Muutamia sanoja engl.---->suomeen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja arrakis, 12.3.2005.

  1. arrakis

    arrakis 1st gear

    Eli tarvis saada tietää autoaiheista sanastoa. En löytänyt mistään, joten kokeillaan täältä... Tiedän kyllä missä osat sijaitsevat/mitä "tekevät" jne., mutta suomenkielinen tarkka vastine puuttuu... :oops:

    harmonic balancer=

    throttle body=

    jackshaft=

    inlet plenum=


    Näihin jos ainakin sais vastineen...Kiitos!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    throttle body= läppärunko
    inlet plenum= imukotelo
     
  3. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    harmonic balancer= värinän vaimennin (="dampperi" joka tulee kampiakselin päähän)

    throttle body= läppärunko (ruiskuissa imuilman virtausta säätävä läpällinen runko)

    jackshaft= ???

    inlet plenum= imusarjan imutaso (TPI ruiskussa kaksiosaisen imusarjan päällimmäinen osa)


    Muut kertokoot enemmän
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on se mikä Jackass:issä sojottaa :odroll: .
    Eiku esim. fillarissa se on se akseli jota pitkin veto menee vapaakytkimelle, mutta en ole koskaan kuullut että sitä nimitystä on käytetty jos on yli 3 pyörää?
     
  6. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kiitos näistä vastauksista! Täytyy laittaa toi "sanakirja" talteen...
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    Ettei se jackshaft vaan tarkottas tunkin aisaa eli vartta ?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Esko Mauno;"Tekniikan sanasto" Enlanti-Suomi-Englanti (Alfamer):

    jackshaft=apuakseli, väliakseli

    ps. tuo kirja kannattaa ostaa, vaikken tiedä mikä tuo apuakseli sitten on!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Apuakseli on kampiakselilta hihnan tai rattaiden välityksellä voimansa ottava(yleensä pyörii 1/2 kierrosta per kampuran kierros) akseli josta käyttövoimansta ottaa mm.virranjakaja ja öljypumppu. Taitaa tosin olla aika konekohtainen. Ja joskus tuohon apuakseliin on yhdistettynä myös koneen värinänvaimennys ominaisuuksia (volvo 16v)..
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    toiselta nimeltään tasapainoakseli....
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jahas jahas, ja sitä meinataan alkaa "viilaamaan" T-Birdin ilmapuoltakin sitten :wink:
    Muista sitten,että plenumia joudut porttaamaan throttle-bodyn päästä jos meet isompaan TB:hen!!! Tai sitten tilaat Magnum powersin inlet-plenumin johon menee suoraan samaisen pajan 85mm throttle body. mutta sitten muistat myös vaihtaa blowerin topin isommaks... ja tietenkin hommaat flektin intercoolerille.. ja edelleen ettet polta kansipahvia niin vaihdat ne peltisarjat niiden orkkisten tilalle ja hommaat sen 3" putkiston :lol:

    Siitä se alkaa, kun jostain aloittaa niin se on sitten mentävä loppuun asti.. kun se nälkä kuitenkin kasvaa :rotfl:
     
  12. ERT2

    ERT2 1st gear

  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kokemuksesta tiedän, että jos SC T-birdillä ajaa lentokentältä (Hki-Vantaa) Helsingin keskustaan ilman jäähdytysnesteitä, niin kannet on sulaneet........

    Nimimerkillä: tuollaisen jälkeen kannet irroittanut :odroll: :odroll: :odroll: :odroll: :odroll: :odroll: :odroll: :odroll: :odroll: :odroll:
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, kyllähän se näin on, että nälkä se vain kasvaa! Pitäis vaan perhana löytää joku kenellä on homma hyppysissä, omaan tietotaitoon en kauheasti luota. Jep, ne putket teetän kyllä heti ekaks, samoin pakosarjat. Olis vaan hyvä tehdä kaikkee muutakin samalla, kun noi pakosarjat laittaa. Joutuu purkaan kumminkin niin paljon edestä pois tavaraa... Pysyttelen varmaan 70mm Tb:ssä näin aluks. Sen jos laittaa, niin ei ilmeisesti tarvi plenumia porttailla...
    Että jos löytyy halukkuutta tollaiseen operaatioon...maksan kyllä! Ja saisin itse olla vähän niinkuin "oppipoikana", heh! Auttakaa äijää hädässä!! :(
     
