Pontiac Catalina -63 convertible LSX restomod

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Visa, 24.1.2013.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Tehdään nyt tälläne projekti topicci tänne, vaikka ei oikein ole Tööbö peli, eikä voimaakaan ole kuin reilut 300hv.

    Viime suvena alkoi mieli tehdä amerikan rautaa pihalle ja muutamat cruisingit kierrettyä tehtiin päätös mimmin kanssa ostaa amerikan avo perheeseen. Tälläinen -63 Catalina löytyis sitten Kankaanpäästä edukkaasti erään maajussin navetasta. Kyseessä siis 389cid (6,4l) isolohko, mikä myöhemmin selvisi matching numbers yksilöksi. Varusteina sähköikkunat, sähkösäätöiset jakkarat, sähköllä avautuva katto ja toimimaton ilmastointi. Ilmeisesti ainoa -63 avo suomessa? Kaikkia Catalinoja yhteensä rekisteröity 36kpl.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ensimmäisenä oli selvää, että auto tarvitsisi uuden kattokankaan ja verhoilun. Vanha kun oli aika räjähtäneessä kunnossa. Otettiin yhteyttä TiCaBon Tiitiin ja Tiiti suostuikin ottamaan projektin heti työn alle. Serkkupojalla kun oli häät 2 viikon päästä ja toiveena oli, että sisusta olisi kondiksessa siihen mennessä. Tiiti Painoi pitkää päivää ja valmista tuli. Penkin pehmusteista löytyi hiirenpesää ja kuollut hiiri yms mukavaa.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tässä kunnossa sitten ajeltiin loppu syksy ja nyt tammikuussa alotettiin projektia hieman enemmän ottamaan työn alle.
    Ensimmäisenä halusin tuon ralliratin tuosta mäkeen ja orginaalin takaisin tilalle. Osottautui hieman hankalemmaksi tapaukseksi. Rattiakselia oltiin jatkettu hitsaamalla ja samalla oltiin tuhottu orggis ratin boorit. Eli moottori siis pois keulalta mikä oli muutenkin tarkoitus tehdä vuotavan kampuran takastefan vaihdon vuoksi. Kolmen tunnin ähellyksen jälkeen isolohko oli pois keulalta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Veljen kanssa tuumailtiin, ottaa kannet irti ja vaihtaa venavarren kumit samalla uusiin, kun kerta mosa oli mukavasti käsillä. Lopputuloksena päätin purkaa koko moottorin ja laakeroida + rengastaa kaikki uusiksi. Autoon sopimaton punainen värikin lähtee samalla pois ja maalataan lohko korin väriin, mitä se on ollut tehtaalta lähtiessäänkin. Moottorikoodia tarkastelemalla mosa osottautui matching numberiksi :) kerrankin kävi tuuri ostoksessa. Autossa tuli mukana lisäksi alkuperäinen roto hydramatic ja paikallaan on th400 salkku.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Lohko nähtävästi porattu joskus 0.06" ylikokoon, eli 400cid (6,54l).. enään ei ole mielellään varaa tehdä kuin pieni hoonaus lohkolle. Kampuran kaulat pitää vielä mittailla ja tilata uudet laakerit helmikuun alussa.
    Irto osat annoin veljelle lasikuulapuhallettavaksi ja seuraavana aamuna osat oli noudettavissa.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Katto ja sisusta purettiin mimmin ja kaverin kanssa osiin ja katon runko lähtee puhallettavaksi + musta pulveri maali pintaan. Uusi rätti odottaa jo asennusta ja samoin uudet tiivisteet koko autoon. Hanttarin jalkatilasta löytyi auton ainoa mätäkorjaus jostain plootusta. Tilasin siis uuden lattiapellin, kun ei jaksa katella mitään keskinkertasia viritelmiä. Hintaakin oli lattialla huimat 46€. Samalla tilasin uuden lattiamaton.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alkuperäisen roto hydramatic salkun vein tänään Powermaticiin tarkastettavaksi. Salkun siis pitäisi olla jo huollettu, mutta en oikein jaksa uskoa tarinoihin ilman todisteita.

    Seuraana vuorossa onkin edellämainitun rattiputken irroitus ja uuden boorituksen sorvaus, sekä vanhojen sähköjen siistiminen kaikista virityksistä. Kojelaudan metalli-osat ja konehuone saa korin värisen maalin päällensä ja jokin klassinen radio pitäisi mahdollisesti etsiä alkuperäisen lyhytaalto radion tilalle.
    [​IMG]

    Katotaan mitä sunnuntaina saa taas aikaiseksi. Siihen asti vietetään aikaa työpaikalla.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Toi on niin valitettavan totta. Itekkin oon joskus ostanu auton jonka askin piti olla herra XX:n kasaama ja vahvistama. No, askihan leipo kiinni heti ensimmäisenä ja aattelin ihan suoriltaa soittaa herra XX:lle, että oliko myyjä puhunut totta ja jos oli, mitä sille oli tehty. No, kävi tosiaan ilmi että ei ollu mitään tekemistä ko. auton tai sen myyjän kanssa. Purettaessa sitten löyty ihan tuliterät levyt ja teräkset mutta männän kumeja ei oltu vaihdettu.

    Joku autojobbari kaljoitellessa sanoikin et jos poka kehuu vaihdokista jotain kohtaa niin takuuvarmasti just se kohta siit on paskana. (SRY for thread hijack!)

