remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Täysin normaalia. Periaatteessa ahtaa vain silloin kun lisävoimaa tarvitaan. Eli tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ei. Vapaalla saa viisarin heilahtamaan kun parista tonnista polkasee kaasun nopeesti pohjaan(vain sekka, pari). Kyllä se viisari alkaa pysymään plussan puolella, kunhan tulee enemmän asfalttia näkyviin. Eli tarvii rasitusta/vastusta, eikä ole suoraan suhteessa moottorin kierroksiin.
    Mittari-ihmettely liittyi muurahaisen systeemiin, kun itselleni ei hahmotu tilanne minkälaisessa tilanteessa olis ahtoa tyhjäkäynnillä.
     
  2. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kävimpähän katsomassa sitä moottorin raatoa ja jumankekka broidillahan oli se mittarin lähtö kaasuläpän edessä!
    Eli mittarin letku oli siinä putkessa mikä tulee suoraan ahtimelta imusarjalle.

    Perun puheeni plussalla olosta. Ei varmaan ole enään läpän takana plussaa ja tuosta letkunlähdöstä ei saa mitään käyttökelposta dataa.

    En ikinä tarkemmin seurannutkaan mitä tuo näyttää kun mittari ei normisti ollut paikoillaan. Tuolla keinollahan saa moottorijarrutuksessa mahtavan ahdon :rotfl:

    Ei voi edes testata enään kun ei tuo kone käy kampi kyljestä ulkona :poff:
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Pitäähän tekniikkaa välillä koeponnistaa. :wink: Joo, toi vaihtoehto oli ainut mikä tuli mieleen että läppä ahtimen jälkeen ja mittarinlähtö läpän ja ahtimen välistä. Mittari väpättää siinä by-passin, tms, avautumispaineen rajalla. On se maksimi ahdot silti oikein näyttänyt. Mittari kannattaa kyllä olla heti ensistartista lähtien pelissä mukana, muuten on moottorin elinikä pitkälti tuurista kiinni.
     
  4. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    No tuo oli tuollainen koeponnistus tosiaankin :)

    Tarkoitus ei ollut edes pitää konetta kovin pitkään käytössä.
    Vanha sohlo mihin päälle vain ahdin. Ei voi odottaa kovin pitkää kestoa.
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    sbc350, 6/71, tähän mitkä ois toimivimmat kaasarit ??
    Kaasareitten koko ??
    merkki/malli ??
    onko db paremmat vai ??
    Oisko suoraan semmosia joita ei tarvis älyttömästi säätää/ruuvata?
     
  6. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mulla ei oo kokemuksia noin pienestä moottorista.Isommasta vähän enemmän.Lähtisin siitä,sullahan on aikakin 1 kaasari entuudestaan.Ostat sille kaverin ja ruuvaat kiinni :D Noista roots ahdetun kaasareistä ei kukaan ota selkeetä kantaa mikä ois hyvä.Mulla itellä toimii db holley pari ihan ok.Toisilla ei toimi, ostavat saman Blower versiona ja toimii.Jotkut ajavat joillain kaasuttimen näköisillä cartereilla ja väittävät,että toimii.Siinäpä pohdittavaa :D
     
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    mitäs eroa on tavallisella db ja blower version db ???
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Power valvea ohjataan alipaineen sijasta ahtopaineella.
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Löytyisikös täältä eksperttejä jotka osaisivat tunnistaa ahtimen kuvasta? Pumpussa ei lue muuta kuin merkki B&M ja forced induction tms. Ongelma on että ahdin on oldsin 455:sen päällä ja kone on todella nuhainen. Alhaalta vetää kohtalaisesti mutta muu kierrosalue on aivan täysin voimaton. Tosin kaasarinkin tyyppi on mysteeri, hollikka se on ja päällä lukee vain "list-4781-2" sekä "86160". Olisiko 850? Muuten koneen tulisi olla ainakin sinnepäin laitettu, päällisin pällistelyin löytyy edelin torker imusarjaa, peltisatsit ja 3" putket koko matkalta, sisuskaluista ei mitään tietoa.

    Tosiaan kokoonpano on siitä veikeä että voimaa ei löydy mutta kulutus on kuin isommassakin koneessa, äkkiä päissään laskettuna keittoa menee noin 35litraa satasella. Osasyynä on kylläkin se että perä on tiuha kuin mikä ja lootana th400. Ahtopainemittari kuitenkin nousee kuorman alla plussan puolelle...? suurimman osan ajasta on miinuksella.

    Niin joo, tuolta löytyy kuva konehuoneesta. http://kuvablogi.com/nayta/1947327/
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    toisiopuolelle isompaa suutinta
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    riittääkö pensapumpun tuotto
     
  12. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Toisiopuolen suutinkoko on 2,7 mm
     
  13. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    edeli ja carteri kyllä virtaa hyvin pienelläkin p-pumpulla hollikka vaatii enemmän, eipä tuossa vaihtoehtoja ole, myös ensiopuolta voi suurentaa ja neulaa vaihtamalla saada se ajokierroksille toimiin; eli vahva keski/alakierros ja ohut yläkierrroksille; tai voipi lyhetää neulaa jos ei muu auta
     
  14. dart69

    dart69 Gearhead

    Mulla 2x600 Carttereissa poratut 2,9mm toisiosuuttimet ja toisiopuolen ilmaläppien painoja kasvatettu. Ensiöpuoli muistaakseni etummainen kaasari 98 ja takimmainen 100 suuttimilla ja 68/40 neuloilla. 360+6/71 1bar ja tuntuu toimivan.
     
