Kysymyssarja - Dart '67

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja L.P., 16.6.2007.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead

    Dodge Dart 1967 4d, 225 Slant Six + A/T

    Sähköpuolesta ja sisustasta:
    1. Missä alunperin sijaitsee ryypyn vipu ohjaamossa. Omassani on ryyppy valokatkaisijan vieressä, paikassa jossa lukee flasher.

    2. Kuuluuko autossa siis olla alkuperäisvarusteena myös flasher (hätävilkut?), ainakin kytkentäkaavion mukaan pitäisi.
    http://i54.photobucket.com/albums/g105/ ... G_3365.jpg

    3. Missä kohti kuuluisi olla käsijarrun varoitusvalo? Tällähetkellä roikkuu irrallaan jalkatilassa, mutta toimii kuitenkin.

    4. Mistä löytyy pitkien merkkivalo, jos löytyy?

    5. Mikä tämä liitin on?
    http://i54.photobucket.com/albums/g105/ ... G_3363.jpg
    http://i54.photobucket.com/albums/g105/ ... G_3364.jpg
    Iso mutikka löytyy sytytyspuolan vierestä. Pienempi liitin laturin tuntumasta, kuten kuvassa.

    6. Kuinka irrotan mittariston. Mahtuu huonosti kääntymään etupuolelta johtuen nopeusmittarin alaspäin jatkuvasta pötikästä. Vaatisiko kojetaulun päällisen irrotuksen? Kuinka se tapahtuu? Mittaristosta valoja palanut ja polttoainemittari toimii omalaatuisesti, täydellä tankilla näyttää hieman E:n yläpuolelle.

    7. Nopeusmittari ja trippi ovat kilometreissä. Kertooko se että auto on uutena myyty Suomessa (siis Suomi-Auto)?

    Kyselen lisää kunhan kerkeän. Kaikkea ei voi kerralla muistaa. Kiitos avusta jo etukäteen!
     
    Muokattu: 28.5.2022
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Alunperin ollut automaatti huikka, ei siis vipua hytissä.
    Suomi-auto sulla on.
    Nopeusmittarin keskellä on pitkien merkkivalo.
    Mittari on ruuveilla kiinni. Muista irroittaa sähköliittemet ja nopeusmittarinvaijeri.
    Flasher tuli mielestäni myöhemmin? Siulla on uudempi kaavio? Ainakin ne oli kiellytte täällä kun autosi oli uusi.
    Haa vastasin kun kaikki moparhörhöt on ryyppäämässä.

    Toi eka liitin näyttää siltä mikä menee kärjettömän jakajan boksille.
    On ollut ilmeosesti joskus kärjetön jakaja, ja nyt taas kärjellinen?
     
  3. JR

    JR Gearhead

    Aikoinani omistamassani oli samassa paikassa, mutta se oli jälkeenpäin asennettu. Eli alunperin noissa oli automaattiryyppy.

    Siinä mun vanhassa '67:ssa oli kanssa, eli eiköhän sekin varustukseen kuulu.

    Merkkivalon pitäisi löytyä mittariston vasemmasta laidasta ja siinä lukee että "brake". Tai jotain yhtä vihjaavaa.

    Se todellakin löytyy sitä nopeusmittarin ylälaidasta, suurinpiirtein luvun 100 kohdilta.

    Ei hajuakaan, ei liene alkuperäistavaraa?

    Mittaristo on muutamalla ruuvilla. Lamput pystyy pääsääntöisesti vaihtaan ilman mittariston irroitusta. Tosin vaatii hieman sorminäppäryyttä ja akrobatiaa. Bensamittarista en osaa sanoa muuta, kuin että kannattaa varmaan tarkistaa se anturi ja liitokset samalla.

    Erittäin todennäköistä että on ns. Suomiauto. Selviää aika helpolla kun soittaa AKE:lle ja kysyy historian. Laittavat sulle postissa sen ekan rekisteriotteenkin (tai kopoin) jos kysyy. Näin ainakin oman Nortonini historia selvisi aika helpolla.

    Toivotaan että tuosta oli edes jotain apua. Eikä vastaukset mennyt ihan metsään...!
     
  4. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kyllä flasher löytyy kuusseiskasta ja nuo orvot johtoliittimet ovet nimenomaan kärjettömään systeemiin kuuluvia; 5-napaiseen tulee boxi ja 2-napaiseen jakajalta tuleva nysä. Siis ei alkuperäiskamaa.
    Nastolasta ilmeisesti kävit hakemassa, on ainakin siistin näköinen peli.
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitoksia vastauksista. Tässä tulikin selväksi juuri mitä halusinkin selvittää.
    Kärjettömän sytkän johdot eivät menneet mihinkään, otin ne pois. Eli alkuperäinen kärjellinen sytkä on paikallaan ja ilmeisesti toiminnassa kun auto kerran liikkuu.
    Dodge käytiin Nastolasta hakemassa joo, kiitoksia kovasti.

