CanAm ja Interserie autot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja JariV, 28.1.2014.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Re: CanAm autot

    Tietääkö kukaan onko Mopar ollut näissä mitenkään mukana?

    Ilmeisesti Chevrolet ja Ford ovat olleet ainakin suosituimmat moottorivalmistajat. Oon yrittänyt etsiä, mutten ole löytänyt mitään varsinaista tietoa, että Chrysler olisi ollut myös mukana.
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Re: CanAm autot

    Andretti vanhempi eli Mario. When FoMoCo decided to
    promote their new 429 engine via the
    1969 Can-Am races, Holman-Moody
    had become the factory Can-Am team
    by default; by then even Dan had given
    up and put a Chevy in his McLeagle.
    Holman-Moody’s own “Honker II” had
    frightened even Mario Andretti, so in
    desperation they bought a two-yearold
    McLaren M6B (NOBODY was
    able to get a current-year McLaren),
    powered it with a NASCAR 427 bored
    out to 494 cubic inches, and called
    it the “429’er”. Truth in advertising
    laws hadn’t been created yet! With
    700 horses and 600 foot-pounds of
    torque, Andretti reported that he could
    “spin the wheels in 4th gear any time
    he wanted”.

    Ja kyllä näistä tietoa löytyy, kun vaan tietää oikeat hakusanat... :rotfl:
    http://www.grandprixmodels.com/articles ... ld0108.pdf
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_G7
    http://www.gt40s.com/forum/race-track/14006-j-car.html
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chaparral_Cars
    http://www.flickr.com/photos/smuckatell ... otostream/
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Re: CanAm autot

    Pistit Jari hyvän topicin pystyyn.

    Mulla meni taas tunti kun noita Juutuupeja selailin tästä aiheesta ja tossa on mun suosikki pätkä, kivasti tommoinen pikkulohkokin laulaa: https://www.youtube.com/watch?v=Jyg_O1Nh1DY

    Kun noista Keimolan ajoissa puhuitte, niin aina tulee mieleen yhdet Interserien treenit(ja kisa tietty myös), en muista edes miten sinne päästiin, mutta oli ne huimia vehkeitä. Saunalenkistä lähdettäessä mäkeen ylös pääsuoralle, jäi pitkää mustaa viivaa, kun Helmut Kelleners piiskas isolohko Marchilla meneen. Ohjelman mukaan pata oli 500:nen (8,2l). Sitä voiman määrää silloin hämmästeltiin, kun tais olla alla jotkut treeni-renkaat jä säädöt vielä hakusessa. Joka vaihteeella se puski pidon irti ja väännön voimasta aina vasen etunurkka pyrki irti tontista. No totuuden nimissä, ei se nopein ollut, Kinnusen Porsche kun kulki kuin juna kiskoilla ja ihan älyttömän lujaa jo heti aamun ekoissa treeneissä. Taso erot oli muutenkin aika suuria, kun noita nopeimpia oli 4-5 autoa ja loput oli sit niitä enempi/vähempi pienen budjetin laitteita. Mut soundit oli hienot ja alku kierroksilla oli vielä todellista kilvan ajoa joka loppu kierroksilla alkoi olemaan aika tylsää, kun autojen välit oli yli 5 sek.

    Keimola mielessä
    t.AM
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Re: CanAm autot

    Hyvä topikki joo,ten points!Hulluja vehkeitä kyllä,ei oikein tolla uudemmalla Maclarenilla meinaa edes pärjätä.
    Kipeet soundit tossa bemarissa!
    Toi Bregrennenin hillclimbin videoita on tullu täälläkin kuolattua.
    Ei pojat millään markan vehkeillä päästele ja silti tullaan täysillä,välillä tulee aika kallista romua noissa karkeloissa. 8)
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Re: CanAm autot

    Nototano,

    Täytyy kyllä tuosta Canam vs Mclarenista sanoa sen verran, että Macci saa piiskaa vasta ihan videon lopussa ja lakkaa jäämästä. Alkukierroksilla ei ees vaihtamisvalo pala ja ulostulot kesytetty. 20 vuotta on kuitenkin 20 vuotta

    Tossa Lolassa taipuu hienosti keulapaneli 220 km/h jälkeen.

