Pronssi vs Melonized virranjakajan ratas?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440 SIX PACK, 31.3.2020.

  1. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Eli Billet rullanokalle olen virranjakajan ratasta ostamassa (454 letukan) koneeseen ja amerikassa tyrkyttävät perinteistä pronsi ratasta vahvempana tuota melonized metallista ratasta. Onko kellään kokemusta ko, rataan kestosta rullanokan kanssa?
     
  2. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Lunatin Everwear rattaiden mainostetaan olevan yhteensopivia likimain kaikkien nokkamateriaalien kanssa.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pronssirattaalla on ainakin taipumus ajan kanssa kulua, joten kyllä se melonisoitu on varmasti kestävämpi ja sopii kaikkien nokkien kaveriksi.
    On niitä johonki laitettu, eikä ole valituksia kuulunu.
     
    440 SIX PACK tykkää tästä.
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onko valurautainen ratas muuten teräksisessä rullanokassa mennyt pois muodista jo?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei kai se valurautaratas ole billetnokan kanssa muodissa ollutkaan?
    Mutta käyhän se edelleen useiden streetrollereiden kanssa.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Siis se nokassa oleva ratas oli valurautaa eikä terästä niinkuin nokka-akseli muuten oli. Ja sit kävi ihan normi jakajan valurauta ratas eikä kulu millään.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  7. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    kyllä suurin osa noista rullanokista on vielä ihan samaa rautaa läpeensä, compilla on jotain valu aihioon tehtyjä ja oliko lunatilla mut mekaanisille nostajille rulla nokkaa en huomannu et ois ollu muuta kun pilletti aihioon tehtyjä.

    ja ei tuo meloni ratas maksa compilta ku 75$
     
  8. altzu

    altzu 1st gear

    sittehän on vielä se komposiittirataski minkä voi laittaa..
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Letukassa mis jakaja ja pumppu on takapäässä, on monasti nokan takapää koneistettu siten et vikan laakerin ja rattaan kohdalle/päälle on laitettu valurautainsertti, ja voi käyttää normiratasta. Se näkyy aika helposti jos se on keissi, yleensä viel putkisokalla varmistettu sovite. Yleensä miedommilla streetroller tyyppisillä.
    Mut jos tarvii ni komposiittia ovat kehuneet. Letukassa ja fordissahan ratas on suht pieni halkasijaltaan ja kuluu nopeasti, mopsissa on paljon isompi ja ainakin mul on vielä ajamatta pronssinen loppuun. Eli parikyt tuhatta kestää kyllä laadukas osa.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Just tota mä tarkotin, että on valurautaratas teräsnokassa. Semmottis mulla on volvos.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Komposiittiratasta en oo uskaltanu ees kokeilla vielä, ja on niitä kuulemma rikottu nopeestikin.
    Jakajan pyörittäminen ei niin koville ota, mutta sit kun on hi-vol öljypumppua ja paksulla raceöljyllä vedetään kylmänä reippaasti kierroksia, niin rasitukset on melkoiset.
     
  12. El 60

    El 60 Gearhead

    CC custom roller nokkassa mulla istutettu valuratas.. suosittelivat pronssia ja komposiittia. Ensin oli pronssi joka kulu kadulla ihan älytömästi. Sitte komposiitti josta lähti hampaat kokonaisina. Sitte perinteine mello/valu ja pelannu hienosti.
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mulla oli oldsissa lunatin woodoo hyd rollerin kanssa msd probilletin orkkis ratas. Yhden kesän, ja reilun 1000km aikana ei näkynyt minkäänlaista kulumaa.
     
  14. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Itsellä ollut Compin kompostiratas kymmenisen vuotta kiinni SBC:ssä, aina highvol öpumppu. Ratas on edelleen virheettömässä kunnossa.
     
  15. El 60

    El 60 Gearhead

    Mulla on teoria mikä noi rattat söi mun koneessa.. koitan varmistaa asia lähipäivinä. World Motown lohko.....
     
  16. altzu

    altzu 1st gear

    mulla kans ollu useamman vuoden koposiittiratas paikalla ja aivan hyväs kunnos on ja hi volume öljypumppu on kans
     
  17. El 60

    El 60 Gearhead

    Jos on porukoilla pikkuletukoita palasina ja mittavälineitä niin olisin kiinnostunut jakajan halkaisia ja lohkon hole mitoista. Mulla tainnu osuu toleranssit epäsuotusasti..
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jakajan rungon halkaisija on 1.25" ja lohkoon sen tulee mennä kevyesti liukumalla, onhan siinä pieni välys muta eihän se missään tapauksessa iso saa olla.
     
  19. El 60

    El 60 Gearhead

    Mun mitauksella 31.75mm on reikä ja MSD oli 31.72.. leipo kii kuumana ja silotteli ne rattaat ?? onko mahdollista edes? eli jakajan alu runko laajenis enemmän ku lohko ja "turppoo" akselin ympärille. Tää on ihan ufojuttu mut 2x jakoketju menny ja 4. ratas menossa. Hioin jossin kohtaa jakajaan 0.10mm välyksen ja on pelaanu.
    Huomasin tän ku kuumana koitin säätää ennakoita jakajaa kääntämällä ja ihan juntturissa.. pyöriäkin tuntu nihkeeltä sen mitä nyt välys pikkasen anto käänttää.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^Erikoiselle kuulostaa, mutta kyllä mä tuohon sun teoriaan uskon.
     

Kerro tästä muillekin!