nyt kaikki viisaat tänne!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Camino'79, 14.6.2008.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    moro vaan kaikille.

    elikkäs tilanne on sellainen että nyt vihdoin ja viimein kahden vuoden raadannan jälkeen sain tuossa kevättalvesta caminon pohjatyöt valmiiksi ja auton pohjamaaliin.
    tämä siis lähtökohta tarinalle.

    tuossa muutama viikko pohjamaalaamisen jälkeen sitten ajateltiin viisaina että no kannattaahan sinne vetää kotelosuoja ettei kevään aikana kondenssivesi pääse ruostuttamaan koteloita, kuulostaa järkevältä eikö?

    no, tuossa muutama viikko sitten aloin katsomaan että helmat on kostean näköiset, ilmeisestikin kotelosuojaa, tuli silloin ajateltua, no ajattelin myös että eihän tuo vaarallista ole, että kyllähän tuo pois kuivaa.

    no, nyt sitten tuossa eilen kardaania asettelin paikalleen ja huomasin että helmasta oli pakkelointi halennut niiltä kohdin mistä oli sitä kotelonsuojaa tihkunut hitsisaumoista.

    eli nyt ilmeisesti meni koko helvetin auton pohjatyöt uusiksi, juuri kun kaikki alkoi näyttämään hyvältä ja auto menemään kasaanpäin...

    joten tietääkö kukaan onko tähän nyt olemassa mitään muuta korjauskeinoa kuin repiä pakkelit helvettiin, poistaa kotelonsuoja-aine (millä helvetillä?) ja tehdä koko auton pohjatyöt uusiksi käytännössä ovista taaksepäin?(ovista taaksepäin koska koko helmat tuli hitsattua uusiksi ja sitten tuli tuo tankinkorkki modifioitua, eli kosteutta on siis takapyörien edestä puoleen väliin ovea korkeuden puoleen ja sitten takaa saakin kuskinpuolelta tehdä renkaista taaksepäin koko korkeudelta ja apparin puolelta periaatteessa riittäisi pelkkä helma)

    T: turhautunut caminon laittaja....

    P.S. tuossa tehtiin kokeilu ja ajettiin rälläkällä yhdestä kohtaa pakkeli pois niin tulos oli tämä: kotelosuoja on imenyt itsensä pellin ja pakkelin väliin
     
  2. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    uusiks meni!
     
  3. Aako

    Aako 1st gear

    Kotelosuoja tulee kyllä siittä normikitistä läpi ja liuottaa sen irti! Mitenhän on jos laittaa ensin metallikittiä alle ja sitten tiiviin kerroksen päälle oikealla kitillä jatkaa? Tuskin sitä kotelosuojaa tarvii sieltä koteloista alkaa poistamaan, eikait se sieltä ennää mihinkään valu, kun ei hirveesti lämmittele paikkoja.

    Onko sinne alas pakko laittaa kittiä, mikä ei minnekään näy? Mää oon ainakin jättänyt suosiolla ne alaspäin tulevat helman osat kittaamati,huolehtinut vain ruostesuojauksesta, ehkä pilkunviilaajan mielestä ei laadukasta työtä, vaan kestävyys moninkertaistuu...
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Niin. Miksi sinne kotelon pohjasaumaan pitää laittaa kittiä? Jos jotain olisi pakko laittaa, niin tuubista elastista "korikittiä". Muutenkin eikö ole parempi, että mahdollinen kosteus koteloista valuu pois, eikä jää sinne kittiin ruostuttamaan. Sille kosteudellahan käy ihan samoin kuin tuolle kotelosuojalle. Se vesi tulee samaa reittiä ja imeytyy tavalliseen kittiin.

    itse olen jättänyt helman pohjasaumat suosiolla auki. Vain pistehitsannut. Maalausten jälkeen olen sitten kotelot ruiskinut kotelomassalla ja antanut valua sinne minne vesikin menisi. Kotelosuoja tukkii osan saumasta ja missä ei tuki tekee suojaavan pinnan. Ja sitten muistaa aukoa ne vuotoreiät, tai tehdä semmoiset, jos uusista helmoista unohtuivat..
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no eihän sillä mitään väliä olisikaan mikäli se olisi vain se alassuin oleva helma mutta kun siinä sai tehdä sitä paikkaa n. 30-40cm:n korkeudelle niin se on sinne asti halkeillu.... eli ei jää mihinkään piiloon....


    koska kyllä mullakin on ne reijät auki että vesi ja tässä tapauksessa ylimääräinen kotelosuoja pääsee veks... mutku sitä on tosiaan sinne melkein polvenkorkeuteen asti...
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Vaan eihän se kotelonsuoja kiipeä sinne polvenkorkeuteen asti, jos jätät sen alaosan ilman kittiä, vai oletko paikannut reikiä kitillä sieltä ylempää?
    Silloin se kyllä kiipeää sieltä alhaalta ylöspäin, jos alareunasta pääsee väliin, niin kapillaari-ilmiö hoitaa lopun.
     
