Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Niin onhan se alkuperäinen tietysti ehkä luotettavin, sama se on tuon polttoaineen siirtopumpun kanssa, että kehuvat sitä jenkeissäkin asti. Varsinkin jos maileja kertyy paljon.
     
  2. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jos pelkälle jarrulle tarvii alipainetta, niin onhan se hydraulinen tehostajakin vaihtoehto. Minulla on ap pumppu tulpattuna kun en alipainetta mihinkään tarvitse. Joskus oli ajatus laittaa se tekemään alipainetta pataan, mutta ei ole tullut tehtyä. Ja en tiedä imeekö se tuossa 2genissä jopa ilmat sinne kiuluun itteensä.
     
  3. Ranee

    Ranee Gearhead

    Voishan sen korvata sähkölläkin
    Ja se uudemman mallin pumppu sinne menee jollain pikku muutoksella, en ole jaksanut vielä perehtyä

    Lämmityslaite kun pelaa alipaineella niin hydroboostia en oo vielä suunnitellu
     
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    No eipä tuo ole kovin kalliskaan syyläri kokoonsa nähden, niin on siinä pakostikkin venytetty pennin lisäksi seinämät paperin ohuisiksi. Ei tosiaan hanasta ainakaan vuotanut ja tihkuu vaan koneen käydessä. Pitää kyllä nyt ajella talven yli jollain muulla kuin harrasteajoneuvolla, menee jo tämänkin vuoden osalta tohon Ramiin upotettujen osien lista muuten liian monisivuiseksi. Eikä toi hidas mutta varma ruostuminenkaan nostata mielialaa.
     
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Omaani ja muutaman kaverin Ramin kanssa painiskelua seurattuani olen myös muodostanut mielipiteekseni, että hinta ja laatu ei ihan parhalla mahdollisella tavalla kohtaa. Hyvän harrastuksen kriteerin toki täyttää kun kaikki rahat menee.
     
    Muokattu: 18.9.2021
    Luoppis, Cumminski ja tsipi tykkäävät tästä.
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Rautamäen kommentin sais naulata joka Dodge Rami-harrastajan arkkuun :D

    Toki yhtälailla ne rahat kaikki menee moottoripyörä-, traktori ja kuorma-autoharrastajilla :) kun mietitään hyöty ja kokoluokkaa. Moottoripyörissä ei koko ole iso mutta kuuleman mukaan osista löytyy hintaa meikäläisittäin, ja kun miettii sitä yleishyötyä.. no saivartelua se tietysti on. Traktoreissa ja kuormureissa taasen on kokoa ja osien hintaa
     
    Muokattu: 19.9.2021
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Hivenen ehkä tarkennusta kaipaisin. Keväällä tulee 5 vuotta yhteistä elämää täyteen, jos ei sitä ennen jotain muutosta tapahdu. Tietysti muutama tonni on menny osiin tai no lootan kun teki ystävän pikkuveli ni se vei siitä suurimman osan. Mutta luulen että ostohinnan tai oikeestaan ehkä enemmän luulen että saan jos joku ostais tän? Niin että uuvessa henkilöautossa hinta tippuu vuuessa tahikka 1,5 saman verran? Laadusta sevverran että on ne kai paskempiakin tehny, kai. Ne paskimmat on hävinny pihasta aiemmin jo. Elämäntapana pikemminkin pitäisin tätä kuin järkevänä tietoisena valintana.
     
    ReDDot ja Cumminski tykkäävät tästä.
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla 18 vuotta.:cool: Naapurin poika kyseli mielipidettäni että uskaltaisko vaihtaa CRV:n kolmoskoppaiseen Ramiin. Totesin vaan että hyvähän olisi taloudessa olla yksi luotettava auto. Puoli vuotta taisi mennä kun ensin hommas Micran että pääsee kulkemaan ja toisen vai kolmannen kerran kun hinuri haki Ramin niin takaisin ei tullu. Euroja paloi monia tonneja siinä välissä remontteihin.

    Toiselle kaverille sattui se #53 lohko mikä halkesi ja VP44 pumppu kypsyi.

    Edit: Tuossa ensiksi mainitussa lootakin luisti jo aika pahasti. Ja auto maksoi sentään kymppitonneja, en tiedä tarkkaan mutta 20 -30 haarukassa.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Isompaa traktoria minäkin oon välillä harkinnut hankkivani, olis enemmän tarvetta kuin tuolle elämäntapa-ajoneuvolle. Jossa kantavuuskin lisäksi on kokoon nähden pieni. Kun olisin hoksinut ostaa sen 3500 mallin, sillä sentäs viittis jo kuormia ajella, vielä jos olis takatuuppari. Siinä käy sitten mielessä että Ramin hinnalla sais jo melko hyvän kuorma-auton..

