Se ainainen laturi!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vermilion, 1.1.2020.

Tags:
  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joops eli tosiaa kun lyö auton tulille niin lähes aina on niin että laturi ei ala lataamaan vaikka moottoripyörii.
    Voiko asialle tehdä jotain? Kylmänä vaan seokset vielä sekaisin ei siedä kaasua oikein. Kun kaasua vähän näyttää niin herää laturikin henkiin...
     
  2. Onko se laturi kunnossa ja onko siinä oikea välityssuhde?
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Laturi on 130A malli yhdellä hihnapyörällä motonetista ostettu (ajeettu ehkä 1tkm). Välitysuhteesta en tiedä kyllä mitään. Vanha laturi oli kyl pienempi amppeereiltaan.
    Ulkomitat oli kyl ihan samat.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  5. wonderbaum

    wonderbaum 1st gear

    Laturi ei pyöri kyllä kovaa tyhjäkäynnillä. Itellä autto, ku vaihto kammen pyörän isommaksi, laturin pyörän pienemmäksi.
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kamppariin ei saa kyllä isompaa pyörylää mistään tohon autoon! Tyhjäkäyntiä vähän oon nostannu vakiona se on jotain 950rpm nyt 1100 mutta ei vaikuta noin pieni mitään. Laturiin saattais ehkä saada pienemmän.
     
  7. wonderbaum

    wonderbaum 1st gear

    Ite tilasin Summitilta March:in moniurahihnapyörät kampuraan, vesipumppuun, ohjaustehostimeen ja laturiin, koska mulla oli myös moot. lämpöjen kanssa ongelmia kaupunkiajossa/ tyhjäkäynnillä, kun pumppukaan ei pyörinut tarpeeksi kovaa hiljaisilla kierroksilla. Myös v ura hihnapyörät oli kuluneet, sai aina kiristellä hihnoja. Moottoriin oli entinen omistaja vaihtanut tehostimen pumpun, johon sai ruuveilla pyörän kiinni.
    Kone gm 350.
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Saiskin tollasia hienouksia! Mun moottoriin ei tahdo saada enään mitään. Muutenkin moniurahihna vaatii todella suoran linjan. (näin olen ymmärtänyt). Minulla ei ole kovinkaan suora tuo linja. Minulla on vielä koneistettu siihen kampparin päähän tulevaan urahihnan sivuun triggeri. Ja moottori on tasapainotettu tuon etulimpun kanssa racersplacessa.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei tartte kovin kummonen koneistaja olla joka vaikka hihnapyörän tekasee sulle mittojen mukaan ;)
     
  10. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Jos sisäisellä säätimellä jossa laturin heräte menee lampun läpi niin koetappa vaihtaa isompi wattinen lamppu ensialkuu.

    Nyt ilmeisesti ongelma on se että ei lataa yhtään mitään ja sitte pompsaa lataamaan kun käyttää kierroksilla ja palauttaa takas tyhjäkäynnille?
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis kun auton käynnistää se ei lataa, sitten kun antaa vähän kaasua niin se alkaa lataamaan (ei lopeta lataamista enään, ennen sammutusta)

    Edit: https://1drv.ms/u/s!Ak0ev910-aPVgP4qNqjsFN5HE0inAA?e=SLL0fT
    Tommonnen laturi.

    Edit: En tiedä jos tarvii ostaa uusi oisko tää hyvä?

    "powermaster denso racing alternator" videossa näyttää todella pienelle kooltaan mutta silti 100A
     
    Muokattu: 1.1.2020
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Juu eli ihan perus sisäsellä säätimellä oleva kapine. Laita isompi lamppu herätteeseen niin väittäsin, että alkaa toimimaan
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nii, tässähän ei vielä edes taidettu mainita, onko koko latausvalo edes kytketty...
    Tuo oire sen kytkemättömyydestä tulee.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    On kytketty valolle, oisko valo 4W tai 5W teholtaan...


