Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    Ennenkuin höyläätte niitä dekkitasoja kovin paljoa niin kannattaa harkita josko sijoittaisi senkin rahan kunnon mäntiin. Saa samalla sekä puristuksia että kestävyyttä lisää, eikä tarvitse murehtia imusarjan istuvuutta
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tätä itsekin ensimmäisessä kysymyksessä puristuksen nostamisesta jahtasin. Mitkä männät siis?
     
    Muokattu: 24.11.2021
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laita jotkut flat topit joissa lakikorkeus on lähellä alkuperäistä 1.56", esim KB 120, mutta miks ei myös ne ehdottamasi sealed powerit.
    Puristukset saat jonnekin 9.5 paikkeille joka toimii miedon nokan kanssa.

    Jos pidät sen alkuperäisen tbi-ruiskun, niin kannattaa olla hyvin maltillinen viritysosien kanssa.

    Ja mikäli laitat ne alkuperäiset kannet, niin se tiukka quench ei ole niin välttämätön, jenkamallinen kanava pitää huolen seoksen pyörteestä.
    Ja jos ne kannetkin tarvii kunnostuksen, niin kannattaa miettiä mitä niiden kanssa yleensäkään tekee. Toki niistäkin voi tehdä ellei ne nyt aivan loppu ole.
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Pääsääntöisesti sbc tarvii dekin koneistuksen vaikka ottais tuon 1.56 männän,jos nolladekkiin haluaa päästä.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Jep, näin ajattelin. Minulla oli tosin eri tietoa tuosta vakiomännän korkeudesta, luulin että se on 1.54" ja ne Sealed Powerin männät on 1.55". KB männissä karkaa kustannukset juuri sen verran että taitaa jäädä ne kauppaan. Summitilta löytyi tällaiset mukit mitkä näyttää vahvasti SP:n männiltä mutta luvataan 1.56" korkeudeksi ja on halvat:Summit Racing SUM-17350C-30 Summit Racing™ Coated Hypereutectic Pistons | Summit Racing

    TBI:n rajallisuus on tiedossa. Nettitieto kertoo, että tehokkaammalla pumpulla TBI riittää 350 hv:n paikkeille ja sellaisia tehoja en ole hakemassa tai tuo ainakin riittää.

    Laittaisin suoraan ne vortecin kannet jos ne olisi jo hankittuna mutta mikäli venttiilit ei ole nykyisissä aivan korppuina niin pyöräytän tahnalla ja laitan takaisin. Kansien vaihto tulee sitten joskus - jos tulee.

    Onneksi en tiennyt mitään tuosta paljealueesta kun kokosin 572 isolohkon. Hyvin on toiminut ainakin ensimmäiset pari vuotta eikä nakuta, tuurillakin pärjää. Nyt on kyllä pakko katsoa selviääkö papereista näin jälkikäteen mitä tuli tehtyä. Tieto lisäsi taas tuskaa.
     
    Muokattu: 24.11.2021
    impala-63 tykkää tästä.
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei se vähän väljempikään mäntä/kansi välys itsessään nakutusta aiheuta, muutenhan tuolla liikenteessä suurin osa autoista nakuttais!
    Nakutus on yleensä useamman tekijän summa, jota voi pystyä osaltaan hillitsemään myös toimivalla ja sopivan tiukalla paljealueella.
     
    Concarne ja valtope tykkäävät tästä.
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei näköjään kuulukaan. Eli nykyiseen runkoon saisi nuo suuttimet kiinni.
     
  10. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    On noita ollu jo jonkun aikaa myynissä.
    En näe järkeä tossa täydessä sarjassa hintaan nähden...ennemmin EBL muutos vakio boxiin tai järkijään Sniper tilalle.
     
    valtope tykkää tästä.
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Olin ymmärtävinäni, että menee vaikka alkuperäisen ruiskun tilalle ja ohjaus onnistuu esim. Dynamic EFI:llä. On hinnaltaan vielä aika paljon edullisempi kuin vaikka Sniper jos näin on.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tarkoitin että tuossa yli 1400 taalaa maksavassa täydessä sarjassa boxeineen ei ole oikein järkeä...
    Vakio tbi-suutinrungon tilalle tai vaikka Holikan TBI:n päälle, siihenhän tuo on tarkoitettukin ja Dynamic EFI ohjaus onnistuu kunhan suuttimet sopivalla vastuksella...tai Megasquirt tai joku muu boxi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Oliko kellään vielä lt1 nokkaa tarjolla? Myös nostajat kelpaa. Menisi 305 tbi koneeseen.
     