    Kunnes muistan että ostin Ramin poikamiehenä. Ei sellasta vaan voi myidä :rolleyes:
     
  10. simu_l

    simu_l Gearhead

    Kyllähän se meinas eka vuosi Ramin kanssa kypsyttää ku piti kaikki laittaa, meni useampi tonni ja auto seiso useamman kk. Mutta sitte onki menty ihan kivasti ja väitän että huolettomin ja varmin ja edullisin pitää mitä mulla autoja on ollu.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ite pidin lähtökohtana ettei se ramin kone voi 24V olla. 12V on pomminvarma, siksi se kai onkin valittu maaliman hienoimpien moottorien joukkoon. Tosin raati tais olla ameriikan joeista koostuva.

    Joskus miettiny että voisko uuvempaan ramiin päivittää joskus. Ei voi, helevetin kalliita ostaa ja elektroniikkaa liikaa. Tuskin riittäs rahat korjauksiinkaan vaikka ite tekis.

    Halusin silloin 1genin ku itellä oli ostokiima muttei ollu tarjontaa. Ainua mikä oli ni kun soitin ni oli just sovittu kaupat. Olis pitäny soittaa edellisenä iltana myöhään mutten tohtinu.

    Rautamäen ramin oltava hyvä kokemus tai muutoin on masokisti kun noin pitkään pitäny.

    Heikkona hetkenä voisin 1gen pitkäkoppiseen nelikko tiisseliin vaihtaa oman tai muuten ostaa jos oma kelpais jollekin. Ne on jotenkin silmälle parempia ja työkalumaisempia. Liekö niitä edes montaa/yhtään Suomessakaan? Vielä sitä remontin korjuuta saattas jaksaa jos olis mintti kori missei olis minkään vertaa muovipaneeleita tai listoja. Niitä mitkä murenee ajan saatossa tai kun sormi hipaiseekin.
     
  12. rollin__jack

    rollin__jack 1st gear

    Jaahas, menin sitte ostamaan Ram 3500 5,9 cumminssin vm. 95. Tasan 2 päivää kesti hymy huulilla kurvaillessa, kunnes koitti kolmas päivä. Alko laatikko nimittäin temppuilemaan, ja ihan yhtäkkiä heti parkista lähdettyä liikkeelle.

    Eli siis D:llä liikkeellelähdttäessä siinä 15km/h-40km/h laatikko pitää kauheeta rykimistä ja kuulostaa sekä tuntuu oikeesti pahalta. 1 ja 2 pakkovaihteet toimii moitteitta ja pystyy ajamaan (ainakin vielä) normaalisti silleen, että 2 pakkovaihteesta vaihtaa D:lle, kun on tarpeeksi vauhtia. Ja hiljentäessä vaihtaa taas 2:lle, koska samaa rykimistä tapahtuu myös hiljentäessä (enemmänkin kuin kiihdyttäessä). Rykiessä moottorin kierrokset heittelee tosi matalalla, menee reilusti alle 500rpm. Pakkikin toimii normaalisti.

    Semmosta taustatietoa, et laatikko on jo n. 35tml sitten korjattu sekä vahvistettu gearmannilla. Vaihteiston öljyt ja suodatin vaihdettu kesällä. Laatikkoko taas paskana? Veikkauksia, omia kokemuksia?

    Tuntuu siis siltä, että yrittää käyttää liian isoa vaihdetta.


    EDIT: ONGELMA RATKAISTU. KIITOS TSIPI AVUSTA. VIKA OLI TOSIAAN SÄHKÖISSÄ, EI IRROTTANUT TURBIINILUKKOA OLLENKAAN, TAAS TOIMII KUIN UNELMA.
     
    Muokattu: 22.9.2021
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei kun siihen on menny niin paljon rahaa ja työtä ettei voi luopua. Kaikki muu alkaa olla kertaalleen korjattu paitsi perusmoottori. Kai se senkin nostattaa pois, kun alkaa helteellä loppua öljynpaineet. No saisipa samalla fyllättyä tulipellin kunnolla, kun melu tässä on se eniten ärsyttävä ominaisuus. Pick-uppi pitää talossa olla, on ollut -83 alkaen, ensin japseja. Uudemmat ei nappaa ollenkaan, pitää olla tällainen kanttikoppa, merkillä ei niin väliä. Ja takapotku, nelivetoa en tarvi enkä huoli. Harrastuskäyttöön Rami on jäänyt, käyttöautona palvelee paremmin umpipaku. Oon suunnitellut, tai itseasiassa jo vähän aloitellut, nikkaroida makuuosastoa Ramin lavalle. Niin ja murenevaa muovia on ykköskopassakin. Hirvittää taas, kun pitäisi kaivaa lämppärinkenno esiin kojelaudasta, että saako sitä enää ollenkaan kasaan. Ja tässä LE-mallissa oli muovipaneeleilla verhoiltu tolpat sisäpuolelta sekä kiinnitetty kattopahvi, ne on kaikki rapisseet pois.
     
