MinarcMig alumiiniin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja laiska`s custom, 1.3.2009.

  1. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    kenelläkään kokemuksia? onko niin hyvä kun mainostetaan? eipä pääse juurikaan testaamaan missään liikkeessä stadissa vai? :rotfl:
     
  2. hoopee

    hoopee 3rd gear

    Kyllä sillä ihan mukavasti hitsailee.alle 5mm ainevahvuutta..siis 180 adaptive mallilla..muutenkin todella mahtava vehje kevyempään homman.Paljonko siellä on hintaa sillä?oman ostin keväällä paikallisesta ja maksoi muistaakseni 1100e..
     
  3. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Nostetaas.

    Onko Al:n hitsauksesta kertynyt kokemuksia MinarcMig 180:llä?
    Mulla olis akuutti tarve hitsata yhdestä Alu-lohkosta muutaman sentin halkeama ja nyt harkitsen Argon -pullosopimuksen tekoa, mutta en viitsisi viiden vuoden sopparia tehdä, jos tolla ei Alun hitsaus onnistukaan. Myöhemmin tulisi hitsattua satunnaisesti ahtoputkia ym. pientä. Ehkä jotain imusarjan tekoa, valettujen Alu-osien korjaushitsauksia tms.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jos katot sinne laitteen sisään ja vertaat sitä koneisiin jotka on oikeasti tehty alsan hitsaukseen,niin huomaat eron.
    Se alumiinin hitsaus ei ole aina helppoa noilla sitä vartavasten rakennnetuilla vehkeilläkään ilman push-pull poltinta.
    On se ko.koneella mahdollista,mutta tökkimisiin saa varautua,enkä sitä varta vasten kyllä pelkkään alumiini hommaan ostaisi. Se on kuitenkin rakennettu teräslankojen hitsausta silmällä pitäen.

    Kaiken lisäksi tollainen iso alumiini klimppi kuin lohko,vaatii ruutia koneelta aika reilusti.Tietysti esilämmitys helpottaa asiaa.

    Ite veisin mielummin sen lohkon jollekkin asiansa osaavalle jampalle,joka vetää sen tigillä nippuun,jos ei Kempille muuten ole käyttöä terästen tai autopeltien hitsauksissa.
     
  5. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Kemppi on ollut hyllyssä jo vuoden päivät, mutta alsan hitsuuttamiseen tarvittavaa Argonpulloa ei vielä ole ja tuumailen tässä, että kannattaako tehdä vuokrapullosta soppari.

    Ihan autopeltihommiin sen silloin ostin, mutta olisihan se hienoa, jos voisi samalla koneella satunnaisia alu-hitsejäkin tehdä niinkuin mainostetaan.

    En ole luokkahitsari, enkä odota ammattilaisen saumaa.
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tommoset lohko ym säröt kannattaa kyl suosiolla tigillä vedellä. Tommosen haavan päälle kun ajelee migillä sähkölinnunpaskaa pintaan niin särö on sielä alla ja varmasti jatkaa menoaan jossain vaiheessa. Jos ei muuta, niin kalvaa melkein läpi asti ja esilämpöä sun muita temppuja tehä jos lankakoneella meinaa ajaa.
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    ilmeisesti ei ole kokemusta alumiinin hitsauksesta 180-laitteella?. Itseäni kiinnostaa myös asia. Käy hakemassa IKH.n tuotteita myyvästä kaupasta kertakäyttökaasupullo. Sillä hitsaa varmaan useammankin pikkuhomman. Joku kommentoi aikaisemmin, että langan kulkua helpottaa teflonsyöttöputki.
     
  8. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    ^
    No perkeles, kiitosta vaan! Siinähän se. Miten en tuota aikaisemmin huomannut. :-?

    Uusi syöttöputki tarvii tosiaan olla (ei kuulemma pala enää hyvin jos putkesta on vedetty aikaisemmin läpi mustaa lankaa) ja hieman lankaa isompi suutin.

    Techno weldillä oli aikaisemmin tarkoitus yrittää, mutta ei tuota lohkoa oikein saa tarpeeksi kuumaksi.
     
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    Itsellä toi 180 adaptive ja olen hitsannut alumiinia ilman mitään ongelmia 4mm asti. Lanka oli 1,2 millistä ja suutin 1,3mm. Ei tökkinyt yhtään. Mutta en tiedä sitten lähtisinkö tuolla mitään lohkoa hitsaan. Ainakaan jos kovin arvokas sellainen on kyseessä. Langasta irtoaa matskua jos koittaa teräslinerilla hitsata työntävällä koneella, eikä tosiaan onnistu. Omassa koneessa oli tuo tefloni jo vakiona. Ostettu joskus 2009.
     