  15. partel

    partel 1st gear

    Kuinka nopeasti blower käy? Overdrive, konen redline?

    6-71 tilavuus on 410 cid/rev. Eli esim. overdrive on 10% ja redline 6000, blowerin nopeus on
    6000 x 1.10 = 6600 rpm. Eli 6600*410/12/12/12 = 1566 cfm (eli 0.237 cfm per blower kierros). Eli 2 x 780 cfm. Suurin piirtein.

    Meillä oli 496 BBC, 8-71, 10% overdrive. Reilusti yli 800 hv, 11 psi. Kaasarit olit "out of the box" 2 x 850 BG Speed Demon (double pumper). Kulutus 30L nii kaupunkissa kun hiwaylla, pumppu BG 280 gpm. Ajettu noin 4000 km, nolla ongelma, ei mitään säädetty.

    [​IMG]

    Ja kadulla ei saa ikinä ahdon puolelle, boost tule vasta jos kaasua todella painettaan. Mutta jos muutama millimetri tarkoita 100+ m suditusta...

    Nyt on 540 BBC, 8-71, 2 x 1095 cfm King Demon (=Dominator) blower carbs. Toivoisin, että olis 2 x 1250 cfm.

    Miten menee laihalle? Onko alussa muutama hetki hyvää ja sitten kuolee, tai? Sitten voi olla että kaasarit on kuivalla (bowls empty).

    *Pumppu, letkut etc
    *Liian pienet kaasarit, "too much vacuum sucks the bowls dry".
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä en oikeen tajuu näit seosjuttuja "draw thru" kaasarivehkeissä, et miks se menis laihalle jos bensa riittää? Kun toi kuitenkin riippuu ihan siitä paljonko menee tavaraa sen kaasuttimen läpi, ei sen pitäis päästää mottia laihalle jos siellä on riittävästi suutinta, bensaväylää ja bensaa. Eikä isompi kaasutin suinkaan tarkoita samaa kuin rikkaampi seossuhde, se optimi on sama kaasuttimen koosta riippumatta. Ilmaa isosta kaasuttimesta voi mennä läpi enemmän ja sen myötä myös bensaa, mutta suhde säilyy optimissa samana.
     
  17. partel

    partel 1st gear

    Ok, englantiksi, jota olen nähnyt draw-through + roots.

    When carbs are too small, venturies will see too much vacuum and meter too much fuel until the bowls go dry. So for a few moments it will be very rich, until carbs go dry and its over. Larger/normal carbs see normal signal and are fine.

    Mut see on luultavasti 1000+ hv ongelma, 2 x 600 pitäis kylla riita. Ongelma on jotain muuta.
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    No mä ihmettelin kun laskin tolla kaavalla että nyt(7%under) pitäis olla 2x780cfm,ja 1:1 suhteella 2x850 ja sokerina 7%overilla 2x900cfm karburaattori 350 motissa....
    Nykyisillä 2x650 blowerdemoneilla kun ei vielä ole soppa loppunut kertaakaan.....
     
  19. jukka63

    jukka63 1st gear

    Liian pieni bensapumppu,ahdistaako linjat,onko regu väärissä säädöissä jne.Laita sinne bensanpainemittari regun paine puolelle,niin saat eliminoitua ainakin noi.Kaasu pohjassa pitäis paine olla n.6-7 psi koko ajan.Koskee tietysti holleytä,noista muista en tiedä.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kysymys ahdistajille kipinöistä: onks teillä käytössä minkälaiset vehkeet ja kuinka äkkiä sytkälaitteiden tehottomuudesta tulee ongelma? Mopareissa yleisesti vissiinkin käytössä oma sytkäboksi ja joku hyvä puola vai erehdynkö? Servileteissä sitten ehkä HEI- jakaja vai jotain muuta?
    Sillä ajattelin että pärjääkö tuollasella parannetulla HEi:llä(petronix puola ja syt.yksikkö ja kierroksenrajoitin) mitenkä pitkälle vai jääkö heti auttamatta alitehoisesks? Tein kyllä crank trigger pyörän ja anturin kiinnikkeen ja josko käyttäs toisena vaihtoehtona HEI:tä lähetyssaarnajana kera jonkun hyvän puolan?
    Ehkä sitten niiden lisäks ahdoilla myöhästävän msd-poksin vai onko tollaset kamat turhia melko miedossa kokoonpanossa?

    Jos HEI:llä pärjäis niin en vielä ostais sytkäboksia+puolaa+saarnaajaa kun on toi kampiakselikin vielä kaupassa :wink:
    Tiedän että moni asia riippuu ja roikkuu mutta noin yleisesti kuulisin mielellään kokemuksia.
     

Kerro tästä muillekin!