  7. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    siis jos ymmärsin niin nyt on kylkee paikattu, eikä pelkkää helmaa?? ja hitsaukset on varmaan vaa pisteillä... ja kotelon suoja ainetta on laitettu joka koloon niinku pitääkin? niin sillon se kyl löytää tiensä pellin ja kitin väliin... paha on korjata muuten ku kaikki pois...
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Peltien takaosat olis pitänyt eristää ulkopinnoista saumakitillä ennen massausta.
     
  9. rötvä

    rötvä 1st gear

    ite oon tinannu kaikki pintapeltien saumat ei kyllä rupee kuplimaan
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Korissa on myös saumoja joita ei saa kestämään "kiinteänä". Niin hyvää ainetta kuin tina kuitenkin on. Niihin saumoihin toimii elastinen saumakitti loistavasti.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    juu, siis suunnilleen näin asia on mennyt paitsi että on sinne yritetty mahdollisimman tiivis hitsisauma saada mutta kun ei oikein ainakaan meikäläisen taidoilla voi vetää pintapeltiin saumaa--> aina jää aavistuksen johonkinpäin huokoista, ja sitten tuosta koritinasta sen verran että sitä ei ole käytetty koska ei löydy tarvittavaa taitoa :-?
     
  12. Aako

    Aako 1st gear

    Se metallikitti on ihan tinan veroista ainetta, kun tiukasti painaa ohuehkon kerroksen sinne saumaan, niin tiivistä on ja siihen ei näyttäs kotelonsuoja pystyvän, ei ainakaan vielä ole moista sattunut... sitä odotellessa :lol:
     
  13. eekoo

    eekoo Gearhead

    Mitä kotelosuojaa käytit?, eikös sen pitäisi kuivua kosketuskuivaksi , ainakin jotkut merkit..
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    bilteman kotelosuojaa oli..... ikävä kyllä...

    mutta tilanne on nyt ratkaistu yhden maalariystävän kanssa sillai että annan vielä kuivua sen aikaa kun saan auton muuten ajokuntoiseksi ja sit vaan halkeamiin uusi pakkeli ja muuten karhennus ja maalia päälle kiiren vilkkaa niin maalin pitäs pitää se kasassa....
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja mitenkä niin ikävä kyllä...

    Sehän oli erään lehden testissä ylivoimainen voittaja, mitä ruosteen estoon tulee...
     
  16. Aako

    Aako 1st gear

    Mietipä vielä tuota, ei takuulla pidä!
     
  17. eekoo

    eekoo Gearhead

    mikä on se aine joka ei tule takapuolelta saumoista kitin läpi pintaan. ? vai onko sika tms jolla ensin saumat peittoon ja sitten joku dinitrol ?
    Mitään öljysekoitusta ei varmaan uskalla käyttää....
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    kyllä kuulema pitää, näin ne kuulema opettaa tekemään tuolla maalarikoulussa, joten mietippä ensi kerralla kun viet omaa autoasi maalamoon ;)
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eipä oo tuommoista tullu vielä vastaan,kotelosuojan oon taakse valuttanu.on ollut tinattua,pisteillä kiinni ja kitti päälle,ei ole vielä kitti halkeillut .johtuukohan varmasti kotelons.aineesta.eli onko kitti ollut varmasti öljyttömällä ja hyvin karhennetula pinnalla.
     
  20. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Ei missään tapauksessa tavallista kittiä halkeamiin, ei toimi... Ja ei varmasti opeteta maalarikoulussa noin... ainakaan meilläpäin...

    Elastista korikittiä saumoihin takapuolelle puhdistuksen jälkeen(kaikki pois taustasta, korikitin jälkeen korroosionestomaali, sitten uudestaan ruosteenesto. Etupuolelta Kaikki kittihalkeamat pellille siten että noin pari kolme senttiä puhtaaksi halkeaman ympäriltä(pellille) jonka jälkeen tarkastat ettei kitti ole "pehmennyt" hiotun alueen ympärillä, sitten mahdolliseen pellissä olevaan reikään täälläkin mainittua metallikittiä tai kovaksi kuivuvaa korimassaa, joka tulee olla vielä päällemaalattavissa. Vasta näiden toimenpiteiden jälkeen voi kitata normaalilla muovikitillä...
     

Kerro tästä muillekin!