Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tulipa pisteltyä jo alustavasti osiin tuota mosaa. voi perkule meinaan kun on painavaa rautaa mistä toi mötikkä on valettu. imusarjakin paino varmaan 20kg.

    pytyissä ei ollu minkäänlaista rappua kun rapsutteli karstat pois, mutta nuo männät kauhistuttaa. onko kukaan hommannu tasalakisia mäntiä? mitä ne tulee maksaan suomesta hommattuna? summitilla näyttäis olevan kb flat-topit std-koossa $469 koko setti renkaineen ja tappeineen. siihen postit ja verot tietty päälle.
    [​IMG]

    kannet oli aivan jumalattomassa karstassa. kaikki paikat karstaa täynnä. 3 tulppaa oli ruskeita, muut öljynrähjäsiä.
    [​IMG]

    jokainen pakokanava oli hyvin voideltu.
    [​IMG]

    pistin racer's placesta jotain jännää itselle pukinkonttiin. arp öljypumpunaksila, crane jakajan kurvauskitti sisältäen säädettävä alipainekello ja kourallinen jousia, sit löyty edelbrockin venttiilijouset, permormance-sarjaa ja ettei halvalla päästy pistin tilaten weiand stealth-imusarjan. 8012-numeroilla eli vakiokansille käypänen.

    täytyy vähän säästää ja hommata täys tiivistesarja ja ainakin kk-liuskat. runkolaakerit harvemmin on menny miksikään, ainakaan oldsin pikkulohkoista. sitten se holley 750 vacuumi sähköryypyllä. onko niistä kaasarin ja imusarjan väliin tulevista spacereista mitään hyötyä tällaisessa konstruktiossa? sellaisenhan tekee vaikka filmivanerista.

    omasta kylästä löytyy kansiseppä joka saa plaanattua kannet ja pyöräytettyä seetit uusiksi. läppäys hoituu omin kätösin. ei oo hinnan kiroissa kansirempat, plaanaus, lasikuulapuhallus ja 16 venttiilin hionta+seetit hoituu satasella, joskus on ottanu vain 80egua.
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Stealth on korkea imusarja, olisin henkilökohtaisesti mennyt rpm imusarjalla kuten tuossa yllä jo ehdotettiin. Stealt on aika lähellä Victor Jr. korkeutta vaikka onkin kaksitaoimusarja.
     
  3. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kuvista päätellen sulla oli sama rautaimusarja alipainekauluksella kuin itellänikin ja painoa imusarjalla 27kg. Mulla myös toi Weiand Stealth imusarja ja sanoisin, ettet välttämättä tarvi sitä välilaippaa, ellet ny välttämättä halua kokeilla... henkeä piisaa imarin puolesta.
    Mulla on motissani 030-ylikoon KB:n hypereuteettiset Flat topit (2cc)venttiilitaskuilla ja olivat ERITTÄIN HYVÄT! Mittatarkat toisiinsa nähden ja asettuivat optimikorkeudelle!
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    imari oli kyllä aika jumalattoman painoinen, tuosta koneesta sais alumiinihilppeillä sheivattua 100kg tai enemmänkin. tuossa tuo soppatykki:
    [​IMG]

    weiandin valitsin lähinnä sen perusteella kun luin 460ford.comin foorumeita ja siellä moni kehui että pelaa alakierroksilla kruisinkikäytössä paremmin kuin edelin rpm ja kierroksilla paremmin kuin edel performance. on kyllä korkeampi kuin edelin sarjat, jää nähtäväksi että pärjääkö matalan putsarin kanssa jos konepeltiä nostaa takaosastaan vai pitääkö piestä kirveellä reikä peltiin ja siihen joku vanha pulkka popniiteillä :D
     
  5. makkepuu

    makkepuu Gearhead

  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mä punnitsin sen rautaimarin siksi kun "jouduin" kantamaan sen mukanani bussissa Jyppilästä Lahteen. VOI SAATANA, että olin sinä iltana sippi ja kädet oli hyytelöä pari päivää sen jälkeenkin! Tuli muuten aikas lailla samoilla muutoksilla kuin sinulla verrattain reippaasti vetävä motti ja Stealth on todella korkea dual plane, tosin F250:n pellin alle se sopi orkkis putsaripöntön kans vittuilematta. Hyvin kulkee "Tiiliskivi" !
     