  10. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Jos et ole konetta vielä hommannut niin osta samantien MinarcMig Evo 200,on ruutia 20 amppeeria enemmän.
    Tai sitten Miller Mpi 200 lähes samalla rahalla.Siinä on nelipyöräsyöttö,pulssiohjelmat alumiinille ja puikko-sekä DC tig-hitsausmahdollisuus.
    Molemmat toimii valovirralla ja painaa alle 15 kg.
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Teflon langanjohdin on ehdoton edellytys jos meinaa alsaa hitsata lankakoneella. Syy on siinä,että se alumiini tarraa kiinni siihen teräsjohtimeen.Tunnetusti teflonihan on liukas kuin väyrysen pave.

    1,2mm langalla voi pikku Kempillä onnistuakkin,varsinkin jos on vielä Mg5 eli ns.meriveden kestävää lankaa,joka on huomattavasti jäykempää kuin ihan perus AlSi 5 lanka.Ei ruttaa niille pikkurillin pään kokoisille pylpyröille niin ahnaasti.
    Ongelmat yleensä alkaa siinä vaiheessa,kun pienillä 2-pyöräsyötöllä varustetuilla masiinoilla yritetään turata millisellä tavallisella alumiinilangalla.
    Se kun on löysempää ku lokin skeida tuopissa.
     
  12. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Jos on vähänkään arvokkaampi lohko kyseessä tai oikeasti tarvetta saada se toimivaksi,unohda technoweldit kokonaan tollaisessa hommassa.
     
  13. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Kun ei ihan kaikkea usko mitä hifistelijät väittää niin voi kokeilla alumiini hitsausta normi migilläkin. Siihen en ota kantaa kannattaako lohkoa itse alkaa hitsailemaan ilman kokemusta.

    Eli omalla migilläni (tosin wallius) on hitsattu alumiini rakennustasot ja hyvin kestänyt.
    - alumiini lanka meni läpi vaikkei teflon letkua ollutkaan, pistin vaan öljyä mukaan aluks ja koitin pitää mahdollisimman suorana letkun kokoajan.
    - Ei varmasti kannata yhden sauman takia pulloa hankkia eli käy hakemassa K-raudasta kertakäyttöpullo ja säädin, sillä hitsailee muutaman sauman jopa ulkona tuulessa. Pullo maksoi muistaakseni jotain 30€ luokkaa.
    Toinen vaihtoehto hakea raksakone vuokraamosta vehkeet lainaan.
     
  14. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Tuli haettua teflonjohdin, kertakäyttöpullo, paineensäädin ja suutin. Hyvällä tuurilla viikonloppuna pääsee kokeilemaan.

    Tossa on samasta moottorista peräisin oleva turha valukikkare, johon ajattelin harjoitella.
     
  15. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    ei sit kannata hitsasta sisällä jos ei hyvää imuria/maskia.. alumiini käryää aika kivasti..
     
  16. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Juu, tossa tallin ovella ajattelin.
    Lohkossa on tosiaan sellainen parin sentin pituinen halkeama öljynjäähdyttimen banjopultin kierteen kohdalla kun joku apina yritti kiristää banjoa niin, että vanha tiiviste ei vuotaisi :oops:

    Sen jos sais tinattua umpeen, että ei vuoda öljyä niin hyvä olis :)
     
  17. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mielenkiintoinen paikka,öljyä ja alumiinivalua. Valualumiini kun käyttäytyy kuin pesusieni ton öljyn kanssa. Kerro kuin kävi ja pukkaa pari kuvaa jos sattu olemaan kamera hollilla.
     
  18. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Varmasti.. :)


    Juu, laitan kuvat jos kehtaan.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Palasiks, pitkä pesu moottoripesukoneessa, sheevaus, reikä tinata kokonaan umpeen, uus reikä ja kierre sinne. Tai sit porata isoks, kierreholkki minkä hitsaa otsapinnasta paikalleen. EN usko et tulee oikeen muuten onnistumaan täysin tiiviiksi.
     
  20. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Tossa siis kuva lähtötilanteesta. Railo on pysäytetty poraamalla ja viistetty hieman auki.
     

Kerro tästä muillekin!