    Manuaaliryypyn patentit löysinkin kaasuttimelta ja otin pois. Ajattelin laittaa automaattiryypyn toimimaan, mutta tarvitsisin kaaviokuvan kaasuvivustosta varmistaakseni että tajusin oikein. Kaasutin on Holley 1-bbl.

    8. Äänimerkin ilmeisesti kuuluu toimia painettaessa ratin kromisesta sisäkehästä? Nykyisellään oli vedetty puuhapiuhat erilliselle katkaisijalle.

    9. Uudemmissa yksilöissä olen joskus nähnyt jarrutehostimia. Käykö esimerkiksi omaani jarrutehostin uudemmasta Moparista "heittämällä"? Emäntä kun innostui ajelemaan niin ei varmaan pahitteeksikaan olisi tehostin ettei tule yllätyksiä.

    10. Mitä virkaa on ohjaussimpukan päällä näkyvällä ruuvilla?

    11. Pakosarjassa tunnistamaton mötikkä. Toinen sylinteri tulipellistä lukien. Heti pakokanavan jälkeen pakosarjassa hieman pyöreä todella ruosteinen boksi. Kaksi kiinnitysruuvia boksin kannessa ja kannessa reikä (kuva tulossa). Saastelaitteita?

    12. Onko pakosarjan loppupäässä, pako- ja imusarjan liittymäkohdan tietämillä jonkinlainen läppä? Pakosarjasta kaasuttimen alapuolella töröttää akselin näköinen kapistus jossa kiinni vipuja ja jousia. Mikä on systeemin virka? (kuva tulossa)

    Kysymykseen 2 jatkoa: Flasherin kytkin on ilmeisesti valokytkimen kaltainen krominvärinen siinä "flasher" tekstin alapuolella.

    13. Kuuluuko edessä parkki/vilkkupolttimon olla alunperin keltainen vai kirkas?
     
  6. Kaljanen

    Kaljanen Gearhead

    Tuo ajokki oli ainakin 90-luvulla Imatralla ja silloin laitettu. Lähti täältä vuosituhannen alussa. Voin kysellä vähän lisää kun näen entisiä omistajia.
     
  7. JR

    JR Gearhead

    Juu, näin tekee.

    Käsittääkseni onnistuu ihan noin. Tosin minusta se Dart pysähty ihan riittävästi ilmankin tehostinta. Kaikenlisäksi oli tunnokkaammat jarrut, kun muutamissa tehostetuissa autoissani on ollut.

    Siitä saa "kiristettyä" sitä simpukkaa, eli vähennettyä sitä keskialueen tyhjää liketta. Ainakin näin muistelisin.

    Tuon ikäisessä ei ole vielä saastelaitteita.

    Joo, se on semmoinen vipukatkaisin.

    Kirkas. Ainakin minusta.
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuo on niitä automaatti-ryyppylaitteita.
     
  9. kinde

    kinde Gearhead

    Kiva 4 D HT :D
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

  11. PJP

    PJP 1st gear

    Automaattiryypyn jousi kuuluisi olla mötikän sisällä, ja mötikästä kuuluisi lähteä akseli kaasuttimeen.
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ruuvit on irrotettu ja mittaristo heiluu irtonaisena. Nopeusmittarin vaijeri ja sähköliittimet irti.

    Alunperin tarkoitin, että kuinka tämän jälkeen kampean mittarin ulos kojetaulusta. Nopeusmittari on sen verran reilun kokoinen, että rajoittaa ulosvetämistä pahasti. Saako kojetaulun päällistä ehjänä irti ja mittaria ulos sieltä kautta?
     
  13. JR

    JR Gearhead

    Enpä koskaan joutunut mittaristoa Dartista irroittamaan, mutta arvelisin että kun kehykset sun muut on irti, niin tulee etukautta pikku kikkailulla. Kannattaisi ehkäpä käydä koukkaan vaikka kirjastosta korjaamokirja tuohon, niin selvinnee silläkin aika kätevästi. Ainakin Tampereella moinen kirja on ollut lainattavaksi. Ainakin joskus oli.

    Asiasta toiseen, mutta on se vaan ihan komea peli. Mielestäni parhaan näköinen Dartin vuosikerta mitä on ollut. Mittaristo ja muukin sisusta vielä tuommoista ajattoman asiallista ("turhan monet penkinpäälliset jo kulunut" Heh ). :D Tulee ihan nuoruus mieleen. Joopa joo...
     
