Vanin jarrujen tökkiminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja JP-350, 23.12.2013.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mistäs tuulee kun sillointällöin,yleensä vaan sillon kun on justiin lähdetty liikenteeseen niin jarrut on on/off mallia..? Eli kun painaa hiljaa niin ei tapahdu mitään,painaa hiukankin enemmän niin menee jo lukkoon..Poljin on normaalin tuntuinen. Ei ole pahemmin näitä diisseleitä ennen ollu niin ei ole toi niitten tehostusjärjestelmä oikein tuttu...Hydroboosti on aika vasta vaihdettu.
     
  2. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Olen pitänyt tuota ominaisuutena, nykyinen subbari tekee tuota ja edellinen vani myös.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    En tiedä auttaako asiaa, muttei ainakaan huononna: Takajarrujen säätö, ja mielellään säätöreijästä rumpu paikallaan.

    Hantta
     
  4. Jampe_

    Jampe_ Gearhead

    Mulla myös vani teki tuollaista satunnaisesti. Syytä siihen en kylläkään tiedä.
     
  5. turismo

    turismo 1st gear

    Takajarruthan ne yleesä haukkaa innokkaasti kosteilla keleillä tai itel ainakaa etupää koskaa vinkuroinu
    Hiukan auttaa ku käyttää rummut auki ja putsaa paineilmal ja tekee kenkiin pikku viisteet päihin jos ei jo ole mutta tosiaan ennemmin ominaisuus kuin vika
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mulla on monet autot tehnyt samaa.
    Mutta se on yleensä vaan se eka jarrutus.
    Ja siis nimenomaan takajarrut.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tässä tuntuis että kaikki pyörät tekee samaa,ajattelin että olikos siellä joku paineensäätöventtiili joka tuota vois tehdä? Vähän vaikea tietysti noin pienessä hetkessä hahmottaa ottaako sittenkin enempi takaa,saattaapi johtua rummuistakin kun seisominen ja kosteus tuntuis vaikuttavan asiaan.
     
  8. juy40

    juy40 Gearhead

    Kyllä ne takajarrut siellä haukkaa... Mulla teki ihan samaa alkuun.
    Viime syksynä sitten avasin jarrut ja rummut oli täynnä jarrupölyä/muhjua.
    Huolellinen putsaus, uudet jarrukengät (löyty sattumalta orkkis delcot) ja vielä huolellinen säätö, eikä oo tarvinnu on/off jarruista sen koommin kärsiä. :D
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Juu niin teki kun tarkemmin testasin,täytyy putsailla keväällä samalla jos isompaa vannetta vaikka suunnittelis..
     
  10. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Mulla on vuotava sylinteri tehny tuota kun valuu kenkiin jarrunestettä.
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onkohan noissa kitkapinnoissa eroja, kun mullakin viime vuosituhannen puolella farkkuun kun vaihdoin uudet kengät taakse niin tuli tosi äkäset jarrut ja talvella sitten oli perä heti lukossa kun vähän hipas poljinta.
    Kesällä kun avasit rummut niin kitkapinnat oli pientä halkeemaa täynnä, kävin viemässä ne takas varaosa liikeeseen niin myyjä totes et laitetaan nää takuuseen canadaan vaikka tuskin seltä mitään tulee takas ja antoi uudet kengät niin ne kun laitto niin oli taas kaikki ok.
     
  12. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Eurooppalaisiin ostetuissa motonetin harakiri kitkapoinnoissa on ollut selvää eroa. Eli jotkut vaan vinkuu ja kuumentaa vastineen ja jotkut taas kuluu niin ,että pöllyää ja kuluu nopasti. Mutta ainakin GM:n USA tekeleisiin myydyt Raybestos merkkiset harvoin tuottaa pettymystä.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo ne uudet tais olla nimenomaan made in usa kun noi heti piti oli made in canada.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Itsetehostus toimii väärin väärästä seisontajarrun säädöstä/vaijereiden toiminnasta tai väärästä kenkien/säätömekanimismin asennuksesta johtuen.
    Ihan oikeasti, mulla on vastaavaa ongelmaa useissa autoissa ollut, aina ne viat on loppujen lopuksi noista edellämainutuista löytyneet. Ikinä ei ole löytynyt vikaa tehtaan suunnittelusta tai varaosien laadusta.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos se olis joku mekaaninen ongelma vaijereissa tai kenkien asennuksessa niin miks se ongelma häviää parin polkasun jälkeen...Eikä ongelma näyttäydy ollenkaan kun autolla ajetaan vähänkin pitempään.
     
  16. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Hyvin usein ongelma löytyy paskasista jarruosista rummun sisällä, sekä väärästä säädöstä. Joskus myös edellämainittu vuotava jarrusylinteri auheuttaa saman. Jarrupölyn ja jarrunesteen möhnäseos aiheuttaa jarrujen takertamista kylmänä. Ja kolmas ongelmakohta on vuotava vetarin stefa. Aiheuttaa samaa takertamista kuin jarruneste. Eli takajarrut auki, mikäli selvää nestevuotoa ei näy, huolellinen putsaus, kaikkien liikkuvien osien toiminnan varmistaminen (kuparitahna) sekä oikeaoppinen säätö.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo sitä mä meinasin että tuskin se asennus muuttuu vääräks aina sillä hetkellä kun ajaa vetistä tietä ja/tai jostain isommasta vesilätäköstä...Reagoi suoraan kosteuteen.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Lämpötila, pöly yms. vaikuttaa noihin lisänä jos rajoilla mennään. Mulla oli Regalissa sellainen ilmiö pitkään että takajarrut hirtti aina kiinni ekoissa jarrutuksissa seisokin jälkeen, sitten toimivat normaalisti. Ei auttanut kenkien uusiminen. Lopulta huomasin että toisen puolen kengät eivät nojanneet kunnolla siihen kenkien yläpään ankkuritappiin. Mekanismien kulumista ja seisontajarruvaijerin säädöista johtuen. Vaihdoin myös jarruvaijerit tossa samalla, vika korjaantui silloin.
     
  19. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Rumpujen kuluneisuus kannataa myös mitata. Usein rumpuun on merkitty maksimi halkaisija. Tämähän aiheuttaa jo ääripäässä uusillakin kengillä liian pitkälle kurkottelun jolloin osat ei enää ole tukevasti vastineissaan, eikä kengät ole symmetrisesti rummun muotoon nähden.
     
  20. Rolleri

    Rolleri 1st gear

    Kyllä tuota voi pitää ominaisuutena, kuten moni on huomannut, kostealla ilmalla oireilee helpommin. Rumpujen pintaan tulee ruostetta jolloin itsetehostuva jarru "hirttää" kiinni. Ruoste lähtee muutamalla jarrutuksella pois. Saman ilmiön aiheuttaa myös aiemmin mainitut jarruneste ja peräöljy.
    Mulla on myös yhdessä autossa kiero jarrurumpu aiheuttanut tuota hirttämistä, tosin vasta kovemmin jarruttaessa, normaaliajossa ei huomannu mitään.
     

Kerro tästä muillekin!