  7. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Taitaa olla harvassa ne harrastajat joilla on peltisarjat sopineet "heittämällä" vaikka olis kuinka olleet merkkikohtaiset ja laadukkaat sarjat
    kyseessä, eli enemmän tai vähemmän jokaisella tulee sovitusta noiden kans.
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kiepautin koneen ympäri ja otin öljypohjan pois. yllätys oli melkoinen, luulin että kone olisi ollut läpeensä täynnä pikeä ja muuta paskaa mutta ei, putipuhdas! meinaan kun öljyt pistää vaihtaen niin uudet litkut on pikimustat alle 100km aikana. joku on käyny tuolla öljypohjassa, korkkitiivisteen kaveriksi oli loroteltu silikonia heti maan perkuleesti. sitä tursusi joka paikasta ja silikonin jämiä oli öljysihdissä siellä pellin välissä. ei hyvä. jakopää jäi paikalleen kun en ole saanut vielä lainalle mutterimopoa millä saisi paukuteltua pultin pois. sitten saakin pähkäillä että millaisella ulosvetäjälle se siitä lähtee...
    [​IMG]

    kansiakaan en saanut tyhjättyä kun muistin vasta nyt että venttiilipuristin on jäänyt isälle kun se remppas sitikkaansa. mutta idea olisi siis että nuo pakokanavassa näkyvät patit tasoitellaan.
    [​IMG]
    eli pakosarjanpultin patti pakokanavan reunan tasalle ja tuo isompi knööli, mikä ihme sen tarkoitus onkaan, pitää ilmeisesti viistota mutta ei poistaa?
    [​IMG]
    [​IMG]

    vai mitenkä olette tehneet? en ole liiemmilti kansia sörkkiny joten mitään radikaaleja bowl blendejä en ala itse kokeilemaan, mutta jos nuo patit tasoittaisi ja siivoisi kaikki rosot pois
     
  9. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    se patti siellä katossa on saatemallin ilmapilliä varten. tosin koskaan en ole nähny yhdessäkään koneessa niitä pillejä, patit kannatta hävittää kokonaan ja tukkia se imusarjan lämmityskanavat niistä yksistä pakokanavista...
    se saattaa mennä puhki kun hiot sen kannenpultin pullistuksen pois. vaikka ei se kauheesti haittaa vaikka meniskin. pultti vaan näkyy kanavaan.
     
  10. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    katotaan miten ne patit häipyy, kävin lainaamassa isän verstaalta pari jyrsinsysteemiä. ja venttiilipuristimen.

    tota mäntähommaa olen selvitellyt; kun pyty on noin hyvässä kunnossa niin en ajatellu tehdä niille kuin hoonauksen. kovasti himottaisi pistää kb:n flat topit sisään mutta racer's place ei listaa kuin .30 ja .60 ylikoot, miksei std? summitilta löytyy stanukokoisena mutta $496.95 + postit ja verot, huh huh jos kerran racer's place huutaa mäntäsarjasta 339€. meinasin ihan sitä että säästyisin koneistamoreissulta. täytyy pistää Tuusulaan postia ja kysyä stanukokoisten mäntien perään, sillähän se selviää
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Noo kun hyvä tulee vain kun poraa ja hoonaa sylinterin männän mukaan. Ja jos meinaat kb:n männillä niitä hypereunukkimäntiä, tykkää ne varsinkin aika pienestä välyksestä: tulee stabiili mäntä, jossa ohipuhallus minimissään.
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    no onhan se noin, probleemana onkin lähinnä budjetti. ei ole tarvinnu koskaan porauttaa konetta enkä ole paikallisia pajoja kiertäny että mitä veloittavat. netistä löytäny hintoja välille 42-60€ per reikä eli männät + poraus menee jonnekin 800€ hujakoille. ei pysty just nyt noin isoa kertapläjäystä. täytyy tehdä kone loppuun ja ostaa kaikki mitä puuttuu ja laskea jäljelle jääneet pennit sit lopuksi että pistetäänkö reiät kairaten vai uudet renkaat vanhoihin mäntiin...

    pökin männät ulos tänäiltana, on todella siisti pytyiltään ja kynnellä ei tunne minkäänlaista rappua. kk-liuskoissa oli jonkinverran hinkkaumaa alapuolisissa ja lääpityn näköistä kulumaa yläpuolisissa. akseli oli siisti. muuten koneesta paljastui saaste-mallin jakopää ja nokka jossa ei nenällä ollut korkeutta montaa milliä
     
  13. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Ootko ebayn tarjontaa katsonut? Mun Clevelandiin tuli Speedpron hypermännät tuosta firmasta, löytyypi 460seenkin: http://www.ebay.com/itm/Ford-460-Fl...1-/150874788931?forcev4exp=true&forceRpt=true
    Oli myös omasta lompakon rajallisuudesta johtuen pienemmän budjetin remppa. Männät tuli vähän käyneeseen joskus rempattuun alakertaan kuoppapäisten mäntien tilalle, kaveri hoonas pytyt. Koneistamossa tehtiin akselin kiillotus ja tasapainoitus, vanhojen mäntien poisto sekä veivien alapäiden hoonaus ARPin pulttien kanssa. Tulihan siinä sitten uusittua veivien laakerit, öljypumppu+akseli, nokka ym.
     
