Mitäs sieltä puskasta löytyykään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja C-barge, 7.7.2011.

  1. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    hienoo Jykä , tuleehan sielt porist luultavast auton uus enkka , jos et taas kolmosel ota lähtöi
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kellään tuloksia Jykän ajoista tiedossa....
     
  3. nikkezz

    nikkezz 1st gear

    Tais 10.3 jäädä parhaaks ja loppareita jotai 212 hujakoilla. Videoo tulee viimeistään huomenna.
     
  4. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Ei ollenkaan huonosti. :D
     
  5. ET 619

    ET 619 Gearhead

    Mikä tuon Vallun enkka muuten aikoinaan oli?
     
  6. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Hienosti Valtteri meni stripillä ja oli kyllä varikon väriläiskä.
    Täytyy nostaa hattua vaikka en sellaista käytäkkään.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    No joo, nyt on sitte ekat "oikeet" lähdöt otettu. Ja jos ei muuta, ni löyty kaikkee pientä paranneltavaa. Kytkin ei oikeen edelleenkään toiminut, tarvii vähän toisenmallisia liittimiä ja letkuja aluks, sit tarvinee ajaa tasot niin vauhtipyörästä kuin asetelmastakin, sekä säätää ne välykset oikeiks. Nyt ne tais olla edelleen liika tiukalla kun auto läks ryömimään aina kun nosti kierroksia, kytkimen nostot jäi siks vähän "epämääräsiks". Jarrut, toimiva lähtökierrosrajotin ja line lock olis kans kivoja ylläreitä.

    Motti oli rajotettu 7000 napilla koska moroson kiikun mukaan seetipaineet on häikäisevän matalat, about 120 lbs, mut kuinka paljon se sit todellisuudessa valehtelee, tarvii tsekkaa. Sais olla siellä 220 vähintään. Kytkimen letkut aukes kutakuinkin joka kerta kun paino kytkintä, siitä seuras että kytkinnesteet valu ulos. Niinpä kytkintä piti painaa vaan just ja just sen verran et se jollain lailla irrotti, siitä varmaan aiheutu toi ryömimisilmiökin osittain. Tarvii vähän kulmajunttureita ni pitäis toimii paremmin.

    Motti tuntu pelaavan muuten ku bu..., mopari. Sille ei ensikäynnistyksen jälkeen oo tehty mitän muuta ku sytkäsäätö, venttiilivälyksetkin on kasauksen jäljiltä. Mut aina pärähtää käymään ja tuntuu et sen toimintaan voi luottaa ainakin tohon 7000 asti. Loota ja perä tuntuvat myös toimivan, 8 3/4" spoolilla ja 4.56 välityksellä.

    Loota eritoten pelaa sikahyvin mut ykkönen ja kakkonen on niin lyhyitä ettei viel oikeen kerenny vaihtoihin mukaan ku ekassa ja tokassa lähdössä. Ekassa yritin vaihtaa kaasua keventämättä kolmoselle, mut ei se vaihde lähe päältä pois jos ei kaasua vähän nosta. Eli ajo tapahtuu siten että kierroksia, kytkin ylös ja vetää kevyesti kepistä taaksepäin, nopee kaasunkevennys ja kakkonen on pesässä, keppii eteenpäin, kevennys ja ollaaan kolmosella jne. Todella hauskaa ja tekemistä riittää! Vikassa lähdössä vielä lähti shifterin t-kahva auki mikä toi hommaan lisämausteensa.

    Positiivinen yllätys oli myös auton ajettavuus. Viron testilähdössä kylmillä renkailla oli ohjelmaa riittävästi, siellä mittasin kulmapainot ja ne oli päin peetä. Tallilla siirsin taka-aksilaa apparin puolelta aavistuksen taaksepäin ja laitoin pari flattia preloadia laddereihin. Tuntu ainaki noilla mummolähdöillä lähtevän suoraan ja olevan loogisesti ajettavissa. Autollahan oli aiemmin ajettu myös Porissa, viikolleen 35 vuotta takaperin.

