Turbojen teoriaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 27.4.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Ei välttämättä... Mun pointti oli se, että turbon kompura ja turbiini pitää sovittaa koneeseen ja käyttötarkotukseen. Ei voi yleistää että pistä isompi turbo tai kaks ja tehot kasvaa. Eikä ainakaan että mitä isompi turbo sitä enemmän saa koneesta tehoa tietyllä kierrosluvulla ja paineella. Muistutan vielä että kysehän oli samalla kierrosluvulla ja ahtopaineella saaduista tuloksista"

    Samaa mieltä tuosta. Turbon valinta ei ole mikään helppo homma ja sitä oikeaa voi joutua hakemaan kauan.
     
  2. jyha

    jyha 1st gear

    tämä tais vastata alkuperäiseen kysymykseen!

    en muuten tiedä turboista mitään, mutta maalaisjärjellä ajatellen!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No jos sen noin päättelit niin olkoon sitten niin :lol:
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tässä kinastelun lähteessä on pikku vika!! Samoilla kieroksilla tuo isomman ahtimen antama teho on yleensä pienempi samoilla kierroksilla kuin Pienemmällä" ahtimella ellei alkuperäinen ollut huomattavasti alimittainen.
    Turbiini ja kompressori siipien kokoonkaan ei välttämättä tarvii koskea vaan tärkeämpää on löytää oikea A/R suhde molempiin!!
    A/R suhde on silloin kohdallaan kun turbiinikotelon suulla eli ennenkuin pakokaasu menee siihen "mutkaan" oleva paine on alle 25% pienempi kuin ahtopaine. Jos paine on enemmän niin silloin ahdin alkaa tuottamaan pelkää lämpöä johon se tehokin hukkuu. Sama homma on kompressorikotelossakin eli liian pienellä kotelolla/A/R suhteella kompressori alkaa jauhaamaan tyhjää tuottaen vain lämpöä.
    Ja taas pelkkä isompi turbo ei välttämättä tuo tehoa lisää ellei hengitys koneessa ole kunnossa. Ja isommalla ahtimella ne tehot siirtyy väkisin korkeammille kierroksille.
    2 "sopivalla"ahtimella saa kierroslukualueen laajemmaksi kuin 1 isolla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilman pientä kinaa tahtoo vaan keskustelu hiipua, ja mukavahan näistä on keskustella, mielenkiintoinen aihe.

    Olen siis se nimetön joka "kinannut" tämän nimimerkin buicker kanssa.

    Se siirtyykö isommalla turbolla teho ylemmäs riippuu myös aika paljon nokasta. Jos nokkaan ei kosketa ei koneen vetoalue juurikaan muutu, isommasta turbosta voi kyllä tulla enemmän viivettä.

    Riippuu kyllä aika paljon kannen hengityksestä myös tuo viive
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa voisin heittää omasta koneesta 2,5 litrainen turbodiesel esimerkin joka vois valaista juttua hieman.

    vakiokone työntää 125 hp jollain 4000-4500 kierrosta ahtopaineiden ollessa noin 0.9-1.0 bar pakopaine ei tiedossa.

    Isommalla ahtimella kone työntää 130 hp /3000 rpm ahtopaine 0.8 bar pakopaine noin 0.35 bar

    Tosin polttoaineenmääräkin on suurempi, eihän se teho tyhjästä tule.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa löysin nuo alkuperäisen turbon arvot myös: Eli teho 126 hv / 4600 rpm ja 231 Nm / 2800 rpm

    Vastaan isomman turbon 330 hv / 4600 rpm ja vääntö 290 Nm / 2800 rpm

    Toki max vääntö nousi isolla turbolla ylemmäs 4000 rpm mutta max teho ei noussut kuin 400 rpm ylemmäs eli 5000 rpm
     
  8. Mauri H.

    Mauri H. 3rd gear

    Samanlainen esimerkki löytyy itseltäkin:

    Vakioteho 147 hv / 4600 r/min

    Suuremmalla turbolla (Holset HX40) samalla kierrosluvulla 288 hv koneteho.

    Molemmissa sama ahtopaine, hiukan vajaa kilo.

    Sama juttu syötön suhteen, soppaa on paljon enemmän kuin vakiona, mutta turha luulla että vakioahtimella olisi irronnut yli 200 hv.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitos monista vastauksista alkuperäiseen kysymykseen.

    Nyt hahmotan, että esim. Mauri Hn ja muiden esimerkkitapausten perusteella, tehoero samoilla kierroksilla kuittaantuu sillä, että alkuperäisen turbon tehohäviöt kasvavat tarvittavaan ilmamäärään huikeasti isoilla kierroksilla.

    Nyt vielä kuitenkin kiinnostaa itse pää"ongelma". Eli voiko 1 barilla saada litraisesta enemmän tehoa ulos, kuin identtisen vaparikoneen tuplatehot?