    Tää on kyllä mun mielestä yksi kovimmista kiekumisista, ei haittaa vaikka on hukkapätkä:
    https://www.youtube.com/watch?v=qd1i1ZP3Aec

    Jotta ei eksytä aiheesta vähän Canameja, seassa muutakin:
    https://www.youtube.com/watch?v=6C02jDvfBHU
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Re: CanAm autot

    Interserie oli tarkoitettu prototyypeille, jotka jossain muodossa oli suunniteltu tulevan myös tuotantoautoiksi. Tosin aika moni taisi jäädä tuohon protovaiheeseen.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Re: CanAm autot

    Mä olin tohon aikaan kesäduunissa Keimolan moottoriradalla ja Leksa testas siellä todella paljon. Aina kun Leksa oli radalla, niin meidän piti pysyä tiukasti varikolla, ei saatu mennä rata-alueelle lainkaan. Muitten treenatessa saimme kyllä tehdä duunia myös radan keskialueella. Tuolloin -72 pääsin myös kiertämään Leksan Porschen kyydissä rataa ja kyyti jäi 15-vuotiaalle pojalle hyvin mieleen ja on siellä myös pysynyt. Uskomatonta kyytiä, vaikka Leksa mun kyydissä otti normaalia rauhallisemmin ainakin omien sanojensa mukaan.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: CanAm autot

    Jotain sentään vanha sumutorvikin muistaa, eli tässä pätkä Chevy big block wikipediasta: The 1969 ZL1 version of the 427 engine was developed primarily for Can-Am racing, where it was very successful in cars like the Chaparral 2F and McLaren M8B. The ZL1 had specifications nearly identical to the production L88 version of the 427, but featured an all-aluminum cylinder block in addition to aluminum cylinder heads, which dropped total engine weight into small block Chevrolet territory (approx. 575 lb or 261 kg dressed).[

    Hantta
     
  9. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: CanAm autot

    Bruce McLarenilla oli kytkykauppa GM:n kanssa ja vain GM moottoreita käyttävät tiimit saivat uusimmat alustat. Holman & Moody käytti Ford pohjaisia koneita ja uusia McLaren runkoja ei tippunut.

    Niin ja Ford promosi uutta 429:a, mutta se ei tullut poratulla Nascar 427:lla vaan täysin omalla Boss 429 sukuisella kisakoneella eli 494 Can-Am = kuuuluisa kananhammas. Metsästin yhtä tälläistä mottia kotimaassakin, löydettiin - tosin pelkkä kampura, oli sekin jotain tosin. Can-Am 494 Lohko 429 Boss johdannainen paitsi ei patarautaa tuontantokoneiden tapaan vaan alumiinia tai magnesiumia. Boss Nascar kannet, 4,520" porausta ja 3,850" takoakseli eli 460 cid koneen iskulla, tästä tuli tarkat 494 cid ja bensan syötöstä vastasi mekaaninen ruisku. Tämä oli se ensimmäinen moottori josta Mario Andretti ei pyytänyt lisätehoja, sillä +800 hv oli tarpeeksi. Tästä päästään myös siihen että Holman & Moodyn alusta ei ollut ajantasalla, auto tuli nelipyöräluisussa tilanteeseen kuin tilanteeseen ja siihen hetekkaan ylitehokas motti niin meno oli varmasti pelottavaa.

    494 Can-Am Boss on se Fordin kisakoneiden yksi Graali maljoista, näitä ei montaa tehty - n. tusinan verran arvellaan alan tekijöiden keskuudessa.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: CanAm autot

    Mitä noihin tehoihin tulee, niin taitavat ilmoitetut olla just niitä ameriikan poneja jos kerta 800 kaakkia ilmoittivat. 70-luvun vaihteessa. Mitä noista moteista jotain specsejä nähnyt, niin yllättävän kesyjä kamoja käyttivät eikä toi motoritietämys muutenkaan ollut vielä ihan huipputasoa. Esimerkiks leetukassa oli oikeen peräti rullavipat, mut ei rullanokkaa, nostoa oli 0.6", ruttua se 12.5:1 , mekaaninen ruisku jne. Oleellisempaa oli luotettavuus.
     
