Käsijarruvaijerin jatkaminen ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rado, 3.8.2021.

  1. Rado

    Rado Gearhead

    Ongelmana vanhat liian lyhyet käsijarruvaijerit?
    Pitäisi saada jatkettua ja tekemään melkein 90 asteen kulmankin.
    Ehdotuksia miten toi tehdään ?
    https://aijaa.com/qWovil
    [​IMG]
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kupariputkestahan tuo mutka/kulma on helppo tehdä, kupariputki taittuu siististi ja on muutenkin helppo muokata. Rautakaupasta löytyy vesijohtoputken nimellä.
     
  3. Rado

    Rado Gearhead

    Kiitos.
    Meinaatko että kupari putkea mutka ja pelkkä vaijeri ilman kuorta menee sen sisällä ?
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kupari pehmeää,hinkkaa sen aika nopeasti sisäkurvista puhki jos vaijerin vetää sen sisälle paljaaltaan.Kovempaa tavaraa ja pitempi vaijeri,ei taida katsurikaan arvostaa jatkettuja käsijarru vaijereita jos leimalle mielii.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Suosiolla niin pitkät vaijerit, ettei tarvitse tuoda tukivarsien välistä mutkalle väännettynä.
     
    Muokattu: 4.8.2021
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Uudet vaijerit voi tehdä metritavarasta, ja saa just sopivat. Vaijerin kuorta ja vaijeria saa esim Turun Jarruosasta, ja varmasti monesta muustakin paikasta.
    Vaijerin päihin olen yleensä sorvannut sopivat mokkulat joista vaijeri menee läpi, ja sit vaan hitsannut pään vaijeriin migillä/tigillä.
    Kireitä kurveja kuitenkin syytä välttää, ja reitittää vaijeri vaikka jotain muuta kautta vaikka mitta pikkusen pitenisikin.
     
    Mikkis, isalmela ja juko7 tykkäävät tästä.
  7. budweiser

    budweiser Gearhead

    Metritavara vaijeriin saa kätevästi teetettyä päät myös hydrauli letkuja tekevässä liikkeessä, esim 8mm mutterin saa puristettua sillä letkujen metallipäiden kiinnittämiseen tarkoitetulla prässillä pysyvästi kiinni vaijeriin...mutteri puristuu nätiksi pötkyläksi vaijerin ympärille ja pysyy kuin tauti...toimii hienosti kytkin ja käsijarruvaijereissa.
     
    Rado tykkää tästä.
  8. Rado

    Rado Gearhead

    Siis 8mm kannalla olevan mutterin vai 8mm keskireiällä?
     
  9. budweiser

    budweiser Gearhead

    Esim. 5mm käsijarruvaijeriin saa puristettua tavallisen 8mm mutterin jossa on 8mm reikä, 13 mm avainkanta.

    Homma hoituu prässillä joka puristaa hydrauliletkuun metallipään jokapuolelta..siihen vaan sopivat leuat kiinni ja mutteri ruttuun vaijerin ympärille..semmoinen heppu joka on niitä ennenkin puristellut saa sen siihen niin tiukkaan kiinni että pysyy varmasti.

    Kannattaa huomioida että se mutteri venyy pitkäksi siinä hommassa, sen pituus helposti triplaantuu, eli kandee jättää vaijeria reilusti sitä mutterin venymistä varten.
     
  10. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Hakusanalla " brake cable connector "
    löytää alkuperäistyyppisiä vaijeriliitos ratkaisuja.
    Pienellä sakkelilla on joskus tehty toimivia liitoksia, ei nätein mutta helppo.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tutkin kerran -80 luvun limoCadillacin alapuolta, ja aivan kylmän rauhallisesti oli amerikanjoe jatkanut käsijarrua metrillä sakkeleilla, ja ainakin se viritys oli mennyt leimasta läpi täällä :)
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Nämä hydrauli puristimien voima on uskomaton.
    Kävin hiljattain teettämässä koe puristuksen.
    Puristi 12 mm rosteritankoa jossa oli 4mm reikä miten vain.
    15 mm pituudesta tuli yli 30mm ja puristus hampaat upposi aihioon syvälle.
    joo ... jospa laittais tallin ovet kiinni ja hörppäis kupin kahvia ja suuntais nokan kartsalle kattelee jospa sieltä löytyisi joku v8 heppu...
     
    Kalja imuri tykkää tästä.
  13. Tero Halsvaha

    Tero Halsvaha Gearhead

    Ei ne oo sakkeleita vaan vaijerilukkoja...
     
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ei ne aina oo ihan parhaita ne "Joen" korjaukset , minullekin tuli -59 Caddy jenkeistä , ja taakse menevä pitkä jarruputki oli jatkettu kumiletkun pätkällä ja liitos työnnetty rungon ja korin väliin vähän niin kuin piiloon. Voinnut olla kiva ajella tai jarruttaa , vai oliko esiaste ABS ?
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Samaisessa Caddyssä oli kaikki putket jatkettu hienosti helmiliitoksin, ja kun kardaaniinkin oli laitettu metrin jatkopala, ei voinut välttyä mielikuvalta, jossa koritehtaalla on nippu metrin mittaisia vaijerin ja putkenpätkiä :d
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    No, SuomenJoe jatkoi jalostamista asentamalla autoon virkeän 5, 7 dieselin, mahtoiko olla pitkään sen kanssa liikenteessä, mene ja tiedä?
     
  17. Rado

    Rado Gearhead

    Isälläni oli just tollaisia 5.7 bensa muunneltuja disuja 90-luvilla. Vettä sai lisätä jäähyyn ja korkit oli kovilla.
    Ihan susi moottori tai sit käyttäjävika ;).
    Tuo letku ABS on kyl kätevä. Kun painat kunnolla niin letku pullistuu eikä jarrut lukkiudu :D
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turussa oli taksissa jälkidieselöitynä ainakin pari Cadillacia ja pari Caprisea ;)
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!