Nopeuden rajoitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja hzemax, 1.4.2010.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mikä mahtaa olla sanktio, jos,,, tai siis kun ajaa rajoittimella varustetun
    kuorma-auton tutkaan vaik satasta rajoitin pois päältä.

    Siis ylinopeus-sakon lisäksi , jotain törky kallista. Veroja tms.

    Enhän miä, mutku kaveri vaan kyseli.

    Poliisi varmaan tietäs mut ei viittis niiltä tollasta kysellä.
     
  2. Muthafucca

    Muthafucca 1st gear

    Joo, tota on joskus ihmetelty monenkin kaverin kanssa.
    Tutuista ja puolitutuistakaan ei ole löytynyt ketään joka varmasti tietäisi.

    Eikö todellakaan ole ketään joka tuntee jonkun joka olisi poistanut nopeudenrajoittimen käytöstä ja ajellut sitten ylinopeutta jääden kiinni??
    Mitä seuras??

    Yhellä oli sellanen veikkaus että kävis niinku mopolla käy jos väline liikkuu liian kovaa, eli kilvet pois ja katsastuksen kautta sit takas liikenteeseen.
    Ja sakot tietty.
     
  3. martiar

    martiar 1st gear

    Sakothan siintä tulee ja välittömästi passitus katsastukseen.
    Toisin sanoen mee ajokieltoo auto välittömästi.

    AM-Racing
     
  4. Jep , eiköhän täällä saa ihan isän kädestä ,kun nyt sentään Suamessa ollaan.... kiva kattella miten hyvin esim jenkkilässä ja saksassa liikenne sujuu kun ei moisia vitun keksintöjä ole ammattiautoilijoitakaan haittaamassa.

    On se kumma että täällä mettän keskellä ei edes kevyet kuorma-autot saa kulkea muun liikennevirran mukana vaan joutuu aiheuttamaan turhia ohituksia tietä tukkimalla kun rajoitin hankaa vastaan,

    Paljon turvallisempaa olisi ,jos kuorkit sais ajaa edes sataa , jäis monet kuolonkolarit tapahtumatta ,mutta ei , täällä kun on joku keksinyt että pudotetaan liikenteen nopeus nollaan niin tulee nolla kolariakin :poff: :wc:

    Eikös Konginkankaan turman tutkimus osoittanut että kuljettaja ei pystynyt tekemään liukua korjaavaa kiihdytystä kun rajoitin esti sen?

    Teillähän on nopeusrajoitukset joita tulis noudattaa , mutta että pitää olla sitten sielä erikseen tietukkoja oikein lain pohjalta!!

    Oman k-a:ni valkkasin niin ettei rajoitinta ole , silti pitä(isi)ä 80 körötellä , mutta tarvittaessa esim ohittaessa ei tartte kuitenkaan viikkoa varata toisen auton rinnalla roikkumiseen.
     
  5. captainpera

    captainpera 2nd gear

    rajoittimista

    Nopeudenrajoitinpelleilyn takia esim. vanhempien kevytkuorma-autojen, missä moista kapistusta ei ole, myynti on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Samanaikaan vohkataan polttoaineenkulutuksesta ja ilmansaasteista. Rajoitin lisää kumpiakin. Lisäksi vanhemmat autot ovat tietysti myös turvattomampia kuin uudet.

    Itse en todellakaan osta kevyempää kuorma-autoa, jossa on nopeudenrajoitin. Suorastaan vaarallinen laite. Ohitukset vaarallisia/mahdottomia ja joissain mahdollisissa ääritilanteissa auton luisua ei voi edes yrittää korjata painamalla kaasua.