    Kisaan lähdettäessä mielessä kummitteli et josko pääsis lähelle auton kahden ekan kesän parasta aikaa, 11.5. Tuntu kyllä siltä et sekin vaatis aikalailla tähtien kohdallaan oloa kun ajokilometrit oli aikalailla nollassa ja paketti testaamaton. Menomatkalla oli jo pikkasen nostalgiaa ilmassa ku pyyhkästiin trialerilla kostovolkkarin ohi, siin olis ollut kuvan paikka! Tai vähintäänkin varikolla ja yhteinen parilähtö olis pitänyt ottaa, mut ehkä ens kerralla.

    Luokaks valikoitu ET Bracket ja eka lajittelulähtö oli Jorosen Simoa vastaan, Simon ajaman Camaron potentiaali oli oikein hyvin tiedossa kun olin sillä itekin muutaman kisan ajanut. No, valot vaihtu ja liikkeelle, kakkonen, kolmonen aj mitä vit, mennään aikalailla camaron kanssa tasatahtiin. No, sitte Simokin ajatteli et eihän toi nyt mua voita ja sadan metrin jälkeen sit alko pikkuhiljaa jäämään, mut ei mitenkään toivottomasti. Paluutiellä sit Tsiffe näyttää käsimerkeillä et 10.5!

    Seuraavaks sit korjailtiin kytkimen nestevuotoja eikä ehditty enää ajaa toista lajittelulähtöä. Eli vuorossa pudotukset, dial iniä käytiin kysymässä ja sanoin et laita 10.35. Vastassa oli ekarundilla '68 camaro isolohkolla missä Simunanmieskin pyöri huoltojoukoissa joten ajattelin sen jäävän päivän viimeiseksi. Reaktiot meni sattumalta ihan inhimillisesti ja vaihdot mukavasti suht kohilleen, maalissa taisin olla ekana, joten eiku paluutietä varikolle. Kännykkää taskusta ja aikaviesti esiin; 10.36 ja jatkoon!

    Seuraava rundi oli ovaalikuplaa vastaan. Tossa sit ennen burnista aukes se shifterin nuppi joten steitsatessa ei pystyny pitämään line lockia päällä ku tarvii kaikkii haarukoita jne väännellä samaan aikaan eikä ollu oikeen tukipistettä. Seurauksena ryömiminen punaseks ja vast sit kykää ylös, punavalo kuusessa. Ekat vaihdot meni hässäkässä kans raikkaasti pitkiks ja tulos päivän huonoin aika 10.55 sekä kamojen pakkaus ja kotimatka.

    Porissa oli taas kerran valtavan upeet kisat, henkilökunta on tiukan asiallista ja asiat toimii ja pitää. Pito riitti tällä haavaa mainiosti liki kymmenen vuotta vanhoille renkaille, sen suhteen ei meillä mitään ongelmia. Varikolla jengi kävi ihmettelemässä ja juttelemassa mikä oli mukavaa, ja kun ei oltu pakattu jsut varusteita mukaan (ei sinne olla menossa ropaamaan), ni jättikiitos myös Adelle, Asserille, Teemulle, Kiekulle ja kumppaneille jne jne avusta ja tarvikkeista sekä varikolla että line upissa.
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Hieno ja todella nostalginen laite, jonka minäkin näin ekaa kertaa tositoimissa. Piti oikein Line upin häntäpäästä tulla katsomaan Wheelie Valtterin eka lähtö. https://www.youtube.com/watch?v=gZCTtcVs__0

    Muita lähtöjä en sit nähnytkään, paitsi osan sitä ekaa pudotuslähtöä paluutien puolelta.
     