  11. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Re: CanAm autot

    mistä niitä näkee ?
    tuossa on 777 hv en tosin tiedä mitä eroa -70 luvun koneeseen on muuta kun efi.

    http://www.popularhotrodding.com/featur ... to_07.html
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: CanAm autot

    Eiköhän tos oo kansityhö ja nokka jotain ihan muuta kun 60-luvun lopun disainia, veikkaan et myös männät, veivit jne on nykydisainia. Ei tainnut silloin olla MSD:n billettijakajaa, hinsajakopäätä, sähköistä vesipumppua jne jne jne. En muista missä näin osalistaa tollasesta letukan canam motista, mut siinä tosiaan oli kohtuu kesyä ja vakiota palikkaa nykypäivän mittapuulla. Tai ehkä ne ratavehkeeseen on ihan ok? Siitä vaan arvelin tota noin tehoa, et mitä tollasilla kalikoilla ehkä olis tullut, ja samoin tosta pro stock vehkeiden kulusta mitä 70-luvun vauhteessa revittiin noiden mottien "all out" versioista. Mut jos se jotain lämmittää et niis oli silloin tsiljoona konia, ni mikäs siinä, nostalgiahan on aina mukavampaa kun realismi.
     
  13. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Re: CanAm autot

    ei tässä mitään lämmitellä, kunhan utelen ja ihmettelen. :D
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: CanAm autot

    Täytyi oikein palata arkistoihini ja kyllä se Can-Am 494 cid Bossin teholuokka oli +700 hv ja +600 ft-lbs vääntöä, muisti teki tepposet. Jykän linkistä sen verran, että vastaava motti msd:n jakajalla 2-kärkijakajan sijaan tuotti 735 hv ja yhdellä Dominaattorilla. Aito Can-Am 494 cid oli Hilbornin mekaanisella 8 tötteröisellä ruutalla - lienee tuottaneen enempi tehoa mitä 735 hv. MSD:n eroa vanhaan kaksikärkijakajaan saa jeesutella ken tykkää.

    Can-Am moottorista sen verran että olen haastatellut kaveria kuka sellaista dynotti aikansa huipputehtaassa eli Fordin R&D osaston ukko, joka suoritti testejä Fordin omissa tutkimuksissa sekä Holman & Moodyn kanssa. Eli ei mikään tyhjänpuhuja vaan herra kenen sanomisia ei tarvitse kyseenalaistaa. Niin, eihän se 735 hv ole nykypäivänä mitään, kaikilla sen verran on, pikkulohko sitroleteissakin.


    http://www.mustangandfords.com/featured ... _boss_429/
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Re: CanAm autot

    Jos itse alkaisin tekemään moottoria rata-autoon niin kyllä se kestävyys olisi erittäin tärkeä asia mulle. Se on nähty todella useesti, että amerikan-V8 ei oo se luotettavin radalla kun sitä pitää piiskata pitemmän aikaa, mutta kyllä niistäkin kestäviä saa. Teho numeroina ei mulle ole niin oleellista vaan että moottori olisi sopiva mahdollisimman monelta osa-alueeltaan siihen autoon ja sen renkaisiin, mihin se motti tulee. Tehollista kiekka-aluetta pitäs tietenkin olla tarpeeks ja paino ei saisi karata liian korkeaksi.

    Hyvä että tykkäätte aiheesta. Jo näin lyhyessä ajassa mitä tässä ollaan juteltu niin mä oon oppinut lisää. Jotenkin nää CanAm-autot on jääneet mun mielestä aika vähälle huomiolle ja se on sääli.

    Kiitos Juppee, debnerhän se olikin. Jessus sentään Putte, sä oot ollu Kinnusen kyydissä Keimolassa ja vielä kesäduunissa siellä?????? Ei vittu! Mä oon todella kateellinen!
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

  17. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

  18. JariV

    JariV 2nd gear

  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Re: CanAm autot

    Tossa lisää soundeja. Maxda 787B nelikammioinen wankel, voitti Le Mansin 1991. Kyllähän tää polku rönsyilee paljon, mutta ei kai kauheen kauas olla vielä menty itse aiheesta.

    http://www.youtube.com/watch?v=az39eqLIbyU
     

Kerro tästä muillekin!