Sotakoneet taivaalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. max

    max Double Gearhead

    Ei liity mitenkään sotalentsikoihin,mut parhaillaan seuraan dokkaria 737 max onnettomuuksista.
    Ikäviä juttuja,mut sitä ihmettelen että matkustajat ovat aina näillä lennoilla pyhimyksiä.
    Oli mielestäni puolueellinen tämä YLE:n esittämä ohjelma.
    Tais olla brittituotantoa,ja Englannissa tehdään osia Airbus koneisiin.
     
    Muokattu: 25.10.2019
  2. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Olihan natseilla tämä Hanna Reitsch. Koelentäjä joka lensi vissiin vaikka mitä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Edesmenneellä isälläni oli Hanna Reitsch matkustajana,ja sitä en muista oliko Hanna pyytänyt audienssia ohjaamoon vai oliko faija pyytänyt hänet ohjaamoon vierailulle.
    Isäni oli kuitenkin saanut vaikutelman älykkäästä ja fiksusta ihmisestä.Hanna oli vannoutunut natsi elämänsä loppuun asti.
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. superbird

    superbird Gearhead

    [​IMG]

    Maaliskuussa vierailtiin Floridassa sijaitsevassa Valiant Air Command museossa, pienten ongelmien ja kiireisen kesän takia sain kuvat vasta nyt näytille. Pääpaino on suihkumoottori kauden koneissa, joitakin potkuritoimisiakin löytyy. Puoli päivää vierähti, oppaana oli koko ajan Navyn eläkkeelle jäänyt pilotti jolla oli 2800 lentotuntia takana.

    Hyvin tiesi 40-luvun Suomalaiset ja Saksalaiset hävittäjä ässät, koko ajan tuli asiantuntevaa tarinaa. Super Hornettia piti parhaana vaihtoehtona ilmavoimien uudeksi koneeksi.

    Vierailun arvoinen paikka jos liikutte avaruusrannikon tuntumassa.
     
    ari vw tykkää tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ilmavoimat tekee tiistaina 3.12. kello 12.40–12.50 ylilennon Helsingin Hietaniemen kappelin yli Hornet-hävittäjällä. Ylilento kunnioittaa sota-ajan hävittäjälentäjän Johannes Brotheruksen muistoa. Brotherus siunataan tänään Hietaniemessä.

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006329659.html
     
    rane58, Dataviilaaja, dart -66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Olikohan Brotherus myös viimeinen suomalainen ilmavoiton saanut?
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mikäli alla oleva kuva on aidosta tilanteesta niin siinä on ollut sellainen
    " Once in a lifetime" hetki kuvaajalla.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.1.2020
    rane58, VSOP, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ellei jopa ”last time” -tapahtuma...?
     
    rane58, ari vw ja Inlinee tykkäävät tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Jotkut ovat melko huimapäisiä. Tämäkin nainen pakeni huhtikuussa 1945 Berliinistä Siebel Fh 104 lentokoneella. Ryhtyi sittemmin varttuneemmalla iällä menestyneeksi liikenaiseksi.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Beate_Uhse-Rotermund
     
    rane58 tykkää tästä.
  10. Larry

    Larry Double Gearhead

    Erikoisessa paikassa palkkiristi Wikipedian kuvassa, liittyen edelliseen viestiin

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Royal Canadian Air Forcen pilotti nojailee Typhooniinsa.
    Okinawalla moukaroidaan raketeilla indokiinalaisten asemia.
    Joitain vuosia aikaisemmin Rhett Butleria esittänyt näyttelijä kävi myös muutaman kerran päiväsaikaan Saksan ilmatilassa B-17 gunnerin tehtävää hoitamassa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tätä ketjua tuli taas katteltua ja mietittyä että jos vaikka ens vuonna sitten kerkeisi sinne Jämi Fly In tapahtumaan. Aina tullut jotain esteitä tai hidasteita ettei ole sinne päässyt.

    Ja nyt kun kävin netistä päivämääriä etsimässä, olikin siellä ilmoitus että järjestäjä on päättänyt lopettaa sen näytöksen tekemisen. (olin unohtanut täysin että näinhän mä sen ilmoituksen aiemminkin.. en vaan ottanut näemmä tosissani sitä.).

    nyt harmittaa.

    toivotaan että se tulee jossain muodossa takaisin, esim 2 tai 4v välein järjestettävänä tapahtumana. ei sitä joka vuosi tarvitsisikaan tehdä jos ei energiat riitä. kunhan ei loppuisi noinvain täysin.
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Typhoon ja Tempest ovat kyllä karskeja laitteita.Koffmannin menetelmällä käyntiin eli räjähdyspanoksella!!
    24 pyttyisessä Napier Sabre moottorissa 48 kynttilää.....Kaikkea siis aivan pirusti unohtamatta suorituskykyä.
    Sodan jälkeen sit alkoikin Englannissa taantumus teknologia kehityksessä.
    Sorry,ei pidä unohtaa Morris Marinaa.

    Edit.Tuohan oli Hot Roddingia parhaimmillaan,voimaa ja nopeutta kaivettiin esiin kustannuksissa säästämättä.Tarkoitan vaikkapa Tempestiä en siis Marinaa.
     
    Muokattu: 20.1.2020
    rane58 ja Seevu tykkäävät tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Tuo pyörillään oleva voisi olla joku versio B-25 koneesta.

    [​IMG]
     
  15. Larry

    Larry Double Gearhead

    Noissa erikoisissa Napier Sabre-moottoreissa taisi olla vähän haasteita ja omia kommervenkkejä.
    Eipä ole vielä eteen osunut startterin hylsyä. Sellaisenkin voisi hyllyyn pistää koristeeksi.

    Yllä olevaa konetta katsoin minäkin ensin Mitchelliksi, mutta se onkin A-26 Invader.

    [​IMG]
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Napier Sabre motit olivat 24 pyttysiä luistimotteja(H-moottori).
    Oli ilmeisesti talvella hankala,koska se piti pitää jatkuvasti lämpimänä luistien takia.
    Eli mekaanikkojen piti niitä lämmityskäyttää jatkuvasti.
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Pierre Closterman kirjassaan ”Suuri Sirkus” kertoo ensimmäisestä lennostaan Typhoonilla.
    Lento meni hyvin mutta laskun tekemisessä oli suuria ongelmia jo lähtien siitä että vauhtikin piti saada talttumaan sopivaksi että pystyi edes ajatella sen saamiseksi mahtumaan radalle.
    Sama juttu Tempestin kanssa joka oli jo paljon rajumpi laite.
    Lähes tappoi itsensä koska Tempest meni vahingossa syöksykierteeseen ja se ei meinannut sitten millään tulla ulos kierteestä.Olivat vaativampia vehkeitä Spitfiren jälkeen.
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. daavid-son

    daavid-son Gearhead

     
    rane58 tykkää tästä.
  20. daavid-son

    daavid-son Gearhead

     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!