  14. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kiitti vinkistä! nuo ei näköjään olis posteineen kuin 250€, verojakaan ei paukkuis ihan mahdottomasti. tolla mun mosalla on ajettu 80tml ja siellä on käyty alakerrassa. pitää mitata akselin kaulat ja sylinterit vielä varmuuden vuoksi
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    koneistaja-kaveri pyöritteli reikäkelloa pytyissä ja kahdessa pytyssä oli soikeutta 2sadasosaa ja yhdessä 2,5. rappua oli myös sen 2 satkua että ei tuo lohko aivan vituiksi ole kulunut
     
  16. jouni

    jouni Gearhead

  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    nuo veivit vähän kiinnostais mutta hintalappua on mun budjetille liikaa :-?
    vähän koitin laskeskella mitä vielä tarvii ja iso kasa roinaa pitää vielä hommata. ja töistä eivät luvanneet hommia alkuvuodelle.

    kansista on pakoröörit siloteltu ja 4 thermactori-pättiä on tasasena. en ainakaan vielä ole saanut reikää vesitilaan. bowl blendiä en osaa tehdä vaikka ohjeita olenkin lukenut, täytys harjotella joillain romukansilla. short turn taitaa jäädä muokkaamatta kun mulla ei ole mitään työkaluja millä pääsisin sinne kurviin käsiksi, paitsi etusormen päähän laitettu santapaperinpala :poff:

    imusarjasta lueskelin että tarttee omanlaisensa tiivisteen, esim. fel-pro 1230. tuossa tilkkeessä ei ainakaan kuvien mukaan ole reikiä imusarjanlämmitys-pakorööreille. riittääkö tämä vai pitäiskö ne pienet neliskanttiset pakoröörit tukkia vielä jotenkin muuten?

    entä mikä olisi hyvä kansipaffi? kannet plaanataan mutta lohkon dekkitasoja ei päästä ainakaan tässä kylässä työstämään. eli santapaperilla hinkataan kaikki roismeet pois niinku kaikista tähänkin astisista. aina aikaisemmin käyttäny "mäskipahvia" eli sitä harmaata grafiitti-tilkettä. ovat kyllä paksuja mutta tuntuvat pitävän vanhoissa koneissa hyvin. vai olisiko joku muunlainen parempi?
     
  18. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mulla on messingillä juotetut palat niissä kanavan reijissä. olen nähny ruuvikiinnitteisiäkin.
    tuskin niillä kauheeta merkitystä katukoneessa kuitenkaan on. imusarjassa ei kuitenkaan enää ole jatkoa reijälle.

    fel-pro on ainaki hyvä kannentiiviste, varmasti pysyy minkä merkkinen vaan, kun kattele lopullista kannen momenttia. :D

    lohkontasoja en santapaperilla hinkkais vaan käyttäsin / olen käyttäny isoa hiomakiveä. ihan semmosta puukon terotukseen käytettävää.
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Tosta kansien hiomakivellä viimeistelystä, Viimeksi piti ottaa iso tonninen kivi käteen ja tasoitella käsityönä koneistuksien urat lohkosta ja kansista sileiksi. Yllättävän kova homma oli, ja huomasi hyvin siinä siloitellessa harjoja matalaksi, kuinka plaanausterän varsi oli koneistuksen yhteydessä antanut aavistuksen myöten kun oltiin palotilan reunalle tultu ja kuormitus muuttui työstössä - toiset harjat olivat vielä koskemattomia kun toisia kivi jo jyysti jauhoksi.

    Pitää saatana tuokin nyt sit aina tehdä :lol:
     
  20. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mulla on ollu paikallisen sepittäjän jäljiltä tasot ihan siistit. mut tosiaan lohkon päältä olen raapinu lastalla tai vanhalla puukolla roippeet pois ja kevyesti santapaperilla mitä jääny jäljelle. ainakin tähän asti kestäny. voikos muuten vanhat kansipultit käyttää uudestaan? entä alakerran pultit? ARP:in studeilla näytti olevan suht suolanen hintalappu
     

Kerro tästä muillekin!