  15. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Alkuperäinen plenum on 65mm halkaisijaltaa, eli 70 TB:llä kannattaa jo portata. Eli porttimätsää ton ettei tuu eriskummallista huullosta tuohon saumaan. Ei sitä plenumia tartte blowerille asti hinkata, riittää jonkin matkaa plenumin suulta. Ja kun vaihdat ton TB:n niin vaihdapa sopivan kokoinen esm 75mm MAFS unitti, ja sitte vaihdat myös suuttimet jotka mätsää ton MAFSin kanssa.
    Ja sehän tarkoittaa,että revit sen blowerin pois, purat plenumin että saat fuel railin irti, ja sitten vaihdat ne suuttimet :wink: .. eli sellasta ns. "kun vaihdat yhden niin vaihda samalla toinen kun se kuitenkin pitää avata kaikkineen päivineen". Ilmapuolta ei kannata juuri paljoa lisätä ilman että vaihdat putkiston paremmin hengittävään..muuten se kansipaffi sanoo poks kun tarpeeks pitää polvee suorana pedaalin päällä.
    Ja se plenumihan on alumiinia, eli sen porttaus tollasen 5mm halkaisijaltaan käy aika sukkelaan.. ei pyöreen reiän suurentaminen niin hankalaa ole, kun tässä ny ei tarvii juuri mitään muotoilla
     
  16. arrakis

    arrakis 1st gear

    Joo toi MAFS on kans jo tilauslistalla... Kuinkas vaikee projekti toi suuttimien vaihto on? Ajattelin kyllä ottaa MAFSin, jonka kans vois käyttää noita vakiosuuttimia. Tuntuu menevän ihan kiva summa rahaa...onneks mulla sitä on! Heh! :rotfl:
    Mites sulla tilanne? Aiotko tilailla mitään? Mulla olis konttiasiakin vähän niinkuin kunnossa...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No katsos, kun se nälkä kasvaa kuitenkin syödessä niin vaihda nyt kuitenkin ne isommat suuttimet ja esm 75mm MAF. Se irrottelu menee tosiaan niinkuin tossa yllä kuvasin, blowerin ympäriltä tavarat veke kaikki niin pääset käsiks fuel railiin ja suuttimiin.
    Se tietokone kuitenkin opettelee uuden syklin ja syöttömäärän vaikka suuttimet oliskin "hieman" suuremmat. Tosin Jos jätä nyt orkkikset ja joskus tulee mieleen pikkusen lisätä ilmaa niin sitten noi orkkikset jää pieneks.
    Ja erityisesti kannattaa lisätä se raised blower top sekä IC:n flekti.. niitä saat helposti tilaamalla sieltä sccoa.com kautta. Toimitus jenkkipäässä pelannu tähän asti ku junan vessa ja se Bill auttaa kyllä jos sulla on kysyttävää ns. referenssitä että mitä minkäkin kanssa.
     
  18. arrakis

    arrakis 1st gear

    Se blowerin toppi ja IC:n flekti on kans jo listalla! 8)
    Nyt on vaan pieni probleema, et ottaisko C&L:n 76 mm vai Pro-M:n 75mm MAFS:in...?! Taidan ottaa sen C&L:n 75mm TB:n...
    Oikeesti toi rahan meno vähän huolestuttaa. No ei tässä kuitenkaan joka päivä olla osia tilaamassa , että kerran se vain kirpaisee! :p Onpahan sitten bolt-on osaa oikein kunnolla...
    Noi putket pitää tosiaan saada ensin pukattua, mutta sitten, sitten...
     

Kerro tästä muillekin!