Monenttiavaimen toiminta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja RikuK, 9.3.2020.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Ostin tuollaisen MTX avaimen, 40-210n.m Motonetistä. Joku tiesi kertoa, ettei sillä saa avata muttereita/pultteja. Pitääkö tämä paikkansa?
    Mikä sieltä voi hajota? Kumma härpäke.
    Miksi siinä on räikkätoiminto kumpaankin suuntaan, jos sillä ei saa aukoa lainkaan..?!?
    Jos sillä saa aukoa kireällä olevia muttereita, niin tuleeko minun kiertää momentit "täysille" 210nm, kiristyksen ajaksi vaiko miten tulisi toimia?
    Mukana tuli vain momenttitaulukko, "Certificate of calibration", ei muuta.
     
  2. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    On olemassa vääräkierteisiä pultteja. Ehkäpä siinä olisi oikea syy suunnanvaihtoon ja tarve.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Momenttiavain on tarkkuustyökalu, sitä ei ole tarkoitettu jumissa olevien pulttien yms aukomiseen.
    Tietysti jokanen tekee työkaluillaan mitä haluaa, mutta suosittelen tollasta. Hyvin kestänyt aukoa juntturissa olevia pultteja putkenkin kanssa.
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/767067/Nivelvaannin-12-600-mm
     
    deeäxä, onoff road ja Vuppe tykkäävät tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vaikka siinä on räikkä niin ei se tarkoita että sillä voi vääntää momenttiin molempiin suuntiin. Mulla on pilikkalainen 1/2 karalla ja siinä on räikkä, ja karan voi työntää toiselle puolelle. Eli toimii siten molempiin suuntiin.

    Mulla on myös pahkolainen, 3/8 karainen, se toimii molempiin suuntiin.

    Ja varttituumainen vyrttiläinen ei toimi kun toiseen suuntaan.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Oletan että aloittaja on aivan tosissaan,ja varmaan onkin.
    Silti oli hyvä aloitus.Tarkkuustyökaluja ei pidä kohdella kaltoin,eikä mitään muitakaan työkaluja.
    Multa palo päreet jo siitä kun kaverini pudotti 3/8 Snap-On räikkäni betonilattialle vastoin parempaa tietoa.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joissakin momenteis on suunnanvaihto vivussa keskiasento joka lukitsee mekanismin mutta tokkopa niilläkään oo tarkoitus yli rajojen vääntää
     
  7. RikuK

    RikuK 1st gear

    Kiitän!
    Katselin tuota väännintä Motonetissä, mutta päädyin tuohon momenttiavaimeen.
    Golfin takalaakeri on vaihdossa. Jarrulevyt, ja -palat.
    Hubi on kai hyvä olla suht' momentissa..
    Pitänee seurata viisaanpien neuvoa, ja hakea tuo vääntövarsi, etten suotta riko tuota momenttiavainta..
    Kiitos vielä!
     
  8. -tl-

    -tl- Gearhead

  9. xp

    xp Gearhead

    Hae vaan vääntövarsi lisäksi. 180 nm + 180 astetta on aika raju, ja noita asteita ei kannata momenttiavaimella vääntää, vähän putkeakin tarvii jatkoksi.
     
    Muokattu: 12.3.2020
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Miksi ihmeessä momentti työkalulla pitäisi saada avattua ei sitä siihen suunnitellut kukaan ole. Kantsis siihen työkalupakkiin hankkia muunkinlaisia avaimia, ite en edes minkäänlaista räikkätoimista avainta käytä lujasti kiinni olevaan aukaisuun pois lukien mutteripyssyt.
     
  11. RikuK

    RikuK 1st gear

    Eihä sillä mikään pakko olekaan aukoa mitään muttereita.
    Minä vain kysyin ostamani avaimen toimintaa, koska en tienyt..

    Et sinäkään varmast itsekään tiennyt, ennen kuin joku sen sinulle kertoi, eikö niin..?
    Tämä on hieno sivusto, koska täältä saa usein hyvinkin asiantuntevia ja ystävällisiä
    neuvoja/ vinkkejä, ja ainakin itse olen kiitollinen niistä.
     
    viikinki75, speedy ja xarper tykkäävät tästä.
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kantapään kautta oppi tullu kun muutaman räikän nuorena juuri noin hajottanu.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  13. leemu

    leemu Gearhead

    Katselin taannoin erästä huoltoukkoa kun vaihteli renkaita ihan niinkuin töikseen.
    Sujuvasti ampuili pulttipyssyllä saman momenttivarren kanssa pultit ensin auki ja sitten kiinni:odroll:
    Todelliset momentit oli varmaan ihan herran haltuun, mutta kai ne onneksi ainakin kiinni pysyivät..
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Rengas firmoista löytää pahimmat urpot varsinkin sesonki aikaan. On niissä toki pätevääkin porukkaa.
     
  15. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Asiaa läheltä liipaten:
    -Miksi sytytystulpille on ilmoitettu kiristysmomentti ja mihin tämä momentti vaikuttaa?
     
  16. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    vaikuttaa siihen ettei moottorin vääntömomentti romahda yhtäkkiä
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eihän sitä momenttivartta aukaisemiseen tarvitse, mutta ehkä oli ajatellut, ettei tarvitse vaihtaa prosessin aikana mitään? Hyvä kuitenkin, että käytti sitä momenttivartta kiristäessä.:)
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kai se on niille, joilla ei ole mitään käsitystä tekniikasta ylipäätään.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuli tästä mieleen kaveri mopoaikana. Onnistui katkaisemaan pinnapultteja pytystä aina kiristäesään. Siitä tuli termi Hakala-momentti. Kun löystyy, niin vartti takas.:D

    Mulla oli PV:stä pytty pöydällä kymmeniä kertoja, eikä ikinä sen takia joutunut pinnapultteja uusimaan, että olisi hakala-momenttiin vetänyt. Eikä meillä teineillä sillon mitään momenttiavaimia ollut. Perstuntumalla ja maalaisjärjellä ne laitettiin. Ja toimi. Paitsi sillä hakalalla.;):D

    Ja jos hakala luet tätä, niin älä otä ittees.:D:D:D
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jospa sillä Hakalalla oli vain vähän teitä muita enemmän, millä kiristää? :D
     

Kerro tästä muillekin!