Helevetin ooppeli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja HEAVYDUTY, 25.10.2009.

  1. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Mistähän löytyy `89 vectran termostaatti,ainakaan normaali
    termarikoteloa en nähnyt missään,helevetin ooppeli :-?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Moottorivaihtoehtojakin on useita.... Yleisimmin taitaa löytyä sieltä jakopään kopan alta ja vaihto vaatii jakohihnan irroituksen.... näin muistelen...
     
  3. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    1.6 litraa,ja joku ihmeen ässämalli,en mie näist mitää ymmärrä...
     
  4. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Katteleppa ylävesiletkun juuresta... Vois käydä valosan aikaan lunttaamassa, äijällä seisoo tommonen tontin laidassa.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Termostaatin vaihto ei vaadi jakohihnan irroitusta, 1,6 - 2,0 moottoreissa termostaatti on koneen "etupäässä" eli auton menosuuntaan oikealla, ylävesiletkun yhtymäkohdassa moottoriin. Kotelo aukeaa avaamalla ne kolme 11mm pulttia.

    Noissa "isolohkoissa" termosen vaihto on helpompi kuin 1,2 - 1,3 ohc-koneissa, eikä niissäkään tarvi jakohihnaa irroittaa.
     
  6. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Juurikin noin.

    1,6 - 2,0 moottoreihin vaihdetaan koko termarin koppa sen takia niin hintava lähtö 33€
     
  7. ata

    ata Gearhead

    Se "ihmeen ässämalli" tarkoittaa että se on kaasarikoneella. Se toinen vaihtoehto tuollaisen 1,6-litraisen (pienin kone millä Vectraa on Suomeen tuotu, on sitä tosin tehty myös 1,4-litraisella muttei onneksi tuotu Suomeen) malliksi olisi "joku ihmeen ii-malli" jossa on sellainen ruiskua leikkivä yksipisteturhake... :D

    Tuon Vectran 1.6 S-moottorin varsinainen moottorikoodi on 16SV jota voi tarvita kun sitä termaria käy ostamassa. (16=moottorin koko, S=puristussuhde 10:1 ja V=Vergaser eli kaasari)
     
  8. kassinen

    kassinen 1st gear

  9. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

  10. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

  11. ministeri

    ministeri 3rd gear

    aikoinaan ku mulla oli kadetti ja siitä jumi tuo termari auki talvella enkä jaksanu ruveta repimään jakopään hihnaa irti niin pistin termarin ylävesiletkun sisäälle ja nippusiteillä varmistin letkunpäältä et termari pysyy paikaillaan! hyvin pelas pari vuotta! ja sit myin auton pois

    taisin ostaa kyseiseen automalliin käypäsen termarin ja sit vähän pienensin sitä pelti saksilla!
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Alkaa mennä OT:ksi, mutta sitä jakohihnaa ei tarvinnut purkaa niissä pikkukoneissakaan termostaattia vaihdettaessa. Meidän perheessä hoidettiin arkiautoilut ja koiracruisingit vuosina 1990-2004 noilla pikkukoneooppeleilla, eikä niissä tekniikkapuolella mitään vaikeeta ollut, ainoa mikä jyrsi, oli se E-Kadettin kopan ruostuminen. Mutta ruostuminen kuuluu raudan perusoikeuksiin.

    Autoilussa, sekä "käyttöauto-" että "harrasteautopuolella" auttaa kovasti oikea asenne: Ihminen, pidä autostasi! Jos vihaat sitä rakkinetta, se ei toimi.

    OT2: DDR:ssä ihmiset hoiti ja huolehti Trabanteista paremmin kuin nykysuomalaiset "käyttiksistään". Ja miksi? Oli kivampi ajaa kuin olla tien ohessa.
     
  13. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

  14. KajS

    KajS Gearhead

    Motonetin linkkaaminen ei aina onnistu, mutta 30-6004 vaikuttaa oikealta, originaaliosanumero 1338052. Vectra A 09/88>09/9516SV.

    Tuo käy sitte Opel/Ford. Termostaattien kohdalla ei kannata hermostua, mäkin ajoin dodgeramvania (vipottajan understeittaamalla 318 LA TBI-enginellä) Volvon termareilla ja tiippareilla. OT4 tänään: jostain kumman syystä ameriikanautoissa suositaan pahvitiippareita, vaikka niihin käy kumitiipparit ihan hyvin.
     
  15. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    No mitä ihmettä,linkki toimii aina vähän aikaa ja kuolee sitte :mad:
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Selainhistoriajuttuja, älä hermostu. Vaikka haet Sun Ooppelin termoskamat näyttöön, yläpalkissa lukee edelleen: http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat ,sitä Vectran termoa ei ole linkitetty

    Sun oma nettiselain pitää tuota sivua muistossa ja näyttää sen termostaattitiedon, kun katsot uudestaan. Jos siivoat nettiselaimen muiston, saat eteesi sen lähtökohdan. Siksi viisastelin. Mutta älä huoli, oikea termonen on jo löytynyt.
     
  17. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Se täytyy tuon 1.6S:n puolustukseksi sanoa, että se on niitä harvoja(?) eurokäyttiksiä joka ei katko venttiileitään remmin katketessa. Kun piti vararemmin ja 13-millisen lenkin mukana niin matka jatkui vartissa.
     
  18. tojota?

    tojota? 1st gear

    Sillon kun mulla oli ooppeli...
    ...Mä varauduin talveen ajoissa :wink:
    Kesällä kovilla helteillä jemmasin vintille isoihin säkkeihin lämmintä kesäilmaa ja kuskailin sitä sitten aamulla töihin lähtiessä ooppeliin ja kyllä tarkeni :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!