  9. nikkezz

    nikkezz 1st gear

  10. Teukku

    Teukku 3rd gear

    Eipä mitään kiittelyjä, ainahan moparia on kiva ropailla. Varsinki
    tuollaista nostalgia laitetta.
    Hyvässä seurassa päivä meni vauhdikkaasti ja hauskaa oli...

    -Teemu-
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Taidan kuitenkin yrittää vielä finaaleihin päästä rykäsemään homoräkettiä. Pientä päivitystä tulossa ainakin moottorin venttiilikoneistoon, jarruihin ja kytkimeen. Kytkimen välys oli vielä liian pieni Porissa mikä aiankin osaltaan selitti ryömimisen. Lootatunneli tarvis vielä yrittää saada aikaseks, etujarrut vaihtuu todennäköisesti levyiks jne jne. Motissa oli yhden katkenneen orkkissäätöruuvin tilalle vaihdettu 440 sourcen ruuvi kulunut, mahtavata laatuva!
    [​IMG]
     
  12. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Heh, äkkiä katsottuna tuo kuva voisi olla vaikka Räyskälässä otettu...
     
  13. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Ihan pikainen kuvanvanhennus ilman Photoshoppia.

    [​IMG]
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Muuten kyllä, mutta tuo pilkkivolvo pilaa illuusion. :-?
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Kaania se o :D
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    Taas on jotain pientä saatu aikaseks, vauhtipyörä oli GT-motorissa hiottavana, floaterin ja levyt sekä asetelman retusoin omin pikku kätösin ja nyt vaikuttais taas astetta paremmalta. Kykävälys on nyt ohjeiden mukainen puol milliä mun mittausten mukaan, kun se aiemmin oli 0.2. Lisäks sain Jaffulta painelaakeriin 45 asteen kulmajuntturit ja kasasin ne liitokset nesteteflonilla, eli ei pitäis enää letkujen aueta. Ainakin kuivatestissä toimi hyvin, ku painaa vaihde päällä kykää ni voi pyörittää takarengasta! Venttiilijouset on kanssa vaihdettu, löyty hyllystä käypäinen setti. Seetipaineet oli vain luokkaa 120 lbs koska kansissa on tolkuton asennuskorkeus, jotain edellisessä kasauksessa ryssin. Nyt on tuplaten. Yks tikun yläpää oli saanu lämpöä, mut en kyl oikeen keksinyt et miks, samoin yks "440source" säätöruuvi oli kulahtanut, mut motikseen pitäis saada parempaa. Ton turvin voi sit rundirajoittajaa nostaa varovasti järkevämmälle alueelle nykyisestä 7000:sta. Omituisesti toiminut tai toimimatta ollut line lockikin varmana ehjäänty ku luki ohjeet ja laitto sen linjaan oikein päin! Flipin saranankin onnistuin rikkomaan, et se tarvis vielä retuseerata, ja lisäks rakentaa joku kuvankaunis lootatunneli. Siihen päälle vielä etujarrujen päivitys ni vois vielä kauden viimiset käydä rykäsemässä motoparkissa. Ainakin vielä se näyttää realistiselta mahdollisuudelta.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Valtterihan sit oli motoparkissa, ajot tosin jäi yhteen lähtöön kun vetari katkes ekassa kykänostossa. Ajaminen vain toisen pyörän vetäessä oli kohtuu mielenkiintoista, aavistuksen vetelee! Motti ja kykä toimi nyt upeesti. Nyt tarvii hetki tuumata et mitä ton akselin kanssa tekee, hommaako 35 rihlasen spoolin ja akselit vai keksiikö jotain muuta.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siitä se sit johtu et hiukan tuntui vetelevän.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mihinkäs lienee hävinnyt Morris, kyljissä taisi olla teksti Mopar Expres, ja taisi olla tekniikka moppen 340, eli jäikö suomeen?

    Hantta
     
  20. 383

    383 Gearhead

    wheelie wagon on tallissa edelleen miettivät uutta mottia
     

Kerro tästä muillekin!