Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikö tuohon NV-lootan päde samat säännöt kun mihin tahansa vaihteistoon, eli laatikkoöljyt kun vaihtaa riittävän tiheään ja käyttää sellasta öljyä joka voitelee nii miksei toimis pitkään. Toinen on ettei vedätä surutta pienillä kierroksilla, sen monesti tuntee kun alakierroksilla mennään harmonian puolelle, sillon paikat lähtee hampaista. Ja sekin että mihin autoaan käyttää, onko se vaan pelkkää asfalttiajoa ja muutama prosentti kärryn vetoa ja offroadia vai onko kärry perässä usein ja tavaraa täynnä.

    Nimimerkki simu_l on joka on kirjotellut manuaalilootastaan, muistaisin että se vitosvaihde tosiaan on sen laatikon akilleen kantapää.
     
  2. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Sitähän tässä yritän selvitellä, että minkälainen vaihteisto tuo oikein on ja mitä se kestää.

    Normaalisti laatikon tappaa vähäinen öljymäärä ja kova vääntö alakierroksilla, kun roiskevoitelu ei voitele riittävästi. Esim jo aikanaan hj61 turbodiisselin alavääntö oli aikansa parhaimpia, ja autoja käytettiin kärryn vetoon. Samalla niitä käytettiin väärin ajamalla maantienopeuksia alhaisilla kierroksilla, kun koneessa oli ennen näkemtön alavääntö ja kone jaksoi vetää alhaalta hyvin. Tällöin öljy ei kiertänyt oikein laatikossa ja hajotti laatikon.
     
  3. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    https://www.dieselhub.com/trans/nv4500.html
    Tuolla varotetaan käyttämästä raskaassa ajossa 5-vaihdetta matalilla kierroksilla, mutta ei kerrota kierroksista mitä ne pitäisi olla.

    Fullerin 10speed-vaihteistosta esimerkiksi löytyy vaihtokaavio, jossa vaihtokierrokset ovat 1300-1800rpm. Sitä en saanut tähän linkitettyä kun on pdf tiedosto, mutta googlella löytyy. Samanlaisen taulukon kun löytäisi nv4500...
    No jos tuota fullerin käppyrää soveltaa, niin ei ajele alle 1300rpm.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Eihän tommonen 2000 rpm tunnu pahalta muuten ku kuskille korvien välissä. Cumminssi vaan tykkää siitä. Jos yhtään mietitte mihin toi kone on tehty? No aamulla laitetaan raika täysille ja illalla kone sammuksiin. Tämähän on työkone moottori. Yleisesti ottaen liian pienet kierrokset on myrkyllisemmät. Toki pitää kuunnella konetta ja sen mielipidettä. Mutta kyllä kierrokset takaa hyvät öljyt joka puolella ja pitää tärinät poissa.

    Jostain aikanaan luin näille suositukset jopa tyhjäkäyntiä pidettäväksi korkeammalla kuin mitä korva sanoo. Tiedä sitten tämän totuutta, mutta toisaalta kun tietää mihin kiulu on alunperin tehty. Kyllä se puimuri, kaivuri, kompura tai agrekaatti laulaa ihan joillain muilla kierroksilla ku tyhjäkäynnillä.
     
  5. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    kyllähän nämä kuulostaa huutavan jos on oikein säädetty tyhjäkäynti.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    tällöin se öljynpainekin pysyy ylempänä kuumana jota luulen syyksi manuaalin kehoitukseen että sitä voi tarvittaessa nostaa. Jos se on vaan jossain 500-550rpm korvilla niin kylmänä tahtoo sammua kun d laittaa päälle. Alkuun tossa omassa oli ostettaessa sitä luokkaa ennenkuin säädin.
     
  7. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Onko kellään muuten mitään parempaa tietoa eri vaihteistoöljyjen sopivuudesta tohon NV4500 lootaan, kun tuntuu olevan aika mystinen homma niiden komposiitti synkrojen kanssa. Oliko nyt sitten fosfori tai joku mitä siinä öljyssä ei saa olla tai menee synkrot? Chrysleriltähän ei anneta muuta kuin MS-9070 specifikaatio litkuihin ja täkäläisittäin sen lupaa täyttää vaan toi Redline MT-85 mitä Motonetissä myydään. Joku Royal Purplekin oli kai vaihtoehtona. Sitä orkkis Castrolia en osaa ettiä kun se tuote on joko poistunut valikoimasta tai vaihtanut nimeä.
     
  8. Dadda

    Dadda 1st gear

    Terve. Saanko katsastettu jos laittaa säädettävä panhard tanko ja se relocation bracket ??

    Luultavasti tarvi porata 2 reikä siihen crossmemberin, voin kyllä hitsaa se uus kiinnitys kinni tai poistaa tuo orkkis kiinnityspiste kokonaan. Ja laita uus, mutta on paha jos tulee katsastuskonttorilla ongelmaa :(

    Luultavasti on pari täällä jolla on kokemuksia auto on vm 1996 2gen 4x4
     
    Muokattu: 17.11.2020
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kelpaisko se Moparin oma siihen laatikkoon tarkoitettu ölppä?? Olis sitä hyllyssä...
     