  14. simu_l

    simu_l Gearhead



    Hep hep, on mullaki ollu yks ja sama rami jo yli 11v, -96 4*4 ja 5v manuaali pitkä/pitkä.
    Mut oon sen verran erilainen "nuori" että haluisin megacapin, mut pitänee vielä toinen kymppivuosi ootella että saa päikseen vaihdella semmoseen, mut sitte voi olla mieli jo muuttunu. Voin kyllä pitää tuonki vaikka loppuelämän, lähes täysin ruosteetonkin.
     
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Saako ykköskoppaan tänä päivänä kuinka osia jenkeistä? Muualta tuskin varmaan?
     
  16. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Kyllä niitä aika hyvin löytyy, varsinkin tekniikkaosia. Korin osia huonommin. Dodge oli vähän sellainen marginaalimerkki siihen aikaan, Cumminsin ja kakkoskopan myötä alkoi suosio lisääntyä. Ei myöskään kovin suosittu harrastuskohde ole edelleenkään, jos vaikka vertaa square body Chevyyn mihin saa vaikka mitä alkuperäis- ja customosaa.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siihen nähen ettei 1gen ram ”kovin suosittu harrastuskohde ole” niin hinnat on ebayssa ollu minusta viimeset 5 vuotta samat. Semmosta 24T$ luokkaa plus verot rahdit alvit tellit ja lellit. Siis semmoset siistit/hyväkuntoiset ”low miles” ainakin myyjän kuvauksesta päätellen. Tosin kannattaako ruosteisia loppuunajettuja rahdata edes tänne merien taa. Niitä uuvempi koppaisia minusta on suhteessa halavemmalla siistiä. Se korin korjaaminen on sevverran työlästä jos pellittää pitää ja maalata että pitäs olla joku iso talli tai navetta jonka läävässä sitä laittelee. Eikä nyt ole. Menis talon vaihdoksi tai hallin rakennukseksi. Että jos semmosia hyväkorisia jotka on tai voipi suoraan tervata päältä ja sisältä löytäs itelle.
     
  18. tsipi

    tsipi Gearhead

    Rollin jackilla taitaa olla rh-laatikko, mikä on siis hyvinkin perinteinen aski. Mutta sinne menee siltikin sähköä. Ja ymmärtääkseni kierrokset eivät voi askissa laskea, ellei jostain syystä yritä laittaa turbiinilukkoa päälle kesken kaiken. Minulla aikanaan uudempi eli re aski teki mystisiä asioita kun oli laatikon sähköliitin aivan öljynpeitossa ja ilmeisesti maadotteli omiaan?

    Eli kokeilisin ensin käydä ajamassa laatikon päästä töpseli irti. Sillon rh askista pitäisi löytyä peruspykälät, mutta ei ylivaihdetta eikä turbiinilukkoa. Ne on ainoat, joita pcm maadottaa. Tai oletan, että maadottaa, koska re maadottaa kaikki. 12v sisään on jatkuva virrat päällä.

    Niin siellähän on sitten 2 piuhaa, eli toinen on parkki/neutraali -kytkin. Veikkaan rh-askin piuhan olevan venttiilikoneiston kohdalla vasemmalla puolella. Kato googlesta, niin ei minun tarvii tässä valehdella.

    Edit: eiku onhan siellä nopeusanturin piuhakin. Mutta siinä on vähemmän karvoja.

    Jos tämän testin aikana oireet on samat, niin sitten mennään askin mekaaniselle puolelle. Tai no voihan siellä tietty jäähynesteet olla askissa myös.
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Tarkoitin siis yleisellä merkkitasolla, Dodgeja tehtiin suurin piirtein satatuhatta siinä kun fordeja ja Chevyjä miljoona (ok, hatusta heitin lukemat, mutta suuruusluokka on kuitenkin moninkertainen). 3-4 vuotta kesti ennen kuin 100 000 Cummins-Ramia saatiin kasaan. Niitä toki harrastetaan, mutta niitä on kuitenkin niin vähän ettei kaikkien osien kannattavalle jälkituotannolle mahda olla riittävästi kysyntää.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, siksipä oonkin tyytyväinen kun on myynnissä kittejä joilla cummins saadaan survottua chevroletin tai fordin pick upin pellin alle. Saavatpahan vääräuskoisetkin nauttia miljoonan mailin moottorista elleivät vasiten sitten halua niitä liian uusia sinne huokumaan. Oon aina ollu oman tieni kulkija ni kai se siksi mopar on ollu muutenkin valintani. No oon ollu kyllä paikallisella dodge dealerilla aikoinaan töissä ja siis myynykin dodge/chrysler vaunuja. Tallissa onkin niiltä ajoilta kaapin päällä chrysler standaari. Värimalli telineen kyseisille autoille käytöstä poistetun toin kotijo ja maalasin pornon punaisen sävyn piiloon valkoiseksi ja tein ilmalämpöpumpulle katoksen kannen siitä kun oli valmiiksi mankeloitu kaarevaksi.
     

Kerro tästä muillekin!