  14. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Joudut irroittamaan rattiputken alla olevat kaksi(2)pulttia/mutteria ja ratti irti.Kehykset lähtee mittarin takakautta ole varovainen pienenpienet ruuvit tais olla milleissä jotakin 7-8.Kun kehys on irti niin mittaristoa joutuu kääntämään alareunaa sisäänpäin ja yläreuna edellä pujottelemalla pois.Päällisen irrottaminen ei auta mitään siellä on vain 6-7 ruuvinreikää jolla toi päällinen on kiinni.
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kiitos. Omasta mielestänikin 67-69 on hienointa vuosikertaa. Siksi sellaisen hommasinkin, heh.

    Kokeillaan mittarin irrotusta. Rattiputken irrotus olikin hyvä vinkki. 7-8 mm taitaa olla tuumissa 1/4".

    Mikä kierre on imu/pakosarjan pinnapulteissa kannen puolella? Mutterit ovat 1/4" hienolla kierteellä. Toinen pää pinnapultista on harvalla kierteellä. Onko toinen näistä sitten UNF ja toinen UNC? Suurin osa muttereista on hitsautunut kiinni pinnapulttiin, ja pultin irroituksessa valuvat jäähdytysnesteet pihalle reiän kautta.
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kannenpuoleinen pää on 5/16UNC ja mutteri UNF
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mittaristo lähti irti. Rattiputken pudottaminen ja vetäminen auttoi. Temp- ja bensa-mittarit korjattu. Vilkkuindikaattorit toimii. Mittarivalot toimivat kaikki. Mittariston kehyksen maali korjattu. Seuraavalla kerralla irrotus sujuu sitten jo pienemmällä vaivalla.

    Volttimittari toimii, mutta käyttäytyy mystisesti. Akkulaturilla testattuna näyttää oikein. Tyhjäkäynnillä pysyy siinä reilu puolenvälin. Vähällä kaasulla pomppii aivan laidasta laitaan nopeasti, kunnes taas suuremmilla nopeuksilla rauhoittuu hieman, sinne 14V tuntumaan keskimäärin. Kuuluuko volttimittarissa olla jonkinlaista hidastinta neulalle? Oli kyllä niin yksinkertaista tekniikkaa, ettei sieltä löytynyt kuin magneetti, käämi ja neula.
    Vai onko kyseessä ominaisuus?

    Kiitos pulttien kierteistä. Täytyy valmistaa noita pari satsia kun ei varaosaliikkeestä löytynyt hyllystä.

    Ratti on todella tiukasti kiinni rattiakselilla. En saanut irroitettua. Kyseessä on ilmeisesti ominaisuus.
     
  18. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Toi volttimittari rokkaa niin kauan ku sulla on toi kärkisäädin.Nyt tulee varmaan luihin mut osta Ladan elekroninen latauksensäädin maksaa noin 17-18€
     
  19. JR

    JR Gearhead

    Kuulostaa kohtuu normaalilta. Muistelisin että aikoinani säätimen vaihdon jälkeen mittari alkoi näyttämään tasaisia lukemia.

    Onhan se lujassa. Ei ainakaan jää käteen sitten. Eipä vaan, ulosvetäjä on kova sana tuohon irroitukseen. Tietty semmoinenkin konsti on ollut ihan toimiva, että hakkaa sitä keskipulttia ja kehää (ehkähieman kevyemmin tietty) samalla kun vetää rattia irti. Suosittelen jotain kumipäistä vasaraa, niin ei ainakaan riko mitään. Tekniikkahommahan se irroitus taitaa oikeasti olla, eikä niinkään voima. Niin ja kannattaa olla hieman varovainen, koska sitten kun se ratti irtoaa, niin se kanssa irtoaa.

    "Nimim. T-birdin ratti silmäkulmaan ja siitä sitten terveyskeskukselle."
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Säädintä edellinenkin omistaja valitteli. Nyt paikallaan ilmeisesti tarvikesäädin. Monet ovat kehuneet alkuperäistä Mopar-säädintä. Onko sen viisaampi valinta kuin tarvikekaan?

    Eli käykö periaatteessa minkä tahansa auton 12V 2-napainen maadoittava säädin?

    Mittasin jännitemittarilla akulta latausjännitettä. Ei kyllä missään vaiheessa noussut yli 14.10 V. Jonkin verran heitteli kierroksilla. Tyhjäkäynnillä noin 12.80 V. Laturi on aivan tuliterä.
    Tästä lataussäädinasiasta löytyy varmasti vanhojakin keskusteluja, joten eiköhän homma selviä.
     

Kerro tästä muillekin!