    Onko siis 2l 100hp laitteesta mahdollista 1bar paineella, ja pelkällä turbolla+bensalaitteiston uusimisella + välijäähyllä repäistä yli 200hp, esim. 300hp ?

    Luulisi että fysiikanlait rajoittavat sen siihen, että 1bar lisäpaine on maksimissaan 2x "normaalitila", kun tehohäviöt on nolla?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niin, ja pitääks siinä huomioida se mitä toi vapari antais 1 bar ahdinkäyttöön tarvittavilla puristuksilla? Eli jos vaikka jollain olis sellanen vajaa 800 heppanen vapari jota se meinais ahtaa barin paineella, niin tekeekö lähtökohtasesti tolla tehotiedolla mitään kun ruttua pitäis kuitenkin pudottaa kolme pykälää tai enempi?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se suuri ahtopaine ole mikään välttämättömyys jos tehoja haluaa. Muistaakseni Cart-sarjan hylsyissä on 2.6L kikkarat ja ahtopaine ei saa ylittää 0.6 bar:ia ja silti tehoja on käytössä vissiin se 800 kaakkia.
     
  12. buicker

    buicker Gearhead

    Jos nyt oon oikein ymmärtäny niin 1barin paineella voidaan saada kaksinkertainen teho identtiseen vapariin verrattuna, jos välijäähdytin toimii 100% hyötusuhteella eli ahdettu ilma jäähtyy takaisin ulkoilman lämpötilaan ja pakopuolen vastapaine pysyy samana. Eli tehojen kaksinkertaistuminen olisi vain teoreettinen maksimi 1bar ylipaineella, jos puhutaan identtisistä koneista ja oletetaan polttoaineen syötön kasvavan samassa suhteessa ilmamassan kanssa. Ei oo tosiaankaan absoluuttista tietoa vaan pääosaks mutua... Korjatkaa ihmeessä!
     
  13. Saku

    Saku 3rd gear

    On mahdollista.

    Koska lämpötila nousee ilmaa kokoon puristettaessa, eikä sitä tavallisella välijäähyllä saa edes ulkoilmaan, niin 2x "normaalitilaakaan" ei saavuteta. Turbomoottorin tehontuottoon vaikuttaa moni muukin asia kuin se mikä on imusarjan paine & ilman lämpö.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eiks se kävis hyvästä ahtamisesta, että nostetaan vaan imuilman lämpötilaa niin, että paine suljetussa tilassa tuplaantuu? :rotfl:
     
  15. buicker

    buicker Gearhead

    Vähän sama kun menis kaupankassalle ja maksais 10:n ostokset kahella vitosen puolikkaalla :D
     
  16. Iiro

    Iiro Gearhead

    Sekoitetaanpa soppaa vielä vähän.

    Onko kukaan miettinyt sitä, että jos ahtopaine on 1,0 bar ja pakovastapaine 0,7 bar, tulee moottorista "ilmaista" tehoa 1,0 - 0,7 = 0,3 bar x männän pinta-ala. Jos ajatellaan normaalia 4 sylinteristä moottoria, missä on aina yksi sylinteri pako ja yksi imutahdissa.

    Lisäksi turbomoottorissa käytetään usein vesi tai vesi-alkoholiruiskutusta, jolla imuilman voi saada oikein toteutettuna, tietysti pitää olla myös välijäähdytin, jäähdytettyä huomattavasti alle ulkoilman lämpötilan. Olette varmaan monet nähneet miten kesällä kaikki paikat jäätyy metanolia käyttävissä moottoreissa ?
    Tämä mahdollistaa sen, että 1,0 bar paineella täytös on suurempi, kuin kaksinkertainen, joten teho on myös.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    1bar ahtopaineilla saavutetaan 2Litran 100hv moottorista 200hv... Ja ero 200hv vaparimoottoriin on järjettömässä väännössä.(vapari 200-250Nm, turbo 250-350Nm)...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahdollistako?

    Heitän tähän väliin että oisko mahollista 1.9TD koneeseen turbon vaihdolla saada enemmän vääntöä alakierroksille jos paineet ja syöttö pysyis vakiona?? Ja mikä turbo ois sopiva tommoseen?
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikös se ollut niin, että dieselkoneessa teho ei nouse syöttöä kasvattamatta.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta

    En hae tehoa lisää (ainakaan paljoa) mut vääntöä pitäis saaha alakierroksille enemmän. Eli jos vaihtais herkemmän turbon nii saisko sillä sitä vääntöö sinne alas?? :odroll: Ja voihan sitä syöttöö vähä lisätä mut ei paljoo, ahtoja ei voi nostaa koska vakiona puristussuhde 1:21.8 ja siitä ku lähtee vielä nostaa nii kone varmaan sanoo sopimuksensa irti.
     

Kerro tästä muillekin!