Mopar pallonivelhylsy tai avain

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 13.6.2019.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Olisi siis edessä pallonivelen vaihto Imperialiin ja pelottelua olen kuullut, että voi olla todella tiukassa nuo pallonivelet. Tällaisen linkin hylsystä siis kyse, millä tuo nivel kuuluisi irroittaa. Saisin kai lainaan jonkin itse rakennetun hylsyn, mutta hiukan mietityttää, jos se hajoaakin lainassa... Maailmaltahan noita hylsyjä saa ostaa, mutta saakohan Suomesta mistään? Mulla kun ei ole oikein kokemuksia ulkomailta ostamisesta ja taitaa yhdelle hylsylle tulla aikamoiset lähetyskulutkin.
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mä hitsasin metrin pitkään lattaraudan (10x80 mm) pätkään neliön muotoon jotain käteen sattuneita palikoita ja sillä väänsin.
     
    Muokattu: 13.6.2019
  3. darpen

    darpen Gearhead

    Toi lattarautapatentti tai vastaava toimii hyvin.
    Sit jos saat vielä tukivarren lämmitettyä niin lähtee "aika" kivuttomasti.
    Toki tollanen oikea työkalu on varmaan hyvä, mut ilmankin pärjää.
     
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mä hitsasin kaverin kanssa siihen palloniveleen mutterin ja väänsin irti tohotuksen jälkeen. Hyvin lähti irti. Vaikeempaa on saada raidetangonpäät irti siitä keskitangosta jos ne on muhinu kurassa 60 vuotta. :poff:
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Lämpö ja suihke on kans oleellisia työkaluja tuossa hommassa. Ite olen irrottanut putkipihdeillä.
    Rt. Pää lähtee helpommin, kun venyttää säätöholkia kahdella vasaralla vastakkaisilta puolin taputtaen.
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Muutamalla eurolla Motonetista joku iso (55?)mm hylsy ja siihen hitsasin neliötangoista (kiilatankoa) neliösovitteen. Isolla 3/4 mutterimopolla lähti kivasti. Itse asiassa viimeisin eli Ram Van niin lähti ihan vaan 1/2" laatupyssylläkin.

    Ongelmia tulee lähinnä jos ne hitsatut osat on liian pehmeää rautaa.

    Varmaan toi mutterin hitsaaminenkin on toimivaa, tosin taitaa vaatia pian raitisilmamaskin...
     
    Muokattu: 17.6.2019
  7. spinout

    spinout Gearhead

    Mulla on onneksi semmoinen virallinen hylsy, jonka kyljessä lukee "Made in U.S.A.".
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Lainaksi? Vai tiedoksi että sulla on simmonen?
     
  9. spinout

    spinout Gearhead

    Alunperin oli tiedoksi, mutta voin sitä kyllä lainata etäällekin, jos siirtää 30 takuusumman mun tilille, josta maksan sitten postikulut ja loppujen erotuksen siirrän takaisin lainaajalle miinus 5 euroa vaivasta, kun olen saanut hylsyn takaisin..
     
    caprice305 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!