne) ja kavereittenkin kikottimet täytyy yrittää pitää hengissä, elikkäs talli piippaa enimmäkseen varattua. :rotfl:
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no ite oon aatellu kans tota boksaust mut mites sit vetely? eli ittee pelottaa että näinköhän vetelee rungon ihan kieroon jos moista lähtee tekemään ominpäin? :oops: eräänkin paikan ko. autoon olen tehnyt ja alussa tuli huomattua vetelyn voima (yks paikka ois tehtävä uusiks :( )
     

Kerro tästä muillekin!