  10. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa säädettävän trackbarin kanssa parissa viime katsastuksessa. En ole siitä erikseen mitään maininnut, mutta kyllä inssi on sen varmasti huomannut.. Kuitenkin "tehdastekoisia" osia on pultattu paikalleen. Eri asia, jos siellä olis joku oma viritelmä.
     
  11. Dadda

    Dadda 1st gear

    Kiitos vastausta. Kuulostaa hyvältä, eli sulla on semmonen orkkis säädettävä malli jolla on tuo pallonivel runkopuolella ? On näitä rockautosta/summit racing, mutta mielummin haluan sellainen jolla on puslilla molemilla päässä . Ja niitä tarvi tuo "relocation bracket"

    "Orkkis säädettävä"
    https://www.summitracing.com/parts/pof-106-10044

    Tä ois paras jos lähtee katsastuksesta läpi, vaikka tarvi tuo uus kiinityspala..
    https://store.dodgeoffroad.com/DOR-Heavy-Duty-Track-Bar-94-02-Stock-to-3_p_9.html
     
  12. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Miten saa jälkiasennusmankan soimaan?
    Onko 1999 vm ramissa joku vahvistin jossain, vai mikä on väärin?
    Kaiuttimet kytketty, mutta mitään ei kuulu mistään.
    Soitin lähtee normaalisti päälle kun virrat laittaa päälle jne...
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Yleensä niissä on, vahvistimet. Niissä kaiuttimissa itsessään. En tosin tuosta uudemmasta tiedä kun itellä on -95. Mutta herätteen ne tarttee minkä vakiomankka antaa, joku niistä piuhoista. Lukeekos sulla ovissa Infinity?
     
  14. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    Ei lue.
    Kaiuttimeen tulee vain kaksi piuhaa, niinkuin normaalistikkin.
     
  15. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mä vaihdoin stereon muutama kk sitten ja hyvin soi. Mulla infinity audio ja etukajareissa on ainaskin vahvistin systeemiä. Tämä siis 95 vuosmallisessa.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä vaihoin jo monta vuotta sitten pioneerin soittimen jonkun kiinalaisen paskan tilalle. Hain motonetista sovittimen jolla pinohiiri asettuu alkuperäiseen johtosarjan liittimiin. Pelaa kuin junan vessa. Siis -96 kyseessä.

    edit. myös tässä ramissa infinity audio kuten tuvassakin.
     
  17. -Rami-

    -Rami- 1st gear

    No jos on vahvistin, niin mistä sitä lähtee etsimään?
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mulla oli 97 vuoden raimossa sillai et en saanut uutta soitinta toimimaan kun aikani liittelin johtoja.

    sitten hommasin sovittimen niin kuin musta pässi ja homma alko rokkaamaan.

    Tässä nyt tietysti oli kyse asentavan yksilön kyvyttömyydestä.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ai jaa, vai kyvytön, minä kuitenkin olin vuosia autosähkösentajana:(. Lähtökohtaisesti minusta niitä alkuperäisiä johtoja pilkotaan mahdollisimman vähän tai mielellään ei ollenkaan. Rosvoliittimiä en ole ikinä käyttänyt ja liitokset tinaan ja sukitan sitten. Jos on sovittimia niin ostetaan tai tehdään ite kuten peräkärryyn tein joku aika sitten. Sähkömiehen teippiä käytin viimeeksi kun sormi aukesi, muuten en tartte ku väliaikaiseen johtojen merkkaukseen joskus. Korjaan yleensä ne irti revityt johdot liittimistä kun on pitänyt rosvota niistä joku syöttö jollekin ja laitan takas niihin liitinrimoihin ne uusilla liittimillä.

    Se vaffistin: "On the older trucks, the amp & crossover is attached to the L&R front door speaker cage."

    1999 Dodge Ram Pickup Stereo Wiring
    Constant 12V+ Red
    Switched 12V+ Red/White
    Ground n/a
    Illumination n/a
    Dimmer Orange/White
    Antenna Trigger Yellow
    Antenna Right Front
    Front Speakers 6" x 9" Doors
    Left Front (+) Dark Green
    Left Front (-) Brown/Red
    Right Front (+) Purple
    Right Front (-) Dark Blue/Red
    Rear Speakers 5 1/4" Side Panels
    Left Rear (+) Brown/Yellow
    Left Rear (-) Brown/Light Blue
    Right Rear (+) Dark Blue/White
    Right Rear (-) Dark Blue/Orange

    https://www.dieseltruckresource.com...inity-speakers-chrysler-infinity-speakers.jpg
     
    ReDDot tykkää tästä.
  20. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Tarkoitin kyvyttömällä itseäni..
     

Kerro tästä muillekin!