Corsica 3.1 V6 sähköongelma?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jalluvaari, 2.3.2010.

  1. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Corsica 3.1 V6 -93 ilmaantuu aika ajoin mystinen sähköongelma, käynti alkaa "mokeltaan" ja kaikki mittarit "pyörii" väärään suuntaan. Hetken kuluttua kone sammuu ja ei lähde käyntiin kiveelläkää. Välillä tyhjentää myös akun samassa yhteydessä, toisella keralla sit taas hetken huilattuaan pelaa kuin Buickki? Missä vika? :eek: :eek: :eek:
     
  2. Stone

    Stone 3rd gear

    Toi "mokellus" käynnissä ja sammuminen voisi johtua kampiakselin asentotunnistimen viasta, mutta akun tyhjeneminen jää mysteeriksi. Mulla oli 2.2:ssa samankuulonen onkelma, kun lämpis niin sammu, jäähtyessään lähti taas käymään.
     
  3. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    ..ongelma jatkkuu edelleen, mistäpäin tuollainen kampiakselin tunnistin ko koneesta löytyy, oon kyl koittanu kovasti etsiskellä. On niin kovin ahtaasti rakennettu tuo konehuone ettei pääse oikein mistään käsix.
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Ei se varmaan yläkautta näy lainkaan, siinä on sytkän puolat yms. tiellä, se täytyy varmaan alakautta vaihtaa, tai sitten pyörä-aukosta saattaa yltää myös, kunhan ottaa sen kurasuoja lärpäkkeen pois.
    Remmi pois, dampperi kampuran päästä pois, niin sitten pitäs paljastua, yhdellä pultilla kiinni. En ole itte tehny, korjausoppaasta vähä tutkinu, täytyy vielä tarkistaa oliko siinä muita kommervenkkejä.
    Osan hinta on rockauto.com:issa 7.5 - 21 $, eli tuskin suomessakaan euroilla maksettuna perse repee.
     
  5. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Ei näy eikä löydy tuolta kampuranpäästä, lokasuoja luukun kautta kyl pääsee näkeen ja tekeen, mut ei siellä kyl mitään anturia näy. Tuskin se tuolla jakopäänkotelon sisälläkän öljynseassa on kun ei näyttäs olevan remmillä tuo jakopääkään. Kyseessä siis 3.1 V6 moottori -93. Voisko kyseessä olla joku muu anturi tms.
    :eek: :eek: :eek: :eek:
     
  6. weba

    weba 3rd gear

    Anturi löytyy moottorinlohkosta 'kuskin puolelta', alakautta lähtisin vaihtamaan mokomaa. Ja jos vehkeessä on automaattilaatikko, suosittelen ottamaan ämpärillisen kirosanoja mukaan ennen ku alotat, on meinaan hiukahko ahdasta sitten. Löytyy helpoiten jos seuraat johtoa joka kulkee öljypohjan ali tullessaan sieltä puolilta/sytkäboksista,
     
  7. cordoba

    cordoba 3rd gear

    Luminan 3.1 V6 apukuskin puolella kampuran päässä olevan hihnapyörän alla.Lienee sama moottori tuo.
     
  8. Stone

    Stone 3rd gear

    Juurikin näin, eli anturin pitäs paljastua kun ottaa hihnapyörän pois, johtimien pitäs mennä suoraan ylös, ei sen johto mistään öljypohjan ali pitäs mennä, koska sytkäyksikkö ja puolat on samalla puolella konetta kuin toi anturi. Tarkistan asian kunhan saan korjausoppaan käteeni.
    Nelarikoneessa se on sitten lohkon ja tulipellin välissä, se vasta vitmäinen paikka on :wink:
     
  9. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Onko tuo mutikka mikä on siellä vaihdelaatikon ja koneen välissä suunnilleen samala kohtaa kun öljysuodatin toisella puolen lohkoo. On kyllä tosi asentaja ystävällisessä paikassa. Luminassa lienee kuitenkin uudempaa tekniikkaa?
     
  10. Stone

    Stone 3rd gear

    Laatikko? Sen pitäs olla toisessa päässä, ilmastoinnin kompuran vieressä (onko sulla sellanen?) Jos sulla on apulaitteiden remmi jo irti (ja oikea rengas + muovi) niin irrota se kampuran pään pyörä (yhdellä pultilla sekin). Siellä sen pitäs lymytä.
    Tän näkönen käikäle:
    Klik
     
  11. cordoba

    cordoba 3rd gear

    Apukuskin puoleinen etunen irti ja suojamuovi irti.Pultti hihnapyörästä irti ja teet ulosvetäjän jolla saat hihnapyörän pois.Valmista ulosvetäjää ei löydy koska se on vedettävä sisäkehältä.Ja pultti on helvetin tiukalla kuten myös tuo hihnapyörä.3 kertaa olen vaihtanu omaani ton tunnistimen 2 kk aikana.Mutta nyt vika on jossain muualla.Lumina on -95.
     
