Poikkeuslupien saanti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Pro ´55, 21.9.2007.

  1. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Kokeilin selailla noita vanhoja topicceja huonolla menestyksellä.
    Semmosta ihan oikeeta faktatietoa kaivattais, että saako poikkeuslupia renkaiden osalle enää nykyään ja mitkä riittää perusteluiksi?
    Siis jos on kyse tuon 102mm lev ja oliks se nyt 51mm korkeuden ylittävistä renkaista, jotka tarvii poikkeusluvan. Millä perusteella lupia kannattaa anoa vai saako niitä enää lainkaan?

    Urbaaneja legendoja ”yks kaveri pla pla…” liikkuu vaikka kuinka paljon, mutta mikä niistä on tarua ja mikä totta?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Laita faktat, että vanha rengas tämän kokoinen ja uusi rengas taas tällainen. Mittoineen siis.
    Sitten perustelet, että rengaskoon muutos ei vaikuta auton turvallisuuteen eikä käyttäytymiseen ja halkaisijan muutos on otettu huomioon auton nopeutta näyttävissä laitteissa.

    Onko noiden jälkeen vielä perusteita hylätä lupaa?
     
  3. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Juuri tuota kaavaa käyttäen olen aiempien projektien osalta toiminutkin ja silloin se on toiminut.
    Nyt säännökset ovat muuttuneet monilta osin ja kuulemma, poikkeuslupien saanti isommille renkaille vaikeutunut.
    Siis kuulemma.
    Mulla ei ole tapana luovuttaa jo ennekuin olen edes kerinny aloittaakkaan, ja siksi ois kiva tietää onko jonkun poikkeuslupa-anomukset menny läpi ja millä perusteilla. Tai vastaavasti, jos ne on hylätty, niin millä perusteella.
     
  4. laakkius

    laakkius Gearhead

    Et oo aatellu kysyä AKE:n kantaa asiaan, mua ainakin auttoivat viimeks mallikelpoisesti...
     
  5. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Aikomuksena on kyllä ottaa suoraan Akeen yhteyttä, mutta ois hyvä kun olis jotain pohjatietoa myös suoraan harrastemaailmasta.
    Joskus siitäkin saattaa olla hyötyä, tavalla tai toisella.

    En usko, että olen tässä maassa ainoa, jolla on mielessä sallittujen 102mm/51mm rengaskokojen ylittäminen, enkä varmaan ole ainoa, joka sinne Akeen ottaa asiasta yhteyttä.
     
  6. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Mulla juuri meni postiin 340€ kirjekuori AKE:lle.Harrastemaailmasta lähinnä maastoautopuolelta mullekkin on vähän tietoa herunut ,mutta jotain kuitenkin.Näyttäisi siltä ,että luvan saa kun pysyy kohtuudessa.


    http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=44683
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mutta mitäs tämä tarkoittaa:

    "

    Jotta autoasetuksen 35 §:n 2 momentin poikkeusvaltuuksien rajaus kilpailun vääristymisestä täyttyisi, tämän momentin mukaisia poikkeuslupia voidaan myöntää vain 1 kpl / hakija / vuosi / ajoneuvoluokka. Hakija voi olla joko yksittäinen henkilö tai yritys. Poikkeuslupa myönnetään hakijan omaa käyttöä varten."

    Jos virkamies on aivan vino, tuohan voisi tarkoittaa, että lupa on voimassa vain sillä omistajalla, joka omisti auton hakuaikana? Ei kai tuossa moista pommia voi olla?
     
  8. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Kaippa tuolla estetään myyntivaltti vaikkapa autoliikkeiden taholta.Liikkeen mainostaessa Että vain meiltä saat auton myös YLI SUUUUURILLA gummeilla! :rotfl:
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    pitänee paikkansa. estetty ns. "sarjatuotanto".
     
  10. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    just..
    mitehän mahtaa olla kun pitäis saada vähä painavampi moottori kuin mitä prosentit antaa periks?

    painavin alkuperäinen kone 130kg ja nykynen olis 161kg.

    tietty lisä paino kompensoidaan siirtämällä akku konttiin ja keveämmillä keulan osilla(lasikuitu). myös moottoria vois keventää esim. pakosarjat?

    näinköhän sais luvan kun kävis vaan konttorilla juttelemassa sedille?
     
  11. 454SS

    454SS 3rd gear

    Laita Jari sähköpostia millaset kumit ja mihin autoon on suunnitteilla. Mie olen joutunut selvittelemään omissa "käyttöautoissa" viime aikoina noita rengaskokoja ja saattaisin pystyä antamaan jotain vinkkejä. Siellä siun kotipaikkakunnalla on lisäksi yksi harrasteautoihin asiallisesti suhtautuva katsatuskonttorikin. Lisää muualla kuin tällä palstalla yleisesti.
     

Kerro tästä muillekin!