    Käsittääkseni tämä Luoteis-Neuvostoliitto on ainoa maa maailmassa, jossa myös kevytkuorma-autoihin on tuo helvetinkone asennettu.
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Re: rajoittimista

    oho.. anteeks et puutun tähän, mut sie oot erittäin metsässä noiden mielipiteittes kanssa.

    nopeudenrajoitin ei aivan takuulla lisää polttoaineenkulutusta tai saasteita. kuljettaja toimillaan sen sijaan voi lisätä kulutusta ajamalla (ylinopeutta) rajoitinta vastaan.

    ja mitä tuohon yhdistelmän luiston korjaamiseen tulee, ni saa olla äärimmäisistä tilanteista lähes äärimmäisin et sellaiseen Pakolta joutuu.. fiksu kuljettaja välttää luistot jo ennalta, en sano et kaikissa, mut useimmissa tilanteissa.

    ja miun mielestä ohitus on joka tapauksessa vaarallinen, jos sitä ei voi tehdä ilman reilua ylinopeutta..

    peace - out
     
  7. captainpera

    captainpera 2nd gear

    rajoitin ja kulutus

    Edellinen kirjoittaja on kyllä kanssa oikeassa, mutta korjataan, että ei rajoitin itsessään lisää kulutusta, vaan siitä johtuva "ajotyyli."

    Ennen pystyi mäkiin ottamaan "vauhtia" raskaalla kuormalla, joten kulutus pieneni ja samalla saasteet. Laitonta hommaahan toi oli tietysti, kun notkossa kyytiä oli joskus "hieman" yli sallitun. :)

    Samoin rajoitinta vastaan ajaminen ja kulutuksen lisääntyminen sen takia on ratin ja penkin välistä kiinni. Ei rajoittimesta.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Järjenkäyttö kun on kielletty, niin kansasta tehdään robotteja. Autolla voi myös ajaa sulkuviivan ylitse estääkseen vaikkapa kolarin, mikä on minusta ihan yhtä suuri rike, kuin painaa kaasua ylinopeuden puolelle oikeaistakseen yhdistelmän.

    Ja kun se rajoitin ei osaa kuitenkaan lukea, että mitä niissä nopeusmerkeissä milloinkin seisoo, niin kapistuksen hyöty on tosiaan vähintäänkin arvelluttava. Onko se isompi synti ajaa sataisen rajoituksella sataa, vai neljänkympin alueella 88? :rotfl:
     
  9. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    miun kokemukset kuorma-autoista on varsin vähäiset.. ehkä keskimäärin kerran vuodessa oon sellasta ajanu, tänä vuonna en vielä kertaakaan. mut samat asiat pätee niihin, ku muihinkin autoihin.

    mein duunissa seurataan vähän tota polttoaineenkulutusta.. ei sentään hampaat irvessä, mut monen vuoden statistiikka kertoo jotain kaluston kunnostakin. suodatinhuollon laiminlyönti näkyy piikkinä tilastossa, jos jonkun esimerkin heitän.

    mut parhaiten siitä tilastosta miun silmään pistää se, et tehokkaimmat autot kuluttavat keskimäärin vähiten polttoainetta. suosittelisinkin hankkimaan tarpeeksi tehokasta kalustoa, ja jättämään sen rajoitinpohdinnan vähän vähemmälle. en nyt tarkoita et jokaisessa jakoraketissa tarvis olla vinkkeli, mut et ei tulis hankittua ainakaan alitehoista vehjettä.. sellanen vituttaa kuskin lisäks myös muita tienkäyttäjiä.
     
  10. mjsn

    mjsn 1st gear

    no eikö se rajotin ole just se joka lisää sitä kulutusta. jos tehokkaammissa kulutus pienempi.
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    :eek:

    mitä tarkoitat?
     
  12. mjsn

    mjsn 1st gear

    no yleensä kun tarvitaan vetoja rajoitin katkoo syöttöö ja
    vauhti hiipuu pykälletään. ja tuupista tulee tummaa utua . jos sitä rajotinta ei olis niin vois isolla vaihteella ottaa vetoja pysyis kiekat optimi alueella.
    tietysti eihän siitä rajottimesta mitään haittaa ole jos asustelee tasa maalla jossa ei ole mäkiä .mut monesti mennään ala mäestä ylämäkeen .ja jos päästää alamäessä nousemään vauhin liikaa rajotin pärähtää pykälletään.menetetään optimit kulutus nousee.
    isompi tehonen pata ei nyykähä samallalailla kun pienemmät.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei, vaan kuljettajalla oli liian suuri tilannenopeus. Eli kun jo ajaa ns. talla melkein pohjassa, niin raskas ajoneuvoyhdistelmä ei vaan enää 90 km/h nopudesta oikene kaasua lisäämällä koska ei sieltä enää ole mitä tulla, oli sitten rajoitin pois päältäkin.