  12. weba

    weba 3rd gear

    Ei pidä sekottaa 3.1 'MPFI' moottoria (1990-93) ja uudempaa 3100 SFI (94+..)

    Uudemmassa se anturi on nimenomaan siellä hihnapyörän päässä, oletan että tässä nyt puhutaan siitä vanhemmasta jos mainittu vuosimalli pitää paikkansa.
     
  13. cordoba

    cordoba 3rd gear

    Jep ei se sitten ole samanlainen.
     
  14. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Eipä tuolta kampiakselin päästä löydy anturia, lohkon kyljessä sellainen näyttäin olevan öljyn ja kaiken muun kivan seassa. Kunhan saan enin pestyä niin aloittelen tuo irroituksen, on niin houkuttelevan näköinen paikka ettei malttais millään ootella! kiitoksia kaikille mielenkiinnosta hyvistä neuvoista, eiköhän tämä tästä!
    :D :D :D
     
  15. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Nätisti sinne pääsee =) usein se öljy vaan helpottaa siel niin ei jumitu ruuvit =)

    Kannattaa varovaisesti kuitenkin nyppiä se reijästä ulos ettei mee poikki, se pakeliitti kuori kun on koppuraista ja taittaessa saattaa murtua.

    Tuo akun tyhjääminen on kyllä kovin erikoinen juttu... se ei liity kampura anturiin mitenkään. Ettei se nyt vaan huono akkukin kettuile sulle samalla? tai jokin huono kontakti maihin tai laturille.
     
  16. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Akkuongelma on jo paranneltu, maadotukset ja muitakin liitoksia tarkastettu ja korjailtu, nyt sähköpuoli kyl toimii. Tuo pirullinen mokellus vaan jatkuu, toivottavasti korjaantuu tuolla kampuran asentotunnistimen vaihdolla, tänään pitäis tulla uus. Oli ihan mielenkiintoinen irrotettava kun lohkolämppäri oli asennettu siihen yläpuolella olevaan vesiroppuun ja anturi ei mahtunutkaan nousemaan pois reiästään.
    :D :D :D
     
  17. virta

    virta Gearhead

    Itse kyllä veikkaisin huonoa akkua!Mittarit aina heittää miten sattuu kun akku tyjenee.
    Onko omia akkuvirityksiä,ottaako navat konepeltiin :D
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Qui niin vitmäinen paikka? Mul on nelarilla ja kuutosella olevat etoveto Buickit. Kuutosen jälkeen on suorastaan ilo ruuvaa nelosta. Tilaa on. Lisää ooteeta. Buick Century Buickin omalla V kutvosella on vittumaisin auto mitä mulla on ollut. Sinä jää ranskalaiset kirkkaasti toiseks kun pitää esim hihna vaihtaa. Akkuja tyhjentynyt välillä yhdessä yössä. Se ei ongelma kun ottaa kengän yöksi irti. Buickin oma V6 saatu mahtumaan pellin alle. Sitten ne apulaitteet. Voi helvetti mikä jenkkien taidon näyte. Hihnojen kiristys on oma show. Joka härpätin liikuu moneen eri suuntaan. Ja miks helvetissä bensa koneessa on alipainepumppu? Ilmastoinnin kompura on ihanassa paikassa smogipumpun alla. Tuota ihanuutta kun rystyset verillä ahtaissa paikoissa ruuvannut niin Iron Duke Rauta Homoa on suorastaan ilo rassata.
     
  19. Stone

    Stone 3rd gear

    Se on vitmänen paikka (Chevyn 2.2 nelarissa siis) sikäli, että sinne ei oikeastaa yllä mistään muualta kuin auton alta vaikka olis ottanu konepellinkin pois, ja pihassa/autotallioloissa se ei ollut kovin helppoa saati mukavaa möyrimistä (eikä edes kovin turvallista). Sama pikkuhomma, öljynsuodattimen vaihto, GM 2.2 4lari vs 3.1 V6, on ihan eri luonteinen, kun kutosessa sen saa suurinpiirtein kättä ojentamalla ruuvattua irti ja takas, kun nelarin kanssa joutu möyrimään selällään kokonaan auton alle että sen edes näki (joudut olemaan suoraan sen alla kun ruuvaat sitä auki).
    Tietysti jos on rasvamonttu/nosturi, niin homma muuttuu aivan erilaiseksi.
    Kummallista kyllä, mun mielestä ne pienet huoltotoimenpiteet, mitä mä tohon Corsican V6:seen oon toistaseks tehny, on ollu niitä helpoimpia ja nopeimpia mitä on tullu vastaan! (öljyt, tulpat, laturi, alavesiletku)
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^Jiihaa! Kyllä tohon kuutoseen oljyt ja filsun vaihtaa melkein yhtä helposti ku 151cid rauta homoon. Laturi kakkupala ku se on ylimpänä. Mutta ne tulpat. Etummaiset nou probleemou. Mutta ne takimmaiset.. :mad:
     

Kerro tästä muillekin!