    Laitahan muuten mahdollisimman paljon infoa ja kuvia tosta rätin kaaren ja ite rätin kunnostuksesta. Olen erittäin kiinnostunut.
     
  3. aric-z

    aric-z Gearhead

    hieno poncho sulla, hyvä löytö.

    tästä linkistä voi katsoa minkä värinen tuo moottori on ollut alunperin.
    http://www.pontiacpower.org/enginecolor.htm
     
  4. Visa

    Visa Gearhead

    Thanks.. Harkinnassa on tosin vielä, maalaanko nykyiseen korin väriin vaiko orginelliksi.
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Onssulla se rotoon kuuluva starttimoottori tallella?
    Meinaan että ei välttämäti käy toi uudempi ton vanhemman askin kanssa.
     
  6. Visa

    Visa Gearhead

    hmm.. meinaat siis et vetolevy olis erilainen? Startti oli ihan orggis paikalla ja lievät viritelmät duunailtu siihen spacer levyyn + laatikon kuorta hieman laikattu startin kohdilta. Roton kyljestä mulla puuttuu ainakin ne tangot vai onko siinä joku vaijeri? Pitäis kuva löytää sellasista, nii osais väsätä uudet.
     
  7. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Mielestäni moottori kuuluu maalata orkkisvärillä.
    On kaunis vaaleensininen.
    Itellä '66 Catalina.
    Mitäs meinasit että suomessa rekisteröity 36 kpl?
    Tarkoitatko omasi vuosimallia vai yleensä?
     
  8. Visa

    Visa Gearhead

    Viimekesänä trafin tietojen mukaan kaikkia vuosimalleja oli yhteensä 36kpl, mitä edellinen omistaja oli selvittänyt.
     
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Tässä kun katsellut tuon auton värimalleja, niin tehtaalta tullut nocturne blue sävyisenä ja tuntuis sekin täsmäävän kuvien perusteella tuohon. Varmastikkin maalattu joskus uusiksi. Alunperin luulin tuota nocturne blueta samaksi väriksi kuin mitä kojelauta on.. vaan eipä vissiin sitten olekkaan.
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Niin, mikä on orgispaikka?
    Mehän ollaan juteltu naamatustenkin pornoon cruiseissa.
    Roton kanssa startti tulee laatikkoon kiinni mutta näissä uudemmissa 389 lohkoissa on jo paikka ja reiät jenkoineen uudempaa starttia varten.
    Roton kanssahan käytetään eräänlaista vauhtipyörää kun taas th askeissa on peltinen vetolevy.
    Orgiksena lootaan menee vivut ja voit tulla vaikka tost hourun kuusnelosesta kattomaan millaset niiden kuuluu olla.
     
  11. Visa

    Visa Gearhead

    juu muistan kun törmättiin porvoossa.
    Selventäiskö tuo kuva sulle enempi. Startti ei siis ollut lohkossa kiinni vaan tuossa ihme levy virityksessä. Luulisin siis että on laatikkoon kiinnitettävä malli.
    [​IMG]
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    On siinä joku rakennellu!Toi on roton startti.Kattelin noit kuvia niin ilmeisesti sun lohkossa ei sit olekkaan paikkaa uudemmalle startille mikä siis tulee pystyssä olevilla pulteilla nimenomaan moottoriin kiinni?
    Tossa meidän 64 lohkossa meinaan on.
    No onko sulla tallessa se roton vauhtipyörä ja kytkinlevyä muistuttava navasta jousitettu vetolevy?
     
  13. Visa

    Visa Gearhead

    Eip ole tallella sellasta. Akselin pää pelkästään laatikosta ulos. Ei sattuis olemaan ylimääräistä =D
     
  14. Visa

    Visa Gearhead

    -64 taitaa tulla uudempi lohko. Tää moottori oli 18k tunnuksella eli 62-63 valmistunut jonkun infon mukaan.
     
  15. sbf

    sbf Gearhead

    Ei ole tollasia jääny nurkkiin.Voi jäädä sultakin roto asentamati.On sen verran harvinaisista osista kyse.
     
  16. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kannattanee kysyä maajussilta et oisko unohtunut sinne.
     
  17. Visa

    Visa Gearhead

    Noh jos ei löydy valmista ni joutuu sorvin ääreen. Ei tuollanen näytä kovin kaksiselle valmistaa.
     
  18. Visa

    Visa Gearhead

    Mahtaisko olla jotain manuaalin kytkintä missä olis samat boorit kuin tuossa hydramatikin akselissa? Olis aika suoraviivanen homma toteuttaa.. joitakin kuvia tuosta löyty netistä
    [​IMG]
     
  19. sbf

    sbf Gearhead

    Mittaa halkasija ja laske rihlat.Sitten menet rokkiauton sivuille ja alat vertailemaan.Itse vauhtipyörähän saattaa olla just manuaaliaskin osa.
     
  20. Visa

    Visa Gearhead

    Tarvinee haalia jostain 389:n vauhtipyörä, ni siitä on ainaki helppo lähteä soveltamaan.. varmistan vaan, onko tuossa roton hammaskehässä 166hammasta. Täytyy mittailla akselin paksuus kunhan saan laatikon takas käsiini. Rihloja taitaa olla 25.
     

Kerro tästä muillekin!