    Ongelma ilmaantui kun vaihdoin tosiaan tuon uuden hiukkasen amppeerin määrältää isomman laturin sen 90A tilalle. (isompi onkin ehkä tarpeen.... virtaa menee niin hitosti nykyään ja akkuna on 80ah AGM akku.)
     
    Muokattu: 1.1.2020
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä toi latausvalon teho pitäs riittää.
    Mulla on tollanen ihan samannäkönen laturi veneen generaattorissa, mutta enpäs muista, vaatiko se vielä referenssisähkön valon lisäksi. Se tosin ponkasee heti 1500 kierrokselle, eikä käy tyhjää...
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Hihna ei luista. Jossain 1500-1700rpm alkaa pelaamaan, ja vaikka tippuu takaisin sinne 1000-1200rpm niin sitten lataa. Tarvii siis ns alkupotkun. Voihan se olla että hihnapyörien välityksessä se vika.

    Kun starttaa auton niin akulla jännite 11.8V kun ei koske kaasuun noin 10-15 sec käynnistyksestä. Sitten kun vähän täräyttää kaasua niin se alkaa latamaan. Ongelma on että autossa ei pelaa kunnolla kylmä alue en tiedä saako liikaa vai liian vähän. Meinaa sammua kun painaa kaasua kylmänä, joten antais hurista miellelään kylmänä sitten kun saa lämmöt sinne normaalin eli 70c niin sitten sietää kyl kaasua. Vähän liian isot suuttimet vissiin... todella vaikea säätää alakierroksilla ja muutenkin imusarjassa sellainen alipaine värinä pulssi.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähän omituinen ongelma. En muista, että olis ollu niin huonosti käyvää autoa mulla, etteikö sitä nyt olis jotenkin saanu pyrähtämään kahdentonnin paikkeilla...
    Mitä sulla on siihen kytkettynä nyt? Merkkivalo ja B+? Säätimen töpselissä tais olla kolme napaa...
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Laita kaasarista korotetun tyhjäkäynnin ruuvista vähän lisää kierroksia, tai sitten säädät sen kaasarin muuten kuntoon jos se ei kylmänä ota kierroksia ;)
    Sama ominaisuus tuli Delco Romun laturiin säätimen vaihdon jälkeen, mutta eipä se mikään ongelma ollut antaa kerran se 1500rpm, jonka jälkeen laturi heräsi. Enemmän pidin sitä harrasteautossa ominaisuutena kuin vikana.
    Nyt koneen kyljessä on Denson laturi tältä vuosituhannelta. Yks ikävä ominaisuus siinäkin on, kun moniurahihnalla alkujaan pyörineeseen laturiin on vaihdettu pienehkö kiilahihnapyörä ja säätimeltä puuttuu ECUn ohjaussignaali (eli lataa aina täysillä), niin kylmällä ilmalla laturi tahtoisi ottaa enemmän tehoa kuin pieni hihnapyörä pystyy välittämään. Ongelma kai se turhan tehokas laturikin :)
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä oli Fasulla 3 kpl. uusia Mersupakuja, jotka kaikki toimivat noin, eli pienellä kaasunpainalluksella valo sammui, ei lie vaarallista ;)
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Laturin spekseissä on kerrottu minimikierrokset, millä alkaa lataamaan.
    Vaihtovirta laturi vaatii monesti 1000 rpm.
    Laturin pyörimisnopeuden voi laskea hihnapyörien halkaisijoiden suhteella koneen rpm:stä.
    Jos kampuran päässä 2x isompi kuin laturin päässä, niin koneen 750rpm on laturissa 1500rpm, joten pitäisi ladata huonollakin tyhjäkäynnillä.
    Mittaa ekaksi nuo hihnapyörien kokosuhde.
    Voihan olla, että sulle on sattunut viallinen vähän hitaasti syttyvä laturi.
     
    Muokattu: 2.1.2020

Kerro tästä muillekin!