    Kuskilta oli perävaunu vedellyt pitkin kumpaakin kaistaa jo muutama kilometri aiemmin. Hnen olisi tuolloin pitänyt pudottaa vauhtinsa vastaamaan sääoloja eli oli erittäin liukas keli.
    Jos kuljettaja olisi ajanut esim. 70 km/h olisi perävaunun liuku ollut korjattavissa kaasulla tai koko liukua ei olsi tapahtunutkaan.
    Näinhän se suurinpiirtein oikeudessa meni. Olihan siinä muitakin tuomittuja, huonosti sidottua kuormaa ja kiireistä aikatalua...
     
  14. mjsn

    mjsn 1st gear

    no tuo on yks paha esimerkki. mut onse rajotin syypää tai ei. mut kyl korpee kun liukkaalla pitäis mäkeen torpata kunnolla .ja eikun rajotin katkoo ja just kun hiipuneella vauhilla oot pääsemässä ylös ni joudut kepittää ja istuu siihen tai ottaa pers mäet. ni kiitos rajotin ja valtiovalta .
    n
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Älä kirjoittele tänne tollasta potaskaa kun et tiedä kyseisestä tapauksesta näköjään muuta kun sen mitä tiedotusvälineet on repostelleet virheellisesti ! :mad:
     
  16. studio57

    studio57 Gearhead

    kysyin tutulta poliisilta pitä tapahtuu jos ajan k-kuorma-autolla 100km/h jossa on rajoitin.. niin se selvitti asian ja kortti kuulemma lähtee ja sakkoja saapi. . .
    mut on sen verran vaarallinen kapine että pois semmoinen ois/LI saatava.
     
  17. lordC

    lordC Gearhead

    Niin oikeestaanhan toi rajotin pykälä meni vähän niinku väärinpäin. Äkkiä tulis mieleen,että uudempi kalusto,joissa on rajotin,pysähtyis paremmin vaikka satasen vauhdista,ku noi vanhemmat ja olis muutenkin ajettavuudeltaan parempia.. :poff:
    Mitä taas kulutukseen tulee,niin tehokkaampi auto kyllä jaksaa vähemmällä vedätyksellä viedä saman kuorman ja vie ainaki mun mielestä vähemmän. Mut toi nyky diesel tekniikka on näköjään kiinni ihan kierrosnopeudesta,jopa niin,että vaikka 1300rpm:lla voi mennäkki enemmän soppaa ku 1400... :odroll:
     
  18. xp

    xp Gearhead

  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo. Rajoitin säädettynä tasan kahdeksaan kymppiin olisi vissiin ollut se ainut autuaaksi tekevä asia :rotfl:

    Mitäs sitten jos joku vetää kahdeksaakymppiä sumussa tiellä seisovaa hirveä päin kevytkuorkilla ja pääsee hengestään :odroll: Säädetään rajoitin neljään kymppiin.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Oletkos sinä joku moderaattori kieltämään keneltäkään täällä kirjoittelun ja satuitko sinä sitten olemaan tuo kovan onnen kuski kun kerta kaikkia muita paremmin tämän asian tiedät?


    Tässäpä vielä onnettomuustutkimuslautakunnan video jossa näkyy kuinka kaveri ajeli ylinopeutta ja jarrutti ennen onnettomuutta. No väärennöshän tämä varmaan on

    http://www.internetvideot.com/index.php ... &Itemid=26

    http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploa ... g46qva.pdf

    Anyway, varmasti Suomen tutkituin kolari ja tietoa netti väärällään joten siitä vaan selvittämään. Nopeudenrajoitin ei kuitenkaan ollut osallisena.
     

Kerro tästä muillekin!