  15. fenix

    fenix 3rd gear

    Kaverilta löytyy lt1 nokka nostajineen.
    Lähetän yv:nä sulle hänen tiedot.
     
    Muokattu: 15.4.2022
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Itse nokan asentamiseen ei tarvi muuta, jakopää pitää olla "step nose" nokalle sopiva malli ja työntötangot roller nostajille sopivan mittaiset.
     
    Concarne tykkää tästä.
  18. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Osuukohan noissa työntötangoissa mitta kohdalleen jos ostan vortecin vakiotönärit? Lohkon dekkejä ei ole tarkoitus koneistaa ja eri vaiheiden jälkeen on nyt tarkoitus hommata uudet vortec-kannet joten kai näillä pitäisi vakiopituiset osua kohdalleen.
     
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Pahasti hidastaa muut kiireet harrastustoimintaa. Olen nyt lopulta päätymässä Vortecin kansiin tai mahdollisesti joihinkin halpoihin alumiinivirikansiin. Kansien ostaminen on vaan mennyt jo pari kertaa puihin eri syistä. Jenkeistä olisin ostanut uudet jos myyjä olisi viitsinyt vaivautua vastaamaan kysymyksiin spekseistä. Kovasti kyllä mainostivat tekevänsä muutoksia mm. venttiilinjousiin ja pyydettiin olemaan näistä yhteydessä. Sitten kun kysyin jousipaineista niin sain vastaukseksi maksiminoston ja kun kysyin uudestaan tuli hiljaista. Mikäli jollain on TBI:n päälle sopivat Vortec tai muut kannet niin saa tarjota.

    Rullanokan asennuskamat tilasin jo sekä myös käytetyn 454 läppärungon minkä mukana tuli sovituspala spread bore imariin. Nyt alkaa olemaan jo vaihtoehtoja millä bensaa syötetään. Dynamic EFI:llä on edelleen tarkoitus ohjata kun sellainen uusi on tullut hankittua jo aiemmin.

    Netissä on peloteltu, että tuo 454 läppärunko suuttimineen olisi tyhjäkäynnin ja pienellä kaasulla ajamisen kannalta ongelmallinen saada säätöihin. Onko jollain kokemusta ja kannattaako tuota modata jotenkin? Ainakin IAC liitin on erilainen mutta siihen on adapteri saatavilla ja 454:n vivuissa ei ole paikkaa vaihteiston TV-kaapelille mutta se varmaankin on ratkaistavissa. Käyköhän 350 TBI:n vivut suoraan tuohon 454:een?
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tikut täytyy tietenkin mitata jos vaihdat Vortec kannet tavallisten kansien tilalle, siihenhän vaikuttaa käytetyt nostajat, vipat jne...kun kaikki kasassa, niin mittaa ja tilaa sopivat tikut.
    Nokkinahan noissa suositaan usein LT-koneiden nokkia, Lt1 , LT4 ja LT4 HotCam...kaveri teki omansa HotCam:lla ja hyvä tuli.
    Jousina suositaan LS-koneen Beehieve jousia ja niitä varten kansien jousipedit täytyy koneistaa pikkusen isommiksi että jousi pyörii vapaasti.

    Sen IAC-adabterin voi tehdä itsekin, osat saa Nippelit Tepolta...omassa autossa on molemmat liittimet rinnan, niin helppo vaihdella ruiskuja.
    Vivusto riippuu vähän mistä se 454-läppärunko on peräisin...omassa muistaakseni lisäsin vain sopivan osan TV-vaijeria varten.
    Mulla on omassa 454 TBI:ssa 5.7 eli oranssi/mustat suuttimet...koko suutinrunko suuttimineen vaihdettu vaan siihen päälle.
    Ne s-rungot periaatteessa käy keskenään kaikki ristiiin, 350/454/454 TBI/korkeapaine 454 TBI sekä Holley 670 TBI...sitä "keskitappia" saattaa joutua muokkaamaan.
    Kannattaa muuttaa se bensaregu myös säädettäväksi tai vaihtaa säädettävä tai kokonaan ulkoinen regu.
     
    Muokattu: 5.8.2023
    Concarne tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!