Vesipropun irtoaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tabs, 18.9.2013.

  1. tabs

    tabs Gearhead

    Milläs helkkarilla sais plommin pysymään luotettavasti moparin pikkulohkon kyljessä?
    Nyt meinaan ampu jo toistamiseen teräs plommin kuskin puolelta irti... Oli laitettu liiman kanssa kiinni, mutta reikä ilmeisesti on syöpynyt tai jotain?
    Nippeli tepolta katselin että olisi tarjolla ainakin messinkiä sekä kuparinen tai kuminen pulttikiristettävä. Onko suosituksia tai poppakonsteja, millä ton sais pysymään varmasti kiinni?
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Tee siihen jenka. Nuo simkat on jostain syystä erittäin herkkiä pullauttamaan vedet pihalle.
     
  3. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Ja sulla on varmaan jotain muitakin perusteita tolle väitteelle,kuin essolla kuullut höpinät,onko rauta jotenkin erilaista Moppen lohkossa,kuin jossain muissa,vaiko...?

    Mulla ei oo ikipäivänä irronnu yhtään prikkaa yhdestäkään Moparista.
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Olihan se toistamiseen irronnut vesiplommi varmasti asennettu oikein???...Ei se liimakaan ole oikotie onneen,jos plommi laitetaan väärin paikoilleen :-? ....Ja liimojahan on monenlaisia,eli sellaisia,jotka pitää....Ja sellaisia,jotka pitää ihan oikeasti :wink: ....Tosin ei tuollainen plommi tarvitse mitään liimoja pysyäkseen/pitääkseen :odroll:
     
  5. tabs

    tabs Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    ^Mitä tarkoitat oikein asentamisella? Sopivan kokoisella hylsyllä naputeltu paikalleen lohkontasoon asti.
    Alunperin ei ollut liimaa välissä-> rykäsy 5000 asti kakkosella ja plommi pihalle.
    Uusi pioneer paikalle tällä kertaa locktiten liiman kanssa(en muista numeroa) kesti kesän ajelut, kunnes tänään pikku polkasu ja taas plommi pihalle.
    Se aina se sama, kuskin puolen koneen korvan luota.

    Ton näkönen sieltä tänään pullahti:
    [​IMG]
     
  6. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Tuottaisko painetta vesitilaan? Kansi halki? Kansipahvi?
     
  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Kröhöm. Tuo näyttäs kuvan perusteella olleen vinossa.. :odroll:
     
  8. MW

    MW 1st gear

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Tee siihen propun kahtapuolta pienet kierteet,vaikka M4,sitte siihen väliin söpö pieni latanpätkä,siihen propun päälle ruuveilla kiinni.
    Joskus aikoinaan näin tollasen ohjeen jossain mopsin viilaus opuksessa.
     
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Pysysikkö Milodonin roput paremmin, ovat vähän syvemmän mallisia mitä tuo sinun.

    [​IMG]

    Mulla ainakin nuo pysyny. Kierretiivisteen kanssa laitoin paikalleen.
     
  10. tabs

    tabs Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    ^Kuvassa näyttää kieltämättä vinolta, mutta näin kun kädessä pyörittelee niin suht suorassa on ollut.
    Kannet on uudet edelit ja pahvit vaihdettiin viime talvena, kun epäiltiin samaa, mutta vanhoissa ei ollut mitään vikaa.
    Jotenkin se kuitenkin tuntuis liittyvän kuitenkin kierroksiin ja paineen kasvuun. Tai sitten olaan vaan tunaroitu se aavistuksen vinoon ja reikä on vähän väljistynyt...
    Jos seuraavaksi kokeilis sellasta korkeampi reunasta messinki mallia, vai uskaltaako niihin kumisiin pulttikirrattaviin luottaa?
     
  11. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Toimi mulla semmonen kumimallikin. Jouduin laittamaan kerran semmosen, kun en saanut normaalia roppua kiini koneen ollessa autossa paikallaan. Se kumi leviää sinne reiän sisäpuolelle aika paljo eikä varmasti lähe itekseen irti.
     
  12. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Josko plommi ei ollut tarpeeksi syvällä.
    Yleensä plommin reuna on pari milliä syvemmällä kuin lohkon taso.
     
  13. 63S88

    63S88 Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    +1
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Tee tabs noin niin johan on kumma jos ei ala pysyä tai heppaa plommi kiinni!
     
  15. Mopar

    Mopar Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Tällä pysyy.
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    plommi ??? uus sana mulle, ihan vesipropusta puhutaan yleensä ...

    omassa elli edselissä oli kumiset pultilla kiristettävät proput, olleet varmaan +30 vuotta, toisan autolla 1983-2008 ajettiin ed omistajan mukaan noin 10 maili, kun sisusta palaneen Elli parka oli tallissa piilossa.

    Kumiproput oli aivan korppuna, tietty sitten kovemmassa kiihdytyksessä yks proppu irtosi. Kun aloitin moottoria purkamaan , moottorilohko oli todella paskainen, ölymäistä möhkää niin ulkopuoleta kuin sisäpuoleta täynnä.
    Kaikkien kuuden vesipropun alla oli rasvattomat alueet, ilmeisesti kaikki kumiproput olivat aikanaan vuotaneet, ties kuinka kauan?
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Tyhmä kysymys ehkä mutta voiko lohko elää kovassa rääkissä niin paljon, että roppu tipahtaa?

    Vesitilassahan on lämpimällä koneella kuitenkin lievä ylipaine.
     
  18. JuPa305

    JuPa305 1st gear

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Mulla kävi 740 volvossa samanlailla, että lommi lensi pois... Tein vanhasta lohkolämppäristä, joka kiristi sisäpuolelle uuden, hyvin on pitänyt :)
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: Vesiplommin irtoaminen

    Kyllähän valurautakin elää rasituksenalla. Ja lämpö vielä laajentaa reikää. Ehkä proppu ei laajene yhtäpaljon, koska on erilaista seosta. Ja tuo koneenkorva vieressä voisi viitata tuohon valuraudan elämiseen?

    Voi olla monen pikuasian yhdistelmä tuo irtoilu? Kulunut reikä + lämpölaajeneminen, lohkoneläminen ja painepiikki - ja avot.. Voi se lattarauta tai kumiproppu olla ihan hyvä ajatus, jos ei syvempimallinen pysy?
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä lenti kanssa aikoinaan kierroksia enemmän antaessa 360cid kuskipuolelta keskimmäinen roppu irti. Oli rautanen versio. Sit laitoin messinkin ja hyvin piti, mutta oli vmäinen saada paikoilleen.
